Teleoperatör lovar kommersiellt tillgängligt 5G redan 2017

Permalänk
Melding Plague

Teleoperatör lovar kommersiellt tillgängligt 5G redan 2017

Från 2020 till 2018 och nu 2017. Löftena om att bli först ut med 5G avlöser varandra och nu senast är det amerikanska Verizon som lovar kommersiellt införande redan om två år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser fram emot 5G, framförallt den utlovade bandbredden
Hmm jag undrar när det kommer hit, nu får Sverige visa framfötterna

Permalänk
Medlem

Katastrof att Sverige som hela tiden gapar om att vi är så jävla bra inte vågar vara med i kapplöpningen. Det är så man skäms. 4G-nätet har allt för dålig kapacitet och vi skulle verkligen tjäna på 5G, men som vanligt så är politikerna teknikanalfabeter som inte fattar vikten av teknisk utveckling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Ser fram emot 5G, framförallt den utlovade bandbredden:)

1 Gbps hastighet. 2GB nerladdningskvot per månad. Ha så kul...

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läser detta känns det som om dom är lite snabba på tekniken, 4g är ju inte så utbyggt än, känns som att ha ca 100 mbit/s i större delen av landet skulle vara bra.

Vi har nämligen 4g ute i skogen men det är ju bara "fake" då man får ut max 40mbit/s.
Anledningen till 40 mbit/s är ju att signalerna från dessa master har längre räckvidd, dock gör ju detta att det är många som använder samma mast, personligen så har jag oftast sammaeller sämre hastighet som har har/hade med 3g.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Känns som att för de allra flesta är inte bandbredden någon begränsning utav snarare datakvoten. 1GB i månaden, 3GB i månaden, 10GB i månaden osv.

De 100mbit/s eller så man via 4G får in i telefonen (även om det i realiteten kanske rör sig om 10-25mbit/s) räcker alldeles utmärkt för att streama youtube, fildela,spela eller vad som helst...i typ några timmar tills hela månadens datakvot är slut.

Att kunna surfa i en enormt hög hastighet gör ingen glad sålänge man inte också kan göra detta hela månaden ut, utan att datakvoten tar slut.

Permalänk
Medlem

Hastigheten är ett icke-problem. Det är datakvoten som måste bort om det ska vara ens i närheten av att vara intressant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hastigheten är ett icke-problem. Det är datakvoten som måste bort om det ska vara ens i närheten av att vara intressant.

Fast om de lyckas få ner svarstiderna kan det ändå vara intressant imo. Tyvärr lär ju detta leda till att operatörerna bygger ut mindre fiber och slutar underhålla koppar linor så folk tvingas på datakvoter på 4g och 5g abonnemang istället.

I mitt hushåll går det åt ca 200gb i månaden i nedladdning och ca 5gb uppladdning varje månad, vi hade aldrig klarat oss på en datakvot på 100gb i månaden för 399kr(Tele 2).

Permalänk
Medlem

Vi har inte ens heltäckande 3G nät i Sverige än... krävs mycket mer än det

Permalänk
Medlem

Många har högre hastighet redan i sina mobiler än vad de har i hemmet, bort med nedladdnings spärrarna och bygg ut 4g så att det täcker mestadels av landet med bra täckning på de flesta ställena.
Det är rätt pinsamt när man har 4g på sin mobil och man tappar uppkopplingen hela tiden när man åker pendeltåg i stockholmsområdet, ännu värre är att det bryts till-och-med när man pratar i telefon! (vet att det inte är 4g men man kan använda samma master att sätta båda typerna av mottagare på)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

"Det är datakvoten som måste bort om det ska vara ens i närheten av att vara intressant."

Håller helt med. Men ingen nämner hur det fullständigt suger ut ens batteri när det gäller mobiltelefoner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Det är datakvoten som måste bort om det ska vara ens i närheten av att vara intressant."

Håller helt med. Men ingen nämner hur det fullständigt suger ut ens batteri när det gäller mobiltelefoner.

Instämmer, kör enbart på 3G i min mobil för jag märker ingen skillnad på hastigheteten ändå men i batteriet ser man en hel del!

Permalänk
Medlem

Som redan har sagts, men som förtjänar att förstärkas. Problemet är datakvoterna. I någon mån beror det naturligtvis på att man i 3G/4G delar på en antenn med andra abonnenter och man kan föra argumentet att högre kommunikationshastighet mot antennerna automatiskt skulle innebära att man kan överföra mer data per abonnent totalt. Å andra sidan har vi sett hur datakvoterna har snävats in trots utbyggnad av näten.

Vi har att göra med ett grundläggande infrastrukturproblem. Det måste attackeras på "total datamängd" nivå. Under optimala mottagningsbetingelser gör jag slut på min totala datamängd över 4G på mindre än två minuter.....

Permalänk
Medlem

2017 är det mycket tveksamt om 5G-standarden ens kommer att vara spikad. Nuvarande plan pekar snarare mot frusna specar i slutet av 2019. Att vi sen skulle se ett kommersiellt 5g-nät i Sverige innan 2020 känns ganska otroligt.

http://www.3gpp.org/news-events/3gpp-news/1674-timeline_5g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast om de lyckas få ner svarstiderna kan det ändå vara intressant imo. Tyvärr lär ju detta leda till att operatörerna bygger ut mindre fiber och slutar underhålla koppar linor så folk tvingas på datakvoter på 4g och 5g abonnemang istället.

I mitt hushåll går det åt ca 200gb i månaden i nedladdning och ca 5gb uppladdning varje månad, vi hade aldrig klarat oss på en datakvot på 100gb i månaden för 399kr(Tele 2).

Svarstiderna är helt Ok för Europa ändå. Datakvoten och det sättet mobilnätet är uppbyggt är ändå ett problem anser jag. Skulle alla använda mobilt idag skulle utvecklingen riskera att helt avstanna precis som den gjort i USA, på grund av att operatören äger nätet och låser fast dig som kund.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Knappt så 4G nätet fungerar enligt mitt tycke i alla fall inte om du är lite utanför Sthlm området.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

2017 är det mycket tveksamt om 5G-standarden ens kommer att vara spikad. Nuvarande plan pekar snarare mot frusna specar i slutet av 2019. Att vi sen skulle se ett kommersiellt 5g-nät i Sverige innan 2020 känns ganska otroligt.

http://www.3gpp.org/news-events/3gpp-news/1674-timeline_5g

Tycker det är många operatörer som lovar mycket. Nu är det ju inte operatörerna som bygger prylarna så det ska bli intressant att se vad de lyckas få fram för prylar för att kunna hålla vad de lovar Tror knappast att Ericsson/Nokia/Hua osv kommer att producera 5G-produkter innan standarden är spikad.. Eller iaf så pass klar att det går att göra produkter och i det skicket är inte standarden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Och du har varit i Sveriges alla orter och kollat?

Själv bor jag långt ute i ödemarken och har helt okej 4G täckning, men har ingen nytta av den så använder inte det.

Permalänk
Medlem

Inte bara datakvoterna som måste bort, eller åtminstone sättas till mer rimliga nivåer...
Operatörerna måste också se till att fixa bättre peering mot övriga internet om de högre 5G-hastigheterna ska vara till någon nytta.

Sen skulle jag tro att Verizon överdriver ganska ordentligt med 2017. Kommer nog på sin höjd vara ett litet område i någon storstad som får det först, men det kommer dröja några år till innan det faktiskt är så täckande att det skulle vara värt det för folk.

Permalänk
Medlem

I juli bilade jag San Francisco - NYC. Jag antar att ni som klagar på Sverige inte har upplevt hur obefintligt mobilnätet är i USA, även längs stora vägar och i städer. 5G på en liten fläck på Manhattan räknas inte.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Baxtex:

Fast om de lyckas få ner svarstiderna kan det ändå vara intressant imo. Tyvärr lär ju detta leda till att operatörerna bygger ut mindre fiber och slutar underhålla koppar linor så folk tvingas på datakvoter på 4g och 5g abonnemang istället.

I mitt hushåll går det åt ca 200gb i månaden i nedladdning och ca 5gb uppladdning varje månad, vi hade aldrig klarat oss på en datakvot på 100gb i månaden för 399kr(Tele 2).

200GB gör jag av med om dan, minst. Tur att man har fiber hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De borde öka kapaciteten på 4G nätet istället. Det är inte många platser i Gbg centrum där man har full hastighet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hastigheten är ett icke-problem. Det är datakvoten som måste bort om det ska vara ens i närheten av att vara intressant.

Helt rätt, som det är nu så går inte mobilt bredband att använda som primär internetkälla - endast på grund av begränsad dataakvot. 30ms, 60Mbit kan man leva med - men när detta bara går att använda ett par timmar per månad så..

Dessutom nämner ingen nackdelarna med 5G, avsevärt förkortad räckvidd och mycket mer energikrävande. Känns ju sådär

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och du har varit i Sveriges alla orter och kollat?

Själv bor jag långt ute i ödemarken och har helt okej 4G täckning, men har ingen nytta av den så använder inte det.

Nej klart man inte har men på dem ställen jag varit på så har jag legat mellan 1-2 bars aldrig haft full bar på 4G förutom när jag åkte upp i Skrapan här i Västerås då fick jag fullt 4G. Men annars Områdena runt om V-ås och ställen jag åkt till ligger där på 1-2 bars.

Var nere i Uddevalla i Somras 1 bar och längre ut så slog den av 4G helt.

Kanske är min Telefon men som sagt sitter ju med en Galaxy S6 så rent tekniskt sätt så skall den klara 4G nätet ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Tror knappast att Ericsson/Nokia/Hua osv kommer att producera 5G-produkter innan standarden är spikad.. Eller iaf så pass klar att det går att göra produkter och i det skicket är inte standarden nu.

Säger de stora operatörerna hoppa så kommer Ericsson/Nokia/Hua att hoppa, specar eller ej
Faktum är att det finns ett ganska starkt intresse från tillverkarna att börja utveckla så tidigt det på något sätt går, för att vara först med nya idéer som man kan patentera och sedan få in i standarderna.

Ska vi vara petiga så är 3G, 4G och 5G ganska teknikoberoende, och defineras snarare genom sin prestanda. Så t.ex. T-mobile kallade under en period HSPA+ för 4G eftersom det faktiskt (nästan) nådde upp till de hastigheter som krävs för att kalla det 4G.
Gissningsvis kommer Verizon att köra delar av LTE Advanced, t.ex. LTE i olicensierade frekvensspektrum, och sedan kalla det 5G.

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som tycker 4g räcker?

Jag har 5gb att surfa för inom 3's nät och brukar surfa för max 2gb och streamar i princip enbart youtube och facebook filmer samt läser nyheter och skickar snapchats och chattar över messenger när jag är ute och hemma har jag trådlöst och hemma hos kompisar och familj är jag inloggad på deras trådlösa..

Jag misstänker att 5g behovet är ett storstadsfenomen för här i Halmstad har jag aldrig upplevt nätet som överbelastat iallafall och jag har 4g täckning på 90% av alla ställen jag är på.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nån mer än jag som tycker 4g räcker?

Nope

Permalänk
Medlem

Den stora grejen med 5G kommer nog inte vara nya master som ger en väldigt mycket högre hastighet utan att uppkopplingen sker sömlöst mellan olika sorters uppkopplingar utan att användaren behöver göra något (eller oroa sig över det).

Större delen av de miljöer en vanlig person i Sverige befinner sig i varje dag är ju täckta av rätt snabbt wifi. Jobb, skolor, citykärnor, köpcentrum osv. De flesta människor är för okunniga och tycker det är för jobbigt att koppla upp sig mot det trådlösa nät som erbjuds, samtidigt som de som är kunniga är tveksamma mot att koppla upp sig mot öppna nätverk de inte vet något om.

Permalänk
Inaktiv

Argument som vi har inte täckande 2G ens för nödsamtal i hela vårt mellersta sverige...
-Så ser jag det som en helt annan fråga som inte innebär att man behöver snåla in på så mycket bättre bredband i städer.
Dock ska man tänka ekonomisk i det hela och låta marknaden avgöra hur mycket och hur tidigt som de är beredda på att betala för att ha 5G.

Jag själv har ett 3G usbmodem och jag har i princip aldrig behov av snabbare uppkoppling till denna på resande fot, däremot bättre uppkoppling på väldigt många platser. Remota servrar, se på youtubeklipp etc fungerar utmärkt.
Men alla har vi olika behov och vill folk betala för snabbare så gynnar det mig också,. Sedan kanske 5G klarar av fler användare samtidigt?
Något jag gärna vill ha är mobiluppkoppling i alla tunnlar som man passerar med tåg, bil etc. Då det är så störande att behöva koppla upp sig igen emot det man var uppkopplad emot, där det kan vara någon vpn-anslutning på vägen etc.

Så min åsikt ät låt marknaden betala för kostnaden så blir alla nöjda. Vissa satsningar som digitalradio etc kostar mycket att vara först och man kan andra länder vara försökskaniner och dra den stora utvecklingskostnaden.

*edit
En sak jag stör mig på är att det är ont om billiga abonnemang. Jag är knappast ensam om att vilja ha mängder av olika internet abonnemang till enheter som knappt skickar/tar emot 1MB data om året. (larm på bil, vaktelkamera, mätgrejer av olika slag övervakning av sommarstuga etc) Förhoppningsvis blir väl detta billiga allteftersom fler mobilanslutna makapärer släpps och efterfrågan ökas.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

1 Gbps hastighet. 2GB nerladdningskvot per månad. Ha så kul...

Jo iofs kanske i början, men det är ju som alltid med mobila bredband.
För två år sedan hade jag 3G med 5GB nu sitter jag på 4G med 100GB, så jag tror det blir en liknande historia med 5G.

Skrivet av bl0m1:

När jag läser detta känns det som om dom är lite snabba på tekniken, 4g är ju inte så utbyggt än, känns som att ha ca 100 mbit/s i större delen av landet skulle vara bra.

Vi har nämligen 4g ute i skogen men det är ju bara "fake" då man får ut max 40mbit/s.
Anledningen till 40 mbit/s är ju att signalerna från dessa master har längre räckvidd, dock gör ju detta att det är många som använder samma mast, personligen så har jag oftast sammaeller sämre hastighet som har har/hade med 3g.

Bara för att du får ut 40Mbit/s så betyder det ju inte att det är "Fake".
Mitt bredband fungerar alldeles utmärkt och jag får ut Ca 15-20Mbit/s med 4G i frekvensbandet 800Mhz.
800Mhz betyder generellt något högre responstid och lägre hastighet men det är ju fortfarande mycket snabbare an 3G, även om man jämför med de högfrekventa banden i 3G.