Valve lockar hårdvaruköpare med Rocket League och Portal 2

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det är ju inte släppt förutom en buggig beta, 1000x spel ska ju finnas vid release gör dom ju reklam för.

Steam OS ska ju minska steget och göra det enklare för utvecklare att porta spelen.
Steam Controller och en konsol (dator med steam OS) kommer slå undan fötterna på konsoler med låst hårdvara.

Konsolerna ligger redan efter i hårdvara idag, ta Witcher 3 som exempel:
900p 30fps @ Xbox One
1080p 30fps @ PS4

Du som spelar kan själv inte uppgradera hårdvaran utan får vänta till nästa version av konsolen släpps.
Det kommer döda konsoler om dom inte också hoppar på tåget och låter användarna själva uppgradera hårdvaran vid behov vilket skulle vara ett stort lyft för dom.

Problmet dock är att majoriteten kommer inte byta hårdvara ändå.

Men helt klart fint att deras konsol kommer med bättre hårdvara och viss uppgraderingsmöjligheter för dom som är händiga nog.
Men största problemet förutom spel kommer vara priset, Svenssons lägger ju inte ner många tusenlappar på dessa nöjen (så dom lär inte köpa något som är mycket bättre än konsolerna ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
Men att ändå ha möjligheten att uppgradera skulle ge ett enormt lyft, sen är det upp till var och en.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan man streama spelen från steam link till twitch också så man kan använda den som en dedikerad twitch stream maskin??

Permalänk
Skrivet av hakd:

@Broken-arrow:
Men att ändå ha möjligheten att uppgradera skulle ge ett enormt lyft, sen är det upp till var och en.

Självklart, ZEn verkar ju bli riktigt nice och det hade passat konsolen perfekt, speciellt om den får den prestandan som amd hintar om.

Synd bara att steam konsolen som visats upp kör Nvidia kort alt ifrån titan till deras budget kort (nano vore perfekt i konsolen). Bara mer budget får AMD tyvärr :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det kommer döda konsoler om dom inte också hoppar på tåget och låter användarna själva uppgradera hårdvaran vid behov vilket skulle vara ett stort lyft för dom.

Om 2 år kommer du inse hur fel du hade. Visst, finns säkert en del som är intresserade av en "konsol" som går att uppgradera, men sanningen är den att majoriteten bryr sig inte om sånt.

Dessutom kommer steam machines vara dyrare än konsolerna och konsolerna kommer ha exklusiva spel som folk vill spela. I längden kanske Steam OS kan bli något att räkna med, men de första åren tror jag att intresset kommer vara mycket svalt.

Permalänk
Medlem

woah steam link ser awesome ut, hade vart grymt om man kunde ansluta en ratt till den dock

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Om 2 år kommer du inse hur fel du hade. Visst, finns säkert en del som är intresserade av en "konsol" som går att uppgradera, men sanningen är den att majoriteten bryr sig inte om sånt.

Dessutom kommer steam machines vara dyrare än konsolerna och konsolerna kommer ha exklusiva spel som folk vill spela. I längden kanske Steam OS kan bli något att räkna med, men de första åren tror jag att intresset kommer vara mycket svalt.

Visst tar det tid att ta delar av marknaden, men jag tror det kommer gå fort när folk får upp ögonen.
Ska bli intressant att följa hur xbox och ps väljer att kontra "uppstickaren"

Visst inköps priset första gången kommer bli dyrare ja självklart, men du kan ju själv helt välja hårdvaran efter pris och tycke samt uppgradera de komponenter som halkar efter om du bygger din egen.

Sen det du skriver med exklusiva spel, steam os kommer göra det mycket lättare för att porta spelen vidare så vilken speltillverkare väljer att inte släppa samma spel på steam os som på konsol om det nu inte blir så mycket mera jobb. Dom tackar knappast nej till pengar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av El_Raspberry:

Två icke-spel.

Lite nyfiken på vad du menar!

Rocket League tycker jag är lika mycket ett "icke-spel" som Fifa-serien. Med tanke på vilket inne-spel det är just nu, och hur många som faktiskt använder handkontroller för att spela det så ser det (i mina ögon) ut som en bra satsning.

Spelvärdet i Portal 2 vågar jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Tveksam inför kontrollen, frågan är ju om den är bättre än One-kontrollen?

Frågan är närmare, är den bättre än Xbox 360 kontrollen

Skrivet av Broken-arrow:

Behöver inte confa min xbox 360 kontroll i alla fall (snarare det finns inget att confugera).

Måste vara någon tredjepart-kontroll, har heller aldrig konfigurerat min Xbox 360 kontroll.

/Det känns lite som att spela på en smartphone om man ska tro alla som testat på Y T, och jag kan tänka mig att det är så.

Det är nog en kontroll att räkna med, när man spelat med den i några veckor och vant sig

Jag ska testa den....när den kommer till "mässgolvet"
Men jag tror inte det är något för mig alls, tyvärr.

Ja, allt som stavas STEAM behöver ju inte vara så där skitbra som många tror, och jag tror att steam-kontrollen är en av dom sakerna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Tveksamt om FPS folket kommer vara så sugna på att gå ifrån tusentals DPI och 1ms till en touchpad.
En trådlös spelmus kostar ju över tusen spänn så hur mycket fördröjning man kan förvänta sig i denna ska bli intressant att se.

Men när det kommer till sport, bil och andra "konsol" spel så tror jag både xbox och ps4 kommer få på nöten då steam OS lär slå igenom stort.

Det finns inga trådlösa spelmöss,men det visste du redan antar jag?Inget som helst trådlöst utan möjligen hörlurar kan kallas spel/fps anpassat för delayen är hopplöst kass på allt trådlöst.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det finns inga trådlösa spelmöss,men det visste du redan antar jag?Inget som helst trådlöst utan möjligen hörlurar kan kallas spel/fps anpassat för delayen är hopplöst kass på allt trådlöst.

Det finns trådlösa spelmöss där ute, en hel drös av dom, det är också inte fördröjningen som är ett problem utan paketförluster som är det stora problemet med dessa och beroende på miljö du finner dig i så kan de vara allt från värdelösa till helt acceptabla, detta är största anledningen varför turneringar och andra ställen förbjuder trådlösa enheter, på grund av att de slår ut varandra och inte på grund av fördröjning o.s.v.

Skrivet av hakd:

Det är ju inte släppt förutom en buggig beta, 1000x spel ska ju finnas vid release gör dom ju reklam för.

Steam OS ska ju minska steget och göra det enklare för utvecklare att porta spelen.
Steam Controller och en konsol (dator med steam OS) kommer slå undan fötterna på konsoler med låst hårdvara.

Konsolerna ligger redan efter i hårdvara idag, ta Witcher 3 som exempel:
900p 30fps @ Xbox One
1080p 30fps @ PS4

Du som spelar kan själv inte uppgradera hårdvaran utan får vänta till nästa version av konsolen släpps.
Det kommer döda konsoler om dom inte också hoppar på tåget och låter användarna själva uppgradera hårdvaran vid behov vilket skulle vara ett stort lyft för dom.

Tror du totalt missade poängen med vad du skrev till att börja med och vad jag svarade på. Och åter igen, Nej Steam OS kommer inte ta en vidare stor kaka av de som vill spela sport spel på konsol idag för vid release så kommer Steam os inte ha ett ENDA av de spelen.

Huruvida du kan uppgradera konsolen eller ej är totalt poänglöst om den inte har spelen de vill spela, samma gäller framerate och upplösning, de är sak samma för en spelare som vill spela Fifa, han kommer välja bästa plattform för spelet och spela det där, och spelet kommer aldrig finnas på Steam OS så länge EA inte lanserar spel på Steam.

Det hela handlar om Spelutbud, och vid release så kommer Steam OS inte ha vidare mycket, vist det finns redan idag ca 1000 titlar, men nästan allt är Indie titlar samt ett diverse större spel. Större delen av spelen som konsol spelare spelar på konsoler finns inte där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

När det gäller sport samt bilspel så kommer Steam OS inte ha ett skit att komma med när den släppts gentemot både Xbox One samt PS4. Det hela handlar om Spelutbud inte om hårdvara.

De största spelen i de kategorierna är för stunden helt exklusiva till konsol, vissa konsol exklusiva dessutom. För att Steam OS enns ska kunna knappra in på den biten så krävs det att det faktiskt finns spel. Idag finns det inte speciellt mycket till Steam OS, du har en hel drös med Indie spel samt ett par störa titlar, varav så got som nästan noll sport spel.

Här har du en lista idag: http://store.steampowered.com/tag/en/Sports#os%5B%5D=linux&p=...

Det enda spelet i hela den listan som ens har större spelarbas är Football manager, och det kommer ändå inte i närheten de större sportspelen på konsol.

Du har en aning större utbud när det gäller Bilspel men inte väldigt mycket, det största spelet där är Rocket League ( som släpps om ett par veckor till Steam OS, Samt Dirt ) Men även de spelen är långt ifrån lika stort som Forza / GT.

Så konsol spelarna som kommer fortsätta köpa konsol och spela Fifa/Nhl/Forza/Gt och inget i världen kommer få dom att gå över till Steam OS så länge inte deras spel kommer dit, och dessa spel kommer aldrig komma till Steam OS.

Vad som exakt kommer ske längre fram i tiden är svårt att säga, men jag tror till början att den kommer vara riktigt trögsåld, och om den börjar sälja rejält så lär nog spelen komma till slut. Men det lär nog ta ett tag om detta sker.

Instämmer i så gott som allt. Massor av företag har försökt lansera nya spel plattformar men i så gott som samtliga fall fallit på spelutbudet. Konsumenten bryr sig bara om spelen och struntar mer eller mindre helt i hårdvaran. De som bryr sig om hårdvaran (och i mitt tycke verkar det handla mer om hårdvara och specifikationer än själva spelen) är försvinnande liten.

Nu är Valve samtidigt en etablerad aktör och kan leva på vanliga Steamplattformens intäckter även om SteamOS-satsningen visar sig vara en rekäl felsatsning. Vilket jag själv tror det är då de inte lärt sig något av föregångarna. Du nämner exempel på storsäljande titlar kunderna vill spela men Valve inte kan erbjuda. Faktum är att det nog är ganska få titlar som kan locka kunder till SteamOS och de lär nog heller inte gilla att spelen låses till ett konto exempelvis (Xbox One när den presenterades och det hur det mottogs någon?). Valve kommer behöva spendera pengar för att få titlar som verkligen drar kunder, börja lansera spel själva (HL3, L4D3, Portal 3 men också lite nya IPn) och framförallt sluts fred med EA.

Intressant att se hur det kommer gå om SteamOS någonsin närmar sig lansering. Valve är ju inte kända för att vara bra på att lansera produkter på senare år men nära nog för att kontrollen ska kunna skickas ut. Intressant att se om de skickas ut nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Har redan köpt en steam controller, väldigt trött på att spela med moddad PS3 kontroller eller Xbox 360 kontroll, den funkar inte så bra då den måste konfas om varje gång den startas, konstig är den.

Lite tråkigt att de som redan har förhandsbokat inte får Rocket League förrens i september.

Håller fullkomligt med, min DS3 lämnar inte TVrummet pga PS3an längre då det vart för jobbigt att koppla den till PCn.

Beställer en Steam Link nu, kanske en steam controller sen utifall jag gillar vad jag ser, annars blir det nog en xbone-kontroller!

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det finns trådlösa spelmöss där ute, en hel drös av dom, det är också inte fördröjningen som är ett problem utan paketförluster som är det stora problemet med dessa och beroende på miljö du finner dig i så kan de vara allt från värdelösa till helt acceptabla, detta är största anledningen varför turneringar och andra ställen förbjuder trådlösa enheter, på grund av att de slår ut varandra och inte på grund av fördröjning o.s.v.

Tror du totalt missade poängen med vad du skrev till att börja med och vad jag svarade på. Och åter igen, Nej Steam OS kommer inte ta en vidare stor kaka av de som vill spela sport spel på konsol idag för vid release så kommer Steam os inte ha ett ENDA av de spelen.

Huruvida du kan uppgradera konsolen eller ej är totalt poänglöst om den inte har spelen de vill spela, samma gäller framerate och upplösning, de är sak samma för en spelare som vill spela Fifa, han kommer välja bästa plattform för spelet och spela det där, och spelet kommer aldrig finnas på Steam OS så länge EA inte lanserar spel på Steam.

Det hela handlar om Spelutbud, och vid release så kommer Steam OS inte ha vidare mycket, vist det finns redan idag ca 1000 titlar, men nästan allt är Indie titlar samt ett diverse större spel. Större delen av spelen som konsol spelare spelar på konsoler finns inte där.

Håller med angående din kommentar om spelmöss. Har testat ett gäng men om jag måste ha mottagaren för BT eller donglen 5cm från musen för att inte uppleva missad input så kör jag hellre med en trådad mus (vilket är vad jag kör med nu).

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue