Bygga strandhögtalare

Permalänk
Medlem

Bygga strandhögtalare

Hej alla glada!

Nu när det är dags för sommar så tänkte jag bygga en portabel strandhögtalare som jag och mina kompisar kan ta med oss när vi är ute och busar. Jag har dock aldrig byggt någon högtalare förut och har inte så mycket erfarenhet. Så därför behöver jag er hjälp. Jag behöver lite tips på vad jag skall ha för Högtalare/förstärkare/batteri osv. Priset som jag har tänkt mig är runt 3-4000 kronor men kan man få den billigare så är det såklart bra. Vikten spelar ingen roll, runt 15kg är helt okej. Då jag kommer bygga lådan som två stycken bär den.

Just nu har jag tänkt mig:
Högtalare Pioneer TS-A6923iS
Batteri 12ah Gel-batteri från Biltema
Jag har dock ännu ingen aning om vad jag skall ha för förstärkare. Alla tips och idéer är välkomna

Permalänk

@Poddarn:

Tjennare, är själv i tankarna att bygga portabelt ljudsystem och kommer då nyttja något i still med dessa:
http://8192.shop.textalk.se/ljud/forstarkare/t-amp/2x20w/lvpi...
http://8192.shop.textalk.se/ljud/forstarkare/t-amp/2x20w/yuan...
Jag kommer dock beställa ifrån Ebay för att hålla nere priset.

Och sen kommer jag nyttja 2st 4ohms högtalare, antigen 2 st fullrange eller 2 st koaxialer.

Det jag sitter och spånar i nu är hur jag ska lösa det med batteri... I mitt fall vill jag ha det enkelt, kunna koppla in den i väggen så den laddar och är användningsbar och när sladden åker ur väggen ska den nyttja batteriet direkt. Fördelen med kretskortet i andra länken är att den klarar av spänningar ner till 11.X V vilket är bra vid batteridrift.

Jag har även övervägt om man ev skulle bygga små solceller på ovansidan.

Om du söker på "Ta2020 Portable Boombox" på youtube kommer du hitta många exempel på system, även med blåtand och sådant.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk

Jag och en polare byggde en för ett par år sen.
Vi använde oss av en 12 tums baslåda som inte användes. Satte in 2 st 12Ah ackumulatorer.
Samt en bilstereo som hade blåtand. Samt ett mindre slutsteg för basen. Använde en 2 diskanten och två 5,25" element från ett par golv högtalare.
Blev riktigt bra ljud faktiskt.
Kan rekommendera att använda en färdig låda och bilstereo för att få en universal stereo.
Köpte bilstereon från Kjell & company. Inte lika djup som vanligt. I om att den inte hade CD.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.