Nvidia Geforce GTX 990M heter GTX 980 med prestanda motsvarande GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 990M heter GTX 980 med prestanda motsvarande GTX 970

Det vankas nyheter inom grafikkort för bärbara gamingdatorer med ett nytt flaggskepp från Nvidia, som förvirrande nog får samma namn som stationära Geforce GTX 980.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför envisas företag med dessa förvirrande namn? Om detta stämmer så kommer det bli ännu svårare att hitta rätt recensioner om kortet... :/

Permalänk
Medlem

nu bryter de mot sitt namnschema... igen...

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Förvirrande namn men även en förvirrande lösning. Jag gillar tanken med att tillverkarna själva kan välja att anpassa kretsen efter datorns målgrupp, men samtidigt blir det ju förvirrande för kunder. Nu måste man ju veta vilken TDP de riktat in sig på för att veta vad man kan få ut av grafikprestandan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

GTX 990M heter GTX 980 och presterar som ett GTX 970. Okej?
http://www.mememaker.net/static/images/memes/3737700.jpg

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

De vill ju bara lura folk, det är ju en sak som är säkert.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Fast 990m låter mycket fräckare än både 970 och 980. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

1: Inför ett förvirrande namnchema
2: bryt mot det
3: ge nya grafikkort identiska namn som de som redan finns i det redan förvirrande namnchemat
4: ?????
5 Profit!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Grafikkortstillverkarna verkar älska att driva sina påtänkta kunder till vansinnets brant med sina konstiga och förvirrade namnscheman, som om det inte vore tillräckligt svårt redan nu så slänger vi in lite varierande TDP också

Är nog bara Intel grafik som man har OK koll på och som inte förvirrar en för mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så prestandan kommer svaja brutalt från modell till modell av laptops och grafikkortet kommer blandas ihop med den stationära varianten?? Fan vilken briljant lösning! Not...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam

Wohaa, 100 -> 185 W TDP.

Det vill säga att grafiska prestandan mellan två olika GTX980 laptoppar kan vara dubbelt upp? Två datorer med identisk spec kan skilja enormt i prestanda, förrvirrande värre igen. :/

Mao, slimmade snygga lätvikts 15" med GTX980 kommer inte vara i närheten i prestanda av ett tjockt härke som tex ASUS G7x och liknande trots samma GPU, CPU och minne.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

vilket skämt.

Detta och många fler anledningar ligger till grund för att jag aldrig rekommenderar någon att köpa en gaming laptop.

Permalänk
Medlem

Undrar egentligen vilka stollar som man anlitar för att bestämma namn för sina grafikkort och processorer inte bara hos Nvidia utan Intel och AMD också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Wohaa, 100 -> 185 W TDP.

Det vill säga att grafiska prestandan mellan två olika GTX980 laptoppar kan vara dubbelt upp? Två datorer med identisk spec kan skilja enormt i prestanda, förrvirrande värre igen. :/

Mao, slimmade snygga lätvikts 15" med GTX980 kommer inte vara i närheten i prestanda av ett tjockt härke som tex ASUS G7x och liknande trots samma GPU, CPU och minne.

Samt upp till 8GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1: Inför ett förvirrande namnchema
2: bryt mot det
3: ge nya grafikkort identiska namn som de som redan finns i det redan förvirrande namnchemat
4: ?????
5 Profit!

Well the confusion is real.

Både AMD och Nvidia verkar ha lite bekymmer med namnen. Vi kanske skall överge modell-seriekods hittepå och enbart döpa korten till namn som nya "GTX980" alltså GTX 990M eller GTX 970M SLI eller va fan de nu heter kan vi kalla för Dr Snuggles

Nästa blir Iron-Man, Ant-man, Batman,Robin, Kejsaren, Knug Carl XVI Gustav, Per, Anders, Smith, Neo, Mr, Andersson.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Snyggt vinklad artikel för att framställa namnen som mer förvirrande än vad de är. Vart kommer 990m in i bilden? Det är ju ett namn ni själva hittat på i spekulationer om nästkommande flaggskepp? Att flaggskeppet på den mobila marknaden inte presterar som sin stationära namnmotsvarighet är sedan inget nytt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

En dum fråga:
Hur skulle ett Fury Nano stå sig?
Det har lite lägre TDP.

Moderna gaminglaptops kan ju användas som värmelement på kalla vinterdagar, med tanke på deras effektförbrukning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Snyggt vinklad artikel för att framställa namnen som mer förvirrande än vad de är. Vart kommer 990m in i bilden? Det är ju ett namn ni själva hittat på i spekulationer om nästkommande flaggskepp? Att flaggskeppet på den mobila marknaden inte presterar som sin stationära namnmotsvarighet är sedan inget nytt.

Det kommer härifrån: http://www.sweclockers.com/nyhet/20912-geforce-gtx-990m-nytt-... och inget som Sweclockers själva hittat på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Wohaa, 100 -> 185 W TDP.

Det vill säga att grafiska prestandan mellan två olika GTX980 laptoppar kan vara dubbelt upp?

Nej, verkligen inte. Jag skulle gissa på 30% kanske.

TDP stiger väldigt snabbt så fort man behöver öka spänningen till kortet.
Exempelvis, säg att du vill öka frekvensen med 20% och detta skulle behöva 20% ökning av vcore.
Kalkylen är 1.2 * 1.2^2 = 1.73 = 73% ökning.

Med högre vcore och frekvens brukar även högre temperaturer följa med. Högre temperaturer = högre strömläckage och ökad TDP.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

8GB vram med 980 till laptop. Medan 980 Ti "bara" har 6GB vram.. Extremt förvirrande. Men hur kan 8GB ha någon funktion om 970 bara kan använda 3.5GB? eftersom prestandan var löikt ett 970 tydligen?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Så blir det när PR avdelningar får bestämma.

Permalänk
Medlem

Allt för att lura konsumenter, bra jobbat Nvidia ni är ju mästare på det!

Permalänk
Medlem

Och still usla 60hz paneler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Well the confusion is real.

Både AMD och Nvidia verkar ha lite bekymmer med namnen. Vi kanske skall överge modell-seriekods hittepå och enbart döpa korten till namn som nya "GTX980" alltså GTX 990M eller GTX 970M SLI eller va fan de nu heter kan vi kalla för Dr Snuggles

Nästa blir Iron-Man, Ant-man, Batman,Robin, Kejsaren, Knug Carl XVI Gustav, Per, Anders, Smith, Neo, Mr, Andersson.

Ja. Det blir bra. Sen kommer Knug Carl XVI Gustav TI, XT, +, Ultra, L, Basic, Extreme, L+, Ultra-X och så vidare... Det blir lika rörigt som idag fast med lite roligare namn.

Hur som haver är det i mitt tycke jävla illa när två helt olika produkter heter samma sak.

"Ett paket standardmjölk tack!"

"Jaha..? Ska det vara den med 3% eller 2.5-4.7%? Med eller utan laktos, gluten, nikel?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

8GB vram med 980 till laptop. Medan 980 Ti "bara" har 6GB vram.. Extremt förvirrande. Men hur kan 8GB ha någon funktion om 970 bara kan använda 3.5GB? eftersom prestandan var löikt ett 970 tydligen?

Prestanda likt 970 för stationära... gissningsvis pga lägre frekvenser, inte lika bra minnesbuss, osv.
Och 970 för desktop kan använda alla 4 GB. Det är bara partitionerat på ett sätt som ger sämre minneshastighet mot en del av minnet. Det har dock inte med rå prestanda att göra.

Permalänk
Medlem

Tycker artikeln är en aning missvisande när man säger att det är 990M men heter 980. Om inte nVidia själva gått ut med att den heter 990M så är det inte nåt som är nyhetsvärt att hålla på att förvirra på det sättet som artikeln gör.

Sen vet alla att laptop gpu är sämre än desktop gpu, så att blanda in 970 i rubriken är också det bara förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Tycker artikeln är en aning missvisande när man säger att det är 990M men heter 980. Om inte nVidia själva gått ut med att den heter 990M så är det inte nåt som är nyhetsvärt att hålla på att förvirra på det sättet som artikeln gör.

Sen vet alla att laptop gpu är sämre än desktop gpu, så att blanda in 970 i rubriken är också det bara förvirrande.

Det enda riktigt dumma är väl att den inte heter något med 'M' på slutet. Att nvidia kallar en laptop-GPU för 980 och den presterar i klass med desktop 970 känns annars ganska väntat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det enda riktigt dumma är väl att den inte heter något med 'M' på slutet. Att nvidia kallar en laptop-GPU för 980 och den presterar i klass med desktop 970 känns annars ganska väntat.

Kan ju vara att det faktiskt inte är någon skillnad mellan desktop 980 och laptop 980... samma kärna... samma antal cuda cores...
Detta gäller då bara själva GPUn såklart... Minne, frekvenser och annat runtomkring ej räknat.

Permalänk
Entusiast

Vad har Nvidia emot entydiga namn egentligen? Varför envisas de med att släppa olika GPUer med samma namn? Det naturliga namnet är ju 990M och så är det bra med det. Nu ska det tramsas med samma namn på olika saker. Det verkade som att de hade lugnat ner sig med det men icke då. Är väl bara en tidsfråga innan tramset hittar tillbaks till den stationära sidan igen. Värst var det med 600-serien där det fanns två olika GTX 660, fem (!) olika GT 640, fyra GT 630 och två GT 620. GPUerna kunde vara både Kepler och Fermi trots att namnet var samma. Nvidia skyllde på partnertillverkarna vilket är skitsnack då det är deras referensmodeller och deras namnschema.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Onödigt förvirrande, varför inte bara köra m för mobile som de gjort med övriga modeller med nuvarande namnschema. Om de av någon anledning vill röra till det så kan de göra ändringar för nästa serie kort som med nuvarande namnsättning blir Geforce 1000-serien eller något annat.

Sedan undrar jag vilka specifikationer som kommer visa sig vara felaktigt med denna modell.

Skickades från m.sweclockers.com