Permalänk

Grammatik nazi sökes.

Hade en lite fejd mellan en person igår om en ordförstärkning.

Ordet var en förstärkning på Lugn problemet är att varesig jag eller motparten hade speciellt bra betyg i svenska.

vi diskuterade om jättelugn eller jätte lugn var rätt gramatik.

vi sökte på nätet och i diverse gammla skollexikon vi hade till godo.

hittade massa olika ord där ordet i sig skrevs ihop med jätte vid en förstärkning men vi hitta inget korrekt lösning på just "jättelugn eller om det är jätte lugn

meningen som vi använde det i var
Hon är Jätte lugn/jättelugn

för mig lutade mot det senare med det ihopskrivet (dvs. jättelugn) för tyckte de såg konstigt ut med särskrivning men kan inte säga säkert vilket som är rätt eller fel.

vi kom även in på att iom att vi inte hitta några bra exempel på just lugn om det kan vara en sån här böjning som går att göra som man vill med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Framförallt ska "Grammatik nazi" skrivas ihop.

Permalänk

Då ordet "jätte" är ett prefix så blir det korrekta ordet "Jättelugn"!

Permalänk
Medlem

En sak - ett ord. Jättelugn är en sak, du är inte bara lugn utan jättelugn. Dessutom så är grammatiknazi en sak och skal därmed vara ett ord.

Permalänk
Medlem

Tumregeln är att om man är osäker - skriv ordet som sammansatt. Det är inte så ofta det blir fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

En sak - ett ord. Jättelugn är en sak, du är inte bara lugn utan jättelugn. Dessutom så är grammatiknazi en sak och skal därmed vara ett ord.

Skall, inte skal.

Permalänk
Avstängd

För övrigt så är "rouge" franska och betyder "röd". Brukar vanligtvis associeras till smink.

Ordet du söker i ditt namn är förmodligen "rogue". Men du kanske är en lustig kille och syftar på att du är en makeup artist som brukar sminka folk i mörkerrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skall, inte skal.

Eller bara "ska". Måste vi vara så gammalmodiga?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ångesten som infinner sig inför att skriva i en tråd där grammatiknazis eftersökes är stor.
Jag har övervunnit min ångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skall, inte skal.

Kan var norrman?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Framförallt ska "Grammatik nazi" skrivas ihop.

Skrivet av beh:

En sak - ett ord. Jättelugn är en sak, du är inte bara lugn utan jättelugn. Dessutom så är grammatiknazi en sak och skal därmed vara ett ord.

Blir det verkligen så? För nazi är väl engelska för nazist? På engelska så skrivs det inte ihop, vilken regel träder in när det är ett svenskt och ett engelskt ord?;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

... vi sökte på nätet och i diverse gammla skollexikon vi hade till godo. ...

Jättelugn är rätt ord och sen stavades även gamla fel.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Litenskit:

Blir det verkligen så? För nazi är väl engelska för nazist? På engelska så skrivs det inte ihop, vilken regel träder in när det är ett svenskt och ett engelskt ord?;)

Grammatik är ju inte ett engelskt ord, och egentligen inte heller nazi. "Grammar nazi" på engelska, "grammatiknazi" på svenska. Engelska låneord är ganska frikostigt använda inom svenskan, medan det inte är så vanligt med svenska låneord i engelskan.

Beros på publiken, skulle jag säga. Engelska låneord är vanliga inom svenskan, vice versa högst ovanligt. Men ja, ombudsmannainstitution ändrar form till "ombudsman institution" på engelska, om vi ska ta ett exempel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Blir det verkligen så? För nazi är väl engelska för nazist? På engelska så skrivs det inte ihop, vilken regel träder in när det är ett svenskt och ett engelskt ord?;)

Vid ihopskrivning med förkortningar och låneord används vanligen bindestreck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Blir det verkligen så? För nazi är väl engelska för nazist? På engelska så skrivs det inte ihop, vilken regel träder in när det är ett svenskt och ett engelskt ord?;)

Nja, "grammatik" är ju i allra högsta grad ett svenskt ord.
"Grammar nazi" är däremot ordet du tänker på i engelska.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Grammar+Nazi

Nazi är ett låneord eller slang för "nazist" i det här fallet och då försvenskar man. ta t ex ett ganska nytt och modernt buzzword som "Big data".

Vill du bli "big data-konsult", "big data konsult" eller big datakonsult"?

Ja, det mittersta är fel eftersom man skriver ihop i svenskan även om det är ett engelskt begrepp.

Permalänk
Medlem

Brun hårig sjuk sköterska? Nej, brunhårig sjuksköterska.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Blir det verkligen så? För nazi är väl engelska för nazist? På engelska så skrivs det inte ihop, vilken regel träder in när det är ett svenskt och ett engelskt ord?;)

I Svenskan så sätter man ihop två ord som har en innebörd. Så i detta fallet så är det riktiga svenska ordet "grammatiknazist". Detta går att applicera på rätt roliga sätt då ordet "Flaggstångspoleringsmedelskorksetikettstillverkare" faktiskt är ett godkänt ord enligt den svenska grammatiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Grammatik är ju inte ett engelskt ord, och egentligen inte heller nazi. "Grammar nazi" på engelska, "grammatiknazi" på svenska. Engelska låneord är ganska frikostigt använda inom svenskan, medan det inte är så vanligt med svenska låneord i engelskan.

Beros på publiken, skulle jag säga. Engelska låneord är vanliga inom svenskan, vice versa högst ovanligt. Men ja, ombudsmannainstitution ändrar form till "ombudsman institution" på engelska, om vi ska ta ett exempel.

Skrivet av Aloysius:

Nja, "grammatik" är ju i allra högsta grad ett svenskt ord.
"Grammar nazi" är däremot ordet du tänker på i engelska.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Grammar+Nazi

Nazi är ett låneord eller slang för "nazist" i det här fallet och då försvenskar man. ta t ex ett ganska nytt och modernt buzzword som "Big data".

Vill du bli "big data-konsult", "big data konsult" eller big datakonsult"?

Ja, det mittersta är fel eftersom man skriver ihop i svenskan även om det är ett engelskt begrepp.

Att grammatik är ett svenskt ord är jag högst medveten om, det var nazi jag ifrågasatte om det var svenska. Därav ett svenskt och ett engelskt ord. Men jag har haft fel förut och kommer ha fel igen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beh:

En sak - ett ord. Jättelugn är en sak, du är inte bara lugn utan jättelugn. Dessutom så är grammatiknazi en sak och skal därmed vara ett ord.

Regeln - en sak ett ord fungerar inte alltid.

Om man är väldigt lugn exempelvis.

Mycket lugn, väldigt lugn, otroligt lugn ska skrivas isär medan
Superlugn, jättelugn, halvlugn inte ska göra det.

Varför?
Jag skulle vilja påstå att det inte beror på ordet som ska förstärkas utan språkregeln i det här fallet utgår från själva förstärkningsordet. Allt som är "jätte" skrivs ihop med ordet "jätte" medan allt som är "väldigt" hålls isär med "väldigt".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Regeln - en sak ett ord fungerar inte alltid.

Om man är väldigt lugn exempelvis.

Mycket lugn, väldigt lugn, otroligt lugn ska skrivas isär medan
Superlugn, jättelugn, halvlugn inte ska göra det.

Varför?
Jag skulle vilja påstå att det inte beror på ordet som ska förstärkas utan språkregeln i det här fallet utgår från själva förstärkningsordet. Allt som är "jätte" skrivs ihop med ordet "jätte" medan allt som är "väldigt" hålls isär med "väldigt".

Precis! Detta är då "jätte" är ett prefix medans "väldigt" inte är det.

Permalänk
Medlem

Som många har skrivit är ihopskrivning fortfarande den korrekta normen i svensk grammatik. Ifall man vill beskriva något hör förstärkningen oftast ihop med adjektivet (ord som beskriver hur substantiv är):
jätteful
jättestor
jätteliten
jättebra
jätteorolig
jättelugn
jättekissnödig

Dock kan man även förstärka beskrivningar med adverb:
äckligt ful
extremt liten
fett stark

För vissa hjälper det att säga meningen och ta en paus mellan orddelarna ifall man är osäker på om de ska skrivas ihop eller ej:
Hon var jätte... lugn (låter märkligt)
Hon var jättelugn (låter naturligt)

Edit: För att förtydliga detta med adverb kan man även skriva om adverben till prefix så att man istället skriver:
äckelful
extremliten
fetstark

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

altså nu ska vi inte mobba mig för att ja stavar som en kratta... (inte för att ja tar åt mig direkt folk får acceptera det eller dra nå gammalt över sig.)

@Barren Wuffet nej det är just rouge jag söker inte rogue. du är inte den första som tror det.

angående titeln blev jag osäker vad det öht kallades på svenska... tänkte bara på engelskans grammar nazi. men de drog ju läsare iaf

Skrivet av LaoLao:

För vissa hjälper det att säga meningen och ta en paus mellan orddelarna ifall man är osäker på om de ska skrivas ihop eller ej:
Hon var jätte... lugn (låter märkligt)
Hon var jättelugn (låter naturligt)

är på detta sättet jag oftast märker särskrivningar dock ingen 100%ig garanti att jag noterar det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja stavar
/.../
dra nå gammalt
/.../
men de drog

Jag, något, det

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness I svenskan använder vi vanligen det lite snällare "språkpolis" om "grammar nazis". (Vill du använda snabel-a till medlemmar med uppdelade namn behöver du använda citat för att ringa in medlemsnamnet: snabel-a"den medlem du åsyftar".)

Nä, detta med att pausera är inte hundraprocentigt och fungerar olika bra för olika personer. Vill man vara säker bör man istället lära sig de svenska grammatikreglerna.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skall, inte skal.

Haha, precis.