Reklamera moderkort Gigabyte Z77 UD5H?

Permalänk

Reklamera moderkort Gigabyte Z77 UD5H?

Hej,

Köpte en beg dator och den har funkat utan problem i några veckor. Tyvärr har jag nu stött på ett problem. När jag skulle starta datorn kom jag inte ens till POST och får felmeddelande Ab/A6/A9. Har försökte med båda bios och reset CMOS utan framgång. Jag tog datorn till butiken där varorna handlades och i deras system har Gigabyte ett års garanti. Prisjakt, Inet och Dustin skriver alla tre år vilket jag kollade i efterhand men jag gick dit innan då jag antog att high-end moderkorten har tre år eller mer. Jag mailade deras support och frågade då om de hade ett års garanti men den frågan fick jag inte svar på utan kundtjänst sa att jag skulle åberopa reklamationsrätten.

Ska jag strunta i att försöka få rätt och hitta ett annat 1155 moderkort eller ska jag åka dit igen och hävda reklamationsrätt om det ens går? Tycker man borde kunna handla ett high-end moderkort och förvänta sig tre års garanti minst och om det inte håller då ska man få hjälp? Ivy Bridge har ju fortfarande någorlunda OK prestanda jämfört med det allra nyaste och det är ju rätt vanligt att man låter äldre plattformar leva vidare bland syskon/barn eller server/HTPC.

Riktigt besviken är jag just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Hej,

Köpte en beg dator och den har funkat utan problem i några veckor. Tyvärr har jag nu stött på ett problem. När jag skulle starta datorn kom jag inte ens till POST och får felmeddelande Ab/A6/A9. Har försökte med båda bios och reset CMOS utan framgång. Jag tog datorn till butiken där varorna handlades och i deras system har Gigabyte ett års garanti. Prisjakt, Inet och Dustin skriver alla tre år vilket jag kollade i efterhand men jag gick dit innan då jag antog att high-end moderkorten har tre år eller mer. Jag mailade deras support och frågade då om de hade ett års garanti men den frågan fick jag inte svar på utan kundtjänst sa att jag skulle åberopa reklamationsrätten.

Ska jag strunta i att försöka få rätt och hitta ett annat 1155 moderkort eller ska jag åka dit igen och hävda reklamationsrätt om det ens går? Tycker man borde kunna handla ett high-end moderkort och förvänta sig tre års garanti minst och om det inte håller då ska man få hjälp? Ivy Bridge har ju fortfarande någorlunda OK prestanda jämfört med det allra nyaste och det är ju rätt vanligt att man låter äldre plattformar leva vidare bland syskon/barn eller server/HTPC.

Riktigt besviken är jag just nu.

Tyvärr så kan bara köparen reklamera gentemot säljaren, och då du inte är ursprungsägare till moderkortet (du skriver du köpt begagnat) och garanti tillfaller ursprungsägaren så kan du inte hålla något emot dem i det här fallet, dvs reklamation har du inte rätt till annat än om den första ägaren gör det åt dig
Ivy brigde och 1155 nämner du också, vilket tyder på att kortet kan ju vara mer än 3 år gammalt också, låter ganska troligt egentligen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlytPojken:

Hej,

Köpte en beg dator och den har funkat utan problem i några veckor. Tyvärr har jag nu stött på ett problem. När jag skulle starta datorn kom jag inte ens till POST och får felmeddelande Ab/A6/A9. Har försökte med båda bios och reset CMOS utan framgång. Jag tog datorn till butiken där varorna handlades och i deras system har Gigabyte ett års garanti. Prisjakt, Inet och Dustin skriver alla tre år vilket jag kollade i efterhand men jag gick dit innan då jag antog att high-end moderkorten har tre år eller mer. Jag mailade deras support och frågade då om de hade ett års garanti men den frågan fick jag inte svar på utan kundtjänst sa att jag skulle åberopa reklamationsrätten.

Ska jag strunta i att försöka få rätt och hitta ett annat 1155 moderkort eller ska jag åka dit igen och hävda reklamationsrätt om det ens går? Tycker man borde kunna handla ett high-end moderkort och förvänta sig tre års garanti minst och om det inte håller då ska man få hjälp? Ivy Bridge har ju fortfarande någorlunda OK prestanda jämfört med det allra nyaste och det är ju rätt vanligt att man låter äldre plattformar leva vidare bland syskon/barn eller server/HTPC.

Riktigt besviken är jag just nu.

Då det är begagnat köp:
Du har ingen rätt att reklamera, reklamation sker mellan ÅF och ursprunglig köpare.
Garantin kan butiken göra vad de vill med.
Garantin från Fabrikör bör gälla 3år oavsätt om det är du eller någon annan som köpt kortet, men du behöver kunna uppvisa köpebevis, dvs ursprungligt kvitto.

TL;DR:
Vänd dig till Gigabyte direkt istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Har du köpt datorn begagnad av ett företag eller en privatperson?

Om vi förutsätter att du köpt datorn begagnad av ett företag så tycker jag att du ska reklamera den. Det spelar ingen större roll om de vill kalla ärendet för ett garantiärende eller en reklamation, det brukar gå till på ungefär samma sätt ändå.
Inom sex månader från köpet så är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början, vilket brukar vara mycket svårt. Det gäller även begagnade varor. Så med andra ord gör det att du har mycket goda chanser att få felet fixat.

Har du köpt datorn av en privatperson så har du betydligt mindre rättigheter när det gäller garanti och reklamationer. Företaget som sålt datorn från början har ingen relation till dig och behöver inte göra ett skit om de inte vill. I så fall är det nog bättre att du tar kontakt med personen som sålde datorn till dig och ber om hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Tyvärr så kan bara köparen reklamera gentemot säljaren, och då du inte är ursprungsägare till moderkortet (du skriver du köpt begagnat) och garanti tillfaller ursprungsägaren så kan du inte hålla något emot dem i det här fallet, dvs reklamation har du inte rätt till annat än om den första ägaren gör det åt dig
Ivy brigde och 1155 nämner du också, vilket tyder på att kortet kan ju vara mer än 3 år gammalt också, låter ganska troligt egentligen

Skrivet av DavidtheDoom:

Då det är begagnat köp:
Du har ingen rätt att reklamera, reklamation sker mellan ÅF och ursprunglig köpare.
Garantin kan butiken göra vad de vill med.
Garantin från Fabrikör bör gälla 3år oavsätt om det är du eller någon annan som köpt kortet, men du behöver kunna uppvisa köpebevis, dvs ursprungligt kvitto.

TL;DR:
Vänd dig till Gigabyte direkt istället.

Tackar för snabba svar. Jag får höra med Gigabyte då istället. Tack!