Dan Cases gör världens minsta chassi för gamingdatorer

Permalänk
Melding Plague

Dan Cases gör världens minsta chassi för gamingdatorer

I samarbete med Lian Li planerar moddaren Daniel Hansen att ta en superkompakt gaminglåda till marknaden, med plats för långa grafikkort och flera lagringsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Jubileumsmästare

Spännande, dock lär det bli svettigt för komponenterna där inne.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant. Tråkigt bara med att det finns väldigt få bra SFX nätagg att välja mellan..

Permalänk

Intressant. Men den prislappen gjorde ont i plånboken.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, men liksom NCASE M1 är det tyvärr för dyrt. Känns som att man måste vänta på att de stora tillverkarna (SilverStone, Cooler Master m.fl.) måste börja göra egna super-duper-mini chassin så att de hamnar i samma prisklass som nuvarande bra modeller (runt 1000-lappen)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Skickade just in ett tips om detta. Jag tycker chassit verkar väldigt lovande!

@Svaniis: dondan gjorde några temperatur-tester med prototypen. Det svettades inte alls särskilt mycket eftersom CPU:n och GPU:n blåser ut på olika sidor.

http://hardforum.com/showthread.php?p=1041652691&highlight=#p...

Permalänk
Medlem

2500 spänn? Tjena... Inte ens Apple-certifierad.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Älskar att de tänjer på gränserna! Dock kan man fråga sig hur många olika cpukylare som får plats! Lär ju bli en handfull olika man kan välja på, kanske utan utrymme för överklockning. Men sen är väl poängen med lådan att få det så litet som bara möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är det clips som håller sidoplåtarna på plats?
ser fram emot nån som tar sig an en vattenkylningsmod med denna lådan..

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Inaktiv

Trevligt chassi även om jag inte riktigt gillar designen på utsidan. Insidan var betydligt intressantare istället.

Priset är rimligt med tanke på vad det är, ett chassi utvecklad och tillverkad av en person och riktad till en ganska nischad marknad med konsumenter villiga att betala för produkter de gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att Swec tar upp detta projekt!

Skrivet av Svaniis:

Spännande, dock lär det bli svettigt för komponenterna där inne.

Inte så fasligt, pga närheten till sval "uteluft" för alla kylare. Han har gjort ett antal tester som visade helt ok temperaturer (men jag minns inte några exakta resultat).

De två nackdelar jag ser är risken för högljudd cpu-kylning (då det bara ryms väldigt låga kylare som förstås inte är lika effektiva som fullstora torn) och avsaknad av dammfilter. Det kommer gå att köpa måttanpassade filter från Demciflex för just detta chassi, men de kommer troligen kräva utanpåliggande placering för att rymmas, vilket kan förta utseendet lite.

Priset är för övrigt fullt rimligt (personlig åsikt: det är faktiskt billigt) för ett första projekt med sannolikt väldigt låg ordervolym, och glöm inte att det är Lian Li som tillverkar. Dessutom är den medföljande pci-extendern från 3M väldigt påkostad, troligen den bästa extender som existerar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

kan knappast vara speciellt dyrt att göra detta chassi. det är värre designkostnad på denna än någon apple produkt någonsin kan uppnå

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

2500 spänn?!! Blir ju ingen vattenkylning i denna, inte ens 120mm bred för radd i taket.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Helt klart ett intressant chassi med 2,5k är lite väl högt, 1,5k hade man nog kunnat tänka sig iallafall.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Alltså den prissättningen är ju lagom skev. Halverad plåtmängd, inga funktioner eller tillbehör (hårddiskvaggor, frontlucka etc.) överhuvudtaget, men dubbelt så dyrt.

EDIT: Tar tillbaka det mesta i ovan uttalande. Kvarstår är att det fortfarande är dyrt, men jag läser lite för slarvigt för mitt eget bästa ibland. "I samarbete med Lian Li..", tänkte rakt av att det var Lian Li som skulle massproducera under eget namn och inte tvärt om. Klar priset stiger rätt högt då.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kan knappast vara speciellt dyrt att göra detta chassi. det är värre designkostnad på denna än någon apple produkt någonsin kan uppnå

Det är definitivt tillverkningen som kostar. Om han hade en egen fabrik och producerade i stor volym så vore priset mycket lägre. Nu är det Lian Li som OEM-tillverkar, och produktionsvolymen kommer att vara väldigt låg (jämfört med etablerade chassitillverkare), därav priserna. Inget konstigt alls. Det prispåslag Dan gör är garanterat väldigt lågt, och kan inte jämföras med Apple.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

äh, priset är bara en detalj.
Vill man ha något så betalar man.

För min del brukar samma låda gå igenom iaf 2 "totala" byggen.

onT: riktigt läcker.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kan knappast vara speciellt dyrt att göra detta chassi. det är värre designkostnad på denna än någon apple produkt någonsin kan uppnå

Är troligare att det är ett lågvolymsprodukt premium man betalar än design premium.

Väldigt trevlig produkt! Är bara så statans synd att det är billigare att bygga stort än smått ofta. Sen förstår jag inte varför många tillverkare inte satsar med på mitx, finns fortfarande inget Z170 moderkort i handeln. Förutom ett från evga som kostar fan 2500kr å då har det inte ens WIFI, ordentligt ljud, USB3.1 eller typ C, kom igen liksom.

Permalänk
99:e percentilen

Vilket drömchassi för en LAN-PC! <3 Men 2 500 spänn? Njae …

Skrivet av Marticus:

Blir ju ingen vattenkylning i denna, inte ens 120mm bred för radd i taket.

Det är ju inte meningen heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske värt att påpeka att det inte alls är säkert att den blir av, det är en framtida "crowdfunding" som gäller. Och det är den som börjar i slutet av året, så man får inte chassit förens jan-feb 2016.

Kul att ni tar upp det dock, alla är inte intresserad av xl-atx och 19 gpuer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Kanske värt att påpeka att det inte alls är säkert att den blir av, det är en framtida "crowdfunding" som gäller. Och det är den som börjar i slutet av året, så man får inte chassit förens jan-feb 2016.

Jag vore extremt förvånad om det inte blev av, för intresset är minst lika stort som det var för Ncase M1. Men ja, det kommer att dröja, som det alltid gör med den här sortens projekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonw:

Alltså den prissättningen är ju lagom skev. Dubbelt så lite plåt, inga funktioner eller tillbehör (hårddiskvaggor, frontlucka etc.) överhuvudtaget, men dubbelt så dyrt.

Det heter väl ändå hälften så lite.

OT: Tycker man om små chassin så kan nog detta vara en vettigt alternativ för gamers, priset tycker jag är helt överkomligt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag vore extremt förvånad om det inte blev av, för intresset är minst lika stort som det var för Ncase M1. Men ja, det kommer att dröja, som det alltid gör med den här sortens projekt.

Förändrar inte att det är fel i artikeln, så att folk inte tror att det finns att köpa i december som det står nu. (någon som tänkt en julklapp kan bli besviken)

Och om du följt tråden på [H] så vet du att det finns andra faktorer som kan sätta stopp, EU regler som han har jobbat med och tvingar honom att använda en distrubitör med tillstånd i EU. Sånt som NCase inte behövde lösa...
Men visst du har rätt efterfrågan finns där och det är ju postivitv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det heter väl ändå hälften så lite.

OT: Tycker man om små chassin så kan nog detta vara en vettigt alternativ för gamers, priset tycker jag är helt överkomligt.

Njää, hälften så mycket heter det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Nice! Köper det så snart det kommer hit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vilket drömchassi för en LAN-PC! <3 Men 2 500 spänn? Njae …

Det är ju inte meningen heller.

Nej jag vet, men det är kul att bygga vattenkylning i chassin som inte är tänkta för det, men detta va tyvärr lite väl litet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det heter väl ändå hälften så lite.

OT: Tycker man om små chassin så kan nog detta vara en vettigt alternativ för gamers, priset tycker jag är helt överkomligt.

Skrivet av daskedennis:

Njää, hälften så mycket heter det.

Hehehe, justerat till "halverad plåtmängd"

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

"Äntligen!" är min första tanke när jag ser detta och "ARGH!" när jag ser prislappen...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vattenkyla det där med radiatorer som sitter på utsidan vore ju rätt smutt, blir ett tyst och litet paket om man nu får till det.

Permalänk
Medlem

Inga dammfilter heller? Skäms!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9