Toshiba Satellite Radius 12 är 12,5-tums hybrid med 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Toshiba Satellite Radius 12 är 12,5-tums hybrid med 4K UHD

Med en högupplöst och dessutom färgkalibrerad skärm hoppas Toshiba fånga teknikentusiasternas intresse med den slimmade hybriden Satellite Radius 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

15000:- känns ändå överkomligt... Trodde den skulle kosta mer. Såg rätt bra ut med många fina finesser!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
99:e percentilen

Fantastiskt! Högre upplösning på datorer är sannerligen välbehövligt, och den storleken och vikten är väldigt smidig. Men om den inte är passivt kyld är just den datorn ointressant för min del.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

1,3kg för en 12" känns mycket. Men men, olika behov.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Med det avståndet i alla fall jag sitter med huvudet från skärmen på en laptop så känns det uppåt väggarna onödigt med så hög punkttäthet på en laptop. Allt jag skulle ha i bakhuvudet är de slösade grafikresurserna som behöver nyttjas för att driva skärmen och sen den förlorade batteritiden utpå det.

Men den passar väl någon, antar jag. Spec den som verkligen vill nyttja "surfplatteläget".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hade jag inte köpt en FHD Zenbook med Broadwell hade den här givetvis varit aktuell men hade gärna sett en större skärm.

Permalänk
Medlem

Så... nu har alla 4k fantaster en bärbar PC också

Skrivet av Teddis:

Med det avståndet i alla fall jag sitter med huvudet från skärmen på en laptop så känns det uppåt väggarna onödigt med så hög punkttäthet på en laptop. Allt jag skulle ha i bakhuvudet är de slösade grafikresurserna som behöver nyttjas för att driva skärmen och sen den förlorade batteritiden utpå det.

Men den passar väl någon, antar jag. Spec den som verkligen vill nyttja "surfplatteläget".

Skickades från m.sweclockers.com

Vi andra dödliga kliar oss i huvudet, men med tanke på att folk hyllar 4k på sin 5,x tums telefon så måste det finnas nån marknad.

Dock håller jag inte med om som vissa tycker, göra den större.
Stor skärm på en laptop är totalt idiotiskt om den ska vara riktigt portabel. Jag orkar aldrig bära med mig något annat än min lilla 13" någonstans, då det är för klumpigt. Skaffa stor 4k extern skärm istället och se till att ha en DP 1.2 utgång som klarar det istället.
4k 17" skulle sluka allt vad batteri heter på ingen tid alls och göra hela datorn till en portabel desktop...

Permalänk
Medlem

Vad nöjd jag hade varit fall det var en lenovo carbon 4k. Bästa laptopen som finns.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

jag tillhör tydligen den lilla skaran som tycker 4k 5k etc är helt galet, då det är så få Windows program som fungerar bra i high DPI....förutom själva windows som med win 10 kanske är 75% redo för high DPI

Hellre fullHD o 14h drifttid

// LZ

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tea42BBS:

jag tillhör tydligen den lilla skaran som tycker 4k 5k etc är helt galet, då det är så få Windows program som fungerar bra i high DPI....förutom själva windows som med win 10 kanske är 75% redo för high DPI

Hellre fullHD o 14h drifttid

I dagsläget, absolut! Men man får se det i ett bredare tidsperspektiv: Mjukvaran kommer när hårdvaran är redo; man kan inte vänta med att släppa högupplösta skärmar tills programmen skalar bra, för då kommer det aldrig hända något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Den ser ut att ha väääldigt stora bezels till skärmen...
Skulle vilja se en jämförelse mot dell xps 13 som istortsett har 13" skärm i 12" dator.

Permalänk
Medlem

Har inte MS fixat skalningen i och med Windows 10?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

Det hör med 360-graders vikbar skärm, är det något som kunder efterfrågar?

Vore bra om det inte stod massa Toshiba, Harmon/Kardon, Satellite, etc överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det hör med 360-graders vikbar skärm, är det något som kunder efterfrågar?

Vore bra om det inte stod massa Toshiba, Harmon/Kardon, Satellite, etc överallt.

Ja det är riktigt användbart om datorn har en pekskärm. Jag har själv en lenovo yoga och där så fungerar det ypperligt.

Permalänk
Medlem

Konstigt att datortillverkare inte kalliberar alla skärmar. Visst detta är väl lite mer exakt men ändå.

Permalänk
Medlem

Gillar allt utom möjligtvis tyngden. 2 hekto ner o det hade varit väldigt bra o intressant.
Men kul att toshiba leverar kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nja, föredrar vanlig laptop, Hybrid gör datorn tyngre, ser ingen mening med datorer där man kan vika skärmen 180 grader osv.

Vill man köra den som en surfplatta så är det en surfplatta man vill ha, inte en hybrid, bara klumpigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

4k skulle vara trevligt när man är ute och fotograferar. Extra plus för att det är SD-kortläsare och inte microSD

Permalänk
Medlem

Retina känns inte så Retina längre...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Har inte MS fixat skalningen i och med Windows 10?

Tror jag inte, skalningen verkar bete sig lika dant som i tidigare versioner av Windows. Bara 1080p på 13" ser väldigt smått ut.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Trevligt med liten kvalitetsdator! Visst är den för dyr för mig nu men jag tänker om 3-4 år så skulle den kunna bli ett vettigt begagnatköp förutsatt att det går att byta batteri i den hyfsat lätt.

Permalänk
Medlem

4k känns lågupplöst när man jämför med hur högupplösta, skarpa och tydliga alla speglingar och reflektioner är på den skärmen...

Permalänk
Medlem

Neee. När kommer surface pro 4 ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fantastiskt! Högre upplösning på datorer är sannerligen välbehövligt, och den storleken och vikten är väldigt smidig. Men om den inte är passivt kyld är just den datorn ointressant för min del.

Blir inte passiva datorer skitvarma att hålla i och sega så fort de belastas? Min gamla surfplatta blev det i alla fall och då var det en liten atom i den. Men kanske är bättre nu med skylake.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av shogun-r:

Har inte MS fixat skalningen i och med Windows 10?

Det går knappast att magiskt fixa skalningen för redan existerande program som inte är gjorda med skalning i åtanke. Något som dock är väldigt positivt med den nya tidens platta, enfärgade, fyrkantiga stil är att den är extremt enkel att skala oberoende av upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Måste vara Lenovo som tillverkar denna åt Toshiba?, hela kyllösningen och gångjärnen ser precis ut som deras egna.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Retina känns inte så Retina längre...

Vore intressant att ställa 13" MacBook Pro ”Retina” (som nämns i artikeln) bredvid denna från Toshiba med 4K-skärm och se om man ser skillnad på pixlarna. Jag tror inte de flesta gör det på normalt betraktningsavstånd. Men kanske...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

4K för entusiasterna... Jag ser det snarare som en nedgradering just nu.
Inte för att jag anser att 4K i sig är dåligt men då Windows inte kan skala bra blir det problem.

Om den kör 3840x2160 och man kunde skala det perfekt så man satte 1920x1080 och den utnyttjade det till att göra skärpan bättre är det bra.
Men att köra 4K på en 12" är inget som lockar alls när det inte skalar lika bra som FHD gör i ALLA program.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vore intressant att ställa 13" MacBook Pro ”Retina” (som nämns i artikeln) bredvid denna från Toshiba med 4K-skärm och se om man ser skillnad på pixlarna. Jag tror inte de flesta gör det på normalt betraktningsavstånd. Men kanske...

Ja, det vore helt klart intressant. Någonstans kommer vi ju till en gräns där vi inte längre kan se pixlarna hur nära vi än tittar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det borde bli kutym att rapportera om kyllösning nu när det blir vanligare och vanligare med ultrabooks/hybrider utan inbyggd hårfön. Och om informationen saknas kan det förmedlas också.