Metal Gear Solid V säljs på skiva utan spel

Permalänk
Melding Plague

Metal Gear Solid V säljs på skiva utan spel

Även den som köper spel på skiva kan behöva slanga filer, men i fallet Metal Gear Solid V tvingas förväntansfulla gamers ladda ned från första till sista byte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

En stor fördel är ju att man får ett Steamspel, till ett lägre pris än det Steam själva brukat ta på sin handelsplats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilket jävla slöseri i så fall

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Gött. Död åt media på skiva.

Permalänk
Entusiast

Känns mer och mer som att det inte är någon större förlust att Konami ska satsa på pachinko istället för spel framöver. Hela företaget är ju trasigt rakt igenom.

#FucKonami

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har haft bilden utav att de flesta som är noga med att ha spelet på skiva är för att det är snyggt i bokhyllan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag har haft bilden utav att de flesta som är noga med att ha spelet på skiva är för att det är snyggt i bokhyllan.

Och för att slippa ladda ner det.
Även om du sitter på hyffsat snabb lina så kan det gå riktigt långsamt på dag 1, och då sitter det skönt med fysisk skiva som kan kan installera hyffsat snabbt.

Personligen är jag en blandning av båda då jag offtast bara köper collectors editions där man får med artbook etc etc då sådana saker är meningslösa digitalt imo.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Vilket jävla trams. Vad är de för mening att skicka med en skiva om ingen speldata finns på den? Steam kan man ladda ner från nätet........utan skiva!

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte det på PS4.
Fick dessutom spelet redan under gårdagen, så jag är helt nöjd.

Permalänk
Medlem

En milstolpe i döden för fysisk distribution utav spel. Ser däremot inte riktigt varför dem inte slänger några filer, möjligen under steam kryptering, för att snabba upp nedladdningen. Att ha en helt tom skiva fyller inte så mycket funktion då jag knappast tror att en nästan tom skiva är billigare att tillverka. Skivor i sig är ju galet billigt idag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bra för miljön detta.

Permalänk
Medlem

Vilket lurendrejeri...inte ens de som säljer den fysiska skivan nämner något om det heller eller har de inte fått någon info om det borde de veta vad som gäller nu.
Inte för att jag har problemet men tycker det är taskigt för dem som beställt det i hopp om att kunna installera det direkt med skivan och inte behöva ladda ner det och finns ju olika anledningar till det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dem som endast har mobilt/långsamt bredband. Här jag bor i Australien har jag endast tillgång till mobilt bredband som också kostar nära $10/GB.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Gud vad jag tycker Konami har klantat sig kring MGS V. Först bråket med Kojima, sen går de ut med att vi inte kommer kunna förladda spelet. Ja men spela roll tänkte säkert många eftersom att de ändå köper det på skiva. F*ck you säger Konami, du måste ladda ner hela spelet i alla fall.

Och vad är poängen med att fylla en skiva med bara 8mb? Varför ens skicka med en skiva och inte bara en lapp med nyckel och instruktioner på hur du aktiverar nyckeln?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Bra för miljön detta.

Min tanke också. Ett väldigt slöseri med resurser.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Synd att ett singelplayer spel inte släpps på skiva, brukar ofta köpa dom på skiva då jag har skit internet.

Spelade ingen roll om man gör som gta 5 att släppa på massa skivor eller usb eller varför inte på en ssd, går mycket fortare och skulle betala extra för att slippa ladda ner hela spelet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick inte alls min Steamkod från Spelbutiken idag, ev. imorrn är senaste budet. För de som beställt på skiva verkar det kört till mitten av september. Hur ser det ut för er andra som förbokat utanför Steam, några problem?

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Det är ju inte skivan man vill åt när man köper fysiska spel, man vill ju ha ett snyggt fodral och massa goodies att instagramma. Mjukvarudistribution på fysiskt media är dött/döende, lika bra att lägga av helt om de ändå bara gör så här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mugen08:

Fick inte alls min Steamkod från Spelbutiken idag, ev. imorrn är senaste budet. För de som beställt på skiva verkar det kört till mitten av september. Hur ser det ut för er andra som förbokat utanför Steam, några problem?

Oj, jag fick min kod igår från Spelbutiken. När bokade du?

Permalänk
Medlem

Den dagen nerladdningsservrarna för detta spelet stänger ner så äger man helt enkelt inte spelet längre..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den dagen nerladdningsservrarna för detta spelet stänger ner så äger man helt enkelt inte spelet längre..

Jag ser det som att om det mot förmodan skulle hända så har man helt plötsligt rätt att torrenta spelet då inget officiellt distributionssätt finns för en produkt man har betalat för.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den dagen nerladdningsservrarna för detta spelet stänger ner så äger man helt enkelt inte spelet längre..

Eftersom steam tillhandahåller spelet så, men ja skulle steam bara lägga ner allt så hade nog många blivit lite arga.
Samma gäller väl typ alla spel idag mer eller mindre.

Visst lite onödigt att ens sälja fysisk kopia när det inte är fysisk
Kan lika gärna bara ha det på tjänster som steam då.

Permalänk
Medlem

Många som skriver att det är slöseri och dåligt för miljön.

Men miljöpåverkan är oftast i relation till värdet på produkten...

Så en fysisk skiva + fodral + lite papper kanske är värt 10-20kr på sin höjd. Ungefär samma miljöpåverkan som den där lilla godispåsen som inköptes "i onödan" vid förra besöket i affären..

Om du köper ett nytt grafikkort "i onödan" eller ett kort mer än vad du egentligen behöver, för 2000kr så är detta 100-200ggr mer slöseri med resurser och dåligt för miljön.

Allt vi gör är i princip slöseri med resurser, och dåligt för miljön såvida det inte är en investering eller handling som specifikt strävar för att minska miljöpåverkan. På detta sätt är många besparingar man kan göra bra för miljön och konsumtionssamhället och vårt eknomiska system i grunden sjukt.

Permalänk
Medlem

@anon81912: För någon dag sedan bara.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Inaktiv

Jag reagerade på att det bara var en DVD-skiva i boxen när jag aktiverade spelet på lunchen. Mad Max hade 4st skivor.

Båda kom med posten idag och bara jag slutat för dagen så blir det att spela.

För övrigt hade jag gärna sett att man skickar stora spel på BD-media istället för en massa DVD-skivor. De som inte har någon läsare kan ladda ner via DRM-klienten som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konami's storhetstid är garanterat förbi efter alla dessa skandaler som kommit fram

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Haha! Vilket garv man fick sig

Hoppas texten "internetåtkomst krävs" finns med på fodralet, annars lär de få problem.
(De lär bli stämda ändå i USA... )

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Miljöaspekten på det här då? Känns väl sådär lagom att skicka en skiva bara för att dra folk vid näsan istället för att bara skriva att "Vi tillhandahåller inte något exemplar på skiva".

Men vad är väl miljön mot lite reklam? många nättidningar skriver ju om det här nu och det är gratis promotion för Spelet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Många som skriver att det är slöseri och dåligt för miljön.

Men miljöpåverkan är oftast i relation till värdet på produkten...

Så en fysisk skiva + fodral + lite papper kanske är värt 10-20kr på sin höjd. Ungefär samma miljöpåverkan som den där lilla godispåsen som inköptes "i onödan" vid förra besöket i affären..

Om du köper ett nytt grafikkort "i onödan" eller ett kort mer än vad du egentligen behöver, för 2000kr så är detta 100-200ggr mer slöseri med resurser och dåligt för miljön.

Allt vi gör är i princip slöseri med resurser, och dåligt för miljön såvida det inte är en investering eller handling som specifikt strävar för att minska miljöpåverkan. På detta sätt är många besparingar man kan göra bra för miljön och konsumtionssamhället och vårt eknomiska system i grunden sjukt.

Håller med i fallet grafikkort, men om man jämför med godis så kan man ju jämställa DVD-skivorna som att man skulle åka bil till affären tio gånger och köpa flera tusen godispåsar med bara en godisbit i varje. Typ.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag reagerade på att det bara var en DVD-skiva i boxen när jag aktiverade spelet på lunchen. Mad Max hade 4st skivor.

Båda kom med posten idag och bara jag slutat för dagen så blir det att spela.

För övrigt hade jag gärna sett att man skickar stora spel på BD-media istället för en massa DVD-skivor. De som inte har någon läsare kan ladda ner via DRM-klienten som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Med reservation för att jag totalt missuppfattat situationen, har folk i stort ens BD-spelare i sina datorer numera? Enda gången jag tycker mig se sådana är i lite större laptops som kommer med dem, annars är det mest gamla DVD-brännaren från Dackefejden folk verkar slänga in i nya datorn för den händelse att man behöver bränna ut nåt eller föredrar att installera OS från skiva. Men återigen, kan vara jag som är ute och cyklar, mitt statistiska underlag är inte jättestort.

Lurigt distributionssätt hursomhelst, känns nästan som ett litet fuck you till oss som fortfarande vill ha spelen på fysiska media

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!