Det känns som min dator har blivit otränad?

Permalänk
Medlem

Det känns som min dator har blivit otränad?

Min aktivitet framför datorn består nästan bara utav surfande nuförtiden.
Jag tror något är knas men jag vet inte riktigt vad?
Datorn är inget kraftpaket direkt men räcker gott och väl för surf:
AMD 1055T
8gb 1333mhz ram
HD5870
1gb 7200RPM med 250gb ledigt.
100/100 Fiber.

För det första tar det ca 1min och 30sek för datorn att boota upp. Från början var detta gjort på säkert en minut mindre.
Detta är inget störande men något som jag reagerat på.
Datorn klarar av allt jag vill göra, men det som är irriterande är dock när jag surfar. Jag använder senaste versionen av Firefox. Aftonbladet laggar i partiet när jag går in på sidan?
Öppnar jag fler än 5 flikar tar det ett bra tag att ladda varje flik?
Rammätaren brukar indikera att den ligger på ca 2.5GB i användning.
CPU går inte ofta över 15-20%.

Kort förklarat känns det ungefär såhär:
Datorn är seg som sirap innan den fått upp ångan. När den väl är igång flyter allt på bra.

Någon som har en minsta aning om vad jag kan börja med att göra?
Det känns märkligt med en dator som klarar av CS GO, BF4 osv men har problem med firefox. Något känns inte riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Min aktivitet framför datorn består nästan bara utav surfande nuförtiden.
Jag tror något är knas men jag vet inte riktigt vad?
Datorn är inget kraftpaket direkt men räcker gott och väl för surf:
AMD 1055T
8gb 1333mhz ram
HD5870
1gb 7200RPM med 250gb ledigt.
100/100 Fiber.

För det första tar det ca 1min och 30sek för datorn att boota upp. Från början var detta gjort på säkert en minut mindre.
Detta är inget störande men något som jag reagerat på.
Datorn klarar av allt jag vill göra, men det som är irriterande är dock när jag surfar. Jag använder senaste versionen av Firefox. Aftonbladet laggar i partiet när jag går in på sidan?
Öppnar jag fler än 5 flikar tar det ett bra tag att ladda varje flik?
Rammätaren brukar indikera att den ligger på ca 2.5GB i användning.
CPU går inte ofta över 15-20%.

Kort förklarat känns det ungefär såhär:
Datorn är seg som sirap innan den fått upp ångan. När den väl är igång flyter allt på bra.

Någon som har en minsta aning om vad jag kan börja med att göra?
Det känns märkligt med en dator som klarar av CS GO, BF4 osv men har problem med firefox. Något känns inte riktigt bra.

Rensa upp din hårddisk så borde det hjälpa med det värsta sirapen. Sedan att besöka aftonbladet utan adblock eller liknane är självmord, har du det installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Rensa upp din hårddisk så borde det hjälpa med det värsta sirapen. Sedan att besöka aftonbladet utan adblock eller liknane är självmord, har du det installerat?

Sådärja, rensat 400gb men känner ingen skillnad.
Det känns som att jag har någon mjukvara som inte riktigt lirar. Kanske dubbla versioner av något eller en äldre version som krockar.

Kan en hårddisk gå ner sig och bli långsam?
Tänkte att jag uppdaterar med en ominstallation när Windows 10 är tillgängligt. Blir det inte bättre då kanske en ny SSD får stå på inköpslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Sådärja, rensat 400gb men känner ingen skillnad.
Det känns som att jag har någon mjukvara som inte riktigt lirar. Kanske dubbla versioner av något eller en äldre version som krockar.

Kan en hårddisk gå ner sig och bli långsam?
Tänkte att jag uppdaterar med en ominstallation när Windows 10 är tillgängligt. Blir det inte bättre då kanske en ny SSD får stå på inköpslistan.

En fragmenterad hårddisk blir garanterat seg, och data som ligger längre ut på skivan tar längre tid att komma åt.
En SSD skulle ge dig en betydlig boost oavsett.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Pröva Chrome istället, har alltid använt Firefox men när jag formaterade ssd'n och hdd'n och installerade om på nytt så blev Firefox extremt segt och jag började använda Chrome för Firefox gick helt enkelt inte att använda.

Om inte chrome fungerar heller så är det andra du ska göra är att defragmentera hårddisken.
Och ifall inte det duger heller så får du väl köpa en ssd, dem är inte lika dyra som dem var förut.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Håller med. Köp en liten SSD för OS och de viktigaste programmen. Borde räcka med 60 gig om plånboken grinar.