Minireview: Galax 980 Ti HOF LN2 Edition

Permalänk
Medlem

Minireview: Galax 980 Ti HOF LN2 Edition

Tjena Sweclockers!

Jag har fått tag på ett ganska unikt grafikkort, nämligen ett Galax/KFA2 980 Ti HOF LN2 Edition. Tänkte därför skriva en lite minireview av kortet för de som är intresserade.

Kort om Galax/KFA2
Galax produkter säljs i europa under namnet KFA2 istället för Galax. Varför vet jag inte, men jag vet att de under senare år har satsat hårt på överklockningssegmentet med sina ”vanliga” HOF-serie (Hall Of Fame). Detta är påkostade kort med kylare av hög kapacitet, påkostad strömförsörjning, samt att de är delvis upplåsta för överklockning via fri spänningssättning via mjukvara, etc. Med deras LN2 Edition har de tagit steget längre och erbjuder ett grafikkort gjort för extrem överklockning. För er som inte känner till det så betyder LN2 flytande kväve, d.v.s. -196 grader C. Det är alltså här målgruppen finns för detta kort; de som tävlar inom överklockning och kyler med flytande kväve. Inte så stor målgrupp kanske, men sett över hela världen blir den tydligen tillräcklig.

Kortet
Själva kortet pryds av en stor kylare med tre fläktar, en 90 mm och två 80 mm.

På baksidan sitter en backplate som täcker hela kortet. På LN2 Edition korten fick köparen själv välja en text att få ingraverad med laser. Jag valde mitt användarnamn och mitt lag som jag tävlar för på HWBOT – Team MLG.

En detalj som jag gillar är den här knappen. Den ställer in fläkten på högvarv, vilket är jättebra när man benchar på luft, så man slipper pilla med fläktkurvor i pråliga överklockningsprogram.

Mycket ström!

Specifikationer
Ser man till de relevanta specifikationerna som skiljer kortet från mängden så utgörs de av:

  • Påkostad strömförsörjning: 16 faser för GPU + 3 faser för minnet. Extern strömförsörjning sker via 3 st. 8 pins kontakter. Överdrivet? Nej, ett ensamt 980 Ti drar upp till 1500 W (!) vid överklockning med flytande kväve. Jag fick köpa ett nytt Corsair AX1500i för att betjäna enbart detta kort…

  • Dip switch för att helt stänga av power limit och thermal shutdown. D.v.s. man behöver inte löda på kortet.

  • Avancerad spänningsreglering via mjukvara. Ingen lödning här heller. Man kan justera VGPU samt VDroop, VMEM.

  • Vcheck points. Lättåtkomliga mätpunkter för spänningsmätning med multimeter.

  • Standardfrekvenser är 1203 base clock och 1304 boost. Maximal boost är ända upp till 1430MHz på mitt kort! I de tester jag har kört har kortet legat på denna maxfrekvens i princip hela tiden. Minnesfrekvens är 7010 MHz.

  • Särskild support från Galax egna överklockningsguru och deras produktutvecklare.

Hur funkar det till vardags?
Först och främst måste jag säga att jag inte kan svara så bra på den frågan eftersom jag inte äger några spel Däremot har jag kört lite olika benchmarks och kortet beter sig mycket bra. Benchprogrammen framkallar ju alltid väldigt mycket coil whine hos alla kort, men kortet är förhållandevis tyst. Som jämförelse hade jag ett Asus 980 Matrix Platinum innan och det lät betydligt mer vad gäller coil whine. När det kommer till fläktljud är Galax kylare i princip ohörbar i idle, och då kör jag ändå öppen testbänk. Vad gäller full load så kan jag inte svara så bra eftersom jag inte har spelat med kortet, men jag har faktiskt aldrig lagt märkte till att fläktarna har varvat upp under benchning. Det verkar väldigt tyst även vid belastning. Vad gäller prestanda så finns inte så mycket att säga. Ni vet säkert hur 980 Ti presterar och det är ingen fantastisk skillnad mellan korten. Med tanke på klockfrekvenserna så lär kortet inte vara långsammare än någon av sina konkurrenter i alla fall…

Överklockning!
Så till det mest spännande: hur klockar kortet? Jo, som standard kan kortet överklockas precis som vilket annat kort. Via mjukvara som Afterburner m.m. samt via Galax eget program Xtreme Tuner Plus. Själv har jag aldrig varit förtjust i denna typ av program eftersom de är så extremt pråliga och innehåller en massa knappar jag inte vill ha, och de knappar jag vill ha är gömda någon stans. Xtreme Tuner Plus är inget undantag tyvärr. Dock är det här ju inte ett standardkort så det finns ett annat sätt att klocka kortet på också. Efter kontakt direkt med Galax (det ingår ju särskild support i köpet av detta kort) så fick jag ett XOC-bios (Xtreme OverClock) samt ett särskild program för överklockning; HOF_NVVDD (NVVDD kallas den spänning som matas till GPUn). Programmet går bara att köra med XOC-bios, jag antar att de inte vill ha hur hög RMA-frekvens som helst. Programmet är anpassat för extremöverklockning och är mycket avskalat, precis som det ska vara.

Programmet innehåller följande inställningar:

  • NVVDD - Spänning till GPU – Upp till löjligt höga nivåer, långt över 2 volt tror jag! Standard är runt 1.2 V…

  • Load line calibration (Vdroop för GPU) – Känns igen från moderkorten för att justera spänningen till CPU vid belastningen. Har nu hittat in i GPU också och är bra att trixa med när man klockar på kväve. Det enda andra kortet som jag känner till som har denna funktion är EVGAs Kingpin.

  • Switching period – PWM-frekvens för strömförsörjningen (VRM). Ärligt talat vet jag inte om detta gör till eller från, även vid extremöverklockning.

  • GPU Output voltage – Visar aktuell spänning till GPU. Stämmer väl överens med multimeter.

  • FBVDD – Spänning till minnena – Kortet har Hynix-minnen som inte skalar jättebra med spänning tyvärr. Men lite grann gör det och spänningen går i alla fall att ställa in till löjliga nivåer här också.

  • OVP och OCP – Överspänningsskydd och överströmsskydd går att stänga av.

  • GPU- och MEM offset – Helt enkelt hur många MHz du vill överklocka med.

Programmet fungerar mycket bra och är helt stabilt. Gillar det starkt eftersom det är så avskalat, innehåller allt som behövs och bara fungerar. Återigen en jämförelse med Asus 980 Matrix som har motsvarande reglering via deras GPU Tweak. GPU Tweak är ett betydligt tyngre program, pråligt och buggigt.

Överklockningsresultat
Jag körde 3Dmark Fire Strike som testprogram eftersom det är det jag kommer bencha mest framöver. Provade först med standardspänning på både GPU och MEM och landade då på 1505 MHz på GPU och 8400 MHz på minne. Efter lite trixande med spänningar kom jag fram till följande:
GPU gillar inte högre än standardspänning vid luftöverklockning. Även små höjningar resulterade snabbt i massiva artefakter på skärmen och låsningar. 1505 MHz vid standardspänning förblev maxresultatet. Minnena skalade dock fint med lite ökad spänning vid luftkylning. + 60mV resulterade i 8900 MHz på minnet! Dock ska det tilläggas att prestandan inte skalar linjärt vid sådan hög minnesklockning. Minnena klockar högt vid luftkylning, men klockar alltid sämre vid kylning med flytande kväve. Man kommer inte i närheten av denna frekvens när man väl kör med kväve.

Maximalt överklockat kort på standardkylning resulterade i följande poäng. Testsytemet utgjordes av en lätt klockad Skylake 6700K på MSI Z170 Xpower bräda. Minnen var G.Skill Ripjaws V lite lätt klockade till 3600MHz Cl 16. PSU var Corsair AX1500i.

Sammanfattning
Galax 980 Ti HOF LN2 Edition är ett mycket bra kort, med bra och påkostad design vad gäller pcb, strömförsörjning samt kylare. Dock kan man ifrågasätta om det är något för vanliga gamers som vill pressa ut ett par fps till. Med tanke på att GPUn inte gillar mer än standardspänning (gäller generellt för alla 980 Ti) så skulle jag säga nej, det finns betydligt mer prisvärda kort. Man kommer ändå inte mycket högre med överklockningen än de mer normala korten. Men med tanke på kortets egentliga målgrupp i form av kväveöverklockare så är det en mycket bra produkt. Det enda andra kort som kan mäta sig med det i nuläget är EVGAs Kingpin edition.

Plus:
Bra design och komponenter
Obegränsad spänningsreglering via mjukvara
Bra överklockningsprogram för extremklockning
Ingen lödning krävs!

Minus:
Hynix-minnen. Klockar lite sämre på kväve än Samsung-minnen som finns på EVGAs Kingpin kort. Det finns dock en ny version av Galax LN2 Edition med tilläget GOC, som har Samsung-minnen.
Ingen memory heater. Minnena på grafikkorten kan börja ge instabilitet om de blir för kalla, vilket de tenderar att bli vid kväveklockning. EVGA och Asus har börjat installera en memory heater för att hålla minnena varma och glada vid kväveöverklockning. Galax saknar än så länge en sådan feature.

Extremöverklockning
Tyvärr har jag inte hunnit köra kortet på LN2 än. Men jag återkommer med resultat och bilder från detta såklart!

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning!
Väntar med spänning för att se hur de uppför sig med LN2!

Kan säga att de här kortet är mer overkill än nått jag skulle kosta på mig. Har som mest hållit på med fullcover block å vinterkyla (-40C) vid överklockning.
Aldrig tagit några rekord, bortsett från ett väldigt inofficiellt här på Swec när de gäller å klocka processorer

Bra läsning fortfarande, kommer att följa tråden!

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

Nice vad har du för asic?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Fint resultat! Slår mitt Asus strix med ca 10% på grafikpoängen. Riktigt, riktigt vass minnes OC. Tror inte jag har sett så hög OC på minnen innan.

Ska bli spännande att se vad du kan få för resultat på LN2. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack!
Asic är 74,8.
Ska bli spännande att köra det på kväve. Kommer dock inte maxa poängen i första läget. Först ska jag ställa upp i Galax GOC-tävling och där är det Z170 som gäller. För max poäng krävs ju X99 med 5960X, och min 5960X som klockade till nästan 5.7 GHz dog...

Permalänk
Medlem

Riktigt fint kort.. Hur ser det ut i datorn? Har den led belysning?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Riktigt fint kort.. Hur ser det ut i datorn? Har den led belysning?

Ja, "Hall of fame" är upplyst, sen tror jag att det finns blåa dioder vid strömförsörjningen också. Kan försöka ta en bild senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Ja, "Hall of fame" är upplyst, sen tror jag att det finns blåa dioder vid strömförsörjningen också. Kan försöka ta en bild senare idag.

Mysigt Ja, det skulle uppskattas!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Mysigt Ja, det skulle uppskattas!

En dålig bild med mobilkamera...

Permalänk
Medlem

Det va något nytt att minnena klockar sämre med flyttande kväve......förut så reagerade ju minnena bra med kyla, DDR1,DDR2,DDR3.

Det har inget med att man pumpar ur högre gpu frekvens och då vill inte minnena gå lika högt samtidigt?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Har också fått tag på en LN2 HOF. Pratade med Mad Tse och han gav mig en länk till OC gear inklusive en bios till LN2 HOF GOC. Är det denna du även har fått eller har du ett XOC unikt för vårat kort?

Skrivet av Rauf:

Tjena Sweclockers!

HOF_NVVDD (NVVDD kallas den spänning som matas till GPUn). Programmet går bara att köra med XOC-bios, jag antar att de inte vill ha hur hög RMA-frekvens som helst. Programmet är anpassat för extremöverklockning och är mycket avskalat, precis som det ska vara.
https://pb380-my.sharepoint.com/personal/t_bergstrom_pb380_onmicrosoft_com/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=2bJARQRQ3sw%2bjrEkG0b5xPRKBirhuUtZkLBjLNVWKd0%3d&docid=06c563e4cc157467d9cc629f58a693d3f

Programmet innehåller följande inställningar:

  • NVVDD - Spänning till GPU – Upp till löjligt höga nivåer, långt över 2 volt tror jag! Standard är runt 1.2 V…

  • Load line calibration (Vdroop för GPU) – Känns igen från moderkorten för att justera spänningen till CPU vid belastningen. Har nu hittat in i GPU också och är bra att trixa med när man klockar på kväve. Det enda andra kortet som jag känner till som har denna funktion är EVGAs Kingpin.

  • Switching period – PWM-frekvens för strömförsörjningen (VRM). Ärligt talat vet jag inte om detta gör till eller från, även vid extremöverklockning.

  • GPU Output voltage – Visar aktuell spänning till GPU. Stämmer väl överens med multimeter.

  • FBVDD – Spänning till minnena – Kortet har Hynix-minnen som inte skalar jättebra med spänning tyvärr. Men lite grann gör det och spänningen går i alla fall att ställa in till löjliga nivåer här också.

  • OVP och OCP – Överspänningsskydd och överströmsskydd går att stänga av.

  • GPU- och MEM offset – Helt enkelt hur många MHz du vill överklocka med.

Extremöverklockning
Tyvärr har jag inte hunnit köra kortet på LN2 än. Men jag återkommer med resultat och bilder från detta såklart!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Det va något nytt att minnena klockar sämre med flyttande kväve......förut så reagerade ju minnena bra med kyla, DDR1,DDR2,DDR3.

Det har inget med att man pumpar ur högre gpu frekvens och då vill inte minnena gå lika högt samtidigt?

Jo, precis. Det är mycket kopplat till hur mycket man pressar GPUn. Samma sak på luft. Om man börjar ta reda på max MEM-klock för sig, och sen kör max GPU för sig...När man lägger ihop de två maxklocken man kommit upp i så brukar man få dra ner minnet en del. Effekten är dock större på LN2.

Sen gillar faktiskt inte minnena kyla heller. Slutar helt enkelt fungera helt och hållet redan vid ganska så få minusgrader. De ska helst hållas på plus.

Skrivet av mull54:

Har också fått tag på en LN2 HOF. Pratade med Mad Tse och han gav mig en länk till OC gear inklusive en bios till LN2 HOF GOC. Är det denna du även har fått eller har du ett XOC unikt för vårat kort?

Nej, jag fick mina via en annan länk, innan de postade den för GOC. Jag vet inte om det är samma dock.

Permalänk
Medlem

Funkar den där fläktknappen för dig? Jag har 2st 980Ti HoF men märker ingen skillnad om jag trycker på knappen eller ej. Kan det vara afterburner som blockerar det?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Funkar den där fläktknappen för dig? Jag har 2st 980Ti HoF men märker ingen skillnad om jag trycker på knappen eller ej. Kan det vara afterburner som blockerar det?

Den funkar fint. Jag vet inte om den gör mer än höjer fläkthastigheten dock. Fick tips om att den skulle tryckas in även vid kväveklockning så den kanske låser upp nån annan inställning också?

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevligt ut. Fick du tag på det inom landet eller beställde du direkt på deras hemsida?
Rätt nyfiken på deras 980 Ti HoF med vattenblock redan monterat för min nästa uppgradering.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Ser ju riktigt trevligt ut. Fick du tag på det inom landet eller beställde du direkt på deras hemsida?
Rätt nyfiken på deras 980 Ti HoF med vattenblock redan monterat för min nästa uppgradering.

De gick bara att beställa i USA och Japan. Fick kontakta USA-avdelningen direkt. Åkte på över 3000 i moms och tull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

De gick bara att beställa i USA och Japan. Fick kontakta USA-avdelningen direkt. Åkte på över 3000 i moms och tull

Ouch, kanske blir till att tänka om för min del då.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt kort, sitter och dregglar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit köra de första testerna på flytande kväve. Kletade in kortet med vaselin, jag vill inte kondensskydda med gummifärg på detta kort eftersom färgen är röd. Synd på det fina vita kortet Plus att vaselin går snabbt att kleta på. Sen på med LN-2 potten, en Kingpin Tek9 Fat, och så en fläkt för att kyla spänningsregulatorerna. Jag kör i nuläget på ett Z170 system med en halvhyffsad 6700K. Normalt så kör man ju X99 med 5960X eftersom de extra kärnorna ger så mycket mer i CPU-testerna i 3DMark. Dock är mitt mål för nuvarande att göra så bra som möjligt i kvalet till Galax Overclocking Carnival, GOC. http://www.futuremark.com/galax-goc-2015 Och där är det Z170 som gäller och CPU-frekvens är begränsad till 5800 MHz. Sen hjälper det ju inte att min bra 5960X dog, så jag har inget sånt fungerande system i nuläget...

När systemet var monterat så bara på med kväve, kyl ner pottarna och börja klocka. Första dagen stötte jag på två problem. Det första var att frekvensen jag ställde in på GPUn inte ville "ta". Den låste sig i ett lägre läge. Det visade sig att det problemet uppstod ibland när man höjer frekvensen för mycket åt gången. Det löste sig genom att sänka frekvensen och sen höja gradvis. Det andra problemet var att kortet hoppade väldigt mycket i i frekvens när jag hade klockat upp det ordentligt. Gick t.ex. mellan 1800 till 1000 MHZ och så fram och tillbaka hela tiden. Vilket gjorde att resultatet blev värdelöst så klart. Dock löste sig det också med hjälp av NVidia PowerMizer Manager, som låser kortet i högsta läget.

Kunde då äntligen köra lite ordentligt. Kortet visade sig klocka bra. Kom upp i 2000MHz GPU med mellan -80 och -90 i temperatur. Tyvärr visade sig kortet ha cold bug (stänger av sig om tempen sjunker under denna temp) redan vid -97 grader. För de flesta kort ligger CB vid -120 till -130, men det skiljer från kort till kort. Så där var en stor begränsning, inte bara i tappad temperatur utan även i form av att man inte kan pressa lite mycket volt till GPUn om man måste ligga högre i temp, annars är risken för stor att man dödar kortet. Med tanke på temperaturen så klockade kortet fantastiskt. Det finns lite trix för att kanske kunna komma ner i temperatur lite till. Ska så klart fortsätta pressa.

Resultaten:

3Dmark Fire strike: 22497 poäng

3Dmark Fire strike extreme: 11498 poäng

3Dmark Fire strike ultra: 6230 poäng

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Nu har jag hunnit köra de första testerna på flytande kväve. Kletade in kortet med vaselin, jag vill inte kondensskydda med gummifärg på detta kort eftersom färgen är röd. Synd på det fina vita kortet Plus att vaselin går snabbt att kleta på. Sen på med LN-2 potten, en Kingpin Tek9 Fat, och så en fläkt för att kyla spänningsregulatorerna. Jag kör i nuläget på ett Z170 system med en halvhyffsad 6700K. Normalt så kör man ju X99 med 5960X eftersom de extra kärnorna ger så mycket mer i CPU-testerna i 3DMark. Dock är mitt mål för nuvarande att göra så bra som möjligt i kvalet till Galax Overclocking Carnival, GOC. http://www.futuremark.com/galax-goc-2015 Och där är det Z170 som gäller och CPU-frekvens är begränsad till 5800 MHz. Sen hjälper det ju inte att min bra 5960X dog, så jag har inget sånt fungerande system i nuläget...

https://pb380-my.sharepoint.com/personal/t_bergstrom_pb380_onmicrosoft_com/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=2DBKi2O26Dbb%2b%2boGImq1tlcaa3Y0G0K8WF5hY1wVaOM%3d&docid=07834585dafa0462997884ac690692fe2

https://pb380-my.sharepoint.com/personal/t_bergstrom_pb380_onmicrosoft_com/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=tyMVR1SNzaBNRqwWuiqn0Y%2bEebEOPITJ30YEGiXr%2bVo%3d&docid=0f6347f8e1641403c90cd05ac88d0bce5

https://pb380-my.sharepoint.com/personal/t_bergstrom_pb380_onmicrosoft_com/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=6uD37KRh7DkLvHAHE6FMLm0yw5DN4DL2bzIg5rXDbUo%3d&docid=01e42bffa07604539b70262e5a809d2b7

När systemet var monterat så bara på med kväve, kyl ner pottarna och börja klocka. Första dagen stötte jag på två problem. Det första var att frekvensen jag ställde in på GPUn inte ville "ta". Den låste sig i ett lägre läge. Det visade sig att det problemet uppstod ibland när man höjer frekvensen för mycket åt gången. Det löste sig genom att sänka frekvensen och sen höja gradvis. Det andra problemet var att kortet hoppade väldigt mycket i i frekvens när jag hade klockat upp det ordentligt. Gick t.ex. mellan 1800 till 1000 MHZ och så fram och tillbaka hela tiden. Vilket gjorde att resultatet blev värdelöst så klart. Dock löste sig det också med hjälp av NVidia PowerMizer Manager, som låser kortet i högsta läget.

Kunde då äntligen köra lite ordentligt. Kortet visade sig klocka bra. Kom upp i 2000MHz GPU med mellan -80 och -90 i temperatur. Tyvärr visade sig kortet ha cold bug (stänger av sig om tempen sjunker under denna temp) redan vid -97 grader. För de flesta kort ligger CB vid -120 till -130, men det skiljer från kort till kort. Så där var en stor begränsning, inte bara i tappad temperatur utan även i form av att man inte kan pressa lite mycket volt till GPUn om man måste ligga högre i temp, annars är risken för stor att man dödar kortet. Med tanke på temperaturen så klockade kortet fantastiskt. Det finns lite trix för att kanske kunna komma ner i temperatur lite till. Ska så klart fortsätta pressa.

Resultaten:

3Dmark Fire strike: 22497 poäng
http://hwbot.org/image/1497173.jpg

3Dmark Fire strike extreme: 11498 poäng
http://hwbot.org/image/1497179.jpg

3Dmark Fire strike ultra: 6230 poäng
http://hwbot.org/image/1497182.jpg

Riktigt trevliga resultat. Kvalade du in till GoC? Tänkte själv vara med men upptäckte att x99 inte var tillåtet.

Tyvärr klarar inte mina kort mer än 1440MHz på luft. Har du några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull54:

Riktigt trevliga resultat. Kvalade du in till GoC? Tänkte själv vara med men upptäckte att x99 inte var tillåtet.

Tyvärr klarar inte mina kort mer än 1440MHz på luft. Har du några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Kvalet håller på till 25:e oktober. De flesta har inte postat resultat alls än, eller så har de bara postat luftkylt. Bara jag och Dancop som postat med LN2 än så länge.

Dina kort? Har du mer än ett?
Använder du överklockningsknappen? Förutom att ställa om fläkten så låser den även upp powerlimit. 1440 låter lite lågt...Mitt kort boostar som standard upp till 1430MHz. Jag kör dock endast Fire strike som test och det är inte det tuffaste programmet för att testa stabilitet. Att använda XOC-bios och ställa spänningen marinellt högre kan hjälpa lite. Runt 1500MHz borde de flesta kort klara i benchmarks i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Kvalet håller på till 25:e oktober. De flesta har inte postat resultat alls än, eller så har de bara postat luftkylt. Bara jag och Dancop som postat med LN2 än så länge.

Dina kort? Har du mer än ett?
Använder du överklockningsknappen? Förutom att ställa om fläkten så låser den även upp powerlimit. 1440 låter lite lågt...Mitt kort boostar som standard upp till 1430MHz. Jag kör dock endast Fire strike som test och det är inte det tuffaste programmet för att testa stabilitet. Att använda XOC-bios och ställa spänningen marinellt högre kan hjälpa lite. Runt 1500MHz borde de flesta kort klara i benchmarks i alla fall.

Haha nej, har inte två. Skrev bara fel. Mitt boostar till 1404MHz standard och kraschar vid +45 MHz i Afterburner. Märkte även att jag fick artefakter vid volt höjning.

Vet du om XOC bios fungerar med Afterburner så man ka få till en stable 24/7 klock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

@mull54:
Ja, man kan klocka i vilket program som helst. Dock inte spänning.