Sony Project Morpheus blir Playstation VR

Permalänk
Melding Plague

Sony Project Morpheus blir Playstation VR

Sonys VR-headset för Playstation 4 går sakteligen från koncept till verklig produkt, någonting som markeras genom att slopa kodnamnet till förmån för ett produktnamn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med i racet riktigt men ska inte dessa vr vara väldigt tungdrivna? Hur ska en PS4 klara av det i så fall?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Har inte hängt med i racet riktigt men ska inte dessa vr vara väldigt tungdrivna? Hur ska en PS4 klara av det i så fall?

Nu förstår jag inte. PS4 som har stöd för 4K och allt

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Har inte hängt med i racet riktigt men ska inte dessa vr vara väldigt tungdrivna? Hur ska en PS4 klara av det i så fall?

Du tror inte SONY tänker till själva och optimerar?
OT: För mig får de gärna dö ut, VR var ointressant innan det ens kom på tal (igen) och i den här takten kommer det vara helt ointressant innan första produkten hittar ut på marnaden. Visst, de kommer att sälja några för att sedan gå samma väg som NVIDIA-vision till mötes.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumie:

Har inte hängt med i racet riktigt men ska inte dessa vr vara väldigt tungdrivna? Hur ska en PS4 klara av det i så fall?

Samsungs Gear VR körs ju på mobilplattform vilket fortfarande fungerar och där är prestandan långt mer begränsad än PS4.
Det bör inte vara något problem. Spelen måste vara byggda för det här specifikt och man får väl bara hålla tillbaka ögongodiset under utvecklingen till den grad att det flyter på bra i VRbrillorna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du tror inte SONY tänker till själva och optimerar?
OT: För mig får de gärna dö ut, VR var ointressant innan det ens kom på tal (igen) och i den här takten kommer det vara helt ointressant innan första produkten hittar ut på marnaden. Visst, de kommer att sälja några för att sedan gå samma väg som NVIDIA-vision till mötes.

Du menar som med Nvidia Vision utvecklades till ifrån Geforce 2 med sina shutter glasses från 2001? (Jag köpte mina första då... men så hade CRT lite högre uppdateringsfrekvens än LCD hade vid vision-lanseringen). Du menar ungefär på det viset, eller hur?

//Det var skojigt ett tag med Q3/HL/TFC/CS osv men drogs med samma problem som dom upptäckte igen med vision, omständigt och krångligt... den lilla extra effekten med 3d var inte så fantastisk som det hade blivit med vr. Jag tror på vr!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samsungs Gear VR körs ju på mobilplattform vilket fortfarande fungerar och där är prestandan långt mer begränsad än PS4.
Det bör inte vara något problem. Spelen måste vara byggda för det här specifikt och man får väl bara hålla tillbaka ögongodiset under utvecklingen till den grad att det flyter på bra i VRbrillorna.

Det fungerar även med cardboard-appar till iOS/Android oväntat bra dessutom. Köpte själv en freefly vr till min 6+ och är mycket imponerad av resultatet, trots den låga pixeltätheten som det blir. Inte jämförbart med vad det kommer bli med dedikerad maskin kanske men helt klart förvånande.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tror det kommer behövas nya konsoler inom 4 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Tror det kommer behövas nya konsoler inom 4 år

Tror det behövs det inom 1.5 år, men tror verkligen inte vi kommer se det. Inom 4 år är nästan givet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror det behövs det inom 1.5 år, men tror verkligen inte vi kommer se det. Inom 4 år är nästan givet.

Behövs nästan redan nu egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du tror inte SONY tänker till själva och optimerar?
OT: För mig får de gärna dö ut, VR var ointressant innan det ens kom på tal (igen) och i den här takten kommer det vara helt ointressant innan första produkten hittar ut på marnaden. Visst, de kommer att sälja några för att sedan gå samma väg som NVIDIA-vision till mötes.

He he he

Tror du verkligen på det själv?

Levt i en grotta?

Missat utvecklingen helt när det gäller VR?

VR är här för att stanna, så är det bara, just nu är det i barnstadium som haltar, snart går o springer det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Du menar som med Nvidia Vision utvecklades till ifrån Geforce 2 med sina shutter glasses från 2001? (Jag köpte mina första då... men så hade CRT lite högre uppdateringsfrekvens än LCD hade vid vision-lanseringen). Du menar ungefär på det viset, eller hur?

//Det var skojigt ett tag med Q3/HL/TFC/CS osv men drogs med samma problem som dom upptäckte igen med vision, omständigt och krångligt... den lilla extra effekten med 3d var inte så fantastisk som det hade blivit med vr. Jag tror på vr!

Nu pratar vi nog om helt olika saker, men för att klargöra det så 3D Vision och kom 2008.

Skrivet av skog1s:

He he he

Tror du verkligen på det själv?

Levt i en grotta?

Missat utvecklingen helt när det gäller VR?

VR är här för att stanna, så är det bara, just nu är det i barnstadium som haltar, snart går o springer det.

Du får gärna tro det, men så sas det även om 3D TV, var är hypen på dem idag? Ingen pratar om dem, ingen satsar på dem, de bygger in tekniken i TV'n för att den finns, men de utvecklar den inte vidare för ingen vill ha den, VR kommer att gå samma väg (även denna gång), vissa kommer tycka den är intressant till en början sen tynar intresset bara bort och det dör igen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Behövs nästan redan nu egentligen

Har svårt att tro att denn ageneration konsoler kommer bli ersatta fortare än sina förgångare

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har svårt att tro att denn ageneration konsoler kommer bli ersatta fortare än sina förgångare

Hur så? Jag tror knappast att dagens konsoler är rustade för att klara 9 år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

He he he

Tror du verkligen på det själv?

Levt i en grotta?

Missat utvecklingen helt när det gäller VR?

VR är här för att stanna, så är det bara, just nu är det i barnstadium som haltar, snart går o springer det.

För att sedan bli gammal och ointressant, som med allt annat.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu pratar vi nog om helt olika saker, men för att klargöra det så 3D Vision och kom 2008.

jo, men Nvidia lanserade tekniken 2001 - hypade upp det igen 2008 när skärmarna orkade med 120hz (igen). Inget nytt liksom, om det har dött ut nu så tog det vaddå... 10-12 år?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Hur så? Jag tror knappast att dagens konsoler är rustade för att klara 9 år framåt.

Det var egentligen inte den förra generation hårdvarumässigt heller men det dröjde ändå tills 2013 innan vi såg ett nytt släpp, dock kan man nästan säkert räkna med att upplösningarna kommer sänkas till kanske 720p som standard mot slutet.

Permalänk
Medlem

Man känner ju sig lite skeptisk till VR på konsoll när man sett systemkraven för PC, oavsett vilka trix dom tar till för att få det att se bra ut så finns det ändå en gräns...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Man känner ju sig lite skeptisk till VR på konsoll när man sett systemkraven för PC, oavsett vilka trix dom tar till för att få det att se bra ut så finns det ändå en gräns...

VR fungerade på 486:or en gång i tiden, det är spelen som begränsar, inte tekniken.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

VR fungerade på 486:or en gång i tiden, det är spelen som begränsar, inte tekniken.

Jag skulle inte kalla det "fungerade"... och inte heller VR.

I vilket fall så har det varit först tekniken som helt enkelt inte räckte till. Nu tack vare smartphone-explosionen har vi tillräckligt bra teknik. Nu är det programvaran på SDK- och drivrutinsnivå som tar de stora stegen.

VR är så klart här för att stanna. Det är slutstationen för i princip all media. Det kommer inte dröja länge, historiskt sett, innan allt genomsyras av VR/AR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Har inte hängt med i racet riktigt men ska inte dessa vr vara väldigt tungdrivna? Hur ska en PS4 klara av det i så fall?

Cinematiska spel i 30fps så klart, har du inte hängt med speltrenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Cinematiska spel i 30fps så klart, har du inte hängt med speltrenden?

Baaahahaha... jag bröt ihop här!! +100 för ditt inlägg

För den oinsatte:
http://www.technobuffalo.com/2014/10/09/assassins-creed-unity...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

VR fungerade på 486:or en gång i tiden, det är spelen som begränsar, inte tekniken.

Ja om det är det du menar med VR så är jag inte orolig. Är det där Sony har lagt ribban så kommer det nog att fungera galant. Många PS ägare kommer nog att bli besvikna dock då de brukar klaga på att WII U spel är fula. Men de kanske kommer att uppskatta retrokänslan i 640x480 upplösningen...... Skämt åsido, vad menar du?
Så klart det kommer att fungera om, som du säger spelen skalas ned till en nivå där PS 4 orkar med dem. Men hur låg är den nivån? Kraven för t.ex occulus är rätt tuffa och numera är ju ett playstation inget annat än en pc i ett skal med en sony logga på. Kommer verkligen PS kunder acceptera något som se avsevärt (väldigt avsevärt) sämre ut än det som släpps till PC?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du tror inte SONY tänker till själva och optimerar?

Ja, men tror inte den breda massan vill sitta och spela cs 1.6 i sina nya fina vr-glajjor. Var lite så jag tänkte. Optimeringar i all ära men de gör inte vin av vatten.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

VR fungerade på 486:or en gång i tiden, det är spelen som begränsar, inte tekniken.

Ja har man inte högre krav på kvalitén så är det ju såklart sant.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag skulle inte kalla det "fungerade"... och inte heller VR.

I vilket fall så har det varit först tekniken som helt enkelt inte räckte till. Nu tack vare smartphone-explosionen har vi tillräckligt bra teknik. Nu är det programvaran på SDK- och drivrutinsnivå som tar de stora stegen.

VR är så klart här för att stanna. Det är slutstationen för i princip all media. Det kommer inte dröja länge, historiskt sett, innan allt genomsyras av VR/AR.

/hulle.

Klart det fungerade, men det var inget genombrott och det kommer det inte vara nu heller, du har kollat för mycket på Sci-Fi

Skrivet av GaMeR2K5:

Ja har man inte högre krav på kvalitén så är det ju såklart sant.

Vad har det med saken att göra, det var ju inte alls vad jag sa, men du kanske tror att spelen såg ut som Withcher 3 1993, vad vet jag...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du får gärna tro det, men så sas det även om 3D TV, var är hypen på dem idag? Ingen pratar om dem, ingen satsar på dem, de bygger in tekniken i TV'n för att den finns, men de utvecklar den inte vidare för ingen vill ha den, VR kommer att gå samma väg (även denna gång), vissa kommer tycka den är intressant till en början sen tynar intresset bara bort och det dör igen.

varför skulle en teknik som redan funnits i flera år hypas?

utvecklas gör den hela tiden, och hade den inte varit efterfrågad hade den försvunnit för länge sen. men nu finns den i princip i varenda TV utom de lägre budgetsegmenten trots det smått obefintliga mjukvaruutbudet.

plojgrej? möjligt. inte efterfrågad? nej.

Skrivet av Orisons:

Kommer verkligen PS kunder acceptera något som se avsevärt (väldigt avsevärt) sämre ut än det som släpps till PC?

det kommer givetvis snarare se bättre ut än det mesta av VR som släpps på PC-burkar för att den splittrade marknaden i den redan låga kundbasen där kommer göra mjukvaruutveckling rejält lågprioriterad.

men det är ändå irrelevant för det främsta hindret för massmarknaden är det enorma krångel och förvirring som följer med VR på PC. även om det bara fanns en "standard" så är det magnituder värre än konsollalternativet som få kommer orka med att sätta sig in i för att få någon slags funktion.

och sen fattas som sagt ganska troligt ändå det viktigaste, spelen.

Skrivet av Grumie:

Ja, men tror inte den breda massan vill sitta och spela cs 1.6 i sina nya fina vr-glajjor. Var lite så jag tänkte.

nej, men den breda massan är knappast det minsta intresserad av CS i vilket fall.

därför krävs spel som bjuder på en upplevelse som använder främst V i VR på bästa sätt. det tjänar inte på nån stel gammal skjutare hur högupplöst den än kan bli då det bara ser ännu tråkigare ut på grund av det. det är förmodligen inte ens önskvärt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det kommer givetvis snarare se bättre ut än det mesta av VR som släpps på PC-burkar för att den splittrade marknaden i den redan låga kundbasen där kommer göra mjukvaruutveckling rejält lågprioriterad.

Ahh Du menar som att de flesta spel som släpps till PS4 och PC nu ser mycket bättre ut på PS?

Sen får vi väll se hur det går med spelen, vad jag vet har då inte PS4 någon klockren lanserings titel heller. Kan tänka mig att portal skulle passa bra till Valves lösning om de utvecklar en version designad för vr från början.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

varför skulle en teknik som redan funnits i flera år hypas?

Nu är du inte riktigt med på noterna utan skrev endast det där för att ha något att säga.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

nej, men den breda massan är knappast det minsta intresserad av CS i vilket fall.

därför krävs spel som bjuder på en upplevelse som använder främst V i VR på bästa sätt. det tjänar inte på nån stel gammal skjutare hur högupplöst den än kan bli då det bara ser ännu tråkigare ut på grund av det. det är förmodligen inte ens önskvärt.

https://youtu.be/ksXb5NamS8E

Nej, det är ju det jag menar. Ingen vill lira cs 1.6 eller spel av samma kvalitetsnivå. Men det känns som att det är just det folk kommer få för hårdvaran i ett ps4 kan inte erbjuda Bra grafik. Inte ens Bra grafik i 720p.

Visa signatur

En ny signatur