Blackberry arbetar på Android-telefon med dedikerat tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, Apple har lagt sina transistorer på två, för klassen, riktigt starka kärnor + en hel del cache (i A7/A8 har man har en L3-cache som fungerar lite som Crystalwell i Intels Iris Pro). Flaggskeppsandroiderna har typiskt 8 kärnor idag, 4 "stora/snabba" och 4 "små/strömsnåla". Problemet är att de stora inte är lika avancerade som Apples, bl.a. för att man ska få plats med 4st.

Har sett presentationer från Qualcomm där man visar att de mätningar man själv gjort visar att extremt få applikationer använder mer än en CPU-kärna, ingen applikation i presentationen använde mer än 2 "fulla" kärnor (fanns en app som hade last på 4 kärnor, men då var det 100% på en kärna och runt 30% på de övriga tre). Det skrämmande var att den som presenterade stod i samma veva och förklarade att man tittade på att designa framtida systemkretsar med 8 kärnor, snacka om att skita i de resultat man själv tagit fram...

Hela grejen med fler kärnor känns som någonting som spillde över från serversidan till hemmet, och blev lite av ett megapixel-race. När amd började släppa 6-kärniga phenom, då tänkte jag och många andra att "nu jävlar kommer alla applikationer och spel bli flertrådade". I verglighen så presterar en 2-kärnig intel idag bättre i de flesta fall än min phenom x6. jag tror inte jag fått någon större nytta av mina 6kärnor annat än i photoshop kanske under dessa 5 år sen jag köpte CPUn. Hade likagärna kunna ha en Phenom X4 980

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

imponerande Blackberry! Älskar riktiga tangentbord av flera anledningar.
Ett är att skärmen inte täcks över med ett sw-tgb så det blir bättre till ex chat och annat där man vill kunna nyttja hela skärmen. Hoppas dock det blir ett riktigt tunt tgb.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Hoppas att den inte är större än X10miniPro, det börjar bli dags att hitta en värdig ersättare..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Hade aldrig hört talas om BlackBerry innan en amerikansk vän berättade om det för mig... Var det verkligen stort i Sverige? Känns som om att vi gick från glid/vik telefoner till smartphone direkt här...

För övrigt är det enda jag kan tänka mig att använda Android, fast då utan Google...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har den fullt QWERTY tangentbord så sjunger jag glatt har saknat detta sedan min Nokia N900, har dykt upp ett par lurar med Android och utfällbart QWERTY tangentbord men inte i Sverige och det var några år sedan.

Håller tummarna! Blir det rätt kan jag som på min N900 förr programmera on the go! (sen är det underbart med tangentbord över pekskärm för att skriva).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Äntligen! Har den fullt QWERTY tangentbord så sjunger jag glatt har saknat detta sedan min Nokia N900, har dykt upp ett par lurar med Android och utfällbart QWERTY tangentbord men inte i Sverige och det var några år sedan.

Håller tummarna! Blir det rätt kan jag som på min N900 förr programmera on the go! (sen är det underbart med tangentbord över pekskärm för att skriva).

Jag sjunger också glatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Äntligen! Har den fullt QWERTY tangentbord så sjunger jag glatt har saknat detta sedan min Nokia N900, har dykt upp ett par lurar med Android och utfällbart QWERTY tangentbord men inte i Sverige och det var några år sedan.

Håller tummarna! Blir det rätt kan jag som på min N900 förr programmera on the go! (sen är det underbart med tangentbord över pekskärm för att skriva).

Det har funnits flera android med QWERTY i sverige, även om det var några år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt vitsen då dagens virtuella tangentbord är så pass bra. Sen finns ju även speak to text m.m.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Att ha ett dedikerat tangentbord på en telefon är ungefär som att köra touch tangentbord på datorskärmen. Vafan är vitsen?! känns bara så fel.

Btw svårt att swype:a på ett dedikerat tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Windows Phone men kör Android enbart för att Samsung släpper sitt flaggskepp till Android. Det bästa vore om man kunde välja OS på sin telefon, då skulle WP garanterat få fler användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag hade hellre sett att de tar med deras fantastiska virtuella tangentbord till Android än att göra en med fysiskt tangentbord. Lyckligtvis har iOS Crimson Keyboard som imiterar det väl men det är tyvärr lite buggigt med tredjepartstangentbord på iOS överlag. För övrigt kört Android i många år nu men gick nyligen över till en 6+ nu och kunde inte vara nöjdare. Android och öppenhet i sin ära men iOS känns mer polerat och moget. Passar mig som växt ifrån allt med flashning av custom roms och sånt och ett liv som betatestare i stort sett.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Den här ser jag fram emot riktigt mycket...
Folk har saknat inbyggt tangentbord, så tror den kommer sälja ganska bra!!

älskar blackberry att de kör fysiska knappar på mängder av modeller fortfarande!!!
Dock kommer den säkerligen inte ha åäö...
Min Xperia pro har krashat och kör just nu full touch, fick ju köpa ny...

Men kommer denna bb så kommer jag nog köpa den faktist
Sen är ju de gamla qwerty lurarna för slöa nu också :D, så en ny qwerty blir kanon på marknaden tror jag.

Permalänk

Det här är mycket goda nyheter för min del! Har alltid gillat riktiga qwertybord.. Har sagt i flera år att om blackberry pysslar ihop en sådan här telefon så köper jag den! Blev mycket glad när dom släppte sin passport men sålänge dom kör sitt egna OS så kommer jag nog inte våga köpa den tyvärr.

Skriva på en touchmobil är lite utav det värsta jag vet..Oavsett tangentbord osv.

Permalänk
Medlem

Känns mer som att det skulle röra sig om någon tredjepartsprodukt om det är Android, så jag skulle inte förvänta mig att det är det minsta intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Jag sjunger också glatt!

Då är vi två!

Skrivet av Json_81:

Det har funnits flera android med QWERTY i sverige, även om det var några år sen.

Precis som jag skrev, några med undermåttlig hårdvara (ink skärm) samt och ett par brukbara sen har vi de "chat IM" inriktade... Så var många år sedan det kom en bra lur till Sverige så självklart är man glad att det kanske dyker upp något vettigt

Importerade några för några år sedan men man tröttnar fort på avsaknaden av åäö på import lurar, sen har några av de som dykt upp i Sverige har haft en väldigt konstig placering av åäö.

Så av QWERTY lurarna jag haft vinner nog Nokia N900 samt Qtek 9000, N900:an var en rolig hacklur och underbar layout, Qtek 9000 var ett dasslock och kom med Windows CE/MWM men gick att hacka dit Linux på men var underbar för övrigt för sin tid. Har även haft Nokia N97:an, luren i sig var bra men föråldrat Symbian i grunden var en extremt stor nackdel samt en mardröm att programmera för.

Så nu väntar jag med spänning vad det skall bli av detta

Edit bild på Qtek 9000, möjligt att svara och prata med luren stängd och skärmen neråt, går flippa fronten så skärmen är utåt med:

Nokia N900:

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Då är vi två!

Precis som jag skrev, några med undermåttlig hårdvara (ink skärm) samt och ett par brukbara sen har vi de "chat IM" inriktade... Så var många år sedan det kom en bra lur till Sverige så självklart är man glad att det kanske dyker upp något vettigt

Importerade några för några år sedan men man tröttnar fort på avsaknaden av åäö på import lurar, sen har några av de som dykt upp i Sverige har haft en väldigt konstig placering av åäö.

Så av QWERTY lurarna jag haft vinner nog Nokia N900 samt Qtek 9000, N900:an var en rolig hacklur och underbar layout, Qtek 9000 var ett dasslock och kom med Windows CE/MWM men gick att hacka dit Linux på men var underbar för övrigt för sin tid. Har även haft Nokia N97:an, luren i sig var bra men föråldrat Symbian i grunden var en extremt stor nackdel samt en mardröm att programmera för.

Så nu väntar jag med spänning vad det skall bli av detta

Edit bild på Qtek 9000, möjligt att svara och prata med luren stängd och skärmen neråt, går flippa fronten så skärmen är utåt med:
http://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/qtek/qtek_9000_00.jpg
Nokia N900:
http://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/nokia/nokia-n900_003.jpg

Konseptbilder(?)
Mycket intressant och kul att mecka med om den ser ut såhär.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Tack för bilderna, ja ser tämligen intressant ut! Kan passa mig som handsken.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Blackberry verkar börja göra drömlurar :D(koncept eller verklighet får verkligheten bestämma )
Men jag tycker de kan satsa på en Svensk version med åäö på det fysiska tangentbordet.
Men det lär väl aldrig hända iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

Fyfan för er som hanterar era jobbmobiler som privata enheter....)

???

Vad tänkte du på här?

Skrivet av plexorg:

Skulle gärna se en Android telefon/användare som kan knytas till en domän och hanteras via AD etc.

Jo, det kan jag förstå vore smidigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Jag tror inte det kommer bli en storsäljare, men den nisch av människor som föredrar slide phones kommer ju bli väldigt nöjda att det äntligen kommer en ny slide med android. Men jag tvivlar på att andra tillverkare kommer haka på och konkurrera, någon renässans för fysiska tangentbord ser jag inte i framtiden.

Ja, det känns lite passé.

Själv så använder jag ett grymt smidigt vikbart tangentbord som är lätt att ha med i en väska eller mapp. Använder det mest till min iPad (som nu när jag skriver detta), men ibland även till telefonen. Det kommer ifrån Microsoft, men stödjer förutom Windows, och Windows Mobile (10) även Android och iOS. Har även minne för snabbväxling emellan två uppkopplade blåtandsenheter. Det enda lilla negativa är att man får ett gap på mitten där det viks ihop, samt att de gjort tangenterna för Å, Ä och Ö lite mindre än de vanliga.

Har använt i 1-2 månader rätt aktivt varje dag sedan jag köpte det, och laddade upp det enda gången, och laddningen är just nu på starka 74%. Laddas med vanlig mikro-USB, men misstänker att det kommer att gå mer än ett halvår innan dess.

https://www.microsoft.com/hardware/sv-se/p/universal-foldable...

Rekommenderas varmt till både telefon och platta!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag är en av dom som använder jobbmobilen som privat telefon men jobbar själv som IT tekniker så vi får sköta supporten på telefonen själv också.

Jag använder också min telefon som både jobbmobil och privatmobil (dubbla SIM-kort). Arbetsgivaren betalar merparten av telefonen/tillbehör och abonnemang, men jag står själv för min egen support.

Helt OK upplägg (win-win).

Så himla underbart att normalt kunna gå runt med en enda telefon (ibland så kan jag ta med mig fler vid behov, och som backup på resor).

Synd att inte fler telefoner stödjer dubbla SIM - grymt smidigt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Finns en del företag som har policy att köra BB. Men dom kommer inte gå över på Android versionen om det inte är nerlåst ordentligt.
BES 10 eller 12 som kommer, har massa management delar som helt saknas för de övriga telefonerna. man kan styra nästan allting som går att ha på (wifi, BT, m.m).

Dock går det knappt att få tag på Blackberry i Sverige nu. Lär inte bli lättare iheller med tanke på att 55 av 57 anstälda i Malmö nyligen fick kicken :S

Neddragningarna på personal, och nu den påbörjade övergången till Android, är ganska troliga tecken på att de fullföljer strategi att så sakta påbörja att gå ur marknaden med eget OS. Vad vi ser är väldigt sannloikt början på slutet för BB10. Synd på ett trevligt system.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oled ger övermättade färger, pixelracet är idiotisk då jag aldrig upplevt 1334x750 som en begränsning på 4.7" (tänk hur mycket lättare det är för GPU-delen att dra runt detta jämfört med dagens flagandroider med 2560x1440 som är ~3.7 gånger så mycket data).

Apple verkar också vara de enda som höll sig nyktra när de funderade på hur man lämpligen designade CPU-delen till en liten interaktiv enhet. >=4 svaga kärnor (relativt vad Apple har) är inte rätt, framförallt inte när det inte ens finns vettiga APIer för att på något sätt utnyttja mycket mer än 2 kärnor (förgrund + bakgrund).

Jag förderar själv Windows (design, gränssnitt) och iOS (apputbud) över Android (jo, har ägt ett antal lurar med det också), men håller med dig om att Apple har den normalt sett bäst sammansatta hårdvaran.

Det enda jag personligen saknar (med det är nog en nisch, precis som de som vill ha inbyggt tbd i telefonen) är stöd för dubbla SIM-kort (Apple hade för ett tag sedan en idé om Soft-SIM, som hade varit grymt, men tyvärr så verkade de som om de backade ifrån den idéen).

Kör just nu en Lumia 950XL som huvudtelefon (behöver inte så mycket appar på huvudteledon), men det är ingen fantastisk kvalitet på hårdvaran längre. Varken på komponentval/intern design med varma Qualcommkretsar, eller på extriör byggkvalitet (inte alls som på Nokiatiden). Påminner mig mycket om mina Samsungtelefoner (och det menar jag tyvärr inte i någon positiv bemärkelse).

Sedan, trots att Android är så överlägset störst, så tycker jag att Apple och iOS fortfarande har det överlägset största apputbudet med god kvalitet. Allt funkar så mycket bättre och enklare på iOS än vad det gör på alla andra mobilsystem.

Sedan så föredrar jag personligen både desktop/användarfunktioner i Android och Windows över iOS, som ju är rätt gammaldags med metaforen "radda med enbart massa dumma oöversikgtliga ikoner".

Men gällande balanserad kvalitativ hårdvara, och kvaliteten på apparna, så finns det inget som slår Apple för närvarande. De må vara lite tråkiga och konservativa, men allt fungerar normalt väldigt väl.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Sluta trolla

Vad tänkte du på här? Så iaf inget direkt fel med just det inlägget du kommenterade?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/