AMD Radeon R9 Nano lovar betydligt högre prestanda per watt än Fury X

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 Nano lovar betydligt högre prestanda per watt än Fury X

Minstingen Radeon R9 Nano ska inte bara ta den fullfjädrade grafikprocessorn Fiji till kompakta gamingdatorer utan ska också vara betydligt effektivare än den vattenkylda föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm. Äntligen kan man få ordentligt med beräkningskraft för MadVR i HTPCn. Funderar på att byta mitt GTX750 till en Nano om den har ett någorlunda hyfsat pris.

Permalänk
Medlem

Är det inget NDA om när NDA går ut? :S

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Citat:

AMD Radeon R9 Nano "mjuklanseras" den 27 augusti. Några oberoende prestandatester får dock inte publiceras förrän den 10 september och det är fortfarande oklart när grafikkortet dyker upp hos svenska återförsäljare.

Men vad fals! Vad är detta för skämtlansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Men vad fals! Vad är detta för skämtlansering?

Det känns som att de inte vill att Fury X-historien ska upprepa sig själv igen. 14 dagar innan recensionerna skrivs ger dem lite mer tid att finslipa om något produktionsfel skulle finnas. Om de hade kört samma strategi med Fury X (pumpmissljud) så skulle recensionerna av det kortet med stor säkerhet vara mycket positivare i överlag än idag, men gjort är gjort.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Men vad fals! Vad är detta för skämtlansering?

What da foq

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hmmm. Äntligen kan man få ordentligt med beräkningskraft för MadVR i HTPCn. Funderar på att byta mitt GTX750 till en Nano om den har ett någorlunda hyfsat pris.

Rekommenderar inte powerhouse kort för MadVR rendering lol, om du inte ska uppskala Blu-ray filmer till 8k. Samtidigt så kommer det bli ett väsen när du ser på filmer.

Det finns inte mycket mer kvalité du kan få ur MadVR, släng pengarna på 4k OLED TV:n som ligger omkring 30k+ om du vill få ut det mesta.

MadVR är till för att minska artifakter, diffusion och uppskala chroma/luma/upplösning, största skillnaden är chroman då den använder bättre algoritmer (som även drar mycket mer) som Jinc3 istället för DXVA.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Är det tillåtet att klocka ner ett Fury X tills det ger samma FPS som AMD påstår? Sen jämföra effekten och slutligen prestandan per watt?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av prislappen, men jag antar den kommer hamna runt 5000 kr.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Men vad fals! Vad är detta för skämtlansering?

AMD vill väl försöka dölja fel som de gjorde med missljud från pumpar m.m. vid senaste lansering, Det finns trots allt många som köper grisen i säcken när det kommer till nylanseringar.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det här med AMD och lanseringar. Men det här kortet kanske kan bli en dragare för dem om ingen blunder dyker upp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så har dom fortfarande inte kommit ut med några prisuppgifter....... Hoppas att det inte blir allt för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

AMD vill väl försöka dölja fel som de gjorde med missljud från pumpar m.m. vid senaste lansering, Det finns trots allt många som köper grisen i säcken när det kommer till nylanseringar.

De som fått av den dåliga pumpen har ju fått byta kort så AMD tjänar ju inte direkt på det. Det är nog mer troligt att de har svårt att få fram tillräckligt med kort till både testare och butiker som säljer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Problemet som jag kan tycka är väl att denn krets känns ganka oekonomisk med tanke på att det är en jättekrets (=dyr) vars huvudkoncept i detta fall är att man tänker underklocka.

Känns som att det troligtvis är en väldigt dyr lösning för att få den prestanda som den lyckas uppnå.

Det normala är ju annars tvärt om att man vill klocka grejerna så hårt som möjligt för att få bästa prisvärde för produkten.

Permalänk
Avstängd

Den stora frågan är väl ändå... Kommer AMD lyckas med denna lilla saken? Eller skjuter de sig själva igen.. hmmm
Man undrar vad Nvidia kommer slå till med och vad de har runt hörnet?

Kul ändå att AMD inte ger upp och fightas vidare... Heja AMD.... nu får man hoppas på att denna minsting säljer bra innan DE gröna kommer med svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Problemet som jag kan tycka är väl att denn krets känns ganka oekonomisk med tanke på att det är en jättekrets (=dyr) vars huvudkoncept i detta fall är att man tänker underklocka.

Känns som att det troligtvis är en väldigt dyr lösning för att få den prestanda som den lyckas uppnå.

Det normala är ju annars tvärt om att man vill klocka grejerna så hårt som möjligt för att få bästa prisvärde för produkten.

Vill man ha en sval produkt så är det bättre med en större kärna som arbetar i lägre frekvens. En bra nisch och efterfrågad produkt. Så det är ju en bra marknad att plocka köpare från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Den stora frågan är väl ändå... Kommer AMD lyckas med denna lilla saken? Eller skjuter de sig själva igen.. hmmm
Man undrar vad Nvidia kommer slå till med och vad de har runt hörnet?

Kul ändå att AMD inte ger upp och fightas vidare... Heja AMD.... nu får man hoppas på att denna minsting säljer bra innan DE gröna kommer med svar.

Pascal heter nästa arkitektur som Nvidia kommer att släppa. Väntas dyka upp i början av 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vill man ha en sval produkt så är det bättre med en större kärna som arbetar i lägre frekvens. En bra nisch och efterfrågad produkt. Så det är ju en bra marknad att plocka köpare från.

Jae... nischad kanske bättre uttryckt. Tror nog att många tycker det är konstigt om man är tvungen att betala i runda slängar samma pengar som för deras toppkort, för ett litet "bränsleekonomiskt" iof bra kort.

Men visst, det kan ju vara så att AMD får ut en mängd kretsar som inte klarar klockningskraven för fury X, och att istället för att kassera dessa kan skicka dem till dessa kort. Isåfall är det väl bra, antar jag.

Permalänk
Skrivet av antepannte:

Pascal heter nästa arkitektur som Nvidia kommer att släppa. Väntas dyka upp i början av 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? =O Jag som trodde den skulle komma q3-2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Problemet som jag kan tycka är väl att denn krets känns ganka oekonomisk med tanke på att det är en jättekrets (=dyr) vars huvudkoncept i detta fall är att man tänker underklocka.

Känns som att det troligtvis är en väldigt dyr lösning för att få den prestanda som den lyckas uppnå.

Det normala är ju annars tvärt om att man vill klocka grejerna så hårt som möjligt för att få bästa prisvärde för produkten.

Denna produkt är inte gjord för att ha bra pris/prestanda. Det är vad 390X finns för (och i viss mån vad Fury X försöker med).

Nano ska ge high end prestanda för ett litet format utan att brinna upp. Det enda kortet som egentligen konkurrerar på den marknaden är Nvidia GTX 960 i dess mini-versioner. Det är ganska säkert att påstå att Fury Nano utpresterar det kortet ganska hårt.

Sen är på klart priset över det dubbla men för entusiastkort finns det nog de som kan och är villiga att betala för att ha just den klassen av prestanda i ett miniformat. Med tanke på den brist som redan finns på Fury så är det nog ingen GPU de planerat att sälja till massorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Jasså? =O Jag som trodde den skulle komma q3-2016.

Sen hur bra detta stämmer är ju en annan sak

Citat:

Samsungs satsning på High Bandwidth Memory ser ut att sammanfalla med Nvidias lansering av den nya grafikarkitekturen Pascal, som efterträder dagens Maxwell och tar steget till HBM i början av 2016.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20963-samsung-satsar-pa-high...

Skrivet av thomas_skane:

Denna produkt är inte gjord för att ha bra pris/prestanda. Det är vad 390X finns för (och i viss mån vad Fury X försöker med).

Nano ska ge high end prestanda för ett litet format utan att brinna upp. Det enda kortet som egentligen konkurrerar på den marknaden är Nvidia GTX 960 i dess mini-versioner. Det är ganska säkert att påstå att Fury Nano utpresterar det kortet ganska hårt.

Sen är på klart priset över det dubbla men för entusiastkort finns det nog de som kan och är villiga att betala för att ha just den klassen av prestanda i ett miniformat. Med tanke på den brist som redan finns på Fury så är det nog ingen GPU de planerat att sälja till massorna.

Är det inte 970 du tänker på?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2908091
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809908
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2877621

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kostar kortet under 4000:- kan det vara intressant i mitt fall. Annars stannar jag med min PS4 och bojkottar AMD och Nvidia.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kostar kortet under 4000:- kan det vara intressant i mitt fall. Annars stannar jag med min PS4 och bojkottar AMD och Nvidia.

Enligt sliden som finns i artikeln så lär det ju prestera mellan 290X-390X och med tanke på vad för specialprodukt det är så lär den kosta betydligt mer än 4000 kronor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Mars 2016 är det uppskattade datumet för Pascal. Enligt Nvidia själva kan det röra sig om ett kort som är så mycket som tio gånger snabbare än Maxwell.

En joker i leken är dock användandet av HBM2. Får Nvidia tag på kretsar eller inte ?

Frågan är även om detta gäller Consumer PC plattformen eller om vi får vänta längre för att moderkorten skall få NVLINK...

Permalänk
Medlem

Vad tror Ni oddsen är på att det kommer att komma ut prestandatester innan NDA släpps. Jag mena konsumenter är INTE bundna till något NDA.

Va fan AMD, har dom sjunkit så lågt att ni tror att "köpa grisen i säcken" strategi funkar år 2015. AMD behöver ta marknadsandelar, inte tappa fler.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OrlMrt:

Mars 2016 är det uppskattade datumet för Pascal. Enligt Nvidia själva kan det röra sig om ett kort som är så mycket som tio gånger snabbare än Maxwell.

En joker i leken är dock användandet av HBM2. Får Nvidia tag på kretsar eller inte ?

Frågan är även om detta gäller Consumer PC plattformen eller om vi får vänta längre för att moderkorten skall få NVLINK...

Låter det för bra för att vara sant, är det nästan alltid osant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OrlMrt:

Mars 2016 är det uppskattade datumet för Pascal. Enligt Nvidia själva kan det röra sig om ett kort som är så mycket som tio gånger snabbare än Maxwell.

En joker i leken är dock användandet av HBM2. Får Nvidia tag på kretsar eller inte ?

Frågan är även om detta gäller Consumer PC plattformen eller om vi får vänta längre för att moderkorten skall få NVLINK...

Ja, det finns säkert en del funktioner som kan bli flertalet gånger snabbare som exempelvis när grafikkort kan sköta avkodning direkt i hårdvaran för ett visst filformat eller liknande, men att grafikkortet generellt skulle prestera flera gånger snabbare låter orimligt. Det ser ut som en feltolkning i något led ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jae... nischad kanske bättre uttryckt. Tror nog att många tycker det är konstigt om man är tvungen att betala i runda slängar samma pengar som för deras toppkort, för ett litet "bränsleekonomiskt" iof bra kort.

Men visst, det kan ju vara så att AMD får ut en mängd kretsar som inte klarar klockningskraven för fury X, och att istället för att kassera dessa kan skicka dem till dessa kort. Isåfall är det väl bra, antar jag.

Även om det kostar lite mer än 390X så får man fortfarande en bra bit mer prestanda än med GTX 980 och med lägre värmeutveckling och mindre dimensioner. Låter väl helbra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Mars 2016 är det uppskattade datumet för Pascal. Enligt Nvidia själva kan det röra sig om ett kort som är så mycket som tio gånger snabbare än Maxwell.

En joker i leken är dock användandet av HBM2. Får Nvidia tag på kretsar eller inte ?

Frågan är även om detta gäller Consumer PC plattformen eller om vi får vänta längre för att moderkorten skall få NVLINK...

10 gånger snabbare? Ehum... Källa?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Om det är sant. Kan mycket väl bli en saftig mini-ITX-burk i höst. :>

Men vad i helsefyr har dom gjort för att lyckas med detta? SUPER-optimeringar i firmware?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit