Permalänk
Geeks
SweClockers

Trasig tråd

Trådskaparen @tgadler har av någon anledning raderat alla sina inlägg och gjort sönder tråden. Eftersom vi bedömer att det ändå finns ett värde i att bevara tråden kommer den inte att raderas, men nya läsare får tyvärr svårt att hänga med i diskussionen. Vi kan tyvärr bara beklaga detta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av tgadler:

Hej!

Min morbror har alltid varit intresserad av ny teknik och jag får ofta hjälpa honom på olika sätt. Den här gången så hade han beslutat sig för att köpa en drönare. Jag var inte med under själva köpet men han beställde hem en kinesisk drönare (Tänker inte nämna modellen med risk för att outa företaget.) för 3999 kronor. Så fort jag ser den så märker jag att det är samma modell som säljs för 99$ direkt från Kina...

Jag berättar detta för honom och vi beslutar oss för att utnyttja vår ångerrätt för att istället köpa en DJI Phantom 2 via Webhallen. Vi skickar iväg ett mail till företaget där vi frågar hur returen går till och de beskriver hur vi ska göra. Allt är bra tills jag läser sista raden "I erat fall rör det sig tyvärr om ett företagsköp och ni har därför varken ångerrätt eller öppet köp.".

Saken är den att det inte allas var menat som ett företagsköp. Vid adressen hade min morbror skrivit in sina uppgifter, men även skrivit in sitt företagsnamn som använder samma adress. Det var inte ett krav att skriva in företagsnamn. Han betalade via Klarna och skrev där in sitt personnummer och INTE sitt organisationsnummer. Jag har talat med Klarna och de säger att det är en privatfaktura.

Vi har nu lite lätt panik då vår ångerrätt slutar gälla på nästa tisdag (14 dagar från köp och leverans). Säljaren har sagt att vi kan få byta till en produkt som kostar lika mycket, vi överväger att ta det erbjudandet då vi inte vet vad vi ska göra just nu.

Kan man kontakta ARN? Vad med ångerrätten, den lär ju vara slut innan de äns har tittat på ärendet?
Kan man tala med nån annan som säger vad som är rätt och vad som är fel?
Vet nån här vem som borde ha rätt?
All respons är uppskattas!!
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Teodor Gadler

varför inte ringa ARN fråga vad som gäller ?
kontakta konsumentombudsmannen kan ju vara en ide också ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Säljarens påstående faller ju lite på sin egen orimlighet. Hur kan det vara ett företagsköp när dom ändå tillåtit debitering till en privatperson via Klarna?

Så länge ni har skriftligt på att ni begärt utnyttja ångerrätten inom de 14 dagar som gäller så är ni ju safe även om säljaren nekar er. Driver ni det vidare och vinner tvisten så så får ni ju rätt. Det brukar inte vara några större problem att få säljaren att fatta läget om man är lite påläst och inkommer med saklig information (skriftligt).

Permalänk

Tror tyvärr att ni får hoppas på att XX kör detta som någon slags "goodwill", har han skrivit in företagsnamnet vid köpet så spelar det troligen mindre roll hur betalningen har gått till (det har ju egentligen inget med XX att göra).

Om de erbjudit ett tillgodohavande på samma belopp så skulle jag personligen acceptera det och lära mig att INTE beställa i mitt företagsnamn om det ska vara ett privatköp

Jag har råkat ut för en liknande grej med Dell när jag köpte en laptop privat som också av misstag blev registrerat som företagsköp och där var det tvärnobben att få till en lösning alls, så får ni köpa något annat så gör det, något kul behöver ni väl

Tråkigt men sånt händer

edit ( missförstod vem ni köpt av men mitt svar är det samma i sak )

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Tror tyvärr att ni får hoppas på att Webhallen kör detta som någon slags "goodwill", har han skrivit in företagsnamnet vid köpet så spelar det troligen mindre roll hur betalningen har gått till (det har ju egentligen inget med Webhallen att göra).

Om de erbjudit ett tillgodohavande på samma belopp så skulle jag personligen acceptera det och lära mig att INTE beställa i mitt företagsnamn om det ska vara ett privatköp

Jag har råkat ut för en liknande grej med Dell när jag köpte en laptop privat som också av misstag blev registrerat som företagsköp och där var det tvärnobben att få till en lösning alls, så får ni köpa något annat så gör det, något kul behöver ni väl

Tråkigt men sånt händer

TS har inte köpt någon drönare från Webhallen utan från från något företag i Kina.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Tror tyvärr att ni får hoppas på att Webhallen kör detta som någon slags "goodwill", har han skrivit in företagsnamnet vid köpet så spelar det troligen mindre roll hur betalningen har gått till (det har ju egentligen inget med Webhallen att göra).

Om de erbjudit ett tillgodohavande på samma belopp så skulle jag personligen acceptera det och lära mig att INTE beställa i mitt företagsnamn om det ska vara ett privatköp

Jag har råkat ut för en liknande grej med Dell när jag köpte en laptop privat som också av misstag blev registrerat som företagsköp och där var det tvärnobben att få till en lösning alls, så får ni köpa något annat så gör det, något kul behöver ni väl

Tråkigt men sånt händer

Tänkte bara påpeka att det INTE är Webhallen som han har köpt varan ifrån, han vill dock lämna tillbaka en vara hos ett annat företag för att sedan köpa en vara på Webhallen istället.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Elgiganten säger följande:

Citat:

Företagsköp
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För utökat skydd kan man teckna ett trygghetsavtal.

Jag vet inte om liknande villkor gäller på andra sidor. Vem som betalar borde dock inte spela någon roll. Om en anställd betalar med sitt privata betalkort och skriver en utläggsredovisning så är det ju fortfarande ett företagsköp. Annars skulle inte gå att kvitta momsen osv i dessa fall.

Permalänk
Medlem

Företaget försöker väl helt enkelt köra en fuling för att få behålla pengarna när de ser leveransadressen. Är det en privatfaktura och företagsadressen enbart används som leveransadress lär ni ju ha rätten på er sida. Jag skulle ha förklarat detta tydligt och bestämt för företaget och meddelat att ni tänker ta ärendet vidare om de vägrar ge er ångerrätt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

@tgadler: även om du inte skriver företaget så kan du skriva vilken modell det är ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av grovlimpa:

Elgiganten säger följande:
Jag vet inte om liknande villkor gäller på andra sidor. Vem som betalar borde dock inte spela någon roll. Om en anställd betalar med sitt privata betalkort och skriver en utläggsredovisning så är det ju fortfarande ett företagsköp. Annars skulle inte gå att kvitta momsen osv i dessa fall.

Lutar åt det här hållet också. Det är vad som står på kvittot från butiken (inte klarna) som betyder.

Ganska ofta köper jag saker, mat och logi i tjänsten men använder mitt privata kontokort som jag sedan redovisar mot mitt företag för att få pengarna åter. Om företagsnamnet är på kvittot är det juridisk ägare av produkten, oavsett vilka vägar den har betalats.

Man kanske kan gå lite goodwill av företaget X att lösa det men de har så vitt jag kan se ingen skyldighet att göra det. Tyvärr många som inte är medveten att det avsäger sig konsumenträtten när de sätter företagsnamnet på en pryl för att kvitta momsen, eller ännu värre sätter enskilda firmans namn på alla kvitton "för att det är kul att man startat eget" trots att enskild firma och privatpersonern har samma personnummer så det inte behövs i något läge som enskild firma.

Kan tänka mig att så gott som alla butiker får dagligen kunder med samma problem, köpt något på firman för att kvitta momsen men använda den privat helt eller delvis (eller av misstag) och sedan missat att de avsagt sig konsumenträtt och distansköplagen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köptes produkten med eller utan moms? Borde inte de vara relevant i bedömningen om varan var ett företagsköp eller inte? Om det var exklusive moms tror jag det är svårt att bedömma det som ett privatköp...

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

@grovlimpa:

http://forumbilder.se/EC8TH/skarmavbild-2015-08-24-kl-19-35-52.png?width=150

Så här såg det ut så min morbror trodde uppenbarligen att företagsnamn var frivilligt som leveransadress.

@fragande

Tycker du fortfarande så efter att ha sett den här bilden? Eller har vi tabbat oss rejält?

Jag är lite osäker på hur Klarna fungerar, men om butiken du köper varan av säljer fakturan direkt till Klarna så har butiken ingen aning om vem som faktureras för det. Det enda de går på då är om du skriver in företagsnamn eller ej. Seriösa butiker brukar tvinga företagskunder att registrera ett företagskonto eller ha en speciell sida. Jag kan för lite om sälj för att veta om vad lagen säger, men det skulle inte förvåna mig om den inte säger så mycket om dåligt designade/förvirrande sidor. Spontant skulle jag gissa på att om du köper en vara och skriver ett företagsnamn så är det svårt att hävda att det inte är ett företagsköp. Tyvärr. Förhoppningsvis kan dom visa lite välvilja och låta dig returnera den ändå, men baserat på vad du skrev tidigare låter det inte så troligt.

Permalänk
Medlem

@grovlimpa: Hade ett hastigt samtal med min morbror och han nämnde att han hade fått ett privatkonto. Brukar det gå att handla till företag med ett privatkonto? (Försöker inte vara dryg eller nåt, vet bara inte själv)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av benja93:

Köptes produkten med eller utan moms? Borde inte de vara relevant i bedömningen om varan var ett företagsköp eller inte? Om det var exklusive moms tror jag det är svårt att bedömma det som ett privatköp...

Du betalar moms även som företagare. Det är först senare, antingen månadsvis eller årsvis, som du kvittar ingående moms med utgående moms (moms när du köper och moms när du säljer). Så att han betalade med moms säger inget.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Vad står det på orderbekräftelsen/kvittot ?
Dom flesta företag har ju separata uppgifter för leverans och fakturadress på orderbekräftelesen/kvittot.

Om ni reggat ett privatkonto och betalt via det kontot, så ska ju det stå som betalare, annars har ju säljaren skrivit fel uppgifter på faktuering/betalare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Står företagsnamnet med på orderbekräftelsen eller kvittot? Både som faktura/betaladress och leveransadress?

Vad ni har för typ av konto är av mindre vikt då det är vad som står på kvittot som ligger till grund för det avtal ni ingått. Uppgifterna som är angivet under kontot har inget med avtalet att göra.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

@iFraja: Företaget står som leveransadress precis som vi ville ha det. Det har sedan automatiskt skrivits som faktureringsadress vilket vi inte ville och inte kunde se innan det var för sent.

Det brukar snarare fungerar tvärtom, fyller man inte i en separat leveransadress så blir faktura/betaladressen även leveransadress. Kan bli svårt att få "rätt" då ni själva har bekräftat och skickat iväg beställningen. Vill butiken inte hjälpa er så kan du alltid kontakta ARN, då får du snabbt veta om det är ett företagsköp eller inte då de inte hanterar b2b.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem

Som iFraja säger så är det standard att leveransadress = faktureringsadress och du aktivt måste se till att de är olika. Och om ni nu aktivt valt att skriva in företagsnamnet i adressen så förstår jag fullt att butiken ser det som ett företagsköp.

Jag har satt upp Klarna för en kompis online lampfirma och jag tror inte jag sett någon specifik modul för Klarna för företag utan modulerna för fakturering etc är samma. Kontot som sätts upp i Klarna är separerat från butiken, d v s butiken i sig kan inte styra detta, åtminstone inte i de moduler jag använde (har inte lekt med deras senaste Klarna Checkout modul så det kan vara annorlunda där) så att Klarna valde att sätta upp privatkonto borde inte betyda något direkt för butiken utan blir en sak mellan klarna och kunden.

Så jag vet inte .... min gut-feeling är att ni klantade er lite där och att butiken har på fötterna att kalla det företagsköp. Men visst, kolla gärna med ARN då det tydligt kommer ge ett svar utifrån om de tar ärendet eller inte.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Så många gånger jag har beställt saker till företaget jag arbetar på än till min hemadress... kanske bäst att sluta med det då om det räknas som företagsköp då...

Permalänk
Medlem

Fråga företaget... vilket företag är det som har "köpt" drönaren?

Har de org.numret?

Be om att få fakturan, från säljaren. De kan inte bara "anta" att det är XX AB för att du skriver in namnet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag vill veta vilken drönare det är och vart jag köper den för 99

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

@EyeNEye: De har inte vårat organisationsnummer. De har vårat företagsnamn som dessutom är särskrivet... Tror inte att du ljuger eller nåt, men finns det någon lag jag kan referera till?

Här köpte vi drönaren.
Hittar tyvärr den inte för 99$ just nu, men här kan ni köpa den för ett nästan lika bra pris.

Det är ju lite hårdare när det gäller företagsköp.

Hårdare regler för fakturor

Eftersom priset överstiger 2000 kr, så är det ingen "förenklad faktura", vill jag påstå.

De har inte ert organisationsnummer, men de kallar det för företagsköp. Låter konstigt. Hade han däremot handlat på företagets kort, så hade det varit lite knivigare.

Påvisa att du varit i kontakt med Klarna och de även kan styrka att det gäller ett privatköp.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Bara för du angett en företagsadress som leveransadress så betyder och är det inte ett företags köp, butiken försöker bara blåsa er. Dags att hänga ut dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233