Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Köpte precis mitt första "riktiga" tangentbord. Även mitt första mekaniska tangentbord.

Ett WASD v2 för er som är nyfikna, nöp det som låg uppe i marknaden för ett par veckor sen.

Har ju sett på alla era läckra bilder att ni köper nya stiliga USB-kablar och jag tänkte kika lite på det nu jag med. Vart kan jag hitta dessa?

Kul! Jag har köpt från pexonpcs.co.uk två gånger, båda gångerna har jag varit väldigt nöjd. Värt att nämna dock är att leveranstiden har varit ganska lång vid båda tillfällena, omkring en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johan321:

Kul! Jag har köpt från pexonpcs.co.uk två gånger, båda gångerna har jag varit väldigt nöjd. Värt att nämna dock är att leveranstiden har varit ganska lång vid båda tillfällena, omkring en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset!

Leveranstiden kan jag leva med. Däremot hittade jag ingen kabel som direkt fångade min uppmärksamhet.

Tror jag får leta vidare Tar hemskt gärna emot mer tips men skall givetvis googla och försöka hitta det själv också.

Kan skriva här igen om jag hittar något jag bestämmer mig för att köpa hem om någon av er skulle vara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Tack för tipset!

Leveranstiden kan jag leva med. Däremot hittade jag ingen kabel som direkt fångade min uppmärksamhet.

Tror jag får leta vidare Tar hemskt gärna emot mer tips men skall givetvis googla och försöka hitta det själv också.

Kan skriva här igen om jag hittar något jag bestämmer mig för att köpa hem om någon av er skulle vara nyfiken.

Vet inte om du såg det men du kan specialbeställa kablar helt efter dina önskemål, därav den långa leveranstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag skulle rangordna alla affärer och skapare jag haft att göra med i tangentbordssvängen hamnar pexon bland de allra sista. Går det så går det, men skulle något gå fel, och du önskar kundservice; lycka till.

Jag har av pexon for reda på att det är mitt fel att de vänt min kabel så snurran hamnade bakom datorn istället för vid tangentbordet, trots korrekt ifyllt formulär. Jag har även fått reda på att det var mitt fel att de skickade mina kablar i ett vadderat kuvert som inte tålde postens hantering och gjorde att mina kablar kom fram med fula veck. Som om det inte vore nog tyckte de dessutom att en snurra som jag hävdade inte var färdig - den höll inte ihop när jag fick kabeln och jag är ganska säker på att jag hade gjort ett bättre jobb själv - föll inom ramen för deras kvalitetskontroll.

Nej, aldrig mer pexonpcs.

Permalänk
Skrivet av Khers:

Om jag skulle rangordna alla affärer och skapare jag haft att göra med i tangentbordssvängen hamnar pexon bland de allra sista. Går det så går det, men skulle något gå fel, och du önskar kundservice; lycka till.

Jag har av pexon for reda på att det är mitt fel att de vänt min kabel så snurran hamnade bakom datorn istället för vid tangentbordet, trots korrekt ifyllt formulär. Jag har även fått reda på att det var mitt fel att de skickade mina kablar i ett vadderat kuvert som inte tålde postens hantering och gjorde att mina kablar kom fram med fula veck. Som om det inte vore nog tyckte de dessutom att en snurra som jag hävdade inte var färdig - den höll inte ihop när jag fick kabeln och jag är ganska säker på att jag hade gjort ett bättre jobb själv - föll inom ramen för deras kvalitetskontroll.

Nej, aldrig mer pexonpcs.

Good to know. Men vad för sidor rekommenderar du istället? Såg att banggood hade en massa, har du testat dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Good to know. Men vad för sidor rekommenderar du istället? Såg att banggood hade en massa, har du testat dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

https://clarkkable.com/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Nice, men 400kr skulle kabeln jag valde kosta. 😬
Känns inte riktigt rätt när det inte är något jag faktiskt behöver. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Ni som smörjer brytare och stabilisatorer till era tangentbord, vad använder ni och varifrån köper ni?

Har kollat att många verkar använda Krytox 205 eller Tribosys 3204, men är det värt det eller duger nåt annat lika bra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Antte:

Hej,

Ni som smörjer brytare och stabilisatorer till era tangentbord, vad använder ni och varifrån köper ni?

Har kollat att många verkar använda Krytox 205 eller Tribosys 3204, men är det värt det eller duger nåt annat lika bra?

Tunn smörja (som duger (minst) lika bra): Biltemas Kompressorolja
Tjock smörja: Vilket PTFE-fett som helst (t.ex. Biltemas (när jag ändå var där med sökraden uppe))

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Biltemas PTFE-fett är inte för tjockt så att det riskerar att göra så att brytarna känns svampiga eller att dom fastnar? Sen så har jag också läst att en del billigare fetter torkar ut relativt fort och kräver att man smörjer in på nytt efter ett par månader.

Permalänk
Inaktiv

@Antte: Inte mer än något annat silikonfett (med PTFE).
Är personlig preferens (och mängd) som avgör om det är "svampigt" eller inte. Är man sådan att man tycker det blir dito är nog tunn smörja att föredra (eller en blandning)

Edit:
Annan tunn smörja som funkar (minst) lika bra: Symaskinsolja, parafinolja.

f.ö. Tänk på att de flesta som pratar smörja (*thihi*) på interwebben, vad gäller tangentbord, talar om Amerikanska varumärken. De brukar bli onödigt dyrt att importera dessa "standardsmörjor" som inte är tillgängliga i sverige/Eu (och som sagt: inte nödvändigtvis bättre heller)

Men givetvis: Om det är "E-penis" man är ute efter (och inte funktion) så funkar såklart direktimporterade överprisade varor bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det tog nästan fyra år, men nu är det här:

https://i.imgur.com/tEdpnZk.jpg

Grymt ju! Hur känns det? Kan du jämföra med ett original-model f?
Hoppas mitt kommer snart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Den korta sammanfattningen är över förväntan. Jag har knappt vågat hoppas på att dagen jag kan skriva på mitt egna F62 skulle komma. Jag lade min order den 27de januari 2016. Då sades det att de skulle skickas ut innan jul. 2016. Att kalla det en optimistisk uppskattning var väl förra decenniets underdrift.

Med det sagt har jag full förståelse för att ett sånt här projekt tar lite tid att genomföra. Speciellt om man väljer att göra det själv från USA med en fabrik i Kina. Men, men, nu är det här.

Det första intrycket var att paketet nog misshandlats en del på sin väg över atlanten. Frigoliten tangentbordet låg i hade haft lite problem att stå ut med kraften som tangentbordet utövade på den och den avdelare som skiljer tangentbordet från tillbehören hade helt sonika brutits av. I samband med all denna misshandel hade en del tangenter hoppat av. Det var dock bara att trycka dit dem igen och sedan fungerade allt som det skulle.

Initialt kändes brytarna lite skrapiga, inte så mjuka och fina som de jag är van att skriva på, men det visade sig vara en kort företelse och de är så här några dagar senare betydligt mindre skrapiga. Mellanslagstangenten är den jag haft mest problem med, stabilisatorn är inte så kul. Den slamrar en hel del och gnisslar. Slamrande stabilisatorer är ingenting konstigt, men gnisslande vet jag inte om jag erfarit förut.

Estetiskt sett finns det dessvärre en linje, antagligen från gjutformen, på den högra sidan av den övre halvan av lådan. Linjen går att se i bilden jag postade. Det verkar tyvärr vara något som drabbat alla F62 Classic. Utöver den, ganska stora, defekten finns det dock ingenting att anmärka på, i alla fall inte vad jag kan se. Lackeringen är fantastiskt retro och anstår ett tangentbord av det här slaget.

Tangenterna är riktigt välgjorda och matchar IBMs såväl till form som textur. Mellanslagstangenten är rak och fin, något som kan vara svårt att åstadkomma med PBT.

Om vi för stunden bortser från stabilisatorerna (även övriga stabilisatrorer lämnar en hel del utrymme för förbättring) och fokuserar på övriga delar av skrivupplevelsen är det tydligt att Ellipse haft ganska höga krav på att det skall låta och kännas som ett OG F. Brytarna är en aning lättare än mina, men det kan mycket väl bero på skillnaden mellan ett sprillans tangentbord och ett välanvänt med ganska många år på nacken. Känslan är dock mer eller mindre spot on, riktigt krispig och fin taktilitet. Ljudet är också bra, men chassit påverkar en hel del. Det är en ganska stor resonanslåda som låter brytarna prata ordentligt, men den förstärker högre frekvenser mer än mitt gamla F. Så ljudprofilen, även om den är snarlik, skiljer sig en del åt. Jag tycker personligen för det mesta att klickande brytare gör sig bättre i rymliga plastchassin och det är inte en åsikt jag tänker ändra på efter att ha provat ett F62.

Summa sumarum, ett tangentbord som vida överstiger mina förväntningar (som dock var väldigt lågt ställda efter all väntan och projektets komplexitet), men som har sina brister. Kan man leva med bristerna (och ljudnivån) är det ett fantastiskt tangentbord, men jag har full förståelse för att det inte är ett tangentbord för alla. Jag skall montera isär mitt exemplar någon gång hyfsat snart när jag skavt av det värsta på brytarna, smörja allt, framförallt stabilisatorerna, med torr teflonsmörja och se vad jag kan göra för att få tyst på mellanslagstangentens gnissel och gnek.

Bjuder avslutningsvis på en lite annorlunda ljussättning av samma tangentbord:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@jH0Ni: Den korta sammanfattningen är över förväntan. Jag har knappt vågat hoppas på att dagen jag kan skriva på mitt egna F62 skulle komma. Jag lade min order den 27de januari 2016. Då sades det att de skulle skickas ut innan jul. 2016. Att kalla det en optimistisk uppskattning var väl förra decenniets underdrift.

Med det sagt har jag full förståelse för att ett sånt här projekt tar lite tid att genomföra. Speciellt om man väljer att göra det själv från USA med en fabrik i Kina. Men, men, nu är det här.

Det första intrycket var att paketet nog misshandlats en del på sin väg över atlanten. Frigoliten tangentbordet låg i hade haft lite problem att stå ut med kraften som tangentbordet utövade på den och den avdelare som skiljer tangentbordet från tillbehören hade helt sonika brutits av. I samband med all denna misshandel hade en del tangenter hoppat av. Det var dock bara att trycka dit dem igen och sedan fungerade allt som det skulle.

Initialt kändes brytarna lite skrapiga, inte så mjuka och fina som de jag är van att skriva på, men det visade sig vara en kort företelse och de är så här några dagar senare betydligt mindre skrapiga. Mellanslagstangenten är den jag haft mest problem med, stabilisatorn är inte så kul. Den slamrar en hel del och gnisslar. Slamrande stabilisatorer är ingenting konstigt, men gnisslande vet jag inte om jag erfarit förut.

Estetiskt sett finns det dessvärre en linje, antagligen från gjutformen, på den högra sidan av den övre halvan av lådan. Linjen går att se i bilden jag postade. Det verkar tyvärr vara något som drabbat alla F62 Classic. Utöver den, ganska stora, defekten finns det dock ingenting att anmärka på, i alla fall inte vad jag kan se. Lackeringen är fantastiskt retro och anstår ett tangentbord av det här slaget.

Tangenterna är riktigt välgjorda och matchar IBMs såväl till form som textur. Mellanslagstangenten är rak och fin, något som kan vara svårt att åstadkomma med PBT.

Om vi för stunden bortser från stabilisatorerna (även övriga stabilisatrorer lämnar en hel del utrymme för förbättring) och fokuserar på övriga delar av skrivupplevelsen är det tydligt att Ellipse haft ganska höga krav på att det skall låta och kännas som ett OG F. Brytarna är en aning lättare än mina, men det kan mycket väl bero på skillnaden mellan ett sprillans tangentbord och ett välanvänt med ganska många år på nacken. Känslan är dock mer eller mindre spot on, riktigt krispig och fin taktilitet. Ljudet är också bra, men chassit påverkar en hel del. Det är en ganska stor resonanslåda som låter brytarna prata ordentligt, men den förstärker högre frekvenser mer än mitt gamla F. Så ljudprofilen, även om den är snarlik, skiljer sig en del åt. Jag tycker personligen för det mesta att klickande brytare gör sig bättre i rymliga plastchassin och det är inte en åsikt jag tänker ändra på efter att ha provat ett F62.

Summa sumarum, ett tangentbord som vida överstiger mina förväntningar (som dock var väldigt lågt ställda efter all väntan och projektets komplexitet), men som har sina brister. Kan man leva med bristerna (och ljudnivån) är det ett fantastiskt tangentbord, men jag har full förståelse för att det inte är ett tangentbord för alla. Jag skall montera isär mitt exemplar någon gång hyfsat snart när jag skavt av det värsta på brytarna, smörja allt, framförallt stabilisatorerna, med torr teflonsmörja och se vad jag kan göra för att få tyst på mellanslagstangentens gnissel och gnek.

Bjuder avslutningsvis på en lite annorlunda ljussättning av samma tangentbord:
https://i.imgur.com/UNxuraJ.jpg

Tack för en ordentlig genomgång! Det låter ju onekligen som att projektet i stort är lyckat, baserat på ditt exemplar. Är taggad på mitt ex. När du säger att du ska smörja allt, menar du även brytarna? Har ingen erfarenhet av att smörja buckling springs, men det kanske är något man gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Jo, jag tycker nog att projektet i stort är lyckat, men det beror så klart på vad man förväntade sig.

Gällande smörja är min tanke att köra på teflonspray efter att jag använt tangentbordet ett par veckor och monterat isär det i sina beståndsdelar. Jag har använt teflonsprayen på mycket tidigare men aldrig varken M eller F, men den har funkat väldigt bra på det jag provat, typ gamla Alps som varit nästintill utom räddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@anon257891:

Biltemas PTFE-fett är inte för tjockt så att det riskerar att göra så att brytarna känns svampiga eller att dom fastnar? Sen så har jag också läst att en del billigare fetter torkar ut relativt fort och kräver att man smörjer in på nytt efter ett par månader.

Även om den gode Felion är vis och har många år på nacken i hobbyn, så delar jag inte hans åsikt i den här frågan.

Det är, enligt mig, definitivt inte en fråga om "vilken som". Olika smörjor har olika egenskaper, och påverkar drastiskt hur en brytare känns. Jag hade inte lagt in biltema-fetter/superlube-fett eller liknande i mina brytare.

Krytox-smörjor har tidigare varit svåra att få tag på som svensk, men är numer lättillgängliga.
https://mykeyboard.eu/search/?q=krytox
Mykeyboard.eu har flera populära alternativ, och med producenten Miller-Stephensson bakom (den bästa, enligt mig). Vill du köra än billigare så säljer storeuni krytox från en annan producent i Malaysia, snorbilligt och kvalitet på krytox därefter.

205g0 är en tjockare smörja som jag personligen kör i samtliga linjära brytare och stabilisatorer. Ändrar även ljudkaraktären på brytaren drastiskt mot ett mer djupt ljud.
Tribosys 3204 motsvarar 204g0, och är snäppet mindre tjockt, passar till både linjära och taktila.
3203 motsvarar 203g0 och är ännu mer tunt, även det är populärt till både taktila och linjära.

Av ovanstående kör jag personligen exklusivt 205g0 i stabilisatorer, och linjära brytare. Det händer att jag kör in 3204 i en batch brytare då och då, men 205g0 är den personliga favoriten.

Mitt tips är att du provar samtliga för att hitta din egna preferens. Kör hårt!

Utmaning: @anon257891, du är inte sugen på att köpa hem Biltemas smörja och jämföra med ovanstående från Miller-stephensson (dvs från Mykeyboard)? Spännande experiment om inte annat!

Permalänk
Medlem

@Emir013: Får du lov att skriva här, vad händer om NH-bossen ser dig :DDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Emir013: Får du lov att skriva här, vad händer om NH-bossen ser dig :DDD

Kan jag räkna med att du har min rygg?

Permalänk
Medlem

@Emir013 på swec!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Vill ha costum keys till mitt ducky fast med nordisk design. finns det några snygga? maxgaming hade något set men det var sånna fula vita tangenter :/

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Vill ha costum keys till mitt ducky fast med nordisk design. finns det några snygga? maxgaming hade något set men det var sånna fula vita tangenter :/

Maxgaming har väl fler än ett par vita. Razor.com har back-lit PBT i grönt, rosa, vit & svart.

Annars är det riktigt svårt att få tag på Nordic-ISO. Framför allt om man vill ha back-lit PBT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En fråga till de rutinerade här, är skruvhålslayouten på PCBn standardiserad?
Jag menar om det är möjligt för mig att använda PCBn i mitt Glorious GMMK TKL och stoppa i ett annat chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Maxgaming har väl fler än ett par vita. Razor.com har back-lit PBT i grönt, rosa, vit & svart.

Annars är det riktigt svårt att få tag på Nordic-ISO. Framför allt om man vill ha back-lit PBT.

Skickades från m.sweclockers.com

om man skulle köpa ett tangentbord med USA design och man ställer in språket på på SWE på datorn så det är svensk keyboard design, blir då de knappar där egentligen åäö sitter åäö?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

om man skulle köpa ett tangentbord med USA design och man ställer in språket på på SWE på datorn så det är svensk keyboard design, blir då de knappar där egentligen åäö sitter åäö?

Ja, men samtidigt så kommer en hel del av de olika symbolerna va på annat ställe än tangenten visar samt att <>tangenten försvinner helt och en stor shift sitter där istället.
Inga problem för de som kan allt utantill men själv så klarar jag mig inte så bra utan nordisk-ISO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja, men samtidigt så kommer en hel del av de olika symbolerna va på annat ställe än tangenten visar samt att <>tangenten försvinner helt och en stor shift sitter där istället.
Inga problem för de som kan allt utantill men själv så klarar jag mig inte så bra utan nordisk-ISO.

Skickades från m.sweclockers.com

ajust det ja... fan inte lätt att bo i norden när man vill modda sitt tangenbord :/ finns det någon sida i sverige/ EU som gör custom cables för usb c till USB? det hittar jag, fast bara i USA, såklart, men hade varit nice med en snygg sladd

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

ajust det ja... fan inte lätt att bo i norden när man vill modda sitt tangenbord :/ finns det någon sida i sverige/ EU som gör custom cables för usb c till USB? det hittar jag, fast bara i USA, såklart, men hade varit nice med en snygg sladd

Ett alternativ (tror jag) är att ha engelska som inmatningsspråk och använda bärdan precis som de ansi-capsen visar, men sedan programmera in så när du håller in tex ctrl+shift+a så skriver den ett å.
Men då behöver du dessutom köpa ett ans-keyboard också. Vilket är nice får då finns den an massa roligt att välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://candykeys.com/product/tai-hao-grey-a-black-keycap-set...

Precis sån färgkombo vill jag ha!! riktigt mörktgrått på kanterna sen ljusare inne. Tyskarna har ju allt på samma plats men med undantaget att de inte har Å, vilket absolut går att leva med

Såklart de inte finns i lager och jag hittar inget på amazon.de

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

https://candykeys.com/product/tai-hao-grey-a-black-keycap-set...

Precis sån färgkombo vill jag ha!! riktigt mörktgrått på kanterna sen ljusare inne. Tyskarna har ju allt på samma plats men med undantaget att de inte har Å, vilket absolut går att leva med

Såklart de inte finns i lager och jag hittar inget på amazon.de

Även Y/Z är på annan plats på ISO-DE, om det nu är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Även Y/Z är på annan plats på ISO-DE, om det nu är viktigt.

fasen det såg jag inte.. gah vad ska man göra då vill inte ha maxgamings rosa/lila. typ den enda färgkombon jag hittar.

funderar dock på att köpa https://kbdfans.com/collections/60-layout-case/products/custo... och lägga lite ljudisolerat material i botten. Någon som har erfarenhet av att gå från plast till aluminium?

Tänkte även leta efter en snygg costum usb c - usb sladd för bordet också. antar att det blir usa på det

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

@KlyfftPotatis: Beroende på hur noga du är med material och kvalité så kan det ju kanske vara ett alternativ att beställa från t.ex Ali-Express. Där kan du få de färger du vill plus att du kan ange vilka tecken du vill ha på vilka tangenter.
Dvs du bör kunna få dina önskade färger, i ISO-layout med svenska tecken.

Jag gick från vanliga Ducky tangentbord till ett 60% aluminium som jag satte ihop själv. Lite annan ljudbild när man trycker ner tangenterna så klart, men i övrigt var det inget jag reflekterade över.

Ang. kablar så finns det nån butik i England som gör custom-kablar. Minns ej vad den hette dock, men bör ju gå att hitta med lite sökningar på google.