Corsair RM750 känns väldigt varmt? Erfarenheter sökes.

Permalänk

Corsair RM750 känns väldigt varmt? Erfarenheter sökes.

I går kväll slängde jag in ett RM750 för att ersätta ett gammalt TX750.

Förutom att kablar är helt värdelösa så tycker jag agget blir varmt.

Det ska ju förvisso vara passivt upp till 40% last men hela chassit känns betydligt varmare än det gamla agget jag hade.
Testade att lira några kartor BF4 och fläkten gick igång tror jag men på väldigt lågt varv. Bra såklart då det är tyst! Men eftersom jag har läst om vissa batchar som har haft problem med just fläktstyrningen så tänkte jag höra med er om ni har några erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

I går kväll slängde jag in ett RM750 för att ersätta ett gammalt TX750.

Förutom att kablar är helt värdelösa så tycker jag agget blir varmt.

Det ska ju förvisso vara passivt upp till 40% last men hela chassit känns betydligt varmare än det gamla agget jag hade.
Testade att lira några kartor BF4 och fläkten gick igång tror jag men på väldigt lågt varv. Bra såklart då det är tyst! Men eftersom jag har läst om vissa batchar som har haft problem med just fläktstyrningen så tänkte jag höra med er om ni har några erfarenheter?

Att chassitemperaturen stiger lite till följd av det bytet tycker jag inte är överraskande. Det förra nätagget hjälpte ju till att ventilera chassit, det här gör ju inte det utan bidrar bara med värme (så länge du inte belastar nätagget i sig ordentligt).
Om det blir väldigt varmt, hur ser det ut med chassifläktar i övrigt?

Har inte erfarenhet av RM-serien specifikt men det är ju inte oväntat att passivt eller semipassivt kylda komponenter blir varmare än motsvarande med fläkt. Frågan är väl snarast hur varmt det faktiskt blir?

Vad har du för komponenter, hur ofta kommer du över dessa 40% på ett 750W nätagg?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Att chassitemperaturen stiger lite till följd av det bytet tycker jag inte är överraskande. Det förra nätagget hjälpte ju till att ventilera chassit, det här gör ju inte det utan bidrar bara med värme (så länge du inte belastar nätagget i sig ordentligt).
Om det blir väldigt varmt, hur ser det ut med chassifläktar i övrigt?

Har inte erfarenhet av RM-serien specifikt men det är ju inte oväntat att passivt eller semipassivt kylda komponenter blir varmare än motsvarande med fläkt. Frågan är väl snarast hur varmt det faktiskt blir?

Vad har du för komponenter, hur ofta kommer du över dessa 40% på ett 750W nätagg?

Det blir ju inte så varmt att man bränner sig. Har iofs inte djupdykt i situationen mer än att läsa på div forum och känt med handen.

Har testat hela systemet med elmätare och kom då upp i ca 620 watt peak. Men det är nog sällan det drar mer än 4-500.

Kör ivy 3570k @4.5ghz 1.3v, 2x670 dc2 stock samt 2x ssd och en mekanisk disk. Allt i en define R3 utan hårddiskbur. 2x120mm i fram samt 2x140mm i taket. Noctua nh12 ( tror jag den heter ) med 1x 120mm på 7volt.

Cpu går aldrig över 70c vid spelande. Grafikkorten är väl det som svettas mest. Kör på matx mobo så dom ligger packade som sillar. Kör custom fläktkurva så absolut max ca 75-80c på översta kortet vid krävande spel.

Tror som sagt inte att det är några problem alls. Reagerade mest på att det blev märkbart varmare än det gamla agget. Men det ser ut som att det är så det funkar. Det låter i princip inget vilket man inte kunde säga om det gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Agustavsson:

I går kväll slängde jag in ett RM750 för att ersätta ett gammalt TX750.

Förutom att kablar är helt värdelösa så tycker jag agget blir varmt.

Det ska ju förvisso vara passivt upp till 40% last men hela chassit känns betydligt varmare än det gamla agget jag hade.
Testade att lira några kartor BF4 och fläkten gick igång tror jag men på väldigt lågt varv. Bra såklart då det är tyst! Men eftersom jag har läst om vissa batchar som har haft problem med just fläktstyrningen så tänkte jag höra med er om ni har några erfarenheter?

Hejsan,

Problemet med fläktkurvan var alldeles i början av RM-serien, det är åtgärdat sen ett tag så de är ingen fara. Att datorn blir lite varmare nu beror nog på att nätaggregatet är semipassivt. Du behöver inte oroa dig.

Vad är de du inte gillar med kablarna?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Problemet med fläktkurvan var alldeles i början av RM-serien, det är åtgärdat sen ett tag så de är ingen fara. Att datorn blir lite varmare nu beror nog på att nätaggregatet är semipassivt. Du behöver inte oroa dig.

Vad är de du inte gillar med kablarna?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tjenare Johan!

Nätdelen har rullat fint kan jag rapportera!

Kablarna är ju så stela så det går ju inte att dra dom ordentligt i chassit. Det är till viss del bra att dom är platta, men i och med att dom är så sjukt styva så blir det problem om man måste rotera eller böja en kabel för att komma igenom div hål för kabeldragning. Okej när man kan ha kabeln platt men måste man vinkla eller så så blir den ju mycket bredare än en rund kabel.

Kanske en väldigt kexig förklaring men jag hoppas du förstår hur jag menar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Agustavsson:

Tjenare Johan!

Nätdelen har rullat fint kan jag rapportera!

Kablarna är ju så stela så det går ju inte att dra dom ordentligt i chassit. Det är till viss del bra att dom är platta, men i och med att dom är så sjukt styva så blir det problem om man måste rotera eller böja en kabel för att komma igenom div hål för kabeldragning. Okej när man kan ha kabeln platt men måste man vinkla eller så så blir den ju mycket bredare än en rund kabel.

Kanske en väldigt kexig förklaring men jag hoppas du förstår hur jag menar

Härligt att nätaggregatet fungerar och att du är nöjd med den delen. Angående kablarna kan jag tyvärr inte göra så mycket då de är platta kablar vi har, det har ju både sina för och nackdelar precis som runda kablar har.

Vad jag själv tycker hjälper med styva kablar är just att böja dom fram och tillbaka och på så sätt mjuka upp dom lite.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan