Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Alla är inte intresserade av att uppgradera till Windows 10, men det hindrar inte Microsoft från att ladda ned installationsfilerna utan användares vetskap.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort där, Microsoft...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Bara sorgligt detta.

Permalänk
Medlem

Fan så att man kanske skulle gå tillbaka till XP bara för att

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SvartVarg:

Rätt åt bakåtsträvarna. Trollolololol

Ja för alla Windows-användare här i världen är ju entusiaster som helt enkelt väljer bort att installera Windows 10 på grund av att de är "bakåtsträvare" och rebeller som vågar trotsa det nya operativsystemet... Eller så är majoriteten bara vanliga användare som inte haft tid att uppgradera än och haft annat att göra i livet som nu berövas på några GB av sin värdefulla data vilket är jävligt fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Börjar väl bli svettigt nu, de sitter ju där med kniven mot strupen.
W10 får helt enkelt floppa, det går inte, det får inte hända....

Tappar respekten för MS mer o mer för var dag som går nu.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det verkligen blåsa upp till storm i vattenglaset igen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Det var supersmidigt att uppgradera på sambons dator

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Kul om man sitter på nät där man har limits....

ELLER INTE !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

fick kämpa som fan för att få bort windows 10 ikonen som hamna nere till höger . jag ville inte ha den fula ikonen .men nu är den borta helt . jag vill välja att ha alla systemikoner nere till höger och det gick inte välja bort den fula ikonen när jag vill visa alla systemikoner . bara det är fult av ms

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det här är fruktansvärt dåligt gjort av M$.. De bör ha frågat användaren om tillåtelse innan de gjorde detta.
Inte alla har tillgång till obegränsat internet i världen..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 är inte en uppdatering, det är ett helt nytt OS. Billigt av MS att hålla på med sådana här tricks. Vill man bli respekterad av kunden så får man börja med att respektera kunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Kul om man sitter på nät där man har limits....

ELLER INTE !

Det där har iaf 8.1 koll på och laddar inte hem stora uppdateringar om du sitter på ett nät med limit. Du kan dessutom ange det som ett nät med limit manuellt. 7 vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har Windows (7) update slutat lista vilka uppsateringar som är aktuella. Jag vill välja själv.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att stänga av automatiska uppdateringar om man har begränsad anslutning? Jag förstår inte problemet i det då uppdateringen mer eller mindre verkar hanteras som vilken annan patch som helst från Windows Updates sida.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Det där har iaf 8.1 koll på och laddar inte hem stora uppdateringar om du sitter på ett nät med limit. Du kan dessutom ange det som ett nät med limit manuellt. 7 vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste man veta detta som 99% inte vet.
Jag vet. vet resten?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Då måste man veta detta som 99% inte vet.
Jag vet. vet resten?

Nej ingen behöver veta detta som sitter på Windows 8 eller nyare. Det sköts automatiskt av Windows.

"Another way we optimize your bandwidth usage is by changing the Windows Update download behavior. For a majority of users, who have turned on automatic updating, Windows Update will defer the background download of all updates until you connect to a non-metered network, such as your home broadband connection. There is one exception, as noted in our earlier post on Windows Update, and that is in the case of a critical security update to fix a worm-like vulnerability (e.g., a Blaster worm). In that case, Windows Update will download the update regardless of the network type. You can always override the deferred download by launching Windows Update and manually initiating the download of updates at a time more convenient to you. Again, you are in full control of your device."

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/20/engineering-win...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Nej ingen behöver veta detta som sitter på Windows 8 eller nyare. Det sköts automatiskt av Windows.

"Another way we optimize your bandwidth usage is by changing the Windows Update download behavior. For a majority of users, who have turned on automatic updating, Windows Update will defer the background download of all updates until you connect to a non-metered network, such as your home broadband connection. There is one exception, as noted in our earlier post on Windows Update, and that is in the case of a critical security update to fix a worm-like vulnerability (e.g., a Blaster worm). In that case, Windows Update will download the update regardless of the network type. You can always override the deferred download by launching Windows Update and manually initiating the download of updates at a time more convenient to you. Again, you are in full control of your device."

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/20/engineering-win...

Btw mitt 4G modem räknas inte som det btw.
Inte heller om man använder dom som hotspots.

Så detta är skit av MS tycker jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Dom här windowsnyheterna börjar bli löjliga, det är inte utan tillåtelse om du har automatiska uppdateringar aktiverat, vill man inte ha uppdateringar så stänger man av det.

Klaga på microsoft, men klaga på något som faktiskt är fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Btw mitt 4G modem räknas inte som det btw.
Inte heller om man använder dom som hotspots.

Så detta är skit av MS tycker jag.

Det låter konstigt, det ska ske automatiskt. Har du ändrat manuellt nu då?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Då måste man veta detta som 99% inte vet.
Jag vet. vet resten?

Veta vad? Windows 8.1 laddar inte hem något ifall du sitter på ett begränsat nätverk, jag satt själv på Telias 4G i 3-4 veckor innan jag fick mitt "vanliga" internet påkopplat, under denna perioden laddades inte Windows 10 hem. När jag därefter fick mitt "vanliga" internet inkopplat så påbörjades nerladdningen relativt omgående. Processen är således automatiserad i sig, vad är det 99% utav användarna behöver veta?

Otroligt smidig funktion för övrigt, sparade mig själv samt många bekanta mödan med att manuellt behöva ladda hem uppdateringen och därefter uppdatera. Uppdateringen i sig är väl inte påtvingad i den bemärkelsen att du MÅSTE uppdatera? Känns som att folk klagar enbart för klagandets skull, ingen saklig kritik - mest onödigt gnällande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nej ingen behöver veta detta som sitter på Windows 8 eller nyare. Det sköts automatiskt av Windows.

"Another way we optimize your bandwidth usage is by changing the Windows Update download behavior. For a majority of users, who have turned on automatic updating, Windows Update will defer the background download of all updates until you connect to a non-metered network, such as your home broadband connection. There is one exception, as noted in our earlier post on Windows Update, and that is in the case of a critical security update to fix a worm-like vulnerability (e.g., a Blaster worm). In that case, Windows Update will download the update regardless of the network type. You can always override the deferred download by launching Windows Update and manually initiating the download of updates at a time more convenient to you. Again, you are in full control of your device."

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/20/engineering-win...

Hur kan Windows känna av ifall man använder en kostnadsfri anslutning eller ej?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Det låter konstigt, det ska ske automatiskt. Har du ändrat manuellt nu då?

Nä då jag inte behöver då jag har W10 på alla maskiner.

Sen uppdaterar jag hemma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elvis_z89:

Veta vad? Windows 8.1 laddar inte hem något ifall du sitter på ett begränsat nätverk, jag satt själv på Telias 4G i 3-4 veckor innan jag fick mitt "vanliga" internet påkopplat, under denna perioden laddades inte Windows 10 hem. När jag därefter fick mitt "vanliga" internet inkopplat så påbörjades nerladdningen relativt omgående. Processen är således automatiserad i sig, vad är det 99% utav användarna behöver veta?

Ja då det inte funkar så om du har 4G kopplat via router tex.
Den gör inte det heller när jag testa via hotspot 4G Wifi.

Så ja vet inte riktigt litar inte på det där.

Sen bryr jag mig bara om dom som får problem som är okunniga jag har 1Gb/s hemm så care tbh.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt stänga av windows update helt. trycker ner Windows tangent + R , sen matar man in Services.msc och scrollar längst på sidan ner o stänger av. Sug på den microsoft *

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har noterat att Windows (7 i mitt fall) laddat hem filerna och när jag valt att inte installera nu så raderas filerna och några dagar senare är de nedladdade igen, kan bli riktigt tungt för slöa nät och potter så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur kan Windows känna av ifall man använder en kostnadsfri anslutning eller ej?

Prior to Windows 8, we maintained consistent behavior on all types of networks relative to bandwidth usage. With Windows 8, we now take the cost of the network into consideration: we assume that mobile broadband networks have restrictive data caps with higher overage costs (vs. Wi-Fi), and adjust networking behavior with these metered networks accordingly.

As mentioned earlier, we automatically disconnect from mobile broadband and connect you to your preferred Wi-Fi networks whenever they’re available. This reduces your data usage on mobile broadband when possible.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja då det inte funkar så om du har 4G kopplat via router tex.
Den gör inte det heller när jag testa via hotspot 4G Wifi.

Så ja vet inte riktigt litar inte på det där.

Sen bryr jag mig bara om dom som får problem som är okunniga jag har 1Gb/s hemm så care tbh.

Så å ena sidan så bryr du dig inte alls för du sitter på en obegränsad och för den delen snabb lina, å andra sidan så kände du ändå för att klaga på ett problem som enligt din egna utsago inte påverkar dig nämnvärt - vart är logiken i det? Klagar du enbart för klagandets skull? Förståeligt att vissa människor inte gillar denna funktion/finess (så är det väl alltid?), men jag tror att en stor andel uppskattar automatiserade processer som underlättare för slutanvändaren, du verkar bara inte tillhöra den andelen? Windows Update är väl för övrigt inte påtvingat, respektive användare kan stänga av det - vart i ligger problemet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elvis_z89:

Så å ena sidan så bryr du dig inte alls för du sitter på en obegränsad och för den delen snabb lina, å andra sidan så kände du ändå för att klaga på ett problem som enligt din egna utsago inte påverkar dig nämnvärt - vart är logiken i det? Klagar du enbart för klagandets skull? Förståeligt att vissa människor inte gillar denna funktion/finess (så är det väl alltid?), men jag tror att en stor andel uppskattar automatiserade processer som underlättare för slutanvändaren, du verkar bara inte tillhöra den andelen?

Då jag kör egen Windows update server och tillåter bara det jag vill göra så nej stör inte mig.

Men jag TYCKER detta är skit oavsett.

Vad spelar det för roll vad jag har? får la klaga om jag tycker det är dåligt eller....

Vet att många tycker denna är rent ut sagt svinigt av MS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240