Nvidia tillkännager Geforce GTX 980 för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillkännager Geforce GTX 980 för bärbara datorer

Den som väntat på stationär prestanda i bärbart format behöver inte vänta länge till. Nu avslöjar Nvidia att Geforce GTX 980 hittar in i bärbara datorer under hösten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska prestera som ett 970 som standard har jag läst någonstans. Någon som kan bekräfta?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tickles:

Ska prestera som ett 970 som standard har jag läst någonstans. Någon som kan bekräfta?

Presterar tydligen inom 5% av ett vanligt 980.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Vattenkyld bärbar dator? Hur bärbart är det?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Vattenkyld bärbar dator? Hur bärbart är det?

Hur bärbar var den första mobiltelefonen?

Permalänk
Inaktiv

Överklockning? Mer intressant med underklockning i det här fallet tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju gissa att de bärbara blir i stort sett uteslutande 17" och mer släpbara än bärbara.
Men visst trevligt för den som vill ha portabel stationär prestanda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Dosshell:

Vattenkyld bärbar dator? Hur bärbart är det?

Det är en docka för skrivbordet som aktiverar ett ordentligt överklockat läge. När man kopplar bort den så har ROG GX700 prestandan man förväntar sig av en bärbar gaming-dator utan vattenkylning. Storleksmässigt utan vattenkylningsdockan är den inte större än kommande ROG G752.

Bläddra till bild nr 2 i Sweclockers nyhet om GX700: http://www.sweclockers.com/nyhet/21029-asus-rog-gx700-ar-barb...

Permalänk
Medlem

@kinc: när kan man förvänta sig att hitta GX700 i butik?

Permalänk
Medlem

Släpbara datorer kommer få en ny innebörd.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Rekommenderar fortfarande alla att vänta tills nästa generation, då kommer vi få avsevärt mycket bättre perf/watt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån kommer bli hemsk oavsett vad.
Värmeutvecklingen likaså.
Priset kommer vara ännu värre. 980m går att få tag på för ca 8000kr.
Det här kortet kommer slå nytt rekord.
Hade velat se Alienware vara med på ett hörn med 120hz skärm.
Köpa en bärbar dator med ett 980m/980 utan en 120hz skärm är bara helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:
Det är kostnaden av att ha en "gaming" laptop, en extern vattenkylnings-lösning som Asus hittat på kan göras tyst förmodligen. Generellt sett har kunder av dessa laptops noll intresse av ljudnivå. Folk som bryr som om ljudnivå vill också att laptopsen ska vara 1cm tjocka och väga som ett A4 papper.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: Var för du tag i en laptop med 980M för 8000?

Permalänk
Medlem

Bådar gott inför pascal. Detta kommer betyda att det blir intressantare att fixa vattenkylning till laptops igen. Intresset var stendött senast Asetek visade ett färdigt koncept inbyggt i en Alienware laptop 2012. Priset motiverade inte vattenkylning över lyftkylning för de kretsar som fanns då.

http://www.asetek.com/press-room/news/2012/asetek-demonstrate...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Köpte den där Lenovo y50-70 på Inets senaste rea... Grymt imponerad av prestandan. Den har en vanlig i7 4720hq och ett gtx960m... nu finns det laptops med 4790k och gtx980

Kommer nog aldrig mer att köpa en stationär dator om mitt intresse för vattenkyling plötsligt återlivas.. Dem två jag har nu kommer hålla många år till, och när dem blir utdaterade kommer nog laptops vara såpass billiga så det är svårt att motivera en stationär, om man inte är prylintresserad och gillar att bygga själv/uppgradera.

Står väl inte på förens man kan byta processor och grafikkort lika enkelt som i en stationär.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Köpte den där Lenovo y50-70 på Inets senaste rea... Grymt imponerad av prestandan. Den har en vanlig i7 4720hq och ett gtx960m... nu finns det laptops med 4790k och gtx980

Kommer nog aldrig mer att köpa en stationär dator om mitt intresse för vattenkyling plötsligt återlivas.. Dem två jag har nu kommer hålla många år till, och när dem blir utdaterade kommer nog laptops vara såpass billiga så det är svårt att motivera en stationär, om man inte är prylintresserad och gillar att bygga själv/uppgradera.

Står väl inte på förens man kan byta processor och grafikkort lika enkelt som i en stationär.

Känns som att den där kommentaren skrevs 2005.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonathanknet: Var för du tag i en laptop med 980M för 8000?

Han kanske menade gpun och inte en laptop http://www.ebay.ca/itm/NEW-nVidia-Gefore-980M-GTX-8GB-for-Ali...

Permalänk
Medlem

Hallå,

Vilken av dessa laptops skulle ni rekommendera?
Och för er som säger Desktop istället (Jag bor utomlands och orkar inte frakta en desktop fram & tillbaka)

Funderade på Asus GX700VO men MSI GT80 ser mer praktisk ut ifall man vill uppgradera minne etc.

Tacksam för svar!
hade gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Jonathanknet:
Det är kostnaden av att ha en "gaming" laptop, en extern vattenkylnings-lösning som Asus hittat på kan göras tyst förmodligen. Generellt sett har kunder av dessa laptops noll intresse av ljudnivå. Folk som bryr som om ljudnivå vill också att laptopsen ska vara 1cm tjocka och väga som ett A4 papper.

Bryr mig inte alls om värmen så länge det inte throttlar o prestandan blir lidandes för mkt.
Men ska fläktarna gå i 100% o tjuta o vina så är det lagom jobbigt.
Att datorn är större gör inte så mycket, det är fortfarande bra mycket smidigare med en gaminglaptop.
Asus vattenkylningslösning är ett stort skämt.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonathanknet: Var för du tag i en laptop med 980M för 8000?

Menade kortet löst. http://www.eurocom.com/ec/vgas%281%29ec

Skrivet av matnojje:

Precus

Permalänk
Medlem
Skrivet av flurrijacob:

Känns som att den där kommentaren skrevs 2005.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske kanske... men vi har väl ändå aldrig haft desktop processorer/grafikprocessorer i konsument laptops förut?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Idiotiskt av dom som klagar på detta. Givetvis bra nyheter att stationär 980 prestanda kommer till bärbara. Processorn har dom lyckats redan bra med, men kommer säkert förbättringar även där. Bärbar är smidigast att ha, stationär är åbäke hur man än vrider och vänder på det. Nästa år med Pascal så är 980ti prestanda i bärbart format möjlig. Kan då göra mig av med stationära åbäket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Bryr mig inte alls om värmen så länge det inte throttlar o prestandan blir lidandes för mkt.
Men ska fläktarna gå i 100% o tjuta o vina så är det lagom jobbigt.
Att datorn är större gör inte så mycket, det är fortfarande bra mycket smidigare med en gaminglaptop.
Asus vattenkylningslösning är ett stort skämt.

Har spelat på Asus bärbara med 980M utan vattenkylning och det låter inte mycket när jag spelade och då var det tungdrivna spel jag spelade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ain0k:

Kanske kanske... men vi har väl ändå aldrig haft desktop processorer/grafikprocessorer i konsument laptops förut?

Jag hade en släpbar Toshiba med desktopvarianten av Intel Pentium 4 med HT och 3,2GHz. Batteritid fulladdat mellan 15-60 minuter. Var 2004-2005, riktigt horribel sak att använda. "Mobil" CAD-laptop/workstation om någon undrar vad den var avsedd för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har spelat på Asus bärbara med 980M utan vattenkylning och det låter inte mycket när jag spelade och då var det tungdrivna spel jag spelade.

Den är dock det enda undantaget. Den är väldigt tyst men det är också för att den inte går att uppgradera. Dom modellerna har inga mxm slots.
Dom kör med gpun direkt på moderkortet inbyggd.

Clevo, alienware, aourus o msi låter väldigt mycket. Riktigt irriterande om man sitter o snackar o ljudet från fläkten tas upp i micken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Den är dock det enda undantaget. Den är väldigt tyst men det är också för att den inte går att uppgradera. Dom modellerna har inga mxm slots.
Dom kör med gpun direkt på moderkortet inbyggd.

Clevo, alienware, aourus o msi låter väldigt mycket. Riktigt irriterande om man sitter o snackar o ljudet från fläkten tas upp i micken.

Har Clevo med 7970M, det låter en del men inte obehagligt för öronen. Haft den i över två år utan problem. Asus har för närvarande nog den bästa lösningen vad gäller kylning av bärbara speldatorer, har nog inte så mycket med att gpun inte går att byta som på Clevo, deras fläktlösning är speciell.

Permalänk
Medlem

Korkat jäkla namn.

Använd namn schemat ni har byggt upp sen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade en släpbar Toshiba med desktopvarianten av Intel Pentium 4 med HT och 3,2GHz. Batteritid fulladdat mellan 15-60 minuter. Var 2004-2005, riktigt horribel sak att använda. "Mobil" CAD-laptop/workstation om någon undrar vad den var avsedd för.

Skickades från m.sweclockers.com

Men var det verkligen en dator avsedd för konsumentbruk?
Nu vet jag inte riktigt hur den ser ut, men jag föreställer mig en låda med en skärm och ett batteri på haha

Dem här datorerna (dem med 4790k) är ju liksom inte extremt stora.

Tror inte att datorerna med 980 kommer bli så stora heller...

Jag hoppas att den här trenden fortsätter!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ain0k:

Men var det verkligen en dator avsedd för konsumentbruk?

Dem här datorerna (dem med 4790k) är ju liksom inte extremt stora.

Tror inte att datorerna med 980 kommer bli så stora heller...

Jag hoppas att den här trenden fortsätter!
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/10/nvidia-maxwell-980m-relative-performance-desktop-class-graphics.jpg

Hehe nej sant det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Korkat jäkla namn.

Använd namn schemat ni har byggt upp sen tidigare.

...varför ska det vara olika namn om det är precis samma grafikkrets? Runt 5% mindre prestanda jämfört med ett vanligt GTX 980.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |