Permalänk

Mycket konstigt problem med fläkten

Har ett mycket konstigt problem. Allt funkar bra. Upp till 60 grader så ska fläktarna gå på min.

Men när jag har använt datorn ett tag, och jag stänger av t.ex en film så går processornbelastningen till 0% tempsen 28-31 grader. Men då börjar processorfläktfanskapet snurra för fullt!

När processorn belastas mer så slutar den!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Testade att köra SuperPi då. Då jag kör 1M så går varven ner. Direkt då jag stoppar det eller när den är färdig så börjar den varva upp igen!! (fläkt1)

För att få slut på detta måste jag starta MSI Command center och köra manuelt och sen tillbaka till Smart Mode några gånger. Då slutar det.

HAR NÅGON HAFT DETTA??

(specs om det hjälper något)
MSI- z87-g45 gaming - g3258 -4500Mhz - 1.35V
kylare: http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2015/03/11/raijintek...
fläkt 1:bios.inställt på min varv (15%) upp till 62grader max (100%) vid 70
fläkt 2: går hela tiden på 600 varv via Zalman RPM Controller annars samma inställningar som fläkt 1
program som är startats med win7... speedfan.. dock allt avstängt där. ska bara visa talen. Går inte att styra via det.
Msi command center startas inte automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ställt in en fläktkurva i bios? Har nästa likadant bios på mitt MSI Z97-G45 och ställer in en kurva där som ökar med tempsen, gör även detta på chassifläktarna, funkar skitbra.

Provade ett nyare bios förut men då tog det 3-4ggr så lång tid innan fläktarna saktade ner så bytte tillbaks till det gamla jag hade och då funkade det bra igen. Testat nyare bios?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

@knoxz:

Bios är det senaste. Fläktkurvorna konfigurerade.
Problemet kom efter senaste överklockningen. 4500Mhz NB 4000 1.35V 1.15V....har hänt 3 gg sen i fredags. Före det har funkat 100% som de ska... Tempsen mycket sällan över 60 grader. Och detta konstiga händer bara vid 0 belasting när man slutar något med belastning t.ex en film.

CPU fan varvar upp till 1100rpm då och stannar först då man belastar processorn över 30-40%