Aquacomputer gör vattenblock för Radeon R9 Nano

Permalänk
Melding Plague

Aquacomputer gör vattenblock för Radeon R9 Nano

Den som av någon anledningen inte införskaffar Fury X utan väljer minstingen Nano får möjlighet att addera vattenkylning med påkostade vattenblock från tyska Aquacomputer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft 7000 och pengar för vattenblock att kasta på denna lösning så hade jag gjort det, bara för att.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Well, det är ju trevligt att det i alla fall kommer någon alternativ kyllösning. Men hur ska vattenkylning få plats i ett mITX-chassi? Nej, jag hade mycket hellre sett någon göra en annan luftkylning, för kylningen känns som den största begränsningen för det här kortet, i synnerhet om man ska placera kortet i just ett så kompakt system som det får plats i.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe: Finns gott om mITX-specifika chassin med utrymme för vattenkylning, men min vy av det hela är att de är avsedda entusiaster. Sen finns det la inget som hindrar en att bygga mITX-formfaktor i ett större chassi med stöd för det

Permalänk
Proffsmobbare

"Tillverkaren hävdar att vattenblocket ska klara av att hålla grafikkortet vid låga 35°C (27°C vattentemperatur) i det krävande testprogrammet Furmark."

Utan en radiator? Imponerande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

"Tillverkaren hävdar att vattenblocket ska klara av att hålla grafikkortet vid låga 35°C (27°C vattentemperatur) i det krävande testprogrammet Furmark."

Utan en radiator? Imponerande..

Framtiden.

står vid 27 grader vattentemp dock så kan vara hur många eller få rads det vill antar jag så längde vattnet håller sig vid 27.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men var inte Nano's största problem just strömförsörjningen?

Visst kan du kyla den med detta block, men med priset och prestandan känns det på något sätt om en bättre lösning att köra på Fury X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

@Gibbe: Finns gott om mITX-specifika chassin med utrymme för vattenkylning, men min vy av det hela är att de är avsedda entusiaster. Sen finns det la inget som hindrar en att bygga mITX-formfaktor i ett större chassi med stöd för det

Finns det mITX-chassin i storlek med denna som har plats för vattenkylning?

Det finns absolut ingen poäng att ha R9 Nano i ett boutachassi, inte ens mATX. Då kan man lika gärna skaffa ett fullängdskort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av nmo:

@Gibbe: Finns gott om mITX-specifika chassin med utrymme för vattenkylning, men min vy av det hela är att de är avsedda entusiaster. Sen finns det la inget som hindrar en att bygga mITX-formfaktor i ett större chassi med stöd för det

Dock försvinner fördelen med litet kort om man ska ha stort chassi

Skrivet av Paddanx:

Rätta mig om jag har fel, men var inte Nano's största problem just strömförsörjningen?

Visst kan du kyla den med detta block, men med priset och prestandan känns det på något sätt om en bättre lösning att köra på Fury X.

Swec lyckades ju få upp kortet till 1000MHz på luftkylaren, men vill man göra det tystare så är ju vattenkylning riktigt fint. Går ju få ut 225 watt från kontakten och troligen lite mer och det bör ju räcka

Men få som köper nano för storleken i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Swec lyckades ju få upp kortet till 1000MHz på luftkylaren, men vill man göra det tystare så är ju vattenkylning riktigt fint. Går ju få ut 225 watt från kontakten och troligen lite mer och det bör ju räcka

Men få som köper nano för storleken i alla fall

Jo, men eftersom priset på Nano reda är högt så kan du ju lika väl titta på något annat Fury alternativ, då de också har 1000Mhz+. Blir väldigt smalt användningsområde om man säger så, när så många andra alternativ finns.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397&o=produkt_pris_in...

Hade nano kostat mindre så hade jag sett och förstått din poäng, men båda är runt 7000kr sträcket. Ska du lägga på block och så, stiger det, där Fury X redan har block och pump. Så oavsett om du kör AMD vätskekylning, eller om du plockar av det och sätter motsvarande 3:e part block på det, så landar du på runt samma pris. Skillnaden är att Fury X inte har samma strömbegränsning, så du får mer "effekt" för pengarna (så att säga).

Edit: Med det sagt måste man dock säga att många verkar här ha missat att AMDs Nano faktiskt har en stock kylare som är tyst...
När hände detta senast???

Permalänk
Medlem

hnnnnnngh!! Har aquacomputer-block till min GPU, så gediget och sexigt så det är inte klokt<3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av RainesX:

Framtiden.

står vid 27 grader vattentemp dock så kan vara hur många eller få rads det vill antar jag så längde vattnet håller sig vid 27.

Precis!

Tycker det är väldigt konstiga siffror att presentera utan att avslöja testförhållanden, vi vet inte deltaT på vatten idle/load.

Hur mycket värme har blocket egentligen lyckats överföra från grafikkortet till vattnet?

Inte helt missvisande eller meningslösa siffror, men i mitt tycke saknas det relevant information om resten av systemet för skapa en rättvis bild av hur blocket presterar.

Permalänk

Man tjänar ju åt helvete för lite pengar alltså... Jag vill bara ha och ha och ha.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo, men eftersom priset på Nano reda är högt så kan du ju lika väl titta på något annat Fury alternativ, då de också har 1000Mhz+. Blir väldigt smalt användningsområde om man säger så, när så många andra alternativ finns.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397&o=produkt_pris_in...

Hade nano kostat mindre så hade jag sett och förstått din poäng, men båda är runt 7000kr sträcket. Ska du lägga på block och så, stiger det, där Fury X redan har block och pump. Så oavsett om du kör AMD vätskekylning, eller om du plockar av det och sätter motsvarande 3:e part block på det, så landar du på runt samma pris. Skillnaden är att Fury X inte har samma strömbegränsning, så du får mer "effekt" för pengarna (så att säga).

Edit: Med det sagt måste man dock säga att många verkar här ha missat att AMDs Nano faktiskt har en stock kylare som är tyst...
När hände detta senast???

Jo, tänkte men glömde helt bort att skriva just den poängen med priset. 6000kr hade varit rätt vettigt (vattenkylaren är troligen dyrare än luft). Men kanske för att inte konkurrera ut Fyry x kanske.

Jo, skrev det i andra tråden med recensionen på nano, ingen tog upp det utan klaga på allt ifrån pris till prestanda i stället.

Jag tycker dom verkar ha gjort ett jäkla bra jobb med stockkylaren denna gången

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som såg en robot på bilden först?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Fury X och vattenblock är billigare?

Detta känns tämligen poänglöst. Bra alternativet finns iallafall...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Fy fan vad snyggt. Om jag var rik som vissa här skulle jag köpa båda. Äntligen en datorkomponent som skulle vara värd att visa upp genom ett chassifönster

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

Fy fan vad snyggt. Om jag var rik som vissa här skulle jag köpa båda. Äntligen en datorkomponent som skulle vara värd att visa upp genom ett chassifönster

Så finns bara 1 kort som är värt visa upp ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fury X och vattenblock är billigare?

Detta känns tämligen poänglöst. Bra alternativet finns iallafall...

Detta är ju lite mindre och drar mindre effekt. Men har man inget behov av det så är fury eller fury x bättre köp än nano.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Gibbe: Jag tänker mig typ.. något i den här stilen, http://www.sweclockers.com/nyhet/20909-thermaltake-gor-blandv....
Men håller med dig, och Broken-Arrow att det tar bort från det hela om man ändå ska ha ett fullstort chassi.

Permalänk
Medlem

Men lite korkat ändå. Om man verkligen är intresserad av minimala chassin så är det ju perfekt att Nano har strömkontakten inåt istället för uppåt, då man sparar plats på höjden. Dom borde ju gjort anslutningarna också inåt, tycker ju att 2 cm skulle räcka så det inte sticker ut mer än moderkortet.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Men lite korkat ändå. Om man verkligen är intresserad av minimala chassin så är det ju perfekt att Nano har strömkontakten inåt istället för uppåt, då man sparar plats på höjden. Dom borde ju gjort anslutningarna också inåt, tycker ju att 2 cm skulle räcka så det inte sticker ut mer än moderkortet.

Den håller sig inom 17cm enligt swec recension med kontakten Men var rätt smart att sätta den i bakkant, vet en annan tråd där TS hade just problem med att få plats med kontakten på sidan av grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sexigaste vattenblocket jag ett, riktigt snyggt och litet!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ja det såg verkligen inte dumt ut. Undra hur kompakt man kan få ett vattenkylt högpresterande Mini-ITX-system med låga ljudnivåer?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ehm... snyggt block men ett kort som redan är svindyrt kan nu utrustas med något som är helt meningslöst? Vattenblock har man ju för att kunna klocka ordentligt, den här kan du ju inte klocka ett skit. Dessutom behöver du klämma in en radiator någonstans och köper du ett R9 Nano så bygger du antagligen väldigt smått och har då inte ens plats för en radiator om den inte ska fästas utvändigt.

Nej, det här är nog den mest idiotiska produkten jag sett på länge. Men det är klart, finns väl folk som bajsar pengar som gärna lägger ut onödigt mycket pengar på onödiga saker...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att nästan alla pengar nuförtiden går till skrothögen (bilen) och att jag inte alls spelar något längre hade denna rackade med ett nano passat som handen i handsken i mitt Node-chassi som nu bara står och samlar damm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den håller sig inom 17cm enligt swec recension med kontakten Men var rätt smart att sätta den i bakkant, vet en annan tråd där TS hade just problem med att få plats med kontakten på sidan av grafikkortet.

Just därför detta vattenblock är korkat. Istället för att ta vara på det faktum att man får plats med slangkontakterna baktill har man satt dom uppepå och gjort kortet högre än det behövt vara.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara hur ovärt som helst. Men man blir ju lite sugen på att bygga en dator med Star Trek tema då man ser detta blocket. Undra om man kan få Cortana att låta som datorn på Enterprise?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Detta block med grönt vatten. Haters gonna hate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Så finns bara 1 kort som är värt visa upp ^^

Har inte sett ett kort tidigare som såg så bra ut. Den vatten kylaren var snygg som fan och på ett så litet kort ser det ännu bättre ut. Vanliga fury nano är riktigt snygg med men inte värt att ha fönster för.