Det här med Watt... Hur avgöra vad ens PSU klarar av?

Permalänk
Medlem

Det här med Watt... Hur avgöra vad ens PSU klarar av?

Sitter och läser på guru3d och de menar på att ett Asus Radeon 290 kräver ett PSU på 550-600w. Det stämmer inte enligt SWEC om man kollar gamla forumposter.

AMD R9-290 - On your average system the card requires you to have a 550~600 Watt power supply unit.

www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_r9_290_directcuii_o...

Vad ska man lita på? Hur veta vad som krävs? (Tex har jag ett 520 så då skulle det inte räcka..)

Permalänk
Jubileumsmästare

De som rekommenderar tar oftast i med en lastbil med salt. För att även riktiga skitagg med jättedåliga specs ska klara av att driva kortet.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Kolla på mätningar. Lägg till den marginal du vill ha.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

R9 290, 400W vid vägguttaget med Sweclockers överklockade testrigg.

Vilket agg har du?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kolla på mätningar. Lägg till den marginal du vill ha.

Vilka mätningar menar du? Var det inte det jag länkade till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

De som rekommenderar tar oftast i med en lastbil med salt. För att även riktiga skitagg med jättedåliga specs ska klara av att driva kortet.

Låter rimligt iofs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

R9 290, 400W vid vägguttaget med Sweclockers överklockade testrigg.

Vilket agg har du?

Tack!

Har ett Corsair HX520w.

Edit : 400 w vs rekommenderade 550 w, är inte det en absurdt stor skillnad?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Vilka mätningar menar du? Var det inte det jag länkade till?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt inlägg är svar på "Hur veta vad som krävs?". Jo, du länkade mätningar.
guru3d har säkerligen kommit fram till sina rekommendationer på samma sätt; mätningar + marginal.
Sweclockers brukar inte ge rekommendationer, dom brukar presentera mätningar. Mätningar innehåller ingen marginal, utan är just bara mätningar. En rekommendation bör rimligen inkludera marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Edit : 400 w vs rekommenderade 550 w, är inte det en absurdt stor skillnad?
Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det finns mkt skräpagg som inte håller måttet, de tar marginal för detta. Sen kan ju inte grafikkortsleverantören veta vad det är för dator i övrigt. Är det 10 hårddiskar och kraftigt överkloickad i7'a så kan det dra iväg.

Det är alltså bara en grov uppskattning i överkant från grafikkortsleverantören för något som egenligen ska anpassas efter hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack!

Har ett Corsair HX520w.

Edit : 400 w vs rekommenderade 550 w, är inte det en absurdt stor skillnad?
Skickades från m.sweclockers.com

Man vill ju inte heller maxa sitt nätaggregat bl.a. med tanke på ljudnivån. Du bör klara dig fint med 520W då det är rätt bra kvalitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man vill ju inte heller maxa sitt nätaggregat bl.a. med tanke på ljudnivån. Du bör klara dig fint med 520W då det är rätt bra kvalitet.

Sådana nätagg brukar väl ändå vara semi-passiva, dvs fläkten startar först efter 300-500w från väggen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Edit : 400 w vs rekommenderade 550 w, är inte det en absurdt stor skillnad?
Skickades från m.sweclockers.com

Heh.. nope.

När 600W aggregat ofta inte ens kan leverera 400W på 12V så är det som det är.

Problemet är att man stirrar sig blind på W, när man borde säga "X antal ampere på 12V" som du då kan köra P=U*I och få effekten på. Detta då det är just 12V slingan som lastas, och billiga aggregat kanske klarar 350-400W på 12V, och resterande 200W på 5V & 3,3V...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

R9 290, 400W vid vägguttaget med Sweclockers överklockade testrigg.

Vilket agg har du?

400W ur väggen motsvarar 360W i datorn, vilket är den siffra som man ska jämföra med nätaggets angivna effekt.

Jag tycker att ett nätagg på 500-550W är lagom för en sådan rigg. Så helt off är inte Guru 3D. Jag tror att en del tillverkare rekommenderar 700W till ett R9 290 och då kan man ju verkligen prata om att ta i.

Skrivet av Paddanx:

Heh.. nope.

När 600W aggregat ofta inte ens kan leverera 400W på 12V så är det som det är.

Problemet är att man stirrar sig blind på W, när man borde säga "X antal ampere på 12V" som du då kan köra P=U*I och få effekten på. Detta då det är just 12V slingan som lastas, och billiga aggregat kanske klarar 350-400W på 12V, och resterande 200W på 5V & 3,3V...

Detta är ju lite yesterdays news. Dagens nätagg brukar nästan alltid kunna leverera i princip hela sin märkeffekt på 12V. Slog upp ett nätagg som brukar dyka upp i diskussionerna här: Fractal Design Integra. http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/int...
550W varianten kan leverera 45A på 12V vilket är 540W.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@lorgix: Ok tack då är jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man vill ju inte heller maxa sitt nätaggregat bl.a. med tanke på ljudnivån. Du bör klara dig fint med 520W då det är rätt bra kvalitet.

Just det ja, det är väldigt sant med ljudnivån.. Det ska jag verkligen tänka på.

Trevligt att det borde funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sådana nätagg brukar väl ändå vara semi-passiva, dvs fläkten startar först efter 300-500w från väggen.

Även om fläkten snurrar redan i idle så kommer den att snurra allt hastigare ju högre nätaggregatet belastas. Det är förstås olika mellan olika aggregat men många nätaggregat börjar väsnas väldigt mycket mer om belastningen går upp mot 80-100%

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

kolla också på efficiancy och certifiering! vissa hög kvalitets agg med typ gold eller silver kan klara av att ge 400w om de marknadsförs som 420w och då håller det bra mycket längre samt har en bättre kylarlösning generelt.. förutsatt att de har nog med pins för respektive grafikkort. och att jag sa 420w är bara ett exempel!

hellre lite mindre watt men högre effektivitet och från kvalitetsmärke än högre watt med någorlunda kvalitet effektivitet samt kvalitet! förutsatt att båda har nog men pins för dina krav.

bara min åsikt sen så är jag lite osäker faktiskt.. Är det marknadsförda watt värdet räknat in med förluster redan? Jag tror inte det men någon får rätta mig ifall jag har fel!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Även om fläkten snurrar redan i idle så kommer den att snurra allt hastigare ju högre nätaggregatet belastas. Det är förstås olika mellan olika aggregat men många nätaggregat börjar väsnas väldigt mycket mer om belastningen går upp mot 80-100%

Varför skulle man ha 80% belastning på nätaggregatet som konstant? Ska du öppna grillkiosk? ungefär 40-65% är väl mera rimligt och sedan lite till så man klarar lite spikar då och då i förbrukningen. (Spikar i elnätet är något helt annat.)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Varför skulle man ha 80% belastning på nätaggregatet som konstant? Ska du öppna grillkiosk? ungefär 40-65% är väl mera rimligt och sedan lite till så man klarar lite spikar då och då i förbrukningen. (Spikar i elnätet är något helt annat.)

Vad menar du att spikarna i förbrukningen skulle komma ifrån? Om man kollar på tex SweClockers tester av grafikkort och låter den belastning de anger där vara 80% av ditt nätaggs maxeffekt så är det lugnt. Det kommer inga spikar som dubblar effekten, då är det något fel på din dator. Dessutom är det så att nätaggen klarar att leverera ganska rejält över angiven maxeffekt under kortare perioder, så spikar är inget problem. Jag vet inte om grillkiosk ska anspela på värmeutveckling. I så fall kan du läsa mitt förra inlägg i tråden.

Kort och gott. Det finns ingen anledning att ta i så man blir blå när det gäller effekten på sitt nätagg. Bättre då att köpa ett med lägre effekt och bättre komponenter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Det jag syftade till är när ett nätaggregat ger "bäst effekt", det som 80+ Gold etc hänvisar till, då ger ett nätaggregat bäst effekt vs "värmespll" på mellan 40-65% belastning. Vilket ofta fläktar etc är reglerade för om dom är semipassiva. Så ett nätaggregat som normalt drar mellan 250-450w bör vara mellan 650 och 850w, vilket också klarar en del spikar och framtida expansioner.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta är ju lite yesterdays news. Dagens nätagg brukar nästan alltid kunna leverera i princip hela sin märkeffekt på 12V. Slog upp ett nätagg som brukar dyka upp i diskussionerna här: Fractal Design Integra. http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/int...
550W varianten kan leverera 45A på 12V vilket är 540W.

Både ja och nej.
Du har helt rätt i att det börjar gå mot bättre tider, men så länge som det tillåts skit agg (vilket syns tydligt på tex Prisjakt) så kommer risken fortfarande vara att det inte fungerar. Sen räknar de ofta med dessa överdimentionerade effekter på värsta fall scenariot, med törstig CPU och 3+ år gammalt PSU (som ju blir sämre med åren).

Här är ett ex från en av dem på prisjakt:
http://www.linkworld.com.tw/ugC_ShowroomItem_Detail.asp?hidSh...
500W agg med hela 16 + 14A på 2 st 12V. "you do the math..." ATX 2.1 och 12cm fläkt och allt...

Skulle de skriva 400W och det inte fungerar med någons gamla P4 400W agg så anser ju folk att det är tillverkaren av grafikkortet som gjort fel och stämmer dem.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-960/...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750/...

Nvidia anser själva att 500W är ett måste för 980... 400W för 960 och hela 300W för 750 kort... Vill minnas 750 kortet kan du driva på luft och kärlek så lite som det drar, men naturligtvis har du värsting 200W+ CPUn till detta
Hur de anser att ett GPU som drar 165W bör ha 500W min för hela systemet förstår jag inte heller, men du ser hur marginalerna är. Så detta är definitivt inte ett AMD "problem", utan hela marknaden är sådan.

Så det är typ branch standard att överdriva, både då att man kan säkert säga "det är inte felet" och även så att de skyddar sina egna ryggar.

Sen håller jag med dig att vi överdriver våra PSU "krav" något enormt idag. Visst har GPUer och en del CPUer blivit törstingare.. men snart tycker ju folk att man ska ha 750W PSU till surfdatorn...

Permalänk
Medlem

Tack för intressanta kloka tankar och åsikter i denna tråd. Lärde mig nya saker om nätaggregat idag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pender:

Tack för intressanta kloka tankar och åsikter i denna tråd. Lärde mig nya saker om nätaggregat idag!

En sak till att nämna är att ett nätaggregat funkar "bäst" inom en intervall som ligger runt 50 - 80%, då den inte behöver leva på hösta nivån hela tiden. Det håller längre och är trevligare för dina öron.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Både ja och nej.
Du har helt rätt i att det börjar gå mot bättre tider, men så länge som det tillåts skit agg (vilket syns tydligt på tex Prisjakt) så kommer risken fortfarande vara att det inte fungerar. Sen räknar de ofta med dessa överdimentionerade effekter på värsta fall scenariot, med törstig CPU och 3+ år gammalt PSU (som ju blir sämre med åren).

Här är ett ex från en av dem på prisjakt:
http://www.linkworld.com.tw/ugC_ShowroomItem_Detail.asp?hidSh...
500W agg med hela 16 + 14A på 2 st 12V. "you do the math..." ATX 2.1 och 12cm fläkt och allt...

Skulle de skriva 400W och det inte fungerar med någons gamla P4 400W agg så anser ju folk att det är tillverkaren av grafikkortet som gjort fel och stämmer dem.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-960/...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750/...

Nvidia anser själva att 500W är ett måste för 980... 400W för 960 och hela 300W för 750 kort... Vill minnas 750 kortet kan du driva på luft och kärlek så lite som det drar, men naturligtvis har du värsting 200W+ CPUn till detta
Hur de anser att ett GPU som drar 165W bör ha 500W min för hela systemet förstår jag inte heller, men du ser hur marginalerna är. Så detta är definitivt inte ett AMD "problem", utan hela marknaden är sådan.

Så det är typ branch standard att överdriva, både då att man kan säkert säga "det är inte felet" och även så att de skyddar sina egna ryggar.

Sen håller jag med dig att vi överdriver våra PSU "krav" något enormt idag. Visst har GPUer och en del CPUer blivit törstingare.. men snart tycker ju folk att man ska ha 750W PSU till surfdatorn...

Skulle vara bra om det kom någon lag som förbjöd butiker att sälja skit som Inter-Tech, Linkwold, Rasurbo mm. Att de får säljas i västvärlden kan nog vara en orsak till att Nvidia och AMD är rädda för stämningar.
Inter-Tech SL-500 som en viss Techomeck-sida tycker om klarade max 331W och hade då en effektivitet på 69%. Vid ca 250W låg effektiviteten på 72%. "En liten budget behöver inte betyda dåliga grejer"

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Skulle vara bra om det kom någon lag som förbjöd butiker att sälja skit som Inter-Tech, Linkwold, Rasurbo mm. Att de får säljas i västvärlden kan nog vara en orsak till att Nvidia och AMD är rädda för stämningar.
Inter-Tech SL-500 som en viss Techomeck-sida tycker om klarade max 331W och hade då en effektivitet på 69%. Vid ca 250W låg effektiviteten på 72%. "En liten budget behöver inte betyda dåliga grejer"

EU har ju gjort en sådan lag för OEM. Därför är deras agg betydligt bättre nu än för 5+ år sedan.
http://www.sweclockers.com/artikel/19050-sa-fungerar-nataggre...
Och från 2016 blir kraven ännu hårdare, så det blir bättre iaf.

Problemet är att det inte gäller "enskilda delar", där har du bara El-säkerhetsverket som kan stoppa dem om de anses farliga.
Detta är både en komplicerad och bråkig process.

Bästa är att alltid kräva 80 PLUS certifikat, oavsett hur, var och vem du köper till. Då vet du iaf att en oberoende organisation har testat deras aggregat och bedömt att den är si och så bra. http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx
Där har du deras officiella sida, med alla aggregat (i olika kategorier) som de har certifierat. Dubbelkolla alltid att det du köper har certifikat där.

Jag håller dock med dig att man borde sätta något min krav på effektivitet även på lösa saker, och 80% är en bra gräns. Svåra är att få igenom det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

EU har ju gjort en sådan lag för OEM. Därför är deras agg betydligt bättre nu än för 5+ år sedan.
http://www.sweclockers.com/artikel/19050-sa-fungerar-nataggre...
Och från 2016 blir kraven ännu hårdare, så det blir bättre iaf.

Problemet är att det inte gäller "enskilda delar", där har du bara El-säkerhetsverket som kan stoppa dem om de anses farliga.
Detta är både en komplicerad och bråkig process.

Bästa är att alltid kräva 80 PLUS certifikat, oavsett hur, var och vem du köper till. Då vet du iaf att en oberoende organisation har testat deras aggregat och bedömt att den är si och så bra. http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx
Där har du deras officiella sida, med alla aggregat (i olika kategorier) som de har certifierat. Dubbelkolla alltid att det du köper har certifikat där.

Jag håller dock med dig att man borde sätta något min krav på effektivitet även på lösa saker, och 80% är en bra gräns. Svåra är att få igenom det...

Så OEM snålar endast med effekten nuförtiden?
Åtminstone borde man ju kunna lita på att det klarar 280W om det står 280W. Gör ju också folk försiktigare om det är låg effekt.
Bra att det blir ännu hårdare, men som sagt synd att det inte gäller enskilda delar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FatherOfThree:

http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

R9 290, 400W vid vägguttaget med Sweclockers överklockade testrigg.

Vilket agg har du?

Notera alltså att detta är vid väggen, TS. Cirka 10 % av den uppmätta effekten där blir till värme i nätagget, varför vi kan förstå att komponenterna endast drar ca 360 W. Och det med en överklockad 5930K. Det räcker alltså alldeles utmärkt med 520 W.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Så OEM snålar endast med effekten nuförtiden?
Åtminstone borde man ju kunna lita på att det klarar 280W om det står 280W. Gör ju också folk försiktigare om det är låg effekt.
Bra att det blir ännu hårdare, men som sagt synd att det inte gäller enskilda delar.

Njae, inte säkert. Vad EU direktiven säger är att de måste ha hög effektivitet och höga energisparlägen, och att man oftast når dessa nivåer runt 50% last.

Det borde dock göra att du har större chans att dra just 200-nånting Watt ur ett aggregat med samma märkning än innan detta, utan att överlasta det pga den är effektivare och därför spottar ur mindre värme, men inget säger något om deras effektivitet eller hållbarhet @100%, eller nära det.

Jag har inte tittat noga på vad 2016 krav är dock, den kanske innehåller lite mer krav som gynnar liknande val som du har, i framtiden. Hjälper dig föga nu dock