Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

@KlyfftPotatis: Beroende på hur noga du är med material och kvalité så kan det ju kanske vara ett alternativ att beställa från t.ex Ali-Express. Där kan du få de färger du vill plus att du kan ange vilka tecken du vill ha på vilka tangenter.
Dvs du bör kunna få dina önskade färger, i ISO-layout med svenska tecken.

Jag gick från vanliga Ducky tangentbord till ett 60% aluminium som jag satte ihop själv. Lite annan ljudbild när man trycker ner tangenterna så klart, men i övrigt var det inget jag reflekterade över.

Ang. kablar så finns det nån butik i England som gör custom-kablar. Minns ej vad den hette dock, men bör ju gå att hitta med lite sökningar på google.

hmm. det blir ju 800kr för deras alu case från KBDfans med frakt. skulle du säga att det skulle vara värt det? jag ser inte det vita från tangentbordet nu, så jag är mer ute efter nytt ljud och känsla än utseende.

håller även på att se hur man lube:ar tangentbord. är det något man ska ge sig på kanske? haha det tar aldrig slut verkar det som.

men ska definitivt se ali express och vad de kan erbjuda!

Skjut mig inte nu men vill testa att lube:a tangentbordet men har ducky one 2 mini med bruna switchar. kan inte löda och sånt men såg en kille som använde Super Lube olja och droppade 2-3 droppar på vardera sida enbart genom att ta bort tangenten, så ovanifrån. värt att chansa eller är det självmord?
https://www.youtube.com/watch?v=SagVcBuklkA&t=1s

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Mindre tangentbord med numpad

Hej,

Har alltid köpt de traditionella lite större tangentborden men de senaste åren verkar det ha blivit populärt med mindre tangentbord.
Förstår inte direkt varför, är det mer ergonomiskt på något sätt när alla tangenter sitter precis brevid varandra utan något mellanrum och avsaknaden av flera tangenter.
Vart kommer trenden ifrån?

Inte min riktiga fråga, men det är för att förklara just varför jag nu är fundersam till vad jag borde köpa för tangentbord.
2 tangenter på mitt har gått sönder och behöver ha ett nytt ASAP.

Finns det någon fördel med mindre tangentbord förutom att det tar upp mindre plats på tangentbordet (om jag nu personligen skulle föredra det)?

Jag letar efter något kvalitativt, helst ergonomiskt. Men inte utan för många knappar, det är varför jag är så fundersam. Hur kan det vara bra att vara utan F1-F12 tangenterna? Eller numpaden? Anledningarna jag kommer på känns för oväsentliga för att det skulle ligga bakom den här nya trenden.

Kraven är Numpad, en "normalt" stor enter knapp, och gärna F1-F12 knapparna.

Har tyvärr en ytterligare fråga, om någon vet vad som är mest högljutt Razers gröna kontra Cherrys MX Blå.
Stavfel kan vara p.g.a. mitt tangentbord är trasigt

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

hmm. det blir ju 800kr för deras alu case från KBDfans med frakt. skulle du säga att det skulle vara värt det? jag ser inte det vita från tangentbordet nu, så jag är mer ute efter nytt ljud och känsla än utseende.

håller även på att se hur man lube:ar tangentbord. är det något man ska ge sig på kanske? haha det tar aldrig slut verkar det som.

men ska definitivt se ali express och vad de kan erbjuda!

Skjut mig inte nu men vill testa att lube:a tangentbordet men har ducky one 2 mini med bruna switchar. kan inte löda och sånt men såg en kille som använde Super Lube olja och droppade 2-3 droppar på vardera sida enbart genom att ta bort tangenten, så ovanifrån. värt att chansa eller är det självmord?
https://www.youtube.com/watch?v=SagVcBuklkA&t=1s

köp ett par lösa switchar eller övertala någon här att testa innan du ger dig på ditt mainbord - annars kanske du måste köpa lödprylar och lära dig löda/betala någon för att göra det åt dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är era erfarenheter av https://mykeyboard.eu ?
Har beställt lube från dom för snart två veckor sedan och inte ett ljud ännu.
Brukar de vara långsamma med frakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad är era erfarenheter av https://mykeyboard.eu ?
Har beställt lube från dom för snart två veckor sedan och inte ett ljud ännu.
Brukar de vara långsamma med frakten?

De har haft lite problem med fraktföretaget DPD under de senaste veckorna, plockar inte upp paket som ska ut m.m. Du kan prata med dem direkt via deras Discord, är rätt snabba på att svara på frågor där under vardagarna:

https://discordapp.com/invite/jyMSUPR

Men under normala omständigheter är de helt OK, skickar paket oftast någon dag eller två efter beställning.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

De har haft lite problem med fraktföretaget DPD under de senaste veckorna, plockar inte upp paket som ska ut m.m. Du kan prata med dem direkt via deras Discord, är rätt snabba på att svara på frågor där under vardagarna:

https://discordapp.com/invite/jyMSUPR

Men under normala omständigheter är de helt OK, skickar paket oftast någon dag eller två efter beställning.

Ah ok tack för svar. Auto-reply på deras mail var att de hade lång kö i ärenden.
Jag får smörja med annat så länge, behöver få till mina mx silent red:s till jobbet. Jäklar vad de pingar och gnisslar utan smörj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ah ok tack för svar. Auto-reply på deras mail var att de hade lång kö i ärenden.
Jag får smörja med annat så länge, behöver få till mina mx silent red:s till jobbet. Jäklar vad de pingar och gnisslar utan smörj.

Det är bra folk, kan rekommendera varmt.

De har i princip bara varit Julia (necrowomanx) som packat dag in och dag ut och i princip gått in i väggen pga hur mycket fler GBs och andra produkter som börjat rasa in på deras sida. De har nu efter jul-/nyårsuppehållet en backlogg att ta ikapp, men de har äntligen anställt en till tjej som ska hjälpa till. Ditt paket kommer!

Permalänk
Skrivet av askeetit:

Hej,

Har alltid köpt de traditionella lite större tangentborden men de senaste åren verkar det ha blivit populärt med mindre tangentbord.
Förstår inte direkt varför, är det mer ergonomiskt på något sätt när alla tangenter sitter precis brevid varandra utan något mellanrum och avsaknaden av flera tangenter.
Vart kommer trenden ifrån?

Inte min riktiga fråga, men det är för att förklara just varför jag nu är fundersam till vad jag borde köpa för tangentbord.
2 tangenter på mitt har gått sönder och behöver ha ett nytt ASAP.

Finns det någon fördel med mindre tangentbord förutom att det tar upp mindre plats på tangentbordet (om jag nu personligen skulle föredra det)?

Jag letar efter något kvalitativt, helst ergonomiskt. Men inte utan för många knappar, det är varför jag är så fundersam. Hur kan det vara bra att vara utan F1-F12 tangenterna? Eller numpaden? Anledningarna jag kommer på känns för oväsentliga för att det skulle ligga bakom den här nya trenden.

Kraven är Numpad, en "normalt" stor enter knapp, och gärna F1-F12 knapparna.

Har tyvärr en ytterligare fråga, om någon vet vad som är mest högljutt Razers gröna kontra Cherrys MX Blå.
Stavfel kan vara p.g.a. mitt tangentbord är trasigt

Mvh

Så du vill ha det?

https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=tab%2090m

https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=tab%2090
Skickades från m.sweclockers.com
Den kommer med normal (ISO) enter

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en beställning på Leopold FC980M.
Men detta såg väldigt intressant ut så jag kanske returnerar det jag har beställt och köper ett sånt istället.
Har du personligen någon erfarenhet av det tangentbordet du länkade?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på var man kan köpa lite snyggare usbkablar? Sverige eller åtminstone EU är ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av askeetit:

Jag gjorde en beställning på Leopold FC980M.
Men detta såg väldigt intressant ut så jag kanske returnerar det jag har beställt och köper ett sånt istället.
Har du personligen någon erfarenhet av det tangentbordet du länkade?

Ta en funderare på ifall du klarar dig utan normala pil-tangenter.
Jag personligen gör det inte och har hittat att TKL passar mig bäst.
Numpad är betydligt enklare att öva bort än pil-tangenterna.
Beroende på hur ofta man använder dom förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av askeetit:

Hej,

Har alltid köpt de traditionella lite större tangentborden men de senaste åren verkar det ha blivit populärt med mindre tangentbord.
Förstår inte direkt varför, är det mer ergonomiskt på något sätt när alla tangenter sitter precis brevid varandra utan något mellanrum och avsaknaden av flera tangenter.
Vart kommer trenden ifrån?

Inte min riktiga fråga, men det är för att förklara just varför jag nu är fundersam till vad jag borde köpa för tangentbord.
2 tangenter på mitt har gått sönder och behöver ha ett nytt ASAP.

Finns det någon fördel med mindre tangentbord förutom att det tar upp mindre plats på tangentbordet (om jag nu personligen skulle föredra det)?

Jag letar efter något kvalitativt, helst ergonomiskt. Men inte utan för många knappar, det är varför jag är så fundersam. Hur kan det vara bra att vara utan F1-F12 tangenterna? Eller numpaden? Anledningarna jag kommer på känns för oväsentliga för att det skulle ligga bakom den här nya trenden.

Kraven är Numpad, en "normalt" stor enter knapp, och gärna F1-F12 knapparna.

Har tyvärr en ytterligare fråga, om någon vet vad som är mest högljutt Razers gröna kontra Cherrys MX Blå.
Stavfel kan vara p.g.a. mitt tangentbord är trasigt

Mvh

Mindre tangentbord gör att du kan ha en mer ergonomisk hållning istället för att vispa med mus-handen långt ifrån kroppen. Så i teorin bättre för musarmen.
Samma anledning gör det bra för gaming. Särskilt för de som spelar med låg sens. Mer arbetsyta för mus-armen helt enkelt.
Men det här gäller ned till TKL tycker jag. Sen är det för stora uppoffringar i användbarhet.
Känns mest som ett Youtube fenomen. Inget under TKL är användbart enligt mig till annat än gaming. Du offrar för mycket funktion. Och det är mer en nördgrej som är rolig och bygga.
Men visst dessa Youtube Koreaner som övertygar tusentals människor att 60% är the shit. Kan inte riktigt se att de använder sina tangentbord som vanliga människor utan försämrad användbarhet.
Estetiskt tilltalande är de om man nu har det som mål.

Jag köpte ett 60% glorious av nyfikenhet. Dels för att det hade hotswap så bra för att testa switchar på oavsett vad jag tyckte om 60%.
Gav det en ärlig chans. Men att klara sig utan pil-tangenterna var tufft. Function + I, J, K, L är inte särskilt smidigt.
Delete knappen. Function + Ä. Insert var Function + Ö.
Bara att trycka F5 i en browser som sitter i ryggraden. Function + F5. Nej jag förstår inte denna hysteri alls.
Visst det går, men det är inte lika snabbt.

Andra garvade tangentbordsnördar här kan säkert fylla på med fördelar som inte passar in på mig eller något jag missat.
Tänker mig att de flesta använder och programmerar lager de använder ordentligt och blir effektiva på det viset.
Jag är också nyfiken på anledningen att så många älskar sina <=60%

Permalänk
Medlem

Tips på material att använda som dämpning i tangentbordet under PCBn. Golvläggningsmattor?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tips på material att använda som dämpning i tangentbordet under PCBn. Golvläggningsmattor?

Yogamatta, musmatta (neopren är ett bra material) och bitumen från Biltema är populära val.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tips på material att använda som dämpning i tangentbordet under PCBn. Golvläggningsmattor?

Asfaltsmatta tycker jag funkar bäst, det går att trycka in överallt och gör jobbet utmärkt. Som bonus får du lite skön tyngd i tangentbordet!

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Mindre tangentbord gör att du kan ha en mer ergonomisk hållning istället för att vispa med mus-handen långt ifrån kroppen. Så i teorin bättre för musarmen.
Samma anledning gör det bra för gaming. Särskilt för de som spelar med låg sens. Mer arbetsyta för mus-armen helt enkelt.
Men det här gäller ned till TKL tycker jag. Sen är det för stora uppoffringar i användbarhet.
Känns mest som ett Youtube fenomen. Inget under TKL är användbart enligt mig till annat än gaming. Du offrar för mycket funktion. Och det är mer en nördgrej som är rolig och bygga.
Men visst dessa Youtube Koreaner som övertygar tusentals människor att 60% är the shit. Kan inte riktigt se att de använder sina tangentbord som vanliga människor utan försämrad användbarhet.
Estetiskt tilltalande är de om man nu har det som mål.

Jag köpte ett 60% glorious av nyfikenhet. Dels för att det hade hotswap så bra för att testa switchar på oavsett vad jag tyckte om 60%.
Gav det en ärlig chans. Men att klara sig utan pil-tangenterna var tufft. Function + I, J, K, L är inte särskilt smidigt.
Delete knappen. Function + Ä. Insert var Function + Ö.
Bara att trycka F5 i en browser som sitter i ryggraden. Function + F5. Nej jag förstår inte denna hysteri alls.
Visst det går, men det är inte lika snabbt.

Andra garvade tangentbordsnördar här kan säkert fylla på med fördelar som inte passar in på mig eller något jag missat.
Tänker mig att de flesta använder och programmerar lager de använder ordentligt och blir effektiva på det viset.
Jag är också nyfiken på anledningen att så många älskar sina <=60%

Finns också 65% tbord med mindre uppoffringar: https://www.inet.se/produkt/6100780/ducky-one-2-sf-mx-brown-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Mindre tangentbord gör att du kan ha en mer ergonomisk hållning istället för att vispa med mus-handen långt ifrån kroppen. Så i teorin bättre för musarmen.
Samma anledning gör det bra för gaming. Särskilt för de som spelar med låg sens. Mer arbetsyta för mus-armen helt enkelt.
Men det här gäller ned till TKL tycker jag. Sen är det för stora uppoffringar i användbarhet.
Känns mest som ett Youtube fenomen. Inget under TKL är användbart enligt mig till annat än gaming. Du offrar för mycket funktion. Och det är mer en nördgrej som är rolig och bygga.
Men visst dessa Youtube Koreaner som övertygar tusentals människor att 60% är the shit. Kan inte riktigt se att de använder sina tangentbord som vanliga människor utan försämrad användbarhet.
Estetiskt tilltalande är de om man nu har det som mål.

Jag köpte ett 60% glorious av nyfikenhet. Dels för att det hade hotswap så bra för att testa switchar på oavsett vad jag tyckte om 60%.
Gav det en ärlig chans. Men att klara sig utan pil-tangenterna var tufft. Function + I, J, K, L är inte särskilt smidigt.
Delete knappen. Function + Ä. Insert var Function + Ö.
Bara att trycka F5 i en browser som sitter i ryggraden. Function + F5. Nej jag förstår inte denna hysteri alls.
Visst det går, men det är inte lika snabbt.

Andra garvade tangentbordsnördar här kan säkert fylla på med fördelar som inte passar in på mig eller något jag missat.
Tänker mig att de flesta använder och programmerar lager de använder ordentligt och blir effektiva på det viset.
Jag är också nyfiken på anledningen att så många älskar sina <=60%

(eventuellt @askeetit också, med risk för att det kanske inte här helt relevant för dig)

Som en tangentbordsnörd som tagit det hela lite för långt(?) kommer min åsikt här. Blir kanske mest en annan synvinkel då vi verkar ha rätt olika behov och synsätt på vad som är ett bra tangentbord.

Jag tycker att den vanliga layouten hos tangentbord är så fruktansvärt dålig och oergonomisk. QWERTY-layouten är ju bevisat rätt dumt utformad för datorer, space tar upp i princip 20% av trycka-på-knapp-kapaciteten (båda tummarna) till bara ett enda tecken, modifiers, navigation och numpaden ligger långt från hemraden där man har händerna vid skrivande (om man har fingrarna placerade som det är tänkt med pekfingrarna på F och J i qwerty) så att man måste flytta händerna långt för att använda dem, allt överflödigt åt sidorna tar upp plats så att pekdonet hamnar längre ifrån tangentobrdet som zyntax är inne på, osv.

För att råda bot på dessa problem har jag utvecklat min egen layout. Grunden är ett ergotravel (länk för att ni ska kunna se ungefär hur många tangenter jag har, och hur de är placerade) som jag tyrker har väldigt lagom med knappar för mitt behov, förutom att den saknar F-raden. Bokstäverna är positionerade enligt svensk dvorak (svorak). Shift, ctrl, tab och esc sitter på yttersta raderna för att vara lätta att nå med lillfingrarna. Annat som ofta används i kombination med andra knappar (gui, del, alt) sitter på egna knappar för enkel åtkomst utan lager. Två av tumknapparna används som layer shifts, så att jag får en numpad, all navigation och samtliga specialtecken direkt tillgängliga under bokstäverna, så att jag inte behöver flytta händerna över huvud taget för att använda dem. Ska jag mata in mycket siffror eller navigera mycket utan att skriva har jag en layer toggle som låser ett lager med numpaden och navigationstangenterna tills jag trycker bort den. Kort sagt, optimerat för att jag i princip inte ska behöva flytta händerna alls vid användande.

Det jag kan se som nackdelar är väl att det inte är särsilt optimalt för att spela på, då i princip alla spel är gjorda utefter qwertylayouten och t ex använder sifferraden (som jag saknar) till funktioner som man ofta använder. Går nog att komma runt med ett gaming-lager men då jag sällan spelar har jag inte brytt mig om att fixa ett. Efter en tids användande kände jag att jag saknade F-raden, så tangentbordet jag byggde efter var i princip ett ihopsittande ergotravel med F-rad (har tänkt att jag skulle lägga upp en bild länge, men inte kommit till skott/haft möjlighet till bra bilder). Ibland kan det vara lite jobbigt att navigationen är under lager och man måste hålla handen i rätt position för att använda dem, till exempel om man degar i stolen och bara ska stega ned några få steg i en lista eller liknande.

Det är min åsikt och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till att använda en "vanlig" layout, men vi har olika smak och jag förstår att min djupdykning och optimering kan kännas skrämmande och otilltalande för många användare.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tips på material att använda som dämpning i tangentbordet under PCBn. Golvläggningsmattor?

Jag beställde från Conrad istället för Biltema.
Bitumen matta, 39kr.
Självhäftande skumgummi, 109kr Dyrt men bra. Skulle gärna hitta lika bra material/kvalitet till lägre pris.

Skrivet av BeardedRobot:

Ja, absolut också ett bra alternativ. Tradeoff blir ihopträngda mindre tangenter vilket går att leva med.

Skrivet av hag:

(eventuellt @askeetit också, med risk för att det kanske inte här helt relevant för dig)

Som en tangentbordsnörd som tagit det hela lite för långt(?) kommer min åsikt här. Blir kanske mest en annan synvinkel då vi verkar ha rätt olika behov och synsätt på vad som är ett bra tangentbord.

Jag tycker att den vanliga layouten hos tangentbord är så fruktansvärt dålig och oergonomisk. QWERTY-layouten är ju bevisat rätt dumt utformad för datorer, space tar upp i princip 20% av trycka-på-knapp-kapaciteten (båda tummarna) till bara ett enda tecken, modifiers, navigation och numpaden ligger långt från hemraden där man har händerna vid skrivande (om man har fingrarna placerade som det är tänkt med pekfingrarna på F och J i qwerty) så att man måste flytta händerna långt för att använda dem, allt överflödigt åt sidorna tar upp plats så att pekdonet hamnar längre ifrån tangentobrdet som zyntax är inne på, osv.

För att råda bot på dessa problem har jag utvecklat min egen layout. Grunden är ett ergotravel (länk för att ni ska kunna se ungefär hur många tangenter jag har, och hur de är placerade) som jag tyrker har väldigt lagom med knappar för mitt behov, förutom att den saknar F-raden. Bokstäverna är positionerade enligt svensk dvorak (svorak). Shift, ctrl, tab och esc sitter på yttersta raderna för att vara lätta att nå med lillfingrarna. Annat som ofta används i kombination med andra knappar (gui, del, alt) sitter på egna knappar för enkel åtkomst utan lager. Två av tumknapparna används som layer shifts, så att jag får en numpad, all navigation och samtliga specialtecken direkt tillgängliga under bokstäverna, så att jag inte behöver flytta händerna över huvud taget för att använda dem. Ska jag mata in mycket siffror eller navigera mycket utan att skriva har jag en layer toggle som låser ett lager med numpaden och navigationstangenterna tills jag trycker bort den. Kort sagt, optimerat för att jag i princip inte ska behöva flytta händerna alls vid användande.

Det jag kan se som nackdelar är väl att det inte är särsilt optimalt för att spela på, då i princip alla spel är gjorda utefter qwertylayouten och t ex använder sifferraden (som jag saknar) till funktioner som man ofta använder. Går nog att komma runt med ett gaming-lager men då jag sällan spelar har jag inte brytt mig om att fixa ett. Efter en tids användande kände jag att jag saknade F-raden, så tangentbordet jag byggde efter var i princip ett ihopsittande ergotravel med F-rad (har tänkt att jag skulle lägga upp en bild länge, men inte kommit till skott/haft möjlighet till bra bilder). Ibland kan det vara lite jobbigt att navigationen är under lager och man måste hålla handen i rätt position för att använda dem, till exempel om man degar i stolen och bara ska stega ned några få steg i en lista eller liknande.

Det är min åsikt och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till att använda en "vanlig" layout, men vi har olika smak och jag förstår att min djupdykning och optimering kan kännas skrämmande och otilltalande för många användare.

Imponerande engagemang Riktigt häftigt. Det här är så pass custom att det inte riktigt faller i 60% kategorin dock. Känner man att man jobbar lika snabbt eller tom snabbare på det här sättet så är det hatten av. Jag personligen skulle tappa bort mig i lager och inte vilja hålla på med det.
Du har ju en annan fördel också, folk kan inte låna din dator utan att gå en 2-veckors kurs

Permalänk
Medlem

Det blev https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/da...
den är precis så att den passar. var till och med tvungen att lägga lite tryck så att skruvarna kunde gängas i fästet. Blev nöjd

köpte lite 40A o ringar från max gaming. ville testa det och avgöra själv. Köpte även https://www.jakt.se/super-lube-olja-7gram och tänkte använda det på alla stabilizers. Såg på youtube att en använde det på alla tangengter genom att bara trycka ner switchen utan att löda av. blir väl skjuten nu om jag säger att jag ska testa 1 droppe eller 2 för att se ifall man kan minska det otroligt lilla fjäderljudet som blir om man lyssnar noga 2cm ifrån tangentbordet

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Någon som har koll på var man kan köpa lite snyggare usbkablar? Sverige eller åtminstone EU är ett plus.

https://www.coolcable.co.uk/gb/home/57-10348-custom-usb-cable...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

(eventuellt @askeetit också, med risk för att det kanske inte här helt relevant för dig)

Som en tangentbordsnörd som tagit det hela lite för långt(?) kommer min åsikt här. Blir kanske mest en annan synvinkel då vi verkar ha rätt olika behov och synsätt på vad som är ett bra tangentbord.

Jag tycker att den vanliga layouten hos tangentbord är så fruktansvärt dålig och oergonomisk. QWERTY-layouten är ju bevisat rätt dumt utformad för datorer, space tar upp i princip 20% av trycka-på-knapp-kapaciteten (båda tummarna) till bara ett enda tecken, modifiers, navigation och numpaden ligger långt från hemraden där man har händerna vid skrivande (om man har fingrarna placerade som det är tänkt med pekfingrarna på F och J i qwerty) så att man måste flytta händerna långt för att använda dem, allt överflödigt åt sidorna tar upp plats så att pekdonet hamnar längre ifrån tangentobrdet som zyntax är inne på, osv.

För att råda bot på dessa problem har jag utvecklat min egen layout. Grunden är ett ergotravel (länk för att ni ska kunna se ungefär hur många tangenter jag har, och hur de är placerade) som jag tyrker har väldigt lagom med knappar för mitt behov, förutom att den saknar F-raden. Bokstäverna är positionerade enligt svensk dvorak (svorak). Shift, ctrl, tab och esc sitter på yttersta raderna för att vara lätta att nå med lillfingrarna. Annat som ofta används i kombination med andra knappar (gui, del, alt) sitter på egna knappar för enkel åtkomst utan lager. Två av tumknapparna används som layer shifts, så att jag får en numpad, all navigation och samtliga specialtecken direkt tillgängliga under bokstäverna, så att jag inte behöver flytta händerna över huvud taget för att använda dem. Ska jag mata in mycket siffror eller navigera mycket utan att skriva har jag en layer toggle som låser ett lager med numpaden och navigationstangenterna tills jag trycker bort den. Kort sagt, optimerat för att jag i princip inte ska behöva flytta händerna alls vid användande.

Det jag kan se som nackdelar är väl att det inte är särsilt optimalt för att spela på, då i princip alla spel är gjorda utefter qwertylayouten och t ex använder sifferraden (som jag saknar) till funktioner som man ofta använder. Går nog att komma runt med ett gaming-lager men då jag sällan spelar har jag inte brytt mig om att fixa ett. Efter en tids användande kände jag att jag saknade F-raden, så tangentbordet jag byggde efter var i princip ett ihopsittande ergotravel med F-rad (har tänkt att jag skulle lägga upp en bild länge, men inte kommit till skott/haft möjlighet till bra bilder). Ibland kan det vara lite jobbigt att navigationen är under lager och man måste hålla handen i rätt position för att använda dem, till exempel om man degar i stolen och bara ska stega ned några få steg i en lista eller liknande.

Det är min åsikt och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till att använda en "vanlig" layout, men vi har olika smak och jag förstår att min djupdykning och optimering kan kännas skrämmande och otilltalande för många användare.

Intressant, det är lite varför jag känner mig angelägen till att prova Vortex Tab 90M som länkades tidigare.
Om man kan vänja om sig vilket borde ta en vecka (framförallt enter tangenten) så känns det som om det vore ergonomiskt fördelaktigt om man kan säga så. Jag tänker att man borde kunna nå alla tangenter från den position händerna vilar på tangentbordet naturligt.
Personligen använder jag piltangenterna rätt mycket, delete knappen, insert.

Beträffande att QWERTY layouten skulle vara "dålig" så säger jag kanske det, det har väl försökts tidigare att ersätta den med någonting annat. Men det var ett väldigt intressant projekt du visa,

Permalänk
Skrivet av askeetit:

Intressant, det är lite varför jag känner mig angelägen till att prova Vortex Tab 90M som länkades tidigare.
Om man kan vänja om sig vilket borde ta en vecka (framförallt enter tangenten) så känns det som om det vore ergonomiskt fördelaktigt om man kan säga så. Jag tänker att man borde kunna nå alla tangenter från den position händerna vilar på tangentbordet naturligt.
Personligen använder jag piltangenterna rätt mycket, delete knappen, insert.

Beträffande att QWERTY layouten skulle vara "dålig" så säger jag kanske det, det har väl försökts tidigare att ersätta den med någonting annat. Men det var ett väldigt intressant projekt du visa,

Den kommer med en för oss normal enter. Det är bara bilden som visar annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den kommer med en för oss normal enter. Det är bara bilden som visar annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner du till ifall det är skandinavisk layout på tangenterna också?

Permalänk
Skrivet av askeetit:

Känner du till ifall det är skandinavisk layout på tangenterna också?

Ja det är det! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Det är bra folk, kan rekommendera varmt.

De har i princip bara varit Julia (necrowomanx) som packat dag in och dag ut och i princip gått in i väggen pga hur mycket fler GBs och andra produkter som börjat rasa in på deras sida. De har nu efter jul-/nyårsuppehållet en backlogg att ta ikapp, men de har äntligen anställt en till tjej som ska hjälpa till. Ditt paket kommer!

En månad och inget paket än. De svarar fortfarande inte på mail.
Detta för 5ml lube att lägga i ett brev och skicka.
Jag känner mig inte lika lyrisk som dig över det här gänget.
Hur skulle de kunna gå in i väggen? De har ju inget i lager what so ever. Vare sig före eller efter jul.

Nån som har tips på tillförlitligare leverantör av lube? Behöver inte vara EU eftersom den här skräpfirman tar ännu längre tid på sig än att beställa från Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En månad och inget paket än. De svarar fortfarande inte på mail.
Detta för 5ml lube att lägga i ett brev och skicka.
Jag känner mig inte lika lyrisk som dig över det här gänget.
Hur skulle de kunna gå in i väggen? De har ju inget i lager what so ever. Vare sig före eller efter jul.

Nån som har tips på tillförlitligare leverantör av lube? Behöver inte vara EU eftersom den här skräpfirman tar ännu längre tid på sig än att beställa från Asien.

Som tangentbordsentusiast så kan jag bara prata gott om Mykeyboard också men med det sagt så har deras leveranstider varierat. De blåser dig åtminstone inte. Prova deras Discord. https://discord.gg/dPNEDm

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En månad och inget paket än. De svarar fortfarande inte på mail.
Detta för 5ml lube att lägga i ett brev och skicka.
Jag känner mig inte lika lyrisk som dig över det här gänget.
Hur skulle de kunna gå in i väggen? De har ju inget i lager what so ever. Vare sig före eller efter jul.

Nån som har tips på tillförlitligare leverantör av lube? Behöver inte vara EU eftersom den här skräpfirman tar ännu längre tid på sig än att beställa från Asien.

Jag förstår hur du känner dig. Jag tror att de har ett automatiserat mail som hänvisar till deras Discord för snabba svar - har du provat där? Dorf länkade den ovan, de är där dagligen så det är bara att nå ut till dem där (obevakad mail tillsvidare som jag förstår det).

Permalänk
Medlem

Jag har ingen oro för att bli blåst, det är inga pengar ändå för den delen.
Det är mer att jag har switchar som behöver smörj pronto

Permalänk
Medlem

Fick äntligen mitt Tribosys 3204 lube.
Kan ställa mig i ledet som anser att det skiljer på smörja och smörja nu med.
Ska bli kul att testa Krytox 205 sen.
Gateron röda blev en dröm efter smörj

Permalänk

Åååå detta kommer ruinera mig. Än värre är alla GBs man precis har missat innan man fick upp ögonen för att. 😂

Ville verkligen ha GMK Phosphorous men en klen tröst är att Nuetrons-setet va långt ifrån tillräckligt.
Nu vilar fingrarna istället över köpknappen för SA Goodspeed.

MITOspeed är ju galet läckra men där går det såklart inte att få någon nordisk layout. =/

Men egentligen skulle jag vilja ha ett sett av dessa fast i PBT, är att skapa ett eget GB ända chansen?

(De är alltså ljus&mörkgrå samt röda med back-lit i ISO jag vill ha)

Sedan om någon sitter inne på en 30-60st Helios får gärna höra av sig.

Skickades från m.sweclockers.com