Permalänk
Medlem

Köpråd - Fotoredigering

Hej

Är ute efter en ny skärm+kalibrator då jag fått upp intresset för fotograferandet och tänker börja skriva ut allt mer och vill att det ska se någorlunda vettigt ut (mina gamla skärmar visar alla dess möjliga färger så det är alltid lika spännande att se hur fotona blir)
Sen är det ju roligt att ladda upp någon bild som kanske ser hyfsad ut för andra som tittar på den..

Jag söker efter en skärm med följande egenskaper=
27"<
Bra färgåtergivning/svärta
Matt
2560x1440<

Budget ~5-7k gärna billigare.

Kalibrator tror jag mig veta vad jag vill ha, (X-Rite i1 Display PRO) men finns det någon billigare som gör jobbet lika bra/bättre så kom gärna med förslag.

Hoppas man kan få något vettigt för dessa pengar som passar mig som glad amatör.

Permalänk

Eizo EV2736 blir det självklara svaret.

Den har ett speciellt filter för att motverka whiteglow, dvs. att svart får en grå/vit hinna över sig när man ser området från lite vinkel. För att förtydliga för de som "sitter framför sina skärmar" och läser det här - situationen med stor vinkel kan alltså uppstå när man har ögonen i nivå med överkanten av skärmen och tittar på områden på den nedre halvan av skärmen.

Kan givetvis inte svära på att de fortfarande sätter i det där filtret i den modellen, saker och ting förändras i tekniska produkter när de tillverkas under "lång" tid, men förhoppningsvis så.

Sen köper Eizo in de paneler som får det högsta betyget i produktionen, nu är det säkerligen ganska många tiotals procent som får det och det är således inte någon fantastisk kvalitetsgaranti (tror ojämn bakgrundsbelysning ofta kan uppstå vid själva monteringen av panelen i skärmchassit dessutom) men det är alltid något och minskar risken för ett dåligt eller halvdant exemplar.

Fem års garanti har de också, så det finns en anledning till att de tar lite mer betalt för sina skärmar än alla de andra märkena.

Någon billigare och bättre kalibrator tror jag inte du kan hitta, den där går väl för ca. 2000?

Ja, du kan kolla själv här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Eizo EV2736 blir det självklara svaret.

Den har ett speciellt filter för att motverka whiteglow, dvs. att svart får en grå/vit hinna över sig när man ser området från lite vinkel. För att förtydliga för de som "sitter framför sina skärmar" och läser det här - situationen med stor vinkel kan alltså uppstå när man har ögonen i nivå med överkanten av skärmen och tittar på områden på den nedre halvan av skärmen.

Kan givetvis inte svära på att de fortfarande sätter i det där filtret i den modellen, saker och ting förändras i tekniska produkter när de tillverkas under "lång" tid, men förhoppningsvis så.

Sen köper Eizo in de paneler som får det högsta betyget i produktionen, nu är det säkerligen ganska många tiotals procent som får det och det är således inte någon fantastisk kvalitetsgaranti (tror ojämn bakgrundsbelysning ofta kan uppstå vid själva monteringen av panelen i skärmchassit dessutom) men det är alltid något och minskar risken för ett dåligt eller halvdant exemplar.

Fem års garanti har de också, så det finns en anledning till att de tar lite mer betalt för sina skärmar än alla de andra märkena.

Någon billigare och bättre kalibrator tror jag inte du kan hitta, den där går väl för ca. 2000?

Ja, du kan kolla själv här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083

Den skärmen såg onekligen intressant ut, tror det får bli en sådan.
Har du någon erfarenhet av Eizos egen kalibrator? Lite delade meningar om den såg jag (Eizo Easypix)

Anledningen till att jag frågar om den är att jag kan komma över ovan nämnda skärm med en sådan kalibrator för strax under 6000:- genom en bekant (fraktskadad kartong full garanti).

Tusen tack för tipset

Permalänk
Medlem

EasyPIX är väl egentligen en Datacolor Spyder 4.

Permalänk

Nej tyvärr, inte alls.

Skulle vara lite tveksam till att köpa begagnat, varför säljer han den egentligen? Knappast för att kartongen har blivit lite tillknycklad, eller hur.
Skulle inte köpa något utan att titta på den först.
Kan vara väldigt ojämn bakgrundsbelysning eller trasiga pixlar etc.

Visa signatur

««« »»»