AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Att flertalet recensenter inte får möjligheten att testa Radeon R9 Nano kanske inte enbart tillskrivs brist på grafikprocessorn Fiji, utan även attityden i tidigare redaktionellt innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

AMD fortsätter med bra marknadsföring då? Ett framgångsrecept, helt klart.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Entusiast

Wow, shots fired!
Det var nog inte särskilt smart sagt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

När man väljer mellan att ge bort ett kort till någon som sprider FUD eller att sälja ett kort till någon som verkligen vill ha det är inte valet jättesvårt. De som nu inte får kort hör förmodligen till den skara som mest skriver skit om AMD utan balans i artiklarna. Jag förstår AMD's beslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclocker få testa radeon R9 Nano?

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Kommer Sweclocker få testa radeon R9 Nano?

De har redan ett kort kommer nog komma tester snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

AMD kanske skulle tänka på att ibland svider verkligheten och inte försöka styra reviews, blir lite som att pissa i motvind.

Permalänk
Snusfri

Vilka dagisfasoner av AMD, deras pr avdelning visar återigen vilket skämt de är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De har redan ett kort kommer nog komma tester snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man jag har inte lika stor koll på Sweclocker längre.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Recensioner ska vara ärliga framförallt. Är Nvidia ett bättre köp så är dom det, inte så konstigt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

När man väljer mellan att ge bort ett kort till någon som sprider FUD eller att sälja ett kort till någon som verkligen vill ha det är inte valet jättesvårt. De som nu inte får kort hör förmodligen till den skara som mest skriver skit om AMD utan balans i artiklarna. Jag förstår AMD's beslut.

Ja shit, 9.2, 9,3 och 9.4 är inte bra betyg. Bara dom får 10/10 är det ok.

btarunr skriver ganska lustiga artiklar ibland, men Wizzards tester är bland dom bästa som går att göra.

Det här är inget annat än ett dåligt beslut från AMD.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Måste vara rätt ordentlig brist på de där korten om de ska hålla på så där.
Eller ska man tolka det som att AMD är desperata efter bra recensioner (oavsett sanningshalt) så att man bara ger till de som är lojala?

Permalänk
Medlem

Eftersom Sweclockers har testat ett exemplar kan vi nog se det som slutdiskuterat om att Sweclockers skulle vara orättvisa i artiklar emot AMD.

Jag har däremot en känsla av att detta kommer slå fel för AMD, på vilket sätt vet jag inte men det lär vi se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja shit, 9.2, 9,3 och 9.4 är inte bra betyg. Bara dom får 10/10 är det ok.

btarunr skriver ganska lustiga artiklar ibland, men Wizzards tester är bland dom bästa som går att göra.

Det ligger mer i en review än siffran på slutet.

Vad gäller Sweclockers har de ju redan ett kort så de har väl bedömts förtjäna ett utifrån att de har förhållandevis neutral ton i både artiklar och reviews.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det ligger mer i en review än siffran på slutet.

Vad gäller Sweclockers har de ju redan ett kort så de har väl bedömts förtjäna ett utifrån att de har förhållandevis neutral ton i både artiklar och reviews.

Ja, då föreslår jag att du läser dom och kommer fram till att de inte är neutrala.

Vad är det för fel på Techreport och Techpowerup då?

Som sagt, detta är ett riktigt dumt beslut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kevve1:

Eftersom Sweclockers har testat ett exemplar kan vi nog se det som slutdiskuterat om att Sweclockers skulle vara orättvisa i artiklar emot AMD.

Jag har däremot en känsla av att detta kommer slå fel för AMD, på vilket sätt vet jag inte men det lär vi se.

Är det AMD som avgör vilka som är "orättvisa"?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Detta är inte snyggt gjort... speciellt inte när det gäller en nisch produkt som denna. Och så väljer AMD bort dem som förmodligen kommer ge kortet en ärlig granskning...
Kanske var tur att sweclockers fick ett innan de spelade in senaste fredagspanelen....

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket som är dummast, AMDs tweet eller TPUs klago-artikel (ogillar tonen på båda).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Är det AMD som avgör vilka som är "orättvisa"?

Det är uppenbarligen AMD som avgör vilka som ska få kort. Jag menade ingenting negativt om Sweclockers i min post om du på något sätt fick den till det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, då föreslår jag att du läser dom och kommer fram till att de inte är neutrala.

Så du vill att han specifikt ska komma fram till det du vill istället för att tänka för sig själv?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Mitt intresse för Radeon R9 Nano dog den dagen då AMD satte priset runt 7000 kronor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

Så du vill att han specifikt ska komma fram till det du vill istället för att tänka för sig själv?

Nej, jag vill att han ska läsa och se om han kan komma fram till något själv. Bevisligen tror han blint på AMDs ord.
Wizzard låter siffror prata, inte åsikter.

Senaste gången Nvidia inte ville skicka ut pressex på samma vis var FX5800. Att man ska hålla på med liknande fasoner idag är så jäkla tramsigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, då föreslår jag att du läser dom och kommer fram till att de inte är neutrala.

Vad är det för fel på Techreport och Techpowerup då?

Som sagt, detta är ett riktigt dumt beslut.

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är ingen mänsklig rättighet att få ett ex att recensera bara för att man har en tekniksida på nätet.

Däremot borde man vara tydlig med varför man gör på det ena eller andra sättet.
Finns det en relation till mängden kort man har och där väljer bort några man har tidigare dålig erfarenhet av så "ok".
Finns det gott om kort däremot känns det som man gör bort sig i de fall en sida har väldigt många läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Men då borde å andra sidan dom siffrorna vara något som personerna som är ute efter den typen av kort ignorerar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Han kanske menar att reviews måste vara rättvisa i den mån att det ska finnas bra recensionsex och inte någon förhastad tillverkning av kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Ja, där har vi beviset på att du litar på AMDs ord utan att läsa tester.
Detta beslutet är enbart negativt för oss som konsumenter.

Citat:

In the Fury X, AMD has managed to deliver a substantial upgrade in GPU performance over the R9 290X with lower power draw while gaming. That's impressive, especially since the two GPUs are made on the same 28-nm process technology. The Fury X still requires about 50W more power than the GTX 980 Ti, but since its liquid cooler expels heat directly out of the PC case, I'm not especially hung up on that fact. GCN-based GPUs still aren't as power-efficient as Nvidia's Maxwell chips, but AMD has just made a big stride in the right direction.

http://techreport.com/review/28513/amd-radeon-r9-fury-x-graph...

Citat:

AMD's previous "Hawaii" cards were notorious for their high power draw which required large powerful thermal solutions to keep temperatures at acceptable levels. Fiji is different in that regard as its power consumption is improved in large part due to HBM memory, and the GPU has also seen improvements which result in an overall 30% improvement in gaming efficiency. I'm also happy to report that multi-monitor power consumption is finally at sane levels, although Blu-ray power draw is still quite high. Overall, AMD has caught up to NVIDIA Maxwell's power efficiency, getting close without beating it.

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Fury_X/36.html

Det snackades skit om Fermi också, men jag antar alla hade fel där. Det var ju helt irrelevant tydligen.

§1 /moderator
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Men då borde å andra sidan dom siffrorna vara något som personerna som är ute efter den typen av kort ignorerar?

Mja, det beror väl på. De riktiga experterna gör det kanske. Men det är ju även amatörer som läser och ser då en mycket negativ ton i artikeln. När man dessutom gör en buhu-artikel om att man inte fick något gratiskort sjunker trovärdigheten drastiskt i mina ögon. Köp ett kort då om det är så viktigt med en recension.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att AMD sätter ner foten.
Tex om AMD gör kort som drar mycket ström heter det att det är törstigt. Gör nvidia ett kort som drar mycket är det ett kraftfullt kort där man inte snålat osv osv.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Bra att AMD sätter ner foten.
Tex om AMD gör kort som drar mycket ström heter det att det är törstigt. Gör nvidia ett kort som drar mycket är det ett kraftfullt kort där man inte snålat osv osv.

Var du med när Fermi släpptes?

Det var Kepler som ändrade på den balansen, men mer eller mindre ALLA kort innan Fermi från AMDs sida var betydligt mer effektivare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB