Permalänk
Medlem

Prisvärd CPU för CS go?

Tjena! Sitter för närvarande på ett gammalt sunket ihop-plock med en amd phenom II x6 och ett radeon HD5850, får väl ut knappt över 100fps. Hade tänkt köpa en 144hz-skärm så skulle ju vilja ligga närmare 200fps i så fall. Tänker givetvis köpa nytt grafikkort med (antar att det behövs?), men cpu är lite svårare.

Är det Intel eller AMD som presterar bäst "per krona" i CS go? Bör man satsa på en snabb dualcore eller en vanlig quadcore?

Vill ju komma undan så billigt som möjligt. Tack på förhand!

Permalänk

Antar att du inte har ett AM3+ moderkort? Isåfall hade en fx-processor gjort jobbet billigt. Annars finns ju Intels G3258 som är billig och presterar bra i spel som csgo, men hur kul är det med en dual core utanför spelet? Köp 4690k så slipper du fundera på uppgradering nästa år

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Begagnat 3570k,3770k, 4670k eller 4690k är nog mest prisvärt. i5orna går att klocka till samma prestanda som i7orna. Försök hitta nån som säljer moderkort, cpu och minnen i ett paket så blir det riktigt prisvärt. Lycka till!

Permalänk

I en perfekt värld så är det en i5 som gäller, K-modell om du vill ha extra-resale-value. Men om man går enligt din rubrik, "prisvärd cpu för cs go", så är det en pentium som gäller, det vill säga gör du inget intensivt cpu-arbete (t.ex streaming, video/audio stuff--) och inte har något emot att spara 1500kr så skulle jag direkt kört på en G3258 eller liknande.

Och ja, toppar du just nu på 100 fps och vill ha 200 fps så måste du självfallet byta grafikkort (CPU gör föga skillnad i CS.)

Håller med föregående om att en bra deal är möjligt när du köper hela kittet begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Antar att du inte har ett AM3+ moderkort? Isåfall hade en fx-processor gjort jobbet billigt. Annars finns ju Intels G3258 som är billig och presterar bra i spel som csgo, men hur kul är det med en dual core utanför spelet? Köp 4690k så slipper du fundera på uppgradering nästa år

Nej precis, jag sitter på något sunkigt am2-moderkort. Kan inte ens överklocka CPUn några ynka mhz, annars hade det antagligen hjälp att skrämma upp den från nuvarande 2.8ghz till närmare 4ghz.

Skrivet av dead_souls:

I en perfekt värld så är det en i5 som gäller, K-modell om du vill ha extra-resale-value. Men om man går enligt din rubrik, "prisvärd cpu för cs go", så är det en pentium som gäller, det vill säga gör du inget intensivt cpu-arbete (t.ex streaming, video/audio stuff--) och inte har något emot att spara 1500kr så skulle jag direkt kört på en G3258 eller liknande.

Och ja, toppar du just nu på 100 fps och vill ha 200 fps så måste du självfallet byta grafikkort (CPU gör föga skillnad i CS.)

Håller med föregående om att en bra deal är möjligt när du köper hela kittet begagnat.

Brukar man inte höra att CS snarare CPU-hungrigt, och bryr sig mindre om grafikkortet??

Ligger väl på 120fps medel, går väldigt sällan under 100 och toppar väl 200 ibland. Det konstiga är att det inte spelar någon roll om jag kör högsta eller lägsta grafikinställning, får samma fps ändå, vilket borde visa att CPUn flaskar? Men kollar man aktivitetsanvändaren är ingen av kärnorna nära 100%. Grafikkortet jobbar dock runt 50% bara.

G3258 Är exakt vad jag haft i tankarna, få upp den i en bit över 4ghz så lär den prestera betydligt bättre än phenom II x6 i spel?

Alternativen är väl egentligen att köpa G3258 och moderkort och klocka eller om jag ska behålla min phenom II x6 och köpa nytt am3-moderkort och klocka den istället, vad tror ni faller CS go bäst i smaken?

Permalänk
Medlem

dead_souls har fel, csgo är cpu krävande och inte grafikkorts krävande såvida du inte spelar med 8fxaa och högsta grafikinställningar.

Mitt gamla gtx 470 hade inga problem att spotta ur 300fps i csgo utan att ens gå över 80%, men när bios resetades och min i5 2500k gick ner från 4.6ghz till 3.3ghz, då tappa jag säkert 60-100fps.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dead_souls:

I en perfekt värld så är det en i5 som gäller, K-modell om du vill ha extra-resale-value. Men om man går enligt din rubrik, "prisvärd cpu för cs go", så är det en pentium som gäller, det vill säga gör du inget intensivt cpu-arbete (t.ex streaming, video/audio stuff--) och inte har något emot att spara 1500kr så skulle jag direkt kört på en G3258 eller liknande.

Och ja, toppar du just nu på 100 fps och vill ha 200 fps så måste du självfallet byta grafikkort (CPU gör föga skillnad i CS.)

Håller med föregående om att en bra deal är möjligt när du köper hela kittet begagnat.

Skulle nog vilja säga att CPU gör mer skillnad än GPU i cs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Lånar tråden lite grann... Brorsonen har tankar på en ny dator och spar som en galning. Dock har han andra utgifter och nöjen, så budgeten är begränsad. AMD ser ut att vara enda alternativet...

Hur är det med CS:GO är det ens värt att snegla på en processor med fler kärnor eller är det snarare hastigheten per kärna som är viktigt i detta fall?

Rimligtvis så borde väl en 63XX prestera bättre än en 83XX förutsatt att det är högre frekvens på 63xx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Lånar tråden lite grann... Brorsonen har tankar på en ny dator och spar som en galning. Dock har han andra utgifter och nöjen, så budgeten är begränsad. AMD ser ut att vara enda alternativet...

Hur är det med CS:GO är det ens värt att snegla på en processor med fler kärnor eller är det snarare hastigheten per kärna som är viktigt i detta fall?

Rimligtvis så borde väl en 63XX prestera bättre än en 83XX förutsatt att det är högre frekvens på 63xx?

fx-63xx är en fx-83xx med en avstängd modul så vitt jag vet (fx-83xx består av 4 moduler med 2 kärnor styck, inte riktigt en "äkta" 8-kärnig processor alltså). Fx-63xx har alltså 6 kärnor och lite mindre cache än 83xx, detta spelar nog mindre roll för CS:GO eftersom det inte utnyttjar mer än 2-3 kärnor. Vad jag sett så presterar amds fx-processorer sämre än amds 5 år gamla phenom II i CS:GO.

Tror intel I3 är bättre val isf. Alternativt Pentium G3258, superlätt att klocka, känns som den ultimata CS:GO-cpun.

Btw så hittade jag ett moderkort bland netonnets fyndvaror så köpte det, klockade upp min phenom II i 4.2ghz så nu ligger jag närmare 200fps, aldrig under 120fps, känns väl godkänt

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

fx-63xx är en fx-83xx med en avstängd modul så vitt jag vet (fx-83xx består av 4 moduler med 2 kärnor styck, inte riktigt en "äkta" 8-kärnig processor alltså). Fx-63xx har alltså 6 kärnor och lite mindre cache än 83xx, detta spelar nog mindre roll för CS:GO eftersom det inte utnyttjar mer än 2-3 kärnor. Vad jag sett så presterar amds fx-processorer sämre än amds 5 år gamla phenom II i CS:GO.

Tror intel I3 är bättre val isf. Alternativt Pentium G3258, superlätt att klocka, känns som den ultimata CS:GO-cpun.

Btw så hittade jag ett moderkort bland netonnets fyndvaror så köpte det, klockade upp min phenom II i 4.2ghz så nu ligger jag närmare 200fps, aldrig under 120fps, känns väl godkänt

Nu vet jag inte vilken phenom II du syftar på men hade själv en 955 @ 3,8Ghz tidigare, som byttes ut mot en 8320 och 8320 presterar betydligt bättre än den gamla phenom II-processorn i samtliga spel jag provat iaf. Kan dock vara att de äldre bulldozer-modellerna presterar sämre (ex.8150)

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Nu vet jag inte vilken phenom II du syftar på men hade själv en 955 @ 3,8Ghz tidigare, som byttes ut mot en 8320 och 8320 presterar betydligt bättre än den gamla phenom II-processorn i samtliga spel jag provat iaf. Kan dock vara att de äldre bulldozer-modellerna presterar sämre (ex.8150)

Även i CS:GO verkligen?? CS ät väl det enda "moderna" spelet som nästan uteslutande körs på 1-2 kärnor, vilket inte direkt är FX-CPUernas starka sida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

dead_souls har fel, csgo är cpu krävande och inte grafikkorts krävande såvida du inte spelar med 8fxaa och högsta grafikinställningar.

Mitt gamla gtx 470 hade inga problem att spotta ur 300fps i csgo utan att ens gå över 80%, men när bios resetades och min i5 2500k gick ner från 4.6ghz till 3.3ghz, då tappa jag säkert 60-100fps.

Tror det är här mitt problem ligger. Dels att CS go är cpu krävande och dels att spelet inte använder alla kärnorna. Bara att inse fakta, min i5 2500K har gjort sitt även om den tuffar på helt stabilt i 4,5 ghz på 50-60c. CS GO är för mycket för den. CS-Source går däremot bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tror det är här mitt problem ligger. Dels att CS go är cpu krävande och dels att spelet inte använder alla kärnorna. Bara att inse fakta, min i5 2500K har gjort sitt även om den tuffar på helt stabilt i 4,5 ghz på 50-60c. CS GO är för mycket för den. CS-Source går däremot bra.

Jag åker i7 960 @ 3.35 ghz, och har mer eller mindre minst 250 fps på matchmaking. Borde din klockade i5a klara något likande?

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Tror det är här mitt problem ligger. Dels att CS go är cpu krävande och dels att spelet inte använder alla kärnorna. Bara att inse fakta, min i5 2500K har gjort sitt även om den tuffar på helt stabilt i 4,5 ghz på 50-60c. CS GO är för mycket för den. CS-Source går däremot bra.

Är en 4670k i stock snabbare än en 2500k i 4.4 GHz? För jag har en 2500k 4.4 ghz och ligger nästan rocksolid på 300fps nu efter uppdateringen men min kompis med en 4670k i stock ligger på 300, är den så pass snabbare ändå?

Jag kör allt på Low och han på Max i samma upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Nej du kommer inte hitta någon ersättare som är tillräckligt bra i dagsläget ändå.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

4690k skulle jag rekommendera.

Permalänk

4690k oklockad med ett Radeon HD4850 med 1290x1080 i upplösning och jag ligger på ca 200-300 fps. Det kan droppa ner mot 150 fps beroende på bana när jag är i kontakt med smoke.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av dead_souls:

I en perfekt värld så är det en i5 som gäller, K-modell om du vill ha extra-resale-value. Men om man går enligt din rubrik, "prisvärd cpu för cs go", så är det en pentium som gäller, det vill säga gör du inget intensivt cpu-arbete (t.ex streaming, video/audio stuff--) och inte har något emot att spara 1500kr så skulle jag direkt kört på en G3258 eller liknande.

Och ja, toppar du just nu på 100 fps och vill ha 200 fps så måste du självfallet byta grafikkort (CPU gör föga skillnad i CS.)

Håller med föregående om att en bra deal är möjligt när du köper hela kittet begagnat.

ööhh???? Skulle nog snarare säga att CPUn gör den största skillnaden i CS. Intel är att föredra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

tips på bra och billiga CPU för cs? Länka gärna

Permalänk
Medlem

@dead_souls: CPU är allt i csgo, GPU spelar mindre roll

Permalänk

Hört lite här och där att i3 inte är så bra i jämförelse med 4 hela kärnor(i5-serien). Då den billigaste i5an är att rekommendera.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

@Defeat^: köp en i3 6100 3.7 ghz 2 core med HT

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en i3 6100 och det funkar klockrent 😊 har ett 950 strix och ligger på 200+i fps 😊

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i5 2500k begagnat som någon annan nämnde är nog en bra idé.

Testa först med ditt gamla grafikkort. Märkte själv knappt skillnad i fps mellan HD5770 och GTX 670. Överklockad processor 3.2ghz -> 4.4 ghz gjorde däremot väldigt stor skillnad. Helt annat flyt.
Mvh

Permalänk
Medlem

En begagnad i5 är ju lätt att hitta billigt nu, tex 3570k med mobo + minnen!