Lite äldre tangentbord från keytronic

Permalänk
Medlem

Lite äldre tangentbord från keytronic

Hejsan! Har ett lite äldre tangentbord från keytronic, sent 90 tal kanske?
Modellnumret är enligt baksidan e03623elsvp2k-c, jag antar att de första 6 tecken är den faktiska modellen och resterande vad det är för layout kanske?
Någon som känner till något om detta tangentbord? Blev lite nyfiken och kan inte hitta någonting när jag googlar modell.. Kan fixa bild imorgon!

Det känns inte som rubber dome, men inte heller mekaniskt..

Tack!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har tangentbordet en ganska platt ovansida och några plast-tabbar runt etiketten för LED-fönstren? I så fall är det troligen ett Key Tronic tangentbord med foam-and-foil - brytare. De kan ha antingen spiralfjädrar eller "rubber sleeves" under tangenterna. Dessa tangentbord har kapacitativ avkänning inuti och n-key rollover. Key Tronic tillverkade olika såna tangentbord från 70-talet till 90-talet och ofta som OEM till bl.a. Apple och Sun.
Det finns skumgummi inuti som en del av mekanismen, och på mycket gamla tangentbord kan det ha blivit till damm.

Om tangentbordet har rundade kanter så är det ett rubber dome. Många Key Tronic's är däremot ofta mycket skönare att använda än andra för de brukar ha rätt bra taktil feedback och inte vara mossiga i nedslaget. Innan jag började med mekaniska brytare använder jag bara rubber dome-tangentbord från Key Tronic - inget annat nådde upp till samma standard.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Tack för ett snabbt och bra svar
Tangentbordet är lite vågigt om det syns på den här bilden.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Om du vill få reda på vad det är för brytare så kan du ta av en tangent och ta en bild på brytaren under, det är säkert någon som kan identifiera dem då.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag har försökt men de sitter antingen fast helt, eller så sitter de riktigt hårt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det där är ju ett gammalt klassiskt Keytronic dock inte Ergoforce som den populäraste modellen hette (med variabel vikt på tangenter beroende på vilket finger som används).

Det där är ett rubberdome förmodligen jag har ett likadant står här hemma.

På 80-talet tillverkade Keytronic tangentbord med "foam and foil" brytare som är lite speciella men jag tippar på att det inte sitter några sådana i det du visat här. Keytronic har alltid klassats som ett utav de bättre rubberdomes som inte ruinerar en prismässigt.

Skulle tippa på att det ser ut såhär om du plockar bort tangenter:

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

@deeyay: okej tack så mycket för informationen tangenterna satt ruskigt hårt så jag vågade inte ta i mer. Min flickvän tyckte det var ett fint tangentbord som hon ville använda, vill inte råka förstöra det då:)

Låg uppe på vinden och min far ville slänga det, jag tyckte man lika gärna kunde behålla det!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Så länge som det är i fungerande skick så behåll det för all del! De är helt OK de där tangentborden och sköna för att vara rubberdome så länge det inte har åldrats illa. Exteriört ser ditt ut att vara i bra skick i alla fall.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag fick en gång ett liknande billigt på en loppis för att det var smutsigt. Efter att jag tagit isär och tvättat det så både såg och fungerade det som nytt.
Men jag har också fått tag på ett som ser likadant ut förutom att det var hemskt gulnat... och hade usel känsla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Findecanor: Tack för ett snabbt och bra svar
Tangentbordet är lite vågigt om det syns på den här bilden.
http://i.imgur.com/NamMAGnh.jpg

ah keytronic, har 5st såna och ergoforce (kt 2001). Skönaste tborden som finns imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

På kvibergs marknad i Göteborg finns det brukar man se 10-talet Ergoforce i obrutna originalförpackningar till salu för runt 50kr/st. Jag har köpt åt andra personever vid ett par olika tillfällen, men numera bor jag längre bort, utifall att någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

@deeyay: enligt mig är det i riktigt bra skick, det har nog bara använts nåt år och sen hamnat på vinden
Håller med om att de är sköna för att vara rubber dome, känns bekvämt att skriva på

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Findecanor:

Jag fick en gång ett liknande billigt på en loppis för att det var smutsigt. Efter att jag tagit isär och tvättat det så både såg och fungerade det som nytt.
Men jag har också fått tag på ett som ser likadant ut förutom att det var hemskt gulnat... och hade usel känsla.

Det som ligger hemma hos mig har gulnat en hel del och det har också rätt kass känsla. Inte som det ska vara. Så det kommer åka till tippen en vacker dag. In the meantime I'm loving my Topre (Novatouch)!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

På kvibergs marknad i Göteborg finns det brukar man se 10-talet Ergoforce i obrutna originalförpackningar till salu för runt 50kr/st. Jag har köpt åt andra personever vid ett par olika tillfällen, men numera bor jag längre bort, utifall att någon är intresserad.

Det där måste ha varit väldigt länge sen, och är hur som helst inte relevant i dag, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Det där måste ha varit väldigt länge sen, och är hur som helst inte relevant i dag, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag köpte som flest förra sommaren. Jag betvivlar att så mycket ändrats sedan dess men det kanske det har.

Permalänk
Medlem

Man brukar fortfarande se Key Tronic Ergo Force sälja på Tradera. Tangentbordet har sina fans.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hemska skolminnen med dessa !

Skaffa ett modell m istället, då börjar vi snacka..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Hemska skolminnen med dessa !

Skaffa ett modell m istället, då börjar vi snacka..

Tvärt om, när man bytte till Keytronic kunde man börja prata, med model m så satt man med hörselskydd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@deeyay: okej tack så mycket för informationen tangenterna satt ruskigt hårt så jag vågade inte ta i mer. Min flickvän tyckte det var ett fint tangentbord som hon ville använda, vill inte råka förstöra det då:)

Låg uppe på vinden och min far ville slänga det, jag tyckte man lika gärna kunde behålla det!

Dom är riktigt trevliga att skriva på hade den svarta Lifetime versionen
Frågan är väl om det är olika brytare då jag tror att Lifetime versionen skulle vara hållbarare (längre garanti på).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Alpha77:

Dom är riktigt trevliga att skriva på hade den svarta Lifetime versionen
Frågan är väl om det är olika brytare då jag tror att Lifetime versionen skulle vara hållbarare (längre garanti på).

Har personligen aldrig sett den varianten i det riktiga livet. Men jag måste säga att jag även nu tycker att det svarta ser riktigt trevligt ut.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Googlade på det och det såg ju riktigt trevligt ut! Snyggare än grått faktiskt Tur dock att inte jag ska ha det, tjejen gillar de gråa "retro" datorprylarna. Hon köpte nyligen en gammal grå ps2 mus också, trodde en usb-->ps2 adapter skulle funka men måste nog köpa en aktiv signalkonverterare.
Annars kanske en ps2 splitter funkar bra? Har bara ett ps2 uttag på moderkortet. Det är dator 2 i sign. som jag pratar om.

ursäkta offtopic på min egen tråd!

PS: hade glömt hur skönt mus med kula var! Riktigt trevligt faktiskt.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

En galen gammal tråd men..
Jag har själv haft ett gäng Key Tronic back in the days på 90 och 00-talet.
Skönast enligt mig att både skriva på och ljudet. Lite lagomt dämpat.

Finns det något modernt tangentbord idag som man kan köpa som liknar knapparnas känsla och ljud?
De mekaniska tangentborden med sina olika switchar är väl kanske de enda moderna alternativen?
Där finns ju en del lite tystare men ändå lagomt taktila att använda. Keychron är väl en ledande tillverkare? Iaf hypad av youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfeous:

En galen gammal tråd men..
Jag har själv haft ett gäng Key Tronic back in the days på 90 och 00-talet.
Skönast enligt mig att både skriva på och ljudet. Lite lagomt dämpat.

Finns det något modernt tangentbord idag som man kan köpa som liknar knapparnas känsla och ljud?
De mekaniska tangentborden med sina olika switchar är väl kanske de enda moderna alternativen?
Där finns ju en del lite tystare men ändå lagomt taktila att använda. Keychron är väl en ledande tillverkare? Iaf hypad av youtube

Jag skulle nog säga Topre. Topre Realforce är väl kanske det närmaste Keytronics Ergoforce. Ett sådant är för övrigt mitt primära tangentbord sedan många år nu.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Jag skulle nog säga Topre. Topre Realforce är väl kanske det närmaste Keytronics Ergoforce. Ett sådant är för övrigt mitt primära tangentbord sedan många år nu.

Aha!
Tack för tipset!

Jag har kollat in Topre Realforce. Det verkar som om det endast finns i US-layout eller så finns dem inte alls.
Går inte att köpa heller verkar det som. Har du något med nordisk layout? Vilken exakt modell har du? Går den att köpa på nätet?

Om inte, finns andra alternativ? Såg att nordichardware hade en artikel där de gick igenom några tangentbord med rubber dome.
Men givetvis är det en några år gammal artikel så de tangentbordet går inte att köpa. Alla är discontinued.

Letar jag på youtube efter Key Tronic så finns där ju videoklipp på ljudet så det borde ju att gå att efterlikna.
Kanske behöver man som jag nämnt tidigare leta sig till andra typer av brytare men.. det blir inte samma känsla utan gummi.

Det här är egentligen inte superviktigt. Jag kan tänka mig någon helt annat typ av tangentbord också såklart men. Hade ju vart kul om det fanns något modernt av det som fanns för lite mer än 20år sedan.

Skulle ju kunna tänka mig ett ergonomiskt Logitech-tangentbord. Typ K860 eller vad det heter samt en MX Master mus till det. Eventuellt MX Vertical.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfeous:

Jag har kollat in Topre Realforce. Det verkar som om det endast finns i US-layout eller så finns dem inte alls.
Går inte att köpa heller verkar det som. Har du något med nordisk layout? Vilken exakt modell har du? Går den att köpa på nätet?

Ja, det är väl lite av ett aber förstås, det är en nischprodukt bland nischprodukter... Mitt är med japansk layout, modellnamn 91U, vilket är ganska likt iso-layout men med lite fler knappar. Utöver det köpte jag en usb-usb-konverter av hasu ( https://geekhack.org/index.php?topic=109514.0 ) för att bland annat flytta runt funktionerna på de nedersta knapparna. Det har dock funnits iaf ett par modeller med nordisk layout, 88U och 105U, men de lär knappast kosta mindre på begagnatmarknaden än vad de gjorde nya.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Alpha77: Googlade på det och det såg ju riktigt trevligt ut! Snyggare än grått faktiskt Tur dock att inte jag ska ha det, tjejen gillar de gråa "retro" datorprylarna. Hon köpte nyligen en gammal grå ps2 mus också, trodde en usb-->ps2 adapter skulle funka men måste nog köpa en aktiv signalkonverterare.
Annars kanske en ps2 splitter funkar bra? Har bara ett ps2 uttag på moderkortet. Det är dator 2 i sign. som jag pratar om.

ursäkta offtopic på min egen tråd!

PS: hade glömt hur skönt mus med kula var! Riktigt trevligt faktiskt.

Har aldrig stött på en flerprotokollsmus med PS/2-plugg, så jo, det är nog aktiv adapter som gäller. Motsatsen är (var) dock vanlig, att USB-möss också stödjer PS/2 om man kopplar in dem i en PS/2-port med dum adapter.

Splitterkablarna är också "dumma", de används specifikt till datorer med kombinationsport. Pinouten är vad jag minns inte heller riktigt standardiserad, så man bör ta det försiktigt med experimenterandet.

Startech har en adapter som fungerar utmärkt med scrollwheel också - det kan ibland vara problematiskt med det billigaste kinaskräpet. Vill du lyxa till det på riktigt kan du ordna denna från Blackbox.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!