Bildanslutningar del 2 – VGA och DVI

Permalänk
Melding Plague

Bildanslutningar del 2 – VGA och DVI

Trots ansträngningar att göra sig av med anslutningarna lever VGA och DVI vidare, men varför och vad fyller de för funktion? Häng med i del två av artikelserien om bildanslutningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir en trevlig kvällsläsning

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Thomas om du har möjligheten att få med Thunderbolt i delen med DP så hade det uppskattats!
Grym guide annars!

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite om Thunderbolt lär det bli, men då i egenskap av att det är en mDP-anslutning. Det är *mycket* avgränsning när man skriver ihop sådana här guider. Finns väldigt många specialfall att ta upp. Men det blir oläsbart med för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite om Thunderbolt lär det bli, men då i egenskap av att det är en mDP-anslutning. Det är *mycket* avgränsning när man skriver ihop sådana här guider. Finns väldigt många specialfall att ta upp. Men det blir oläsbart med för mycket.

Förstår det, men samtidigt så har du ju listat klart och tydligt, med fina sammanfattningar... och vi är ju här för att vi är intresserade..

Var speciellt nyfiken då vi var ett par som ville ställa datorn en bit ifrån skärmen och dp kablarna kan inte vara tillräckligt långa (utan att bli enormt dyra(optiska)) men samtidigt är TB kablar lite billigare (optiska) och om man kunde använda sig av det för att lösa dp begränsningen samtidigt som man får usb för "mus/tgb" på köpet

Det är bara en önskan imån av plats och tid..

Permalänk
Medlem

Gud alltså, alla versioner av DVI är så otroligt förvirrande...

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta bort det och införa HDMI som standard? Verkar ju vettigare

Permalänk
Medlem

Intressant artikel mycket intressant!

Jag har ju varit med om 2 st trasiga PS4or. Nu senast för några veckor sedan. Allt var min fördömda bildskärm. Min bildskärm har endast VGA och DVI-D (Dual-Link)

Och PS4 kräver ju HDMI ingång på bildskärm/Tv. En adapter blev det, som jag köpte från förra året mig en HDMI-DVI (Singel-Link) denna adapter och bildskärmen spelar jag PS4. Och nu för 2a gången förstörs signalen och bilden brusar, störningar och när jag kopplade upp mot Tv ingen bild alls helt förstört.

Så aldrig mer spela på en bildskärm som saknar HDMI stöd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Varför inte bara ta bort det och införa HDMI som standard? Verkar ju vettigare

Är väl typ det dom vill göra, fast snarare med displayport. Fördelen med displayport är ju högre upplösningar/hz.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

Tro mig, vi på Universiteten vill inget annat än att slippa alla dessa adaptrar och problem som blir i salarna. Men vi kan inte heller bara byta ut all teknik och välja en annan. För vilken ska vi välja? Hdmi har problem, dyr licens, kopieringsskydd som inte gäller för undervisning. Dålig längd som gör att man måste ha förstärkare överallt och slipper ändå inte adaptrar och problem.

Branchen kan väll enas om en standard istället för att försöka utveckla egna och hoppas att dom vinner kriget

Hade alla sagt: Från och med nu kör vi XYZ som standard och inga andra kontakter kommer att finnas på ny teknik så hade jag varit först med att byta ut allt kablage med nöje Typ usb 3.2 eller vilken de är kan väl skicka bild.

Permalänk
Medlem

HDMI skickar ju bara ut 60hz så därav behåller man vga/dvi! kan hdmi skicka ut mera hz så är det klart man väljer det.

Permalänk

Så länge de inte finns en universal och kostnadsfri standard kommer detta problem finnas. Alla tillverkare kommer inte använda hdmi pga patent från sony eller vem som har det.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning även om man hade rätt bra koll på detta sedan innan. Du är fantastisk, Thomas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Varför inte bara ta bort det och införa HDMI som standard? Verkar ju vettigare

Läste du ens artikeln?
Om du läser artikeln finns flera svar på din fråga.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:
Nejdå, det är lite mer, legacy legacy legacy, DVI-D och DVI-D DL är det enda som används idag. Sitter själv på en HP LP3065 30" 2560x1600 som har tre stycken DVI-D DL kontakter och inbyggd KVM switch funktion. Känns lite skakigt när grafikkortstillverkarna gör sig av med DVI!

Kan tänka mig uppgradera skärm till en 30, eller i värsta fall 27" 144hz IPS skärm, synd att dem endast görs i det urusla bildförhållandet 16:9. 16:10 är perfekt för datoranvändande.

Permalänk
Medlem

Skrattade högt när jag läste om "monsteradaptern" Thomas måste haft väldigt kul när han byggde ihop den!

Permalänk

Ja hur blir det nästa år med de nya grafikkorten som kommer att släppas?
Sitter på en Qnix 2710 och på den finns endast DVI. Hade varit trist om grafikkorten kommer slopa det helt för då blir min skärm även "oanvändbar" om jag bestämmer mig för att uppgradera till de senaste GPUerna

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Ja hur blir det nästa år med de nya grafikkorten som kommer att släppas?
Sitter på en Qnix 2710 och på den finns endast DVI. Hade varit trist om grafikkorten kommer slopa det helt för då blir min skärm även "oanvändbar"

Exakt samma tanke slog mig när jag läste, hmm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Varför inte bara ta bort det och införa HDMI som standard? Verkar ju vettigare

Problemet är ju att HDMI inte klarar de exotiska skärmar som alla vill ha. Så när HDMI skulle "ersätta" DVI så var det ju nedgradering om man satt på något över 1920x1080 skärm. Att det sedan har varit så enkelt att sätta VGA adapter på DVK gör ju att folk köper VGA skärm med 1080p och sen sitter man där och vill ha kvar DVIn (tänk nu några år tillbaka, när HDMI började komma).

DP är utan tvekan den bästa ersättaren, och även om HDMI 2.0 är delvis hjälpsam så verkar den vara föråldrad innan den ens har lanserats.

Så nej... skrota HDMI tillsammans med DVI och VGA. DP är vår bästa grund idag.

Skrivet av xpiano:

Skrattade högt när jag läste om "monsteradaptern" Thomas måste haft väldigt kul när han byggde ihop den!

Lite synd att han inte hittade en VGA till DP adapter och sen till mDP... kunde blivit en cirkel

Permalänk
Medlem

Att både VGA och DVI äntligen ska fasas ut var nytt för mig. Härligt!

Det enda DVI-kontakterna på mina grafikkort gör är att blockera luftflödet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Ja hur blir det nästa år med de nya grafikkorten som kommer att släppas?
Sitter på en Qnix 2710 och på den finns endast DVI. Hade varit trist om grafikkorten kommer slopa det helt för då blir min skärm även "oanvändbar" om jag bestämmer mig för att uppgradera till de senaste GPUerna

Det funkar väl med sånna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

HDMI skickar ju bara ut 60hz så därav behåller man vga/dvi! kan hdmi skicka ut mera hz så är det klart man väljer det.

Va? Menar du att HDMI inte kan skicka ut mer än 60hz?
Är rätt säker på att min rift displayar 75hz, och den går på HDMI?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, eftersom Qnix 2710 har en upplösning som kräver dual link, och de där adaptrarna klarar bara single link. Framgår i artikeln

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på displayport delen som jag hoppas blir nästa. För dålig koll på alla varianter (om de ens finns) när de gäller DP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Ska de fasa ut dvi redan? Jag köpt min 120hz skärm(s23700d) år 2012 och då var dvi det enda alternativet man kunde välja på. Jag visste att displayport var bättre, inte minst för att man kunde använda amd eyefinity utan adaptrar med displayport, men det gick inte att köpa helt enkelt. Tycker inte det är rättvist mot konsumenterna att deras skärmar ska bli oanvändbara med nya grafikkort så snabbt.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk

Att ta bort DVI-D (Dual Link) anslutningen från framtida grafikkort vore oerhört korkat.

Däremot kan dom ta bort den djävla DVI-I skiten därför att det är stor risk att man sätter i kontakten i den istället för i ovan nämnda DVI-D (Dual Link).

Permalänk
Medlem

@Equadex: Men som det skrivs, standarden på DVI skrevs 1999 och har varit densamma sedan dess. Att fastställa en regel bland tillverkarna att inte stödja DVI på nya kort är helt rätt. Däremot är INTE skärmtillverkaren schysst här, det borde informerats om eller ännu bättre: integrerats DisplayPort på sin skärm.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju att HDMI inte klarar de exotiska skärmar som alla vill ha. Så när HDMI skulle "ersätta" DVI så var det ju nedgradering om man satt på något över 1920x1080 skärm. Att det sedan har varit så enkelt att sätta VGA adapter på DVK gör ju att folk köper VGA skärm med 1080p och sen sitter man där och vill ha kvar DVIn (tänk nu några år tillbaka, när HDMI började komma).

DP är utan tvekan den bästa ersättaren, och även om HDMI 2.0 är delvis hjälpsam så verkar den vara föråldrad innan den ens har lanserats.

Så nej... skrota HDMI tillsammans med DVI och VGA. DP är vår bästa grund idag.

Lite synd att han inte hittade en VGA till DP adapter och sen till mDP... kunde blivit en cirkel

Har idag Dvi-Dual link till min Asus 144 hz skärm, menar du att DP är en bättre teknik till spel i 144 hz och mer modern ??

Skulle ni kört Displayport kabel mellan grafikkortet och skärmen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel! Även om det mesta var basal kunskap så var det kul att läsa lite kuriosa samt att man lärde sig lite nytt

Att fösa ut DVI är på sikt bra, precis som det nämns i artikeln. Sist jag köpte skärm, vilket är nästan exakt 4 år sedan (en ocean av tid i den här branschen), så var displayport ett krav eftersom att det är den senaste standarden. Så man kan inte säga att det inte funnits alternativ till DVI.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

VGA och framför allt DVI kommer att leva kvar många år till, kanske inte så mycket i hushållen men
mest för att det används i stor utsträckning inom industri- och medicinteknik.