Kinesisk processor kan både x86 och ARM

Permalänk
Melding Plague

Kinesisk processor kan både x86 och ARM

Intel och ARM får ett bryskt uppvaknande när det framkommer att kinesiska Loongson tillhandahåller processorer med förmågan att exekvera kod för såväl x86 som ARM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finally.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Amerikanska jurister når troligen inte till Kina som har både annan syn och andra lagar för patentskydd.
Frågan är väl kanske snarare var de här processorerna kommer säljas utöver Kina.
Ryssland kan man tänka sig är en intressent.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Trams. x86 borde för allas bästa vara en öppen arkitektur vid det här laget. Jävla intel som bara licenserar till AMD och Via. Tänk om AMD var lika hårda med sin x64-extension, då skulle inte intels processorer ha 64-bitarssstöd idag, förutom då deras egen misslyckade långsamma inkompatibla lösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men är den snabb?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

But.. will it blend?
nä men helvete det är på tiden att fler ger sig in på cpu marknaden..

Vill se mycket mer än enbart amd/intel -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. x86 borde för allas bästa vara en öppen arkitektur vid det här laget. Jävla intel som bara licenserar till AMD och Via. Tänk om AMD var lika hårda med sin x64-extension, då skulle inte intels processorer ha 64-bitarssstöd idag, förutom då deras egen misslyckade långsamma inkompatibla lösning.

Lite därför patentlagar behöver ha ett "bäst före datum"

Inget emot att man tjänar på något första åren eller så, men efter 10-20 år bör det utan tvekan vara helt öppet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Lite därför patentlagar behöver ha ett "bäst före datum"

Inget emot att man tjänar på något första åren eller så, men efter 10-20 år bör det utan tvekan vara helt öppet.

Lite därför som patent HAR ett bästföredatum och standard är 20 år från och med att ansökan lämnas in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. x86 borde för allas bästa vara en öppen arkitektur vid det här laget. Jävla intel som bara licenserar till AMD och Via. Tänk om AMD var lika hårda med sin x64-extension, då skulle inte intels processorer ha 64-bitarssstöd idag, förutom då deras egen misslyckade långsamma inkompatibla lösning.

Jag tror nog att AMD behövde få Intel att bygga x64-processorer också. De skulle inte få ha monopol särskilt länge - Se bara på hur Intel i princip tvingades att ge x86 till just AMD och VIA.

Permalänk
Medlem

Roligt med konkurrens! Intel kommer dock bli galen och skicka sina arméer av advokater.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Trevligt med binäröversättning i ett par nya kretsar även om prestandan blir lidande så är det självfallet en intressant krets som jag gärna sätter tänderna i. Har länge tyckt att den här skall implanteras i Intels småkretsar för att göra en mjukare övergång på mobilmarknaden mellan x86 och ARM, även om prestandan blir lidande så drar det med sig kompatibilitet. (har även önskat detta av andra annledningar i stora kretsar för desktop)

Får mig att tänka på Transmeta Crusoe, har en hel del olika kretsar av dem, om jag inte missminner mig så presterar den dynamiska binäröversättningen på en 733MHz TM5800 ungefär som en 233MHz Pentium 2 (+-33MHz), har haft mycket roligt med den kretsen som för närvarande används i min ReactOS maskin

big-endian > little-endian

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite därför som patent HAR ett bästföredatum och standard är 20 år från och med att ansökan lämnas in.

Då borde man alltså få tillverka 486:or om man vill

Edit: Vad hände med elbrus(?) processorn som skulle köra över alla andra?

Permalänk
Snusfri

Lycka till för Intel att stämma 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

En intressant fråga är hur många och vilka extensions som stöds. Klarar den alla eller många moderna extensions eller har de byggt en emulerad 386?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite därför som patent HAR ett bästföredatum och standard är 20 år från och med att ansökan lämnas in.

... och vilket år går X86 patenten ut så alla kan använda den?

Sen är 20år på tok för länge med tanke på hur fort utveckling sker. 5-10 år är lite mer rimligt. Efter 5 år är det mesta "ny teknik" gammal ändå, så det är bättre att de kan vidareutvecklas istället för monopoliseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag tror nog att AMD behövde få Intel att bygga x64-processorer också. De skulle inte få ha monopol särskilt länge - Se bara på hur Intel i princip tvingades att ge x86 till just AMD och VIA.

Ja visst men varför bara till dem? x86 är av sådan natur att det snarare borde vara ett FRAND-patent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. x86 borde för allas bästa vara en öppen arkitektur vid det här laget. Jävla intel som bara licenserar till AMD och Via. Tänk om AMD var lika hårda med sin x64-extension, då skulle inte intels processorer ha 64-bitarssstöd idag, förutom då deras egen misslyckade långsamma inkompatibla lösning.

Jag läste detta för ett tag sedan. Du får det att låta så en-sidigt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja ja, det låter bra alltihop. Men maxxar den Crysis eller??

Permalänk
Medlem

Det är väl bara en tidsfråga innan de börjar konkurera med jänkarna på allvar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam

Om jag inte ser fel på minnesportarna på det svarta moderkortet så körs de med DDR2 minnen?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

... och vilket år går X86 patenten ut så alla kan använda den?

Sen är 20år på tok för länge med tanke på hur fort utveckling sker. 5-10 år är lite mer rimligt. Efter 5 år är det mesta "ny teknik" gammal ändå, så det är bättre att de kan vidareutvecklas istället för monopoliseras.

De första patenten borde gått ut vid det här laget men att bygga en 386 idag har du ingen större nytta av. För att konkurrera behöver du använda en himla massa nya saker som Intel och AMD har betydligt nyare patent på. I praktiken har man patent på hårdvaruimplementationer av instruktioner och inte själva instruktionerna. Men om man skriver patenten tillräckligt breda så är det svårt att implementera en instruktion på ett vettigt sätt utan att bryta mot ett patent eller 10.

Du skrev själv 20 år nyss, har du redan ångrat dig? Sen gäller det allmänt för alla typer av patent och i vissa områden behövs den tiden. I läkemedelsbranschen tar man patent på enskilda molekyler och det kan ta 15 år eller mer från att man har en molekyl till att man har ett godkänt läkemedel så tiden som själva medicinen är skyddad kan vara ett par år. Liknande koncept gäller andra branscher. Som sagt är det från patenten skickas in och sedan ska det godkännas och tekniken ska implementeras och komma ut på marknaden. På fem år hinner de ju inte få ut en ny arkitektur till konsument innan patenten har gått ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag tror nog att AMD behövde få Intel att bygga x64-processorer också. De skulle inte få ha monopol särskilt länge - Se bara på hur Intel i princip tvingades att ge x86 till just AMD och VIA.

Att de hade varit tvugna att dela med sig är ingen tvekan om, men de hade inte behövt, eller behöver göra det till Intel.
AMD har en enorm hållhake på Intel med den licensen, där även om Intel lagligt sett kan avbryta samarbetet om avtalen skulle brista, så kommer intel sätta sig själv i typ konkurs om de gör det (eller iaf slänga hela PC-desktop 64-bitarsmarknaden då de inte har stöd för deras I64).

De är helt enkelt beroende av varandra, och oavsett vad som sker så måste AMD (Och deras ev nya ägare) komma överens med Intel, eller så kan de båda lägga ner. Vinnaren då är AMD, Qualcomm och andra ARM tillverkare, då de skulle vara de enda med x64 system så kan byggas och användas av konsumenter.
Windows skulle vara död(ende) och jag tror MS hade lagt enorma resurser på att se till att det inte skulle ske, om de så skulle behöva köpa det företag som vägrar samarbeta. (Osannolikt, vet, men de hade nog gjort allt i sin makt).

Som det är nu är X86 grunden så gammal att den borde vara frisläppt, vilket hade gjort dessa "avtal" lite till AMDs fördel. De hade helt enkelt kunna säga till Intel... f o.

Skrivet av Zotamedu:

Du skrev själv 20 år nyss, har du redan ångrat dig?

Yes. Då jag inser att det inte är lämpligt inom teknik.
Dock är inte 20 år fel om utvecklingen inom området är långsam.

Skrivet av Zotamedu:

På fem år hinner de ju inte få ut en ny arkitektur till konsument innan patenten har gått ut.

Jo då.. om det är vidareutvecklat patent är det ofta inga problem. Som du själv nämner 386 är då fri först nu... 5år för CPUers vidareutveckling är mer än nog för små ändringar. Gör man en hel ny grund så naturligtvis bör de ha mer tid.
Ser du Intel sälja P4or fortfarande? Varför kan man då inte släppa denna teknik nu, och låta andra vidareutveckla den och använda den. Det enda dessa 20 år galna regler gynnar är monopol, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

But.. will it blend?
nä men helvete det är på tiden att fler ger sig in på cpu marknaden..

Vill se mycket mer än enbart amd/intel -.-

Mera än AMD/intel? Du har redan t.ex: nvidia, samsung, qualcomm, Via, mediatek etc....
Sedan finns ett gäng andra som har klappat igen de sista åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Då borde man alltså få tillverka 486:or om man vill

Edit: Vad hände med elbrus(?) processorn som skulle köra över alla andra?

Elbrus? HAHAH, goigaste namnet en propp någonsin fått.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som har svårt att se nyttan av en processor som både kan köra x86 och ARM samtidigt?
Liksom denna funktionalitet har flera nackdelar i form av pris, prestanda, energieffektivitet etc. Och att man redan vid design bestämmer sig för vilken processor arkitektur man ska använda.

Däremot är det inte fel att de förbättrar prestandan när man kör virtuella system när man t.ex drar igång ett arm OS från Windows eller vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Mera än AMD/intel? Du har redan t.ex: nvidia, samsung, qualcomm, Via, mediatek etc....
Sedan finns ett gäng andra som har klappat igen de sista åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej men när det kommer till dator hur många är det som faktiskt snvänder något annat än intel/amd??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Okej men när det kommer till dator hur många är det som faktiskt snvänder något annat än intel/amd??

Det handlar om definitionsfråga på vad en dator är för något.
Om man syftar på en vanlig persondator så är det som du säger i princip enbart intel och Amd som har hela marknaden, men om man räknar med Chromebooks och liknande som jag ej räknar som en riktig persondator så är det fler.
-Orsak varför jag ej ser dem som en persondator är att de för många inte räcker till för just detta ändamål.

Permalänk
Datavetare

Kan inte alls juridiken, men Intel har väll ändå inte "patent" på x86 utan man äger rättigheten till den ISA (Instruction Set Architecture) som används?

Jämför med ARM, deras enda egentliga värde är att de designat instruktionsuppsättningar, de tjänar sedan pengar på att sälja denna specifikation till företag som vill skapa CPU-designer som kan köra program/OS som är kompilerade mot denna ISA.

I x86 fallet äger Intel rätten till den grundläggande funktionen som kallas IA32. AMD gjorde sedan en utökning till detta som kallas AMD64. Notera att det är en utökning till IA32, AMD64 är värdelöst om man inte har rätt att använda IA32. Intel licensierade sedan denna utökning och skapade Intel64 (IA64 finns också men är en helt annorlunda ISA, används i Itanium).

AMD64 och Intel64 är väldigt snarlika, "vanlig" program behöver inte göra skillnad på dessa och man brukar benämna detta överlapp som x86_64. Operativsystemkärnor måste däremot känna till skillnaderna i AMD64 och Intel64.

På något sett verkar det gå att juridiskt komma runt x86 licensen genom att skapa en CPU som använder sig av binäröversättning. Transmeta hade aldrig en x86 licens och blev aldrig stämda. Loongson verkar köra med något som är väldigt likt vad Transmeta gjort, Googlar man på denna CPU verkar en del ändå tro att det sak vara OK även utan x86 licens. Är å andra sidan bara efter ett par dyra vändor i rättegångar man verkligen vet vad som det juridiska maskineriet verkligen tycker, sunt förnuft verkar sällan få något större utrymme i sådana fall så hänger väldigt mycket på hur specifika detaljer är specificerade / skyddade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det handlar om definitionsfråga på vad en dator är för något.
Om man syftar på en vanlig persondator så är det som du säger i princip enbart intel och Amd som har hela marknaden, men om man räknar med Chromebooks och liknande som jag ej räknar som en riktig persondator så är det fler.
-Orsak varför jag ej ser dem som en persondator är att de för många inte räcker till för just detta ändamål.

men det förstår jag också.. Som du också säger så har persondatorer med cpuer från adm/intel har i princip hela marknaden. Det jag ville säga är att det hade varit brutalt nice att se typ 2-3 lr fler nya cpu tillverkare med sina egna nischer.

Ett större utbud med många olika cpu typer för olika typer av arbete. Dessutom så kommer de kunna pressa ner priser och påskynda utveckling. Allt detta gynnar ju allihopa faktiskt. Förutom amd.. Inget gynnar amd och allt är deras fel. Skoja sig litee..

mvh

Permalänk
Medlem

De amerikanska patentlagarna är ibland på gränsen till löjliga, men kineserna ligger väl lite långt åt andra änden av skalan. Även om man i kina skulle kopiera intels och amd:s processorer rakt av kan juristerna i stort sett inte göra nånting åt det. På gott och ont.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/