SSD till Lenovo T420

Permalänk
Medlem

SSD till Lenovo T420

Hallå. Jag har köpt ut min skoldator. En Lenovo T420 (4178-CJG) och jag vill sätta in en SSD i den. Jag kan köpa en vanlig SSD och kollade då på en MX100 256GB men såg att datorn har mSata (tror jag).

Då kollade jag upp denna SSD istället:
https://www.dustinhome.se/product/5010821229/m550
och första frågan är om den är bra.
Andra frågan är om det fungerar att ha OS på mSata då det är så gammal styrkrets (sandy bridge) (eller blandar jag ihop det med M.2?)

Tack på förhand
Hampus

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Lenovo har som tillval att bland annat integrera olika typer av modem direkt i datorn, en plats där även mSATA SSD kan anslutas.

Det ska inte vara några problem att köra OS på mSATA, du behöver dock konvertera den till primary drive, vilket görs genom att följa nedanstående guide.
https://forums.lenovo.com/t5/T400-T500-and-newer-T-series/T42...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en mPCIe och mSATA kombo-slot, så mSATA-SSD ska fungera. Den bör även kunna boota från mSATA eftersom det inte skiljer sig från vanlig SATA med annat än själva anslutningen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag hade tänkt göra en ren installation av windows och den guiden var för migration. Är det som att installera på en stationär då?

Sedan fattar jag inte vad de två kablarna är för. Är det antenner för modem eller liknande som du sa?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Okej. Jag hade tänkt göra en ren installation av windows och den guiden var för migration. Är det som att installera på en stationär då?

Sedan fattar jag inte vad de två kablarna är för. Är det antenner för modem eller liknande som du sa?

Om du ska göra en ren installation av en Lenovodator är det rekommenderat att du i förväg kollar på eventuella drivrutiner och annat du kan behöva för att saker som bluetooth(om du har det inbyggt), WiFi, ljud ska fungera felfritt.

Nedan ser du vad som behövs för just din dator:
http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks...

Då kontakten är en kombinerad mSATA, WWAN finns kablarna där för att kunna kopplas till ett eventuellt nätverkskort/modem. Du kan alltså bara ignorera dem vid installation av mSATA.

Efter installation av mSATA ska du inte ha någon annan lagring installerad i datorn, det är alltså rekommenderat att du tar ut eventuell 2,5" disk för att undvika problem vid installation av Windows.

Därefter bör det vara som installation på vanlig stationär.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

Om du ska göra en ren installation av en Lenovodator är det rekommenderat att du i förväg kollar på eventuella drivrutiner och annat du kan behöva för att saker som bluetooth(om du har det inbyggt), WiFi, ljud ska fungera felfritt.

Nedan ser du vad som behövs för just din dator:
http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks...

Då kontakten är en kombinerad mSATA, WWAN finns kablarna där för att kunna kopplas till ett eventuellt nätverkskort/modem. Du kan alltså bara ignorera dem vid installation av mSATA.

Efter installation av mSATA ska du inte ha någon annan lagring installerad i datorn, det är alltså rekommenderat att du tar ut eventuell 2,5" disk för att undvika problem vid installation av Windows.

Därefter bör det vara som installation på vanlig stationär.

Aha. Men då tror jag jag har fått veta allt jag behöver
Tack så mycket

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Jag installerade en mSATA på min X220 med Sandy Bridge och det fungerade (fungerar) utan problem. Lenovo har ju också väldigt bra och pedagogiska filmer om hur man monterar/demonterar i princip alla komponenter och så (på Thinkpads) vilket underlättar. https://www.lenovoservicetraining.com/showcase?sid=483&key=TG...