Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortet luktar lite, nytt ?

Permalänk

Grafikkortet luktar lite, nytt ?

Hej

Mitt nya Geforce 980 Ti luktar lite, jag skulle snarare säga att det luktar som nytt än bränt, som när man packar upp en ny pryl i kartongen ungefär. Detta sker endast när jag spelar, ej när kortet är i idle mode. Jag får inga som helst felmeddelanden eller avstängningar, tempen går upp till ca 82 grader i load och 40 i idle så det verkar inte bli överhettat direkt.

Är det något jag bör oroa mig för eller är det normalt att det luktar lite i början ?
Det är bara 2 ca veckor gammalt och jag märker som sagt inget konstigt i övrigt med datorn och i idle mode märks det inte alls.

Kortet är ett EVGA med orginalkylare, nätagget ett Be Quiet 800W Straight power, kopplat med 1st 6 pin samt 1st 6+2 pin kontakt, via en PCI-E kabel från nätagget, man ska väl inte behöva 2 PCI-E kablar ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Hej

Mitt nya Geforce 980 Ti luktar lite, jag skulle snarare säga att det luktar som nytt än bränt, som när man packar upp en ny pryl i kartongen ungefär. Detta sker endast när jag spelar, ej när kortet är i idle mode. Jag får inga som helst felmeddelanden eller avstängningar, tempen går upp till ca 82 grader i load och 40 i idle så det verkar inte bli överhettat direkt.

Är det något jag bör oroa mig för eller är det normalt att det luktar lite i början ?
Det är bara 2 ca veckor gammalt och jag märker som sagt inget konstigt i övrigt med datorn och i idle mode märks det inte alls.

Kortet är ett EVGA med orginalkylare, nätagget ett Be Quiet 800W Straight power, kopplat med 1st 6 pin samt 1st 6+2 pin kontakt, via en PCI-E kabel från nätagget, man ska väl inte behöva 2 PCI-E kablar ?

Låter som normal, flesta nya datordelar luktar lite när dom blir varma.
Även annan elektronik, tex förstärkare mm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Hej

Mitt nya Geforce 980 Ti luktar lite, jag skulle snarare säga att det luktar som nytt än bränt, som när man packar upp en ny pryl i kartongen ungefär. Detta sker endast när jag spelar, ej när kortet är i idle mode. Jag får inga som helst felmeddelanden eller avstängningar, tempen går upp till ca 82 grader i load och 40 i idle så det verkar inte bli överhettat direkt.

Är det något jag bör oroa mig för eller är det normalt att det luktar lite i början ?
Det är bara 2 ca veckor gammalt och jag märker som sagt inget konstigt i övrigt med datorn och i idle mode märks det inte alls.

Kortet är ett EVGA med orginalkylare, nätagget ett Be Quiet 800W Straight power, kopplat med 1st 6 pin samt 1st 6+2 pin kontakt, via en PCI-E kabel från nätagget, man ska väl inte behöva 2 PCI-E kablar ?

Låter bara som att det blir lite varmt. Har du extra fläktar för utsug i chassit?
Snygg kabeldragning för bättre luftflöde?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna använda exempelvis MSI Afterburner för att justera fläktkurvan på GPUn. Gjorde det på mitt Zotac 970 som gick upp i 79C i dom flesta mer krävande spelen, och det var tydligen pga att fläkten knappt jobbade, så ändrade fläktkurvan så att den fick jobba lite mer och nu blir den i princip alltid under 70C

Permalänk
Medlem

Tog du bort skyddsplasten som satt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du skulle ju kunna använda exempelvis MSI Afterburner för att justera fläktkurvan på GPUn. Gjorde det på mitt Zotac 970 som gick upp i 79C i dom flesta mer krävande spelen, och det var tydligen pga att fläkten knappt jobbade, så ändrade fläktkurvan så att den fick jobba lite mer och nu blir den i princip alltid under 70C

Det kortet i referensutförande är designat att hålla 79-80c så finns ingen anledning att ändra på det.
Blir bara mer oväsen till ingen nytta bara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det kortet i referensutförande är designat att hålla 79-80c så finns ingen anledning att ändra på det.
Blir bara mer oväsen till ingen nytta bara.

Märkte i princip ingen skillnad ljudmässigt, men det beror på hur fläktkurvan ser ut