Permalänk
Medlem

Ultra Wide- / 21:9-tråden

Tänkte att vi kunde försöka samla en tråd med information och synpunkter/åsikter om just 21:9-formatet.
Sitter själv och är smått sugen på att ta steget in i 21:9 världen men har insett att det kan bli en dyr historia (om man ska vara kräsen).

Har inte lyckats hitta någon bra recension där grafikkort testas i 3440x1440, pcmonitors nedan använder ett GTX970 med "bra" resultat.
3440x1440 är ~34% fler pixlar än 2560x1440 men bara ungefär 60% av pixlarna jämfört med 4K. Det bör således ligga ganska mitt emellan QHD och 4K.

I dagsläget verkar det bara vara en skärm som "finns" med Freesync eller G-sync också och över 60Hz (75), Acer XR341CK. Men den har inte heller släppts riktigt ännu och där får vi vänta tills mitten av juli ser det ut som.

Länkar:
Artikel om 3440x1440 på pcmonitors.info

Nuvarande 3440x1440 skärmar på svenska marknaden

Recension av Acer XR341CK

Recension av Dell U3415W

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Jag sitter också i tankarna att skaffa mig en 34 21:9 skärm. Sen kommer ju frågan om man ska ha g-sync eller inte, med tanke på att funktionen är så där. svårt val då jag kan få köpa LG skärmar till inköpspris=)

Permalänk
Medlem

Jag har en 21:9 skärm. Skulle aldrig gå tillbaka till 16:9 igen

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Är lite sugen själv på att skaffa en 34" 21:9 skärm.
Men hur funkar det i spelandet? Kan man få en 16:9 bild mitt i skärmen, så kanterna blir svarta?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

Är lite sugen själv på att skaffa en 34" 21:9 skärm.
Men hur funkar det i spelandet? Kan man få en 16:9 bild mitt i skärmen, så kanterna blir svarta?

Det beror nog helt på spelet (kan ju iofs finnas skalningsmöjligheter inbyggt i skärmen), halva grejen med 21:9 i gaming är ju att man kan få en helt annan FOV och inlevelse än med 16:9.

Permalänk
Skrivet av Berglund03:

Kan man få en 16:9 bild mitt i skärmen, så kanterna blir svarta?

Japp det funkar.

Permalänk
Medlem

Bästa skärmen på marknaden? Ska finnas i svenska butiker i Agusti

ACER Predator X34
75hz Defualt, (Överklockas tydligen enkelt till 100hz med bibehållen G-sync)
G-Sync
3400x1440p 34' (21/9)
IPS teknik

För att dra runt den typen av upplösning i 75hz eller mer bör du ha 2 "mellanklasskorttyp" 980 i SLI alternativt något flaggskepp som typ 980Ti, Titan X. 4GB vram eller mer rekommenderas. Skulle utesluta 970 eftersom den begränsas till 3.5GB

16/9 1920x1080= 2,0 Miljoner pixlar
16/9 2560x1440= 3,9 Miljoner pixlar
21/9 3440x1440= 4,9 Miljoner pixlar
16/9 2840x2160= 8,2 Miljoner pixlar 4K

Som ni ser ger den extra bildytan drygt 1 miljon extra pixlar mer än en vanlig 1440p skärm.
Du kan kika in på prestanda testerna från swec och se vilka kort som klarar av att hålla FPS över 70 i 1440p. Då kan du få en fingervisning i vilket kort som passar en sådan Ultrawide skärm då den belastar kortet ytterligare.

Det enda kort jag kan hitta skulle möjligtvis vara ett överklockat 980Ti eller Titan x, 980 780Ti osv rår inte på 2560X1440p ens så ser dystert ut att driva en 3440x1440p skärm med något annat än det bästa.

Angående 60hz eller mer. Jag har spelat på 120hz sista 2 åren och det skulle jag aldrig byta ner mig från.
Fördelarna med 100+hz är otroligt många. Mindre ansträngning för ögonen, knivskarp skärm även när bilder rör sig fort. Alla sjukdomar som Tearing osv blir mindre kännbara.

Möjligtvis en sådan skärm som jag just pratat om. 90-110hz är en sweetspot där man kan dra nytta av dem fördelar en hög hz skärm ger. Skillnaden mellan 60hz och 90hz är enorm så skulle man landa där kan man vara mycket nöjd.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

ACER Predator X34
75hz Defualt, (Överklockas tydligen enkelt till 100hz med bibehållen G-sync)
G-Sync
3400x1440p 34' (21/9)
IPS teknik

Vore intressant och se ifall Freesync-modellen som kommer nästa månad har samma möjlighet att klockas upp till 100Hz som det påstås i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Vore intressant och se ifall Freesync-modellen som kommer nästa månad har samma möjlighet att klockas upp till 100Hz som det påstås i videon.

Eftersom Nvidia har en bestämd standard (Kvalité) på sina G-sync moduler så verkar det inte vara något problem att följa med skärmarnas uppdateringsfrekvenser enda upp till 144hz med gsync aktiverat. Med Freesync så är det upp till tillverkaren att välja bland en uppsjö scalers. Det vi har sett hitintills är att det sällan blir bra för användarna då scalern kanske bara klarar 90hz medans skärmen 144hz osv.

Eftersom skärmen är densamma på Freesync modellen så ska det vara fysiskt möjligt. Men med freesync på? Ja det är frågan.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Sitter med 29' 2560x1080 21:9 och tycker att för visa typer av spel är den helt magisk, särskilt för MMOs och RTS-spel medans det för mig är helt omöjligt att köra snabba fps spel såsom cod och BF på den.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

21:9 1440p 34 tums IPS med nån form av adaptiv sync är min nästa skärm.

Enda nackdelen med nuvarande g-sync är att den har en enda ingång. Hade behövt minst 2, helst 3. Det går rykten att nästa version av g-sync kommer stödja fler ingångar.

Vad det gäller grafikkort så tycker jag att evga's 980ti OC kort är det mest attraktiva kortet ute just nu, så hoppas verkligen det stämmer, annars så har Acer's freesync skärm har 3 ingångar, ett sådant med luftkylt fury kort hade vart ett alternativ, vi får se till hösten. Blir ingen uppgradering innan dess tror jag.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

21:9 1440p 34 tums IPS med nån form av adaptiv sync är min nästa skärm.

Enda nackdelen med nuvarande g-sync är att den har en enda ingång. Hade behövt minst 2, helst 3. Det går rykten att nästa version av g-sync kommer stödja fler ingångar.

Vad det gäller grafikkort så tycker jag att evga's 980ti OC kort är det mest attraktiva kortet ute just nu, så hoppas verkligen det stämmer, annars så har Acer's freesync skärm har 3 ingångar, ett sådant med luftkylt fury kort hade vart ett alternativ, vi får se till hösten. Blir ingen uppgradering innan dess tror jag.

Det ryktas att Pascal ska komma redan Q2 2016 så kan du vänta gör det. För det kommer vara AwsOME! 14nm, ny arkitektur, HBM Gen 2 osv

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Har det gjorts några mätningar gällande input lag på acern? Mycket viktigare för mig än G-sync och överklocknings hz. Skulle vart kul testa fler 120 hz monitorer dock då jag ju egentligen vill ha 3D men då ska det fungera lika bra som på CRT eller plasma.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Eftersom Nvidia har en bestämd standard (Kvalité) på sina G-sync moduler så verkar det inte vara något problem att följa med skärmarnas uppdateringsfrekvenser enda upp till 144hz med gsync aktiverat. Med Freesync så är det upp till tillverkaren att välja bland en uppsjö scalers. Det vi har sett hitintills är att det sällan blir bra för användarna då scalern kanske bara klarar 90hz medans skärmen 144hz osv.

Eftersom skärmen är densamma på Freesync modellen så ska det vara fysiskt möjligt. Men med freesync på? Ja det är frågan.

Det jag menade var att det möjligtvis är samma panel och därigenom kan klockas upp till 100Hz ? IPS, 75Hz etc.. G-sync modulen påverkar ju knappast panelens möjlighet att nå 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har det gjorts några mätningar gällande input lag på acern? Mycket viktigare för mig än G-sync och överklocknings hz. Skulle vart kul testa fler 120 hz monitorer dock då jag ju egentligen vill ha 3D men då ska det fungera lika bra som på CRT eller plasma.

Vi får nog vänta på det då acern inte finns ute i handeln ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

Är lite sugen själv på att skaffa en 34" 21:9 skärm.
Men hur funkar det i spelandet? Kan man få en 16:9 bild mitt i skärmen, så kanterna blir svarta?

Om spelet stödjer skärmens native så får du ultra wide utan några kanter
Om spelet inte stödjer eller om du aktivt väljer en annan upplösning så får du välja hur skärmen ska bete sig, alltså om den ska sträcka ut bilden, zooma, visa svarta kanter på sidorna (så är det på min iaf, bör ju vara standard i allt)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Har det gjorts några mätningar gällande input lag på acern? Mycket viktigare för mig än G-sync och överklocknings hz. Skulle vart kul testa fler 120 hz monitorer dock då jag ju egentligen vill ha 3D men då ska det fungera lika bra som på CRT eller plasma.

Eftersom G-Sync kräver en separat scaler-modul från Nvidia själva och det är i scalern mycket av latensen uppstår, plus att hela idén bakom G-Sync handlar om att bättra spelupplevelsen: Tja, det skulle det förvåna mig ifall kommande G-Syncskärmar hade ovanligt hög latens över de fåtal, kring 1-4 millisekunder jag än så länge har observerat på G-Syncskärmar.

Samtidigt har jag lärt mig att aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom G-Sync kräver en separat scaler-modul från Nvidia själva och det är i scalern mycket av latensen uppstår, plus att hela idén bakom G-Sync handlar om att bättra spelupplevelsen: Tja, det skulle det förvåna mig ifall kommande G-Syncskärmar hade ovanligt hög latens över de fåtal, kring 1-4 millisekunder jag än så länge har observerat på G-Syncskärmar.

Samtidigt har jag lärt mig att aldrig säga aldrig.

Ja bra fråga finns det g-sync skärmar med input lag säg över 15 ms över huvud taget? Hur är det med AMDs freesync mindre strikt där verkar det med specifikationerna?

Då finns det kanske en anledning att kolla in dem. Jag har dock haft flyt att i de lir där jag kräver lågt input lag har jag inte behövt v-sync.

Just nu sitter jag ju med en 50" men från 1,8 meter pga för låg upplösning så jag får nog lite mer horisontell fov med en 34" 21:9 från 1 meter ändå. Men jag vill inte ha de obligatoriska 30 ms input lag som är industristandard med de här panelerna idag...

En annan fråga kommer 34"n upplevas som mindre eller större. Kommer ha den från halva avståndet ganska exakt som 50 tummaren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

Med Freesync är det upp till skärmtillverkaren att skapa så spelbar skärm som möjligt. Det kan alltså mycket väl komma Freesync-skärmar som inte är tänkta för spel, har förhållandevis hög latens och där Freesync/DP Adaptive Sync bara "råkade" följa med för att finessen finns i scaler-kretsarna hos den tredjepart som skärmtillverkaren köper ifrån.

Har inte observerat någon G-sync-skärm kliva över 5 ms i latens. Skulle gissa 3-4 ms av dessa
handlar om att vid G-syncande skärmar med större panelmatris, som 3440x1440, måste det också ske en uppskalning i grafikkortet när man jämför med CRT:n.

Permalänk
Medlem

TFTCentral håller på att testa Acer XR341CK för närvarande, så det dröjer nog inte länge innan vi ser ett test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

TFTCentral håller på att testa Acer XR341CK för närvarande, så det dröjer nog inte länge innan vi ser ett test!

Ser fram emot det testet. Detta är potentiellt mitt nästa inköp (möjligtvis att jag bygger en ny skylake burk baserat på skärmen).

En annan ultra wide 21:9 monitor jag ser fram emot är denna:
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/33.htm#asus_34_curve...

Hoppas det kommer en andra generations g-sync monitor med mer än en skärm igång (där den andra/tredje också är dp eller hdmi 2.0)
Det är den absolut största nackdelen med dagens g-sync monitorer.

Funkar klart om man bara har en speldator och inget mer, själv hade jag viljat köra monitorn med min privata bärbara och min jobb laptop med.

Det kommer funka med Acer free-sync skärmen, osäker på andra generationens g-sync skärmar dock.

Planerna för mig blir nog acer skärmen + ett Radeon Fury Pro (luftkyld eftermarknadskyld modell) i augusti.

Hur ser planerna ut för ni andra som funderar på dessa skärmar ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Hur ser ni annars på Free-sync kontra G-sync ?

AMD kommer aldrig kunna implementera stöd för G-Sync då tekniken är helt proprietär, men Nvidia skulle i framtiden teoretiskt sett stödja VESA adaptive-sync (och därmed få stöd för alla idag Free-sync skärmar).

De kan tillockmed behålla G-Sync namnet om de vill, bara utöka stödet till adaptive sync med.

Skulle de göra det, skulle det innebära döden för g-sync modulen, men vi konsumenter hade äntligen haft en standard teknik i skärmarna som funkar till alla grafikkort.

Hoppas på det i framtiden, helt jävligt att man blir låst till en grafikkortsmakare pga av vilken skärm man kör...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat med länkar till recension av Acer XR341CK och Dells skärm med samma panel.

Sammanfattningsvis så har acern låg input lag och ganska bra responstider (avg 8.7 G2G), bättre än Dells skärm. Overdrive betedde sig dock väldigt konstigt om man använde nvidia-kort. ULMB finns inte på den här utan verkar enbart komma till G-sync versionen.

Nackdelen är ett djupt stöd som begränsar möjligheten att använda den bekvämt på ett mindre skrivbord om man inte vill byta ut stödet mot något annat.

Permalänk
Medlem

Najs!

Acer skärmen verkar grymt bra! Blir lätt en sån, och tyvärr därmed inte ett nvidia kort.
För mig så är det viktigare med minst 3 bra inputs (då jag kommer köra 3 datorer till samma skärm, med en usb switch för mus+tangentbord).

Då är frågan, Radeon Fury X (med ny pump revision) eller en Radeon Fury Pro med eftermarknadskylare...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Najs!

Acer skärmen verkar grymt bra! Blir lätt en sån, och tyvärr därmed inte ett nvidia kort.
För mig så är det viktigare med minst 3 bra inputs (då jag kommer köra 3 datorer till samma skärm, med en usb switch för mus+tangentbord).

Då är frågan, Radeon Fury X (med ny pump revision) eller en Radeon Fury Pro med eftermarknadskylare...

Jag går i samma tankar, man får nog helt enkelt vänta tills den 14e så man kan avgöra hur Fury presterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Najs!

Acer skärmen verkar grymt bra! Blir lätt en sån, och tyvärr därmed inte ett nvidia kort.
För mig så är det viktigare med minst 3 bra inputs (då jag kommer köra 3 datorer till samma skärm, med en usb switch för mus+tangentbord).

Då är frågan, Radeon Fury X (med ny pump revision) eller en Radeon Fury Pro med eftermarknadskylare...

Varför inte inbyggd KVM switch i skärmen så slipper du en separat usb switch? Läste att någon LG 21:9 skärm har det men vet inte vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Varför inte inbyggd KVM switch i skärmen så slipper du en separat usb switch? Läste att någon LG 21:9 skärm har det men vet inte vilken

Ett av de primära syftena är ändå gaming. Så vill ha adaptive sync. Detta är första 21:9 monitorn som har det, och som dessutom gjort det bra.

Så separat switch för mus/tangentbord är ändå ok, kan ha alla tre datorerna på samma skrivbord, (de andra med dockor). bara switch skärm-input, och usb switch så kan jag använda exakt samma setup för alla datorer utan att koppla sladdar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@Cove: Okej, jag har ju redan en utan adaptive 29" modellen nästa uppgradering blir 34" med adaptive sync och förhoppningsvis KVM switch :). Har inte koll på vad som kommer och jag tror inte att det kanske alltid är specat om det är en integrerad KVM switch i USB hubben för skärmen.
Om du skaffar en och den har får du gärna höra av dig

Permalänk
Medlem

@lappen81 har du något exempel på en skärm med inbyggd usb switch ?

det måste vara specat på något sätt, då ett par av usb portarna måste vara dedikerade som switch portar (antagligen markerade med motsvarande skärminput).

tittar du på portarna på Acer skärmen så ser man direkt att den är tänkt som en "vanlig" usb hub, dvs en input, 4 outputs

dock relativt enkelt fixat, man behöver något liknande denna så kan man köra samma mus/tangentbord etc för flera datorer:
IOGEAR 4x4 USB Switch

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________