Hjälp mig välja ny skärm till ny dator, jag är lost i skärmdjungeln!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja ny skärm till ny dator, jag är lost i skärmdjungeln!

Vilken skärm är mest prisvärd till en speldator som kostar ca 8000 kr om man plockar ihop den i dagsläget?

Jag vill ha en så bra och stor skärm som möjligt men har inte mer än ca 2000 att spendera. (Totalt för dator plus skärm = 10 k. Ca 20% av pengarna på skärm = rimligt?)

Jag spelar inte fps eg, det är rpg och strategi som gäller för mig. Witcher 3, Fallout 4, Xcom 2 mm!

Vilken skärm är rätt för mig? Vilken size och upplösning är mest värd att satsa på för mig? (Mer än 24 tum, mer än full HD?) Och skärmpanel?...

Ska jag satsa på en begagnad skärm kanske?

Och.. Kan jag skita i allt möjligt 3d, och 144hz? ☺Vad av det där senaste är eg värt att ha om man kör mer budget?

Permalänk
Medlem

du har inte budget till 2560x1440 och förmodligen inte grafikkraft till det heller med en dator för 8000kr. det blir därmed en skärm på 1920x1080. lite samma sak är det med 144hz så skulle sikta på 60hz. en ips-panel lär passa bra till dina lite långsammare spel då du inte behöver en blixtsnabb tn-panel och lär njuta mer av de finare färgerna och betraktningsvinklarna på en ips-panel.

vad gäller storlek så är 24" på 1920x1080 ganska lagom. 27" på 1920x1080 är lite av ett diskussionsämne och det varierar vad man tycker. jag äger själv en sådan skärm och störde mig inte på det innan jag köpte min 1440p-skärm men nu märks det verkligen om man drar upp ett spel på den. grynig bild är det bästa sättet jag kan beskriva det på, inte alls så skarp som på den andra. för surfande och liknande tycker jag inte att bilden är märkbart grynig men det är en klar skillnad i utrymme på skärmen med en lägre upplösning (det är dock likadant på 24").

jag skulle nog köpa mig en 24" med 1920x1080 och ips-panel (ips/pls/ahva) för dina behov.

Permalänk

Lite offtopic, men vad tror ni om att köpa en 144 hz skärm, och efter ett tag komplettera den med en 1440p skärm? Då kan jag alltså köra lätta spel så ja kan uttnyttja 144 hz på den ena, sen surfa på 1440p skärmen och spela typ skyrim på den i finfin kvalite, eller komma jag störa mig på skillnaden?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Lite offtopic, men vad tror ni om att köpa en 144 hz skärm, och efter ett tag komplettera den med en 1440p skärm? Då kan jag alltså köra lätta spel så ja kan uttnyttja 144 hz på den ena, sen surfa på 1440p skärmen och spela typ skyrim på den i finfin kvalite, eller komma jag störa mig på skillnaden?

Tacksam för svar!

är väl inget fel egentligen, dock kanske lite svårt att placera skärmarna så att du kan spela på båda. jag vill åtminstone ha "spelskärmen" direkt framför mig och den andra vid sidan om.

ett annat alternativ är att investera i 1440p 144hz. naturligtvis långt ifrån lättdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du har inte budget till 2560x1440 och förmodligen inte grafikkraft till det heller med en dator för 8000kr. det blir därmed en skärm på 1920x1080. lite samma sak är det med 144hz så skulle sikta på 60hz. en ips-panel lär passa bra till dina lite långsammare spel då du inte behöver en blixtsnabb tn-panel och lär njuta mer av de finare färgerna och betraktningsvinklarna på en ips-panel.

vad gäller storlek så är 24" på 1920x1080 ganska lagom. 27" på 1920x1080 är lite av ett diskussionsämne och det varierar vad man tycker. jag äger själv en sådan skärm och störde mig inte på det innan jag köpte min 1440p-skärm men nu märks det verkligen om man drar upp ett spel på den. grynig bild är det bästa sättet jag kan beskriva det på, inte alls så skarp som på den andra. för surfande och liknande tycker jag inte att bilden är märkbart grynig men det är en klar skillnad i utrymme på skärmen med en lägre upplösning (det är dock likadant på 24").

jag skulle nog köpa mig en 24" med 1920x1080 och ips-panel (ips/pls/ahva) för dina behov.

Tack vilket klockrent svar!

Vilken skulle du välja av följande? http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2894875

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack vilket klockrent svar!

Vilken skulle du välja av följande? http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2894875

Skickades från m.sweclockers.com

u2515h naturligtvis men den är på 1440p så det blir svårt att driva med ett grafikkort i en dator för 8000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

u2515h naturligtvis men den är på 1440p så det blir svårt att driva med ett grafikkort i en dator för 8000kr.

Ok just för att den är 1440 eller ytterligare ngt som gör den självklart bättre? Hur stor performance hit snackar vi jämfört med 1080 p på 24 skärm?

Edit: Blir det ngn nackdel att köra spel i 1080p på u2515h om prestandan på datorn inte räcker för mer krävande spel?

Om den faller bort pga "för dålig dator" sas, vilken av de övriga är att föredra skulle du säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Ok just för att den är 1440 eller ytterligare ngt som gör den självklart bättre? Hur stor performance hit snackar vi jämfört med 1080 p på 24 skärm?

Edit: Blir det ngn nackdel att köra spel i 1080p på u2515h om prestandan på datorn inte räcker för mer krävande spel?

Om den faller bort pga "för dålig dator" sas, vilken av de övriga är att föredra skulle du säga?

Skickades från m.sweclockers.com

ja upplösningen. storlek på skärmen är irrelevant vad gäller hur tungdrivet det är, det är upplösning som är viktigt. 1440p är 3,68m pixlar, 1080p är 2,07m. det är därmed ~78% fler pixlar.

att spela i annat än native brukar inte se bra ut. vad är det för grafikkort du ska ha i datorn? om du är nöjd med att dra ner inställningarna så kan det bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Lite offtopic, men vad tror ni om att köpa en 144 hz skärm, och efter ett tag komplettera den med en 1440p skärm? Då kan jag alltså köra lätta spel så ja kan uttnyttja 144 hz på den ena, sen surfa på 1440p skärmen och spela typ skyrim på den i finfin kvalite, eller komma jag störa mig på skillnaden?

Tacksam för svar!

Det är precis så jag gör med mina skärmar, dock är min "stora" skärm en ultrabred 29 tummare med 2560x1080. Kör alla FPS-spel och liknande på 144hz medans allt annat görs på den stora IPS-skärmen. Fungerar utmärkt förutom att det tar mycket plats på skrivbordet och att man får flytta om dem lite beroende på vilken man ska köra på.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja upplösningen. storlek på skärmen är irrelevant vad gäller hur tungdrivet det är, det är upplösning som är viktigt. 1440p är 3,68m pixlar, 1080p är 2,07m. det är därmed ~78% fler pixlar.

att spela i annat än native brukar inte se bra ut. vad är det för grafikkort du ska ha i datorn? om du är nöjd med att dra ner inställningarna så kan det bli bra.

Har inte köpt dator än, tänkte mig grafikkort för ca 2500.

Är det korrekt att storleken på skärmen är irrelevant? Eller missförstår jag dig nu. Borde inte en 27 tummare vara mer tungdriven än 24? (om båda är 1080)

Ok native ska jag satsa på, tack det ska jag tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pender: Storlek på skärmen spellar ingen roll för prestanda, bara upplösning som betyder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Har inte köpt dator än, tänkte mig grafikkort för ca 2500.

Är det korrekt att storleken på skärmen är irrelevant? Eller missförstår jag dig nu. Borde inte en 27 tummare vara mer tungdriven än 24? (om båda är 1080)

Ok native ska jag satsa på, tack det ska jag tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

grafikkort i den prisklassen är lite klena för 1440p men det beror naturligtvis på vad man ska spela samt vad man har för krav på inställningar och fps. med det sagt så är mitt 290x lite i underkant för 1440p ultra och det är ganska mycket mer kraftfullt än de grafikkort du får för 2500kr så du kan få dra ner inställningarna rejält (medium-high) om du vill hålla vettig fps.

begagnat är alltid ett alternativ annars, kan plocka på sig ett rätt fint grafikkort för 2500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@Pender: Storlek på skärmen spellar ingen roll för prestanda, bara upplösning som betyder något.

Ok tack för infon! Bra grej att veta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

grafikkort i den prisklassen är lite klena för 1440p men det beror naturligtvis på vad man ska spela samt vad man har för krav på inställningar och fps. med det sagt så är mitt 290x lite i underkant för 1440p ultra och det är ganska mycket mer kraftfullt än de grafikkort du får för 2500kr så du kan få dra ner inställningarna rejält (medium-high) om du vill hålla vettig fps.

begagnat är alltid ett alternativ annars, kan plocka på sig ett rätt fint grafikkort för 2500kr.

Ok känns mer vettigt för mig att satsa på 1080p med min budget! Bra info!

Skickades från m.sweclockers.com