Lian Li utökar utbudet Mini ITX-chassin med PC-Q21

Permalänk
Melding Plague

Lian Li utökar utbudet Mini ITX-chassin med PC-Q21

Taiwanesiska Lian Li utökar utbudet Mini ITX-chassin med PC-Q21, som trots en lådvolym på under nio liter har plats för dedikerade grafikkort och flera lagringsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Bra pris jämfört mot deras andra mITX för 1700kr +

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Bra pris jämfört mot deras andra mITX för 1700kr +

Absolut.

Trevligt o se ett o annat chassi emellanåt som har ett mer begåvat pris.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Denna ihop med R9 Nano ger en rejäl speldator som tar upp liten skrivbordsyta. Ett av de bättre exemplen på chassin där Nanon kommer glänsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en utan optisk i fronten, så man slipper se hålet om man väljer att inte ha en cd-läsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Vad är det mest kraftfulla grafikkortet som går in i lådan? Hittade ett GTX 970 på 170 mm, men kanske finns ännu bättre?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orka_krull:

Vad är det mest kraftfulla grafikkortet som går in i lådan? Hittade ett GTX 970 på 170 mm, men kanske finns ännu bättre?

Radeon R9 Nano.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet med sådana här små chassin är ofta att det saknas stöd för luftfilter, jag har ett Raijintek Metis som just nu bara ligger och skräpar - då jag insåg att det på bara någon vecka fylldes med damm... vilket inte är optimalt. Det finns inga att köpa mig veterligen som passar heller. Jag är inte typen som dammsuger chassit regelbundet - eller vill göra det.

Permalänk
Medlem

Wow, det här ser ut som den ultimata lådan för mig! Kraft i litet paket Och t.o.m. plats för optisk läsare, perfekt!

Kanske har chassitillverkare hållit igen på såna här lådor då det inte funnits skapliga grafikkort som passat in i dem. De som annars är intresserad av litenheten utan att bry sig så mycket om prestandan har kanske hellre satsat på någon färdigbyggd dator, eller något ännu mindre, och att denna nish inte riktigt blev möjlig förrän R9 Nano nu. Hoppas bara den dyker upp också, hittar den inte ens på Prisjakt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Wow, det här ser ut som den ultimata lådan för mig! Kraft i litet paket Och t.o.m. plats för optisk läsare, perfekt!

Kanske har chassitillverkare hållit igen på såna här lådor då det inte funnits skapliga grafikkort som passat in i dem. De som annars är intresserad av litenheten utan att bry sig så mycket om prestandan har kanske hellre satsat på någon färdigbyggd dator, eller något ännu mindre, och att denna nish inte riktigt blev möjlig förrän R9 Nano nu. Hoppas bara den dyker upp också, hittar den inte ens på Prisjakt.

Asus GTX 670 ITX bör ha varit första kortet som kvalat in här i form av ett litet grafikkort i de övre prestanda segmentet. Innan Nano låg ITX-varianten av 970 först men är nu nummer två. Nu är priset för Nano rätt högt men lär sjunka framöver. Vill man ha det bästa kostar det ju.

Denna typ av speldatorer borde kunna få ganska fina marknadsandelar om de marknadsförd bra. De som vill ha datorer i ATX-formfaktorn och uppåt men även ATX är en krympande del av marknaden trots allt. Jag har ett gammalt galleri på min SUGO SFF jag körde primärt 2010 på denna sida, att kunna få ut hög (spel)prestanda i riktigt små chassin är riktigt nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett väldigt kompakt gulligt chassi, men ventilationen verkar extremt begränsad.
Osäkert om tex ett Nano trivs bra därinne skulle jag vilja säga.
Det enda stället att sätta en fläkt är väl i botten, precis tätt mot grafikkortet isåfall?
Det funkar lite "sådär" i tex Ncase i min erfarenhet.

Nästan så de borde komplettera med åtminstone en fläktplats i toppen, så man kunde välja på den eller optiska enheten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av orka_krull:

Vad är det mest kraftfulla grafikkortet som går in i lådan? Hittade ett GTX 970 på 170 mm, men kanske finns ännu bättre?

Den här typen av inlägg är ett praktexempel på hur fullkomligt värdelösa AMD är på marknadsföring. Verkligen no offence mot dig, @orka_krull, utan mot AMD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Den här typen av inlägg är ett praktexempel på hur fullkomligt värdelösa AMD är på marknadsföring. Verkligen no offence mot dig, @orka_krull, utan mot AMD.

Med tanke på att kortet tagits upp/nämnts i tio nyhetsartiklar på Sweclockers sedan modellen avtäcktes i juni så kan man nog anta att användaren i fråga inte är jätteaktiv längre. Jag nämner dessutom modellen något inlägg innan. Jag har själv inte sett något som skulle antyda att modellen marknadsförs dåligt, speciellt då den i dagarna lanserats.

Sweclockers recension visar, som väntat, att just R9 Nano är snabbast i klassen: http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano

Permalänk
Medlem

Gött med ett litet chassi som ändå har plats för att klämma in en dator av hyfsat hög prestanda. Tror själv att detta är framtiden, speciellt nu när HBM minnen börjar komma på alvar, vilket i sig gör att korten kan krympa rejält, jämfört med de massivt stora korten som finns i topklassen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Denna ihop med R9 Nano ger en rejäl speldator som tar upp liten skrivbordsyta. Ett av de bättre exemplen på chassin där Nanon kommer glänsa.

Precis - PC-Q21 + Nano + HTC Vive = Bärbar speldator!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Älskar kompakta, stilrena chassin men det finns alldeles för få. De som finns brukar alltid ha NÅGON brist, t.ex. dåligt luftflöde för grafikkort eller för högt pris. Detta chassi börjar närma sig, men ser gärna en variant utan hål för optisk läsare, och med lite bättre luftflöde... Vet inte hur effektiv fläkten i botten kommer vara.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Problemet med sådana här små chassin är ofta att det saknas stöd för luftfilter, jag har ett Raijintek Metis som just nu bara ligger och skräpar - då jag insåg att det på bara någon vecka fylldes med damm... vilket inte är optimalt. Det finns inga att köpa mig veterligen som passar heller. Jag är inte typen som dammsuger chassit regelbundet - eller vill göra det.

Riktigt kul och intressant chassi!

Håller dock med om dammfilter. Borde vara standard i alla lådor. Om de skippar optisk slot, sätter in lite mera ventilationshål och skickar med dammfilter som standard så kan det bli en riktig hit.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på detta, med ett dammfilter (kommer finnas att köpa till från 3e part om inte annat). Synd bara att det bara tar SFX, men det är ju för att få det så litet. Men andra tillverkare har löst det genom att sätta grafikkortet på baksidan, det är ju sjukt nice att kunna köra vanliga ATX-nätagg. Även om det såklart går att köra ganska tunga konfigurationer med SFX med.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Riktigt sugen på detta, med ett dammfilter (kommer finnas att köpa till från 3e part om inte annat). Synd bara att det bara tar SFX, men det är ju för att få det så litet. Men andra tillverkare har löst det genom att sätta grafikkortet på baksidan, det är ju sjukt nice att kunna köra vanliga ATX-nätagg. Även om det såklart går att köra ganska tunga konfigurationer med SFX med.

Finns ju SFX L och då får man lite tystare agg kanske svårt att få in ett 130mm långt agg i chassits 170 mm utryme (kontakterna då), är ju bara 40mm till godo.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Prislappen var en glad överraskning. Inte ofta man ser Lian Li under tusenlappen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns ju SFX L och då får man lite tystare agg kanske svårt att få in ett 130mm långt agg i chassits 170 mm utryme (kontakterna då), är ju bara 40mm till godo.

Det borde nog funka utan större problem med SFX-L i detta chassi tycker jag. 40mm räcker rimligen för att få runt kablarna!

Enbart 60mm höjd för CPU- fläkt är dock en begränsning.. Och den ligger ju i princip dikt an mot insuget för PSU-fläkten vilket inte känns klockrent.

Cool låda, men för många kompromisser för min smak.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Är det någon som vet något ställe man kan köpa Lian-Lis chassin numera? Webhallen har bara några gamla modellar sist jag kollade, Komplett och Inet inga alls. Liontech verkar ha enligt prisjakt av dem saknar jag erfarenhet så om någon handlat där får de gärna dela med sig. Sjukligt sugen på ett PC-V33 eller PC-O8. Budget eller exklusivt...
/Martin

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Är det någon som vet något ställe man kan köpa Lian-Lis chassin numera? Webhallen har bara några gamla modellar sist jag kollade, Komplett och Inet inga alls. Liontech verkar ha enligt prisjakt av dem saknar jag erfarenhet så om någon handlat där får de gärna dela med sig. Sjukligt sugen på ett PC-V33 eller PC-O8. Budget eller exklusivt...
/Martin

Konstigt nog finns de på MediaMarkt ibland. Har sett lite olika lådor (midi/full-tower) både i Barkarby och Kungens kurva. Samt i Uppsala om jag inte minns tokigt.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

Synd att Lian Li inte finns så mycket i butikerna längre, känns så iallafall.
Inet och många andra butiker säljer inga Lian Li längre. Gillar deras stilrenhet som många chassin idag saknar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Synd att Lian Li inte finns så mycket i butikerna längre, känns så iallafall.
Inet och många andra butiker säljer inga Lian Li längre. Gillar deras stilrenhet som många chassin idag saknar.

Cooltek Jonsbo serien är ju annars ett bra stilrent alternativ.

Permalänk

Mycket snygga tycker jag! Framförallt det i silver.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Yeah, byggde för tre år sen (!) en Liten Lian Li i chassit PC-Q03 på knappt tio liter - lite mer kubiskt än nya PC-Q21, men annars verkar det väldigt likt... detaljer som bättre fötter, montera drive stående i fronten, en kortplats har blivit två och USB-adaptern har moderkortskontakt och inte 2xUSB 3-kontakter som Q03 åtminstone hade då. Annars kan jag bara rekommendera Lian Li!
http://www.sweclockers.com/galleri/9911-lll-liten-lian-li
http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-q03/
http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-q21/
(skriver detta på nämnda burk, just uppkopplad till 55" UHD-teve även om Radeon 7750 är lite klent för 3840x2160 - och "bara" 30 Hz...)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Cooltek Jonsbo serien är ju annars ett bra stilrent alternativ.

Japp, vill man fimpa driveplatsen verkar Cooltek Jonsbo U1 vara ett klart litet stilrent alternativ i samma anda:
http://www.cooltek.de/en/jonsbo-powered-by-cooltek/u-series/8...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goteborgan:

Synd att Lian Li inte finns så mycket i butikerna längre, känns så iallafall.
Inet och många andra butiker säljer inga Lian Li längre. Gillar deras stilrenhet som många chassin idag saknar.

Lian Li gör bara skrammellådor. Det har jag lärt mig av egen erfarenhet.