Sverige först i kö till HTC Vive VR

Permalänk
Melding Plague

Sverige först i kö till HTC Vive VR

Den som ser fram emot Valves stora satsning på virtuell verklighet kommer att kunna införskaffa HTC Vive VR redan vid början av lanseringen kort efter årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Sweet! Vad kommer den tänkas kosta, mån tro?

Permalänk
Medlem

Härligt. Är vi först av alla eller är vi först tillsammans med andra länder? (Typ Norge, USA eller nåt land)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det mest intressanta kommande tiden är att förstå vad valet av tillverkare faktiskt innebär.
Lite som när man inte visste vad som var lämpligast förrän ett tag efter lanseringarna för HD-DVD eller Blueray.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nog för att VR är intressant... har varit intressant för mig sen 90-talet...
Men... Hur bra kommer det funka för personer som använder sig av glasögon?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Cenorida:

Härligt. Är vi först av alla eller är vi först tillsammans med andra länder? (Typ Norge, USA eller nåt land)

Kommer rullas ut i ett antal omgångar och vi är med i den första.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Illgött. Kommer köpa direkt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Nog för att VR är intressant... har varit intressant för mig sen 90-talet...
Men... Hur bra kommer det funka för personer som använder sig av glasögon?

De kommer med olika linser och justerbart avstånd till dessa, de är väl medvetna om att en stor skara av deras potentiella kunder har glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Nog för att VR är intressant... har varit intressant för mig sen 90-talet...
Men... Hur bra kommer det funka för personer som använder sig av glasögon?

Det blir väl besvärligt? Lite som för dykare och liknande med saker framför ögonen, man får skaffa linser eller hitta ett par glasögon som sitter bara på näsan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det värmer ett fruset gamer-hjärta att se att Oculus Rift inte är de populäraste alternativet bland de som röstat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Loqe: Bra det med tanke på att c:a 75% av befolkningen har synfel.

Känns svårt att välja mellan dessa i dagsläget, först vill man ju veta hur bra de är/funktionalitet/vad de kostar/spel o.s.v.
Risken med så många alternativ kan ju vara att så många avvaktar med köp så att försäljningssiffrorna dalar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jaa!!

Som jag längtar. Otroligt bra nyheter

Permalänk
Medlem

Det värsta är att även om dess kommer ganska snart, så känns det ändå som att man kommer få vänta ett bra tag innan man får "använda dem" ordentligt. Nu utvecklar jag spel på fritiden för skojs skulle och av den anledningen så kanske jag skulle kunna köpa en direkt vid release, men annars ser jag ingen anledning. Men eftersom jag har två barn, så kan jag ju glömma att fördjupa mig i sådant. Och så vill man ju veta vilken som "vinner", så att det är den man köper.

Jag tror att Oculus kommer att vara bra till mycket bra och inte kosta jättemycket, medans HTC Vive kommer att vara mycket bra till jättebra och kosta som fan. Det enda jag har att gå på, när det gäller det uttalandet, är det som jag fått uppleva när Tested har provat de senaste versionena.

Dock så känns det som man vill ha det som ger bäst närvaro i simuleringar.

EDIT: Ok, nu har jag sett https://www.youtube.com/watch?v=asduqdRizqs. Hade missat den. Nu tror jag de kommer att vara ganska jämlika i "brahet". Fan alltså, nu brinner VR-flamman i igen. Den lägger sig för att pyra lite försiktigt och så fort man får se någon mer nyhet så flammar den upp igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kommer rullas ut i ett antal omgångar och vi är med i den första.

Ungefär som med xbox one alltså... no wait...

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt ganska logiskt att ha Sverige bland de första länderna, eftersom vi har väldigt många högpresterande PC per capita jämfört med andra länder.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Dags att börja spara ihop till nya datordelar inför detta kanske..

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Önskar att flera tillverkare följer htcs exempel och släpper sakerna först i sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Hjälpsam

Personligen tror jag att VR kommer att bli en lika stor succé som 3D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Personligen tror jag att VR kommer att bli en lika stor succé som 3D.

Nah 3d var det inte samma hype om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

"Detta eftersom marknadsundersökningar visar att svenskar är särskilt intresserade av PC-spel och snabba med plocka upp ny teknik."

Äntligen! Tycker att det borde ha framgått för länge sedan.

Jag är mest intresserad av HTC Vive, så det här låter givetvis bra. Men jag kommer inte vara först i kö eftersom jag har lätt för yrsel tyvärr (jag kan i princip inte åka karuseller överhuvudtaget), så jag avvaktar tills vidare...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Moderator

Om VR slår eller inte beror på mer än dess spelapplikationer skulle jag tro. Även om det vore omedelbar framgång om de gjorde en billig variant ihop med sandbox världar såsom Minecraft.

Hur användbart blir det för andra uppgifter? Återstår att se.

Hade varit riktigt kul exempelvis med film som renderats i full 3D så man kunde kliva runt det som händer inom en begränsad yta. Dyker säkert upp tex lasermodelleringsverktyg för Hemnet. Köpa hus? Varsågod, VR promenad. Det görs i 2D idag så...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@Loqe: Bra det med tanke på att c:a 75% av befolkningen har synfel.

Känns svårt att välja mellan dessa i dagsläget, först vill man ju veta hur bra de är/funktionalitet/vad de kostar/spel o.s.v.
Risken med så många alternativ kan ju vara att så många avvaktar med köp så att försäljningssiffrorna dalar.

jag hoppar Oculus Rift pga de är facebook ägda...
står mellan HTC/Valve å Razers open source just nu http://www.razerzone.com/osvr

självklart vill jag gärna prova innan köp, eller se nån form av djupgående tester av spel som kan vara intressant. Tex Ark Survival vore rätt fräsigt eller Project Cars, Ride, etc

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Detta eftersom marknadsundersökningar visar att svenskar är särskilt intresserade av PC-spel och snabba med plocka upp ny teknik."

Äntligen! Tycker att det borde ha framgått för länge sedan.

Jag är mest intresserad av HTC Vive, så det här låter givetvis bra. Men jag kommer inte vara först i kö eftersom jag har lätt för yrsel tyvärr (jag kan i princip inte åka karuseller överhuvudtaget), så jag avvaktar tills vidare...

Det har det nog gjort tidigare också men jag skulle gissa att det inte enbart handlar om att vi har mer pengar och gärna lägger mer pengar, det handlar också om volymer. I det har skedet har HTC antagligen inte volymer som Apple vid lansering av iPhone, således är det ett klokt drag att lansera i Sverige där det antagligen kommer att sälja riktigt bra och blir också en väldigt bra marknadsföringsportal, "gratis" om det är så att produkten levererar.

Jag är väldigt intresserad, men än så länge har jag inte sett något pris eller vad som krävs i hårdvara. Hoppas det inte blir samma diffusa systemspecifikationer som vi har på PC inför varje spelsläpp som inte säger ett dyft. En av de största problemen hittills som jag upplever är att det verkar vara väldigt oklart vad som kommer att krävas av användarens PC.

Köpa headset för 3500:- (eller vad det nu kan kosta) och sedan upptäcka att man behöver lägga ut ytterligare 6000-7000:- på nytt grafikkort känns föga lockande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det värmer ett fruset gamer-hjärta att se att Oculus Rift inte är de populäraste alternativet bland de som röstat

Varför då? Det är väl vad produkten i slutändan levererar och hur support, drivrutiner mm fungerar som är det intressanta? Vem fan bryr sig om vilket företag som utvecklar det eller vem som står bakom det? Lika tröttsamt som alla 14-åriga dagismuppar som fajtas tills sista blodsdroppen om att försvara AMD- eller Nvidia-kort.

50/50-fördelning av de två som i dagsläget ser ut att vara störst är ju bara bra om du frågar mig, ju högre konkurrens, desto bättre för konsumenten!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

HTC Vive är för mig mer intressant än Oculus Rift, men kommer vilja prova båda innan jag väljer någon, dessutom så beror det också på vilken som blir billigast. Någon som vet något ställe som kommer ha dessa att prova på när de kommer? Tex någon specifik Webhallen butik eller så?

Permalänk
Medlem

Annat = Starbreeze StarVR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det har det nog gjort tidigare också men jag skulle gissa att det inte enbart handlar om att vi har mer pengar och gärna lägger mer pengar, det handlar också om volymer. I det har skedet har HTC antagligen inte volymer som Apple vid lansering av iPhone, således är det ett klokt drag att lansera i Sverige där det antagligen kommer att sälja riktigt bra och blir också en väldigt bra marknadsföringsportal, "gratis" om det är så att produkten levererar.

Jo, det har du rätt i. Hur köpstarka och på bettet vi svenskar än är, så är vi förstås jämförelsevis väldigt få.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Annat = Starbreeze StarVR?

Precis min tanke
Den vr produkt jag hyser mest hopp för.

Permalänk
Medlem

Jag har itne riktigt förstått det här med VR, är det upp till speltillverkarna att lägga in stöd?

Finns stöde i spelmotorn = alla spel som bygger på den motorn har autmatiskt stöd?

Kan ett spel ha stöd för Occulus men inte Vibe? Eller använder de samma API eller grundkod?

Nån som kan förklara för en lekman hur det kommer funka?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har itne riktigt förstått det här med VR, är det upp till speltillverkarna att lägga in stöd?

Finns stöde i spelmotorn = alla spel som bygger på den motorn har autmatiskt stöd?

Kan ett spel ha stöd för Occulus men inte Vibe? Eller använder de samma API eller grundkod?

Nån som kan förklara för en lekman hur det kommer funka?

För att det ska bli bra måste spelutvecklarna bygga spelen "från grunden" för just VR. När det är avklarat är det en smal sak att lägga till stöd för olika glasögon.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015