Permalänk
Hedersmedlem

Taxfree på flygplatsen

Det här är något jag inte blir riktigt klok på.
Skattebefriad sprit när man är på flygplatsen. Man måste visa var man ska åka för att få köpa vissa varor. Det i sig gör mig inget egentligen (är alltså inte missnöjd över upplägget), men jag har börjat fundera på hur lagarna egentligen ser ut kring det här och insett att jag inte riktigt förstår hur det hänger ihop. Man kan väl se på det här med beskattningen på varorna på två sätt.

1. Antingen är man redan på internationell mark när man är innanför kontrollerna på flygplatsen. Då bör man ju få handla skattefritt enligt konstens alla regler även om man inte ska åka någonstans?

2. Butikerna på flygplatsen räknas inte som internationell mark utan de ligger ändå i Sverige. Men då är ju frågan varför de ändå får sälja taxfreeprodukter när de bedriver business i Sverige?

Är det någon som vet vad som egentligen gäller? För det känns ju aningen diffust?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

@griid_83:

Ja. Det var därför jag kom ihåg mina tidigare funderingar. Du är helt rätt på det ;).
Men det förklarar inte riktigt min frågeställning för det där gäller inte spriten utan där handlar det om att man egentligen inte behöver visa boardingkort när man köper en slips, laddare eller liknande fast butikerna frågar om detta.
Köper du däremot skattebefriad sprit så måste du visa boardingkort ändå. Det är det fortfarande krav på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Var ute och flög här förra veckan och var tvungen at visa boardingkort för godis tex. Sedan off topic tycker jag inte priserna är speciellt bra, sprit kanske är lite billigare, men övrigt är oftast dyrare. Kanske inte är skattefritt på detta och därför inget tvång på boardingkort. Jag är förövrigt väldigt dåligt insatt i detta och är också nyfiken om någon vet mer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För att få köpa taxfree måste du resa till en destination utanför EU:s tullunion. De flesta flygplatser har skilda priser för inom EU (inkluderar skatt) och till resten av världen (skattefritt) på sprit och tobak. DE flesta varor är dyrare på flygplatsen än i en vanlig butik. Gäller även alkoholdrycker förutom i de länder, som har monopolbolag.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fagerja:

För att få köpa taxfree måste du resa till en destination utanför EU:s tullunion. De flesta flygplatser har skilda priser för inom EU (inkluderar skatt) och till resten av världen (skattefritt) på sprit och tobak. DE flesta varor är dyrare på flygplatsen än i en vanlig butik. Gäller även alkoholdrycker förutom i de länder, som har monopolbolag.

Men det är ju det som är så konstigt. Varför är det skattefritt för att man senare i livet är någon annan stans? Om man är på flygplatsen så är man ju på flygplatsen. Den kan räknas som internationell mark ,eller som svensk mark eller som något däremellan. Men man är ju ändå på flygplatsen lika mycket oavsett just där och då även om man senare kommer vara på annan ord med andra regler.
För att förtydliga lite. Om jag ska flyga till Nederländerna, hade jag då fått gå på coffeeshop och röka braj på Arlanda? Några timmar senare kommer man ju vara på en plats där det är lagligt...
Alltså var jag befinner mig några timmar senare eller har befunnit mig några timmar tidigare borde ju inte spela någon roll...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Du behöver inte betala mervärdesskatt eller punktskatter (t.ex. alkoholskatt) för varor som du exporterar från EU. Men för en vara som exporteras till ett annat land inom EU skall skatterna betalas i det EU-land där varan köps enligt det landets lagar. För du varor till ett land utanför EU så kan du behöva betala skatt och tull i det landet. De flesta länder tillåter att man tull- och skattefritt inför en begränsad mängd för eget bruk. Inom EU finns det begränsningar på hur mycket alkohol och tobak man för eget bruk får föra till ett annat EU-land utan att behöva betala punktskatt i mottagarlandet. När det gäller alkohol har begränsningen ingen betydelse då den tillåtna mängden överstiger tillåten vikt på bagage på flyget.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fagerja:

Du behöver inte betala mervärdesskatt eller punktskatter (t.ex. alkoholskatt) för varor som du exporterar från EU. Men för en vara som exporteras till ett annat land inom EU skall skatterna betalas i det EU-land där varan köps enligt det landets lagar. För du varor till ett land utanför EU så kan du behöva betala skatt och tull i det landet. De flesta länder tillåter att man tull- och skattefritt inför en begränsad mängd för eget bruk. Inom EU finns det begränsningar på hur mycket alkohol och tobak man för eget bruk får föra till ett annat EU-land utan att behöva betala punktskatt i mottagarlandet. När det gäller alkohol har begränsningen ingen betydelse då den tillåtna mängden överstiger tillåten vikt på bagage på flyget.

Ja det är bra med förtydligande, men det svarar inte heller på min frågeställning.
För det där handlar om varor man faktiskt köpt utomlands. Det är alltså en import/exportfråga.

Det jag undrar över är saker an köper på en svensk flygplats. Hur kan det spela någon roll vad man får köpa baserat på var man varit tidigare eller ska åka sedan? Man gör ju köpet på flygplatsen oavsett var man kommer vara senare i livet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är bra med förtydligande, men det svarar inte heller på min frågeställning.
För det där handlar om varor man faktiskt köpt utomlands. Det är alltså en import/exportfråga.

Det jag undrar över är saker an köper på en svensk flygplats. Hur kan det spela någon roll vad man får köpa baserat på var man varit tidigare eller ska åka sedan? Man gör ju köpet på flygplatsen oavsett var man kommer vara senare i livet.

Jag tror att det har att göra med att det vore dåligt för alla om all handel med t ex. alkohol gjordes på flyget, för då skulle man behöva ha en mycket större organisation uppe i luften för att kunna genomföra alla köp där (för att då få det skattefritt). Det känns då som en rimlig kompromiss att man kan genomföra köpet på land för att spara bränsle, tid och arbete för alla inblandade.

Jag säger inte att det är anledningen, men jag skulle tro att det är en del av det.

Att du är tvungen att visa boardingkortet skulle då vara samma sak som att du "bevisar" att du ska flyga sträckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nesvop:

Jag tror att det har att göra med att det vore dåligt för alla om all handel med t ex. alkohol gjordes på flyget, för då skulle man behöva ha en mycket större organisation uppe i luften för att kunna genomföra alla köp där (för att då få det skattefritt). Det känns då som en rimlig kompromiss att man kan genomföra köpet på land för att spara bränsle, tid och arbete för alla inblandade.

Jag säger inte att det är anledningen, men jag skulle tro att det är en del av det.

Att du är tvungen att visa boardingkortet skulle då vara samma sak som att du "bevisar" att du ska flyga sträckan.

Man kan alltså öka spritförsäljningen med det här upplägget. Ja det är ju det jag misstänker också. Men det går ju stick i stäv med hela landets upplägg kring alkoholförsäljning.

Jag känner bara att det känns fel i magen med en tvivelaktig dubbelmoral. Är det EUregler som tvinga på detta eller är det svensk lagstiftning?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror ni är inne på fel spår och att det inget har att göra med internationellt luftrum. Det handlar om var varan ska konsumeras/användas, precis som om du är i New York och köper kläder på Bloomingdales och kan få dem taxfree (återbetalning efter stämpel på flygplats). Köper du varan i Sverige men den är avsedd att konsumeras i utlandet behöver du inte betala svenska skatter och sånt (det var därför de tejpar ihop påsen också så man kan verifiera att du inte börjar konsumera innan du landat). Jag tror dock inte att det är en rättighet att handla så utan det krävs att butiken är med i systemet för återbetalning. I och med att vi har gemensam inre marknad i EU faller dock EU-destinationerna bort från den möjligheten och du måste visa boardingkort med tillämplig destination för att få det billigare priset (och eventuellt för att verifiera att endast passagerare kan köpa, och inte anställda etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är bra med förtydligande, men det svarar inte heller på min frågeställning.
För det där handlar om varor man faktiskt köpt utomlands. Det är alltså en import/exportfråga.

Det jag undrar över är saker an köper på en svensk flygplats. Hur kan det spela någon roll vad man får köpa baserat på var man varit tidigare eller ska åka sedan? Man gör ju köpet på flygplatsen oavsett var man kommer vara senare i livet.

Du får inte konsumera Tax Free inköpt sprit eller tobak vare sig på flygplatsen eller på flyget. Alltså köper du då för export till annat land utanför Schengen där varan sedan kan konsumeras. Ditt inköp räknas således som export utanför EU redan vid köpetillfället här i Sverige pga detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Alkohol och tobak får ju enbart köpas på utresan inte hemresan. Flygplatsen är svenskt territorium. I princip handlar det om exportbutiker och för export tillkommer inte punktskatter och moms. De har tillstånd från Sverige givetvis, genom flygplatshållaren och upplägget måste vara godkänt enligt lag om alkoholskatt och lag om tobaksskatt. Det sker enligt Lag (1999:445) om exportbutiker.

Säkerhetsregler ställer till det så att det inte alltid är så enkelt att köpa även om man kommer från/åker till land utanför EU/EES. Vad som är "export" från ett land är inte så svårt att bedöma.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha! Tackar för förtydligande!

Det gäller alltså bara när man ska lämna EUzonen, inte när man kommer tillbaka också. Det förklarar ju det hela! Jag är helt med på att man inte behöver betala svensk skatt på varor som förs ut. Då gäller såklart samma sak för alla produkter, men man har gjort återbetalningen av momsen mer smidig här så man slipper deklarera detta i någon "vats-kassa" separat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taxfree

Där står det en hel del intressant:

"Man kan säga att fartyg och flygplan i internationell trafik är utanför alla moms och tullområden. Företag kan då sälja ombord skattefritt, eftersom de exporterat men inte importerat. I och med att privatpersoner får ta med sig lite varor i land skattefritt blir det helt utan skatt.

Det finns butiker på flygplatserna för sådan försäljning, även om de egentligen är på land. De finns för att det är trångt och besvärligt att sälja ombord på planen, vilket inte hindrar en del flygbolag att göra det, inte minst svenska charterbolag."

Dold text

Med andra ord som jag skrev ovan typ.

"I och med Maastrichtfördraget infördes EU:s momsunion, vilket innebär att köpare betalar moms och varuskatt till säljare även om det är över gränsen inom EU. Företag drar av momsen som om det var inom landet, medan privatpersoner inte behöver göra något om det är för eget bruk. Efter bland annat svensk påtryckning försvann under 1999 "exportavdraget" på båtar och flygplatser vid resa mellan EU-länder, det vill säga de ingår i EU:s momsunion, och säljarna får betala avgångslandets moms och varuskatt och måste ta ut motsvarande av kunderna. Sveriges påtryckningar motiverades med att socialdemokraterna vill undvika "skattefria zoner", särskilt avseende alkohol.

Det är alltså inte skattefri försäljning vid resor mellan EU-länder längre. I gengäld får kunderna ta med så mycket de kan behöva för eget bruk.

Skillnaden har märkts mest för butikernas lönsamhet, särskilt för rederierna, och mindre för kunderna, eftersom prissättningen i dessa butiker är gjord för att konkurrera med landbaserade butiker, där inget ändrats avseende skatten."

Dold text

Det bör med andra ord kunna skilja ganska mycket i moms mellan olika länder, det kan vara det man märker med olika prissättning?
På båtar så är det med andra ord så att de säljer utan skatt, för att de får dra av den pga. export.