Cooler Masters vattenkylare säljstoppas efter patenttvist med Asetek

Permalänk
Melding Plague

Cooler Masters vattenkylare säljstoppas efter patenttvist med Asetek

Kyljätten Cooler Master fälls ännu en gång i amerikansk domstol och tvingas säljstoppa sina slutna vattenkylare, som bland annat återfinns i AMD:s Radeon R9 Fury X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

R.I.P Fury X (i staterna då)

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Extremt konstigt, och rentav korkat, att välja en leverantör som befinner sig i en patentstrid man kommer att förlora.. Som om AMD behöver mer motgångar.

Hur som haver så är säkert berörda advokater med feta arvoden glada.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Aj då, detta bör Cooler master reda ut.

Tycker det är dumt att man kan ta patent på en sorts pumplösning, kylarna är ju inte jättelika precis.

Får hoppas det reder ut sig, så fury x inte påverkas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som asetek har patent på? är det hela conceptet vattenblock/pumpkombo eller vad?
Tråkigt med sånna här tvister. Känns som hela industrin gör allt dom kan för att hämma vidareutveckling och inovation.
Sen kan jag förstå om man vill ha något ifall man uppfunnit något och någon annan använder det, men borde finnas gränser.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vad exakt är det som asetek har patent på? är det hela conceptet vattenblock/pumpkombo eller vad?
Tråkigt med sånna här tvister. Känns som hela industrin gör allt dom kan för att hämma vidareutveckling och inovation.
Sen kan jag förstå om man vill ha något ifall man uppfunnit något och någon annan använder det, men borde finnas gränser.

Har för mig att det är en specifik del i pumpen samt lite annat som är mer eller mindre identiskt med Asetek's ena Pump.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

@RainesX: Jag är nyfiken på samma sak. Någon som sitter med officiellt uttalande av något slag som går att läsa?

Permalänk
Medlem

Hmm... dåligt flyt för AMD nu. :'(

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vad exakt är det som asetek har patent på? är det hela conceptet vattenblock/pumpkombo eller vad?
Tråkigt med sånna här tvister. Känns som hela industrin gör allt dom kan för att hämma vidareutveckling och inovation.
Sen kan jag förstå om man vill ha något ifall man uppfunnit något och någon annan använder det, men borde finnas gränser.

Vill minnas att det är just konceptet kylblock med integrerad pump de tagit patent på. Därför fractal designs variant istället har pumparna i fläkthubben, då det går runt patentet. Klantigt av Cooler master att missa detta, hoppas allt löser sig och att det inte drabbar tex AMD allt för hårt på amerikanska marknaden. Kan iofs hända att patentet endast täcker i tillämpningen CPU kylning och därmed ej gäller GPU lösningen, beror på hur det är skrivet, även om jag skulle bli förvånad om det inte står något i stil med "integrated pump for cooling of a heat generating device" eller något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker det är dumt att man kan ta patent på en sorts pumplösning, kylarna är ju inte jättelika precis.

Finns många dumma saker man kan ta patent på i USA. T.ex rundade hörn på en rektangel..

Permalänk

Borde ju inte vara direkt svårt för AMD att byta leverantör av kylare till sitt fury X så blir det inga problem. Avtalet med Cooler master borde gå att bryta med dessa omständigheter. Det skulle jag vilja i alla fall om jag var ansvarig för grafikkort på AMD

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Vad exakt är det som asetek har patent på? är det hela conceptet vattenblock/pumpkombo eller vad?
Tråkigt med sånna här tvister. Känns som hela industrin gör allt dom kan för att hämma vidareutveckling och inovation.
Sen kan jag förstå om man vill ha något ifall man uppfunnit något och någon annan använder det, men borde finnas gränser.

Om jag kommer ihåg rätt från senast detta var upp för ett år sen eller så när jag skummade igenom patentet det gällde så var det ett väldigt ospecifikt patent på att ha pumpen i vattenblocket.

Sen angående patent är jag jäkligt kluven, det är ett bra sätt att få företag att vilja satsa på utveckling men samtidigt är det väldigt hindrande för utvecklingen i de fall då de är för generella och patentverken verkar helt ha slopat detta med uppfinningshöjd på senare år tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Borde ju inte vara direkt svårt för AMD att byta leverantör av kylare till sitt fury X så blir det inga problem. Avtalet med Cooler master borde gå att bryta med dessa omständigheter. Det skulle jag vilja i alla fall om jag var ansvarig för grafikkort på AMD

Det är nog krångligare än vad man tror att byta kylarlösning efter ett kort är lanserat. Tillbaka till ritbordet igen. Kan inte tänka mig att det är en enkel sak att lösa bara så där när det är massproduktion det handlar om.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Borde ju inte vara direkt svårt för AMD att byta leverantör av kylare till sitt fury X så blir det inga problem. Avtalet med Cooler master borde gå att bryta med dessa omständigheter. Det skulle jag vilja i alla fall om jag var ansvarig för grafikkort på AMD

Varför skulle det inte vara svårt? Dom måste be Asetek/Coolit om att designa en helt ny pump, som dessutom måste klara alla kravspecar och driftester.

Det går inte på en handvändning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Protopia:

Det är nog krångligare än vad man tror att byta kylarlösning efter ett kort är lanserat. Tillbaka till ritbordet igen. Kan inte tänka mig att det är en enkel sak att lösa bara så där när det är massproduktion det handlar om.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför skulle det inte vara svårt? Dom måste be Asetek/Coolit om att designa en helt ny pump, som dessutom måste klara alla kravspecar och driftester.

Det går inte på en handvändning.

Partnertillverkare har ju ofta flera olika kylare till samma kort klarar dom det borde det gå även för AMD. Om de inte lyckas få en exakt lika bra kylare i alla kategorier får de ju döpa korten till Fury X rev 2 eller v2. Det är ju inget ovanligt inom datorkomponenter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Sen angående patent är jag jäkligt kluven, det är ett bra sätt att få företag att vilja satsa på utveckling men samtidigt är det väldigt hindrande för utvecklingen i de fall då de är för generella och patentverken verkar helt ha slopat detta med uppfinningshöjd på senare år tyvärr.

Jag tycker inte det behövs. Människan har en uppfinningsrikedom som har funnits i våra gener långt innan patenten kom till. Jag tror inte utvecklingen skulle stanna av utan tvärt om skulle det bli bättre, utom möjligen för alla inblandade advokater.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Partnertillverkare har ju ofta flera olika kylare till samma kort klarar dom det borde det gå även för AMD. Om de inte lyckas få en exakt lika bra kylare i alla kategorier får de ju döpa korten till Fury X rev 2 eller v2. Det är ju inget ovanligt inom datorkomponenter.

Men nu snackar vi pumptillverkare, inte tredjepartskylare. Vet du någon annan än cooler master som har den typen av kylare?

Ska det släppas som referensprodukt måste den gå igenom alla stegen ovan. En sådan lösning är väl minst ~9-12 månader bort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det behövs. Människan har en uppfinningsrikedom som har funnits i våra gener långt innan patenten kom till. Jag tror inte utvecklingen skulle stanna av utan tvärt om skulle det bli bättre, utom möjligen för alla inblandade advokater.

Patent behövs. Tänk dig om du hittar på en bra grej och börjar sälja den. Men då kopierar ex intel den grejen och eftersom de är mycket större och kan göra allt i större volymer säljer de grejen för 65% av det du tog betalt. Du får gå i konkurs.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vill minnas att det är just konceptet kylblock med integrerad pump de tagit patent på. Därför fractal designs variant istället har pumparna i fläkthubben, då det går runt patentet. Klantigt av Cooler master att missa detta, hoppas allt löser sig och att det inte drabbar tex AMD allt för hårt på amerikanska marknaden. Kan iofs hända att patentet endast täcker i tillämpningen CPU kylning och därmed ej gäller GPU lösningen, beror på hur det är skrivet, även om jag skulle bli förvånad om det inte står något i stil med "integrated pump for cooling of a heat generating device" eller något sådant

Det är ju bara löjligt om det stämmer. Lite väl luddigt patent.
Får verkligen hoppas att AMD inte drabbas av detta. Dom har problem nog som det är med att få ut sina fury-kort till butikshyllorna.

Skrivet av lanbonden:

Om jag kommer ihåg rätt från senast detta var upp för ett år sen eller så när jag skummade igenom patentet det gällde så var det ett väldigt ospecifikt patent på att ha pumpen i vattenblocket.

Sen angående patent är jag jäkligt kluven, det är ett bra sätt att få företag att vilja satsa på utveckling men samtidigt är det väldigt hindrande för utvecklingen i de fall då de är för generella och patentverken verkar helt ha slopat detta med uppfinningshöjd på senare år tyvärr.

Lite i stil med en platt enhet med rundade hörn och en rektanulär display på? Mycket specificerande och uttömande, helt klart värt att släppa igenom patent på. Aja hoppas dom löser det på ett vettigt sätt snart. och Att patentverket i usa ändrar på sina regler snart.
Iden för patent är ju i grunden bra men som systemet fungerar idag så är det så trasigt det bara kan bli.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men nu snackar vi pumptillverkare, inte tredjepartskylare. Vet du någon annan än cooler master som har den typen av kylare?

Ska det släppas som referensprodukt måste den gå igenom alla stegen ovan. En sådan lösning är väl minst ~9-12 månader bort.

Kanske är som du säger jag är inte direkt insatt i pumpbranschen men jag tror det är ett problem som är lösbart.
Annars är ju detta kanske ett tillfälle för dom att släppa en luftkyld Fury x som alla vill ha

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske är som du säger jag är inte direkt insatt men jag tror det är ett problem som är lösbart.
Annars är ju detta kanske ett tillfälle för dom att släppa en luftkyld Fury x som alla vill ha

Det är säkert lösbart om man vill byta lösning. Men som sagt, det kommer ta väldigt lång tid.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det behövs. Människan har en uppfinningsrikedom som har funnits i våra gener långt innan patenten kom till. Jag tror inte utvecklingen skulle stanna av utan tvärt om skulle det bli bättre, utom möjligen för alla inblandade advokater.

Att uppfinna saker hemma på sin kammare hade fortfarande funnits kvar, men att plöja ner 3-4 miljarder i utvecklingsprojekt hade snabbt blivit en mycket dålig affär att göra om man bara kan kopiera sina konkurrenter.

Med det sagt så verkar det som att patentverken helt tappat greppet om vad som är "uppfinningshöjd" och "ej uppenbart" på senaste åren, framför allt inom mjukvara men även inom andra branscher. Samma sak med att det måste vara mycket specifikt (och tidigare behov av en fungerande prototyp). Vi behöver troligtvis ett patentsystem, men idag är det tyvärr väldigt trasig och förstör för alla utom patenttroll och advokater. Förhoppningsvis kommer detta styras upp snart, men risken är att vi får dras med konsekvenserna i upp till 25 år efter...

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Finns många dumma saker man kan ta patent på i USA. T.ex rundade hörn på en rektangel..

Jo självklart men den striden vann väl inte apple? kommer inte riktigt ihåg hur det slutade (kanske inte är över).

Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske är som du säger jag är inte direkt insatt i pumpbranschen men jag tror det är ett problem som är lösbart.
Annars är ju detta kanske ett tillfälle för dom att släppa en luftkyld Fury x som alla vill ha

Tyvärr blir ju kortet större och AMD vill ju att kortet ska vara i MITX stucket. För att sticka ut antagligen, har ju vanliga fury annars, men märks ju att temp bör vara lågt annars drar den massor med ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Coolermaster får väl foga sig. Jag hoppas bara det inte drabbar AMD på ett dåligt sätt på grund av avtalen om att få kylarna levererade.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Detta blir en dyr historia för Cooler Master.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo självklart men den striden vann väl inte apple? kommer inte riktigt ihåg hur det slutade (kanske inte är över).

Tyvärr blir ju kortet större och AMD vill ju att kortet ska vara i MITX stucket. För att sticka ut antagligen, har ju vanliga fury annars, men märks ju att temp bör vara lågt annars drar den massor med ström.

Nu råkar de ju ha den perfekta produkten för Mitx folket (R9 Nano) så om de gör Fury x till liknande vanliga fury fast med mer Shaders gör det inte mig något
Fury X med sin vattenkylare är ju inte direkt smidig i alla lägen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Partnertillverkare har ju ofta flera olika kylare till samma kort klarar dom det borde det gå även för AMD. Om de inte lyckas få en exakt lika bra kylare i alla kategorier får de ju döpa korten till Fury X rev 2 eller v2. Det är ju inget ovanligt inom datorkomponenter.

Partnertillverkarna har mer eller mindre som standard att ta fram olika kylarlösningar till nästan varje kort, vilket AMD själva inte har. De gör en design. Säger inte att det är omöjligt att byta för AMD, men det är inget som de bara kan slänga ihop lite snabbt och hoppas på det bästa. Med tanke på hur ansträngd deras ekonomi är just nu så kan jag tänka mig att detta är något som ställer till väldigt mycket för dem.

Det rör sig ju dessutom om vattenkylning i det här fallet. Finns inte direkt så mycket välja på.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu råkar de ju ha den perfekta produkten för Mitx folket (R9 Nano) så om de gör Fury x till liknande vanliga fury fast med mer Shaders gör det inte mig något
Fury X med sin vattenkylare är ju inte direkt smidig i alla lägen.

ja, svårt det där. Fury nano ligger ju strax under fury x i prestanda, så amd hade väl, tänkt sig två högresterande kort i itx format.

Men jag försvarar inte AMD, utan är lika dumt som titan inte hade 3dje part kylare (släppte sen TI kort som löste det hela).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmobbare

Nu fattas väl bara att AMD på något sätt ligger bakom utsläppssiffrorna hos VW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Patent behövs. Tänk dig om du hittar på en bra grej och börjar sälja den. Men då kopierar ex intel den grejen och eftersom de är mycket större och kan göra allt i större volymer säljer de grejen för 65% av det du tog betalt. Du får gå i konkurs.

Skrivet av cheben:

Att uppfinna saker hemma på sin kammare hade fortfarande funnits kvar, men att plöja ner 3-4 miljarder i utvecklingsprojekt hade snabbt blivit en mycket dålig affär att göra om man bara kan kopiera sina konkurrenter.

Med det sagt så verkar det som att patentverken helt tappat greppet om vad som är "uppfinningshöjd" och "ej uppenbart" på senaste åren, framför allt inom mjukvara men även inom andra branscher. Samma sak med att det måste vara mycket specifikt (och tidigare behov av en fungerande prototyp). Vi behöver troligtvis ett patentsystem, men idag är det tyvärr väldigt trasig och förstör för alla utom patenttroll och advokater. Förhoppningsvis kommer detta styras upp snart, men risken är att vi får dras med konsekvenserna i upp till 25 år efter...

Möjligen då ett system där det är extremt höga krav för att en uppfinning skall få patenteras, samt att du inte får förvägra någon annan att tillverka liknande lösningar förutsatt att de betalar en licensavgift som fastställs av en oberoende organisation.

Om nu intel gör min uppfinning bättre än mig så är det väl vettigt, ut mänsklighetens fortsatta utvecklings synpunkt, att de tillverkar den, men jag tar såklart gärna en slant för begäret. Men jag tror inte att det är pengakåthet som driver innovationerna utan vanligtvis handlar det om att man vill göra livet lättare för sina medmänniskor. Att till exempel läkemedel alls får patenteras är så fruktansvärt cyniskt och vidrigt i mina ögon så jag vet inte vad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.