Spotify planerar prismatcha Apple Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men är inte Spotify Connect låst till Spotify och deras certifierade produkter?

Vad är då skillnaden emot Apple?

Skillnaden är att alla datorer och smartphones kan köra Spotify connect. Visst, produkter som ex. surround receivers kan, likt Airplay, ceritiferas för Spotify Connect, men har man redan en HTPC så behöver man inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Hur kommer applikationen fungera i PC och Mac? Ska det vara en fristående applikation eller kommer det vara inbyggt i iTunes?

Inte separat program – inbakat i iTunes.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte separat program – inbakat i iTunes.

Fy. iTunes, eller Apple program överhuvudtaget i Windows är ju segt och dåligt. På Mac så är det helt ok men varje gång jag prövat Safari eller iTunes så har det varit segt och dåligt på Windows. Ska dom konkurrera med Spotify får dom skärpa sig och optimera programmen bra även på andra plattformar än deras egen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Fy. iTunes, eller Apple program överhuvudtaget i Windows är ju segt och dåligt. På Mac så är det helt ok men varje gång jag prövat Safari eller iTunes så har det varit segt och dåligt på Windows. Ska dom konkurrera med Spotify får dom skärpa sig och optimera programmen bra även på andra plattformar än deras egen

När testade de Safari sist i så fall? Safari finns inte ens till Windows längre, Apple skrotade Windows stödet i.o.m lanseringen av Safari 6 för 3 år sedan.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.458701/apple-skrotar-safari-f...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

När testade de Safari sist i så fall? Safari finns inte ens till Windows längre, Apple skrotade Windows stödet i.o.m lanseringen av Safari 6 för 3 år sedan.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.458701/apple-skrotar-safari-f...

Skickades från m.sweclockers.com

Tog det som exempel bara. Nu är det ju iTunes som är i fokus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tog det som exempel bara. Nu är det ju iTunes som är i fokus

Samma sak där, förstår inte problemet med iTunes heller, jag har aldrig haft problem med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Samma sak där, förstår inte problemet med iTunes heller, jag har aldrig haft problem med det.

Skickades från m.sweclockers.com

iTunes har alltid varit ett väldigt segt program på Windows för många

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

iTunes har alltid varit ett väldigt segt program på Windows för många

Segt hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Segt hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Programmet i sig och även att den tar mycket resurser i bakgrunden antagligen eftersom så många klagar på att hela datorn blir seg bara av att programmet är igång. Har dock inte sett klagomål på samma sätt hos Mac-användare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Programmet i sig och även att den tar mycket resurser i bakgrunden antagligen eftersom så många klagar på att hela datorn blir seg bara av att programmet är igång. Har dock inte sett klagomål på samma sätt hos Mac-användare

Nej iTunes vill man helst slippa behöva använda på Windows-datorer. Det är betydligt segare där oavsett hårdvara jämfört med på en MacBook t.ex.

Frågan är varför de inte kunnat anpassa programmet till Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Nej iTunes vill man helst slippa behöva använda på Windows-datorer. Det är betydligt segare där oavsett hårdvara jämfört med på en MacBook t.ex.

Frågan är varför de inte kunnat anpassa programmet till Windows?

Tror det inte handlar om att dom kan eller inte kan utan att dom skiter i det vilket dom själva förlorar på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Programmet i sig och även att den tar mycket resurser i bakgrunden antagligen eftersom så många klagar på att hela datorn blir seg bara av att programmet är igång. Har dock inte sett klagomål på samma sätt hos Mac-användare

Ja jag blev iallafall glad när de tog bort kravet på iTunes för att kunna använda sin iPhone.

EDIT: Vilket visserligen var EVIGHETER sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fy. iTunes, eller Apple program överhuvudtaget i Windows är ju segt och dåligt. På Mac så är det helt ok men varje gång jag prövat Safari eller iTunes så har det varit segt och dåligt på Windows. Ska dom konkurrera med Spotify får dom skärpa sig och optimera programmen bra även på andra plattformar än deras egen

Ja, jag håller med där. Som sagt funkar iTunes ändå rätt bra i OS X om man kör det, men det har blivit rörigt användargränssnitsmässigt med för mycket olika saker inbakade i programmet. Tror också det vore smartare med ett separat ”Apple Music”-program.

Safari har Apple lagt ned för Windows för länge sen – det kom väl aldrig riktig loss. Microsoft-program på OS X är överlag inte direkt snabba de heller, men det är ingen ursäkt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Nja det kommer inte att gynna oss konsumenter i längden med så få aktörer. Det här sociala experimentet visar att alla är med och lägger bud tills det bara är 2 budläggare kvar. 200 kr auktioneras ut för 5 kr till en början och det slutar med att vinnaren får betala över 400 kr för att få 200 kr, där den som kommer 2:a måste betala hela sitt sista bud. Samma sak med Spotify och Apple där de lägger mer pengar än vad de tjänar tills någon ger sig, sen har den andre hela marknaden och kan lägga vilket pris de vill för att åter tjäna ihop sina pengar. Eftersom det är apple så kanske vi får betala 500 kr/mån om det slutar med att de har monopolet på största utbudet. Hjärnstorm - auktionen

Det jag funderar på är med den här prissättningen varför Taylor Swift och andra artister som har sagt att de gärna vill gå ifrån Spotify för att de inte får tillräckligt med pengar, varför skulle de då haka på Apple? Ska de blöda mer pengar åt artisterna?

Kanske för att Apple betalar mer till skivbolagen än vad de andra gör

Så mycket tjänar Apple på sin musiktjänst

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte separat program – inbakat i iTunes.

Haha, där var svaret på om jag ska testa det eller inte.
Inte ens om det var gratis skulle jag använda det genom iTunes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Inte separat program – inbakat i iTunes.

Det är inte inbakat i Itunes, hur har du tänkt dig att det ska fungera på Android om du behöver Itunes?

"Apple® today unveiled Apple Music™, a single, intuitive app that combines the best ways to enjoy Music"

"Apple Music is a revolutionary streaming service and app that puts the entire Apple Music catalog at your fingertips across your favorite devices."

https://www.apple.com/pr/library/2015/06/08Introducing-Apple-...

Däremot är appen inbakad i iOS 8.4 som släpps 30 Juni.

http://www.techtimes.com/articles/59592/20150611/apple-ios-8-...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Kanske för att Apple betalar mer till skivbolagen än vad de andra gör

Så mycket tjänar Apple på sin musiktjänst

Citat:

Det mesta av pengarna hamnar inte i Apples kassakista. Istället betalar företaget något mer till skivbolag och artister än vad som är standard. Apple har bekräftat till Recode att företaget kommer att betala vidare 71,5 procent av intäkterna från tjänsten. Utanför USA kan denna siffra variera något, men i genomsnitt ligga något högre på 73 procent, enligt Robert Kondrk som tillsammans med Itunes-chefen Eddy Cue förhandlat med skivbolagen.

Siffrorna är något högre än för konkurrerande tjänster, där 70 procent anges vara det vanliga. Apples något högre andel ska dock kompensera för den gratis testperiod på hela tre månader, under vilken ingenting betalas ut för musiken som strömmas. De flesta andra musiktjänster erbjuder bara en månads testperiod.

Så de betalar hela 1,5-3 procentenheter mer med motiveringen att de har en längre testperiod då de inte betalar ut något alls. En person måste prenumerera i två år innan de har betalat av den gratis testperioden mot skivbolagen om man utgår från den högre siffran på 73 %. Om en person bara använder de tre gratismånaderna så krävs det alltså att någon annan prenumererar i fyra år för att kompensera. Totalt verkar det alltså inte vara någon signifikant skillnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så de betalar hela 1,5-3 procentenheter mer med motiveringen att de har en längre testperiod då de inte betalar ut något alls. En person måste prenumerera i två år innan de har betalat av den gratis testperioden mot skivbolagen om man utgår från den högre siffran på 73 %. Om en person bara använder de tre gratismånaderna så krävs det alltså att någon annan prenumererar i fyra år för att kompensera. Totalt verkar det alltså inte vara någon signifikant skillnad.

Så de tjänar mer på alla gratisanvändare av Spotify då menar du? Vet inte hur du tänker eller räknar, men helt galet uppåt väggarna verkar de då vara

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte inbakat i Itunes, hur har du tänkt dig att det ska fungera på Android om du behöver Itunes?

"Apple® today unveiled Apple Music™, a single, intuitive app that combines the best ways to enjoy Music"

"Apple Music is a revolutionary streaming service and app that puts the entire Apple Music catalog at your fingertips across your favorite devices."

https://www.apple.com/pr/library/2015/06/08Introducing-Apple-...

Däremot är appen inbakad i iOS 8.4 som släpps 30 Juni.

http://www.techtimes.com/articles/59592/20150611/apple-ios-8-...

Visst – för de mobila plattformarna, men nu menar jag på OS X och Windows:

”iTunes – The heart of Apple Music and home to a universe of entertainment. Movies, television, music, and more all come together here.”

http://www.apple.com/music/

Tycker som sagt att det är synd. Tror det hade varit smidigare med separat Apple Music-program i OS X, Windows och kanske längre fram; Linux.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Så de tjänar mer på alla gratisanvändare av Spotify då menar du? Vet inte hur du tänker eller räknar, men helt galet uppåt väggarna verkar de då vara

Gratisanvändarna på Spotify lyssnar på reklam så Spotify delar fortfarande ut pengar till artisterna för lyssningar även om du använder en gratisversion av Spotify. Om du hade läst artikeln du länkade så står det klart och tydligt att Apple betalar en lite högre andel för att kompensera för de tre gratismånaderna då de inte betalar något till artisterna. Tror du inte på mina siffror så är det fritt fram att räkna själv. Det enda du behöver är 9,99 USD per månad, tre månader gratis, 73 % av pengarna från Apple och 70 % från alla andra. Allt är siffror direkt från artikeln du länkade. Faktum är att det räcker med att läsa de två styckena jag citerade i mitt förra inlägg.

9,99 USD * (0,73-0,70) = 0,2297 USD/månad extra som Apple betalar.
3 * 9,99 * 0,70 = 20,979 USD är pengarna som skivbolagen går miste av på grund av att de inte får några pengar på tre månader.
20,979/0,2297 = 91,33 månader = 7,6 år är tiden det tar för den högre ersättningen att nå upp i samma nivå som en tjänst utan gratis månader.

Sedär, jag hade räknat fel. Jag missade att multiplicera med tre i förlorade pengar i första uträkningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Visst – för de mobila plattformarna, men nu menar jag på OS X och Windows:

”iTunes – The heart of Apple Music and home to a universe of entertainment. Movies, television, music, and more all come together here.”

http://www.apple.com/music/

Tycker som sagt att det är synd. Tror det hade varit smidigare med separat Apple Music-program i OS X, Windows och kanske längre fram; Linux.

Aha, du tänkte så. Då jag själv inte använder streamingtjänster på datorn, utan bara i mobilen (och knappt där), så snöade jag in för mycket på det.

Skrivet av Zotamedu:

Gratisanvändarna på Spotify lyssnar på reklam så Spotify delar fortfarande ut pengar till artisterna för lyssningar även om du använder en gratisversion av Spotify. Om du hade läst artikeln du länkade så står det klart och tydligt att Apple betalar en lite högre andel för att kompensera för de tre gratismånaderna då de inte betalar något till artisterna. Tror du inte på mina siffror så är det fritt fram att räkna själv. Det enda du behöver är 9,99 USD per månad, tre månader gratis, 73 % av pengarna från Apple och 70 % från alla andra. Allt är siffror direkt från artikeln du länkade. Faktum är att det räcker med att läsa de två styckena jag citerade i mitt förra inlägg.

9,99 USD * (0,73-0,70) = 0,2297 USD/månad extra som Apple betalar.
3 * 9,99 * 0,70 = 20,979 USD är pengarna som skivbolagen går miste av på grund av att de inte får några pengar på tre månader.
20,979/0,2297 = 91,33 månader = 7,6 år är tiden det tar för den högre ersättningen att nå upp i samma nivå som en tjänst utan gratis månader.

Sedär, jag hade räknat fel. Jag missade att multiplicera med tre i förlorade pengar i första uträkningen.

Du missar även att räkna in alla kommande betalande kunder men skivbolagen förlorar faktiskt ingenting på detta, det går under samma utgift för dem som PR och är endast ren marknadsföring som de på sikt tjänar på, inget främmande för dem då de gjort samma sak under alla tider. Vidare så betalar inte Apple ett öre till artisterna, de betalar till skivbolagen som i sin tur fördelar dem till artisterna.
Hur vet du att reklamintäkterna på Spotify går till artisterna och inte till Spotify's kassa?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Aha, du tänkte så. Då jag själv inte använder streamingtjänster på datorn, utan bara i mobilen (och knappt där), så snöade jag in för mycket på det.

Lugnt. Inte lätt att veta – jag skrev ju aldrig att det inte handlade om mobila plattformarna. Men det var ett svar på tidigare diskussion om Itunes. Jaja…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Gratisanvändarna på Spotify lyssnar på reklam så Spotify delar fortfarande ut pengar till artisterna för lyssningar även om du använder en gratisversion av Spotify. Om du hade läst artikeln du länkade så står det klart och tydligt att Apple betalar en lite högre andel för att kompensera för de tre gratismånaderna då de inte betalar något till artisterna. Tror du inte på mina siffror så är det fritt fram att räkna själv. Det enda du behöver är 9,99 USD per månad, tre månader gratis, 73 % av pengarna från Apple och 70 % från alla andra. Allt är siffror direkt från artikeln du länkade. Faktum är att det räcker med att läsa de två styckena jag citerade i mitt förra inlägg.

9,99 USD * (0,73-0,70) = 0,2297 USD/månad extra som Apple betalar.
3 * 9,99 * 0,70 = 20,979 USD är pengarna som skivbolagen går miste av på grund av att de inte får några pengar på tre månader.
20,979/0,2297 = 91,33 månader = 7,6 år är tiden det tar för den högre ersättningen att nå upp i samma nivå som en tjänst utan gratis månader.

Sedär, jag hade räknat fel. Jag missade att multiplicera med tre i förlorade pengar i första uträkningen.

Vi kan döda din beräkning omgående, Apple backar – artister får betalt

"Efter ett öppet brev från Taylor Swift backar Apple, och meddelar att de kommer att betala artister för tjänsten Apple Music även de första tre månaderna."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Vi kan döda din beräkning omgående, Apple backar – artister får betalt

"Efter ett öppet brev från Taylor Swift backar Apple, och meddelar att de kommer att betala artister för tjänsten Apple Music även de första tre månaderna."

Min uträkning stämde fram tills artister, det var betydligt fler än Taylor Swift, började klaga på deras lite udda system. Nu fick Apple backa och vackert betala för sig som alla andra. Återstår att se om de gör med ersättningsnivån mot artisterna. Motiveringen till den marginellt högre nivån var ju som sagt för att ersätta för att de inte betalade ett öre de tre första månaderna med en fantastisk ROI på 7 år i bästa fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Min uträkning stämde fram tills artister, det var betydligt fler än Taylor Swift, började klaga på deras lite udda system. Nu fick Apple backa och vackert betala för sig som alla andra. Återstår att se om de gör med ersättningsnivån mot artisterna. Motiveringen till den marginellt högre nivån var ju som sagt för att ersätta för att de inte betalade ett öre de tre första månaderna med en fantastisk ROI på 7 år i bästa fall.

Som alla andra stämmer då inte, de backade ur Spotify för att de INTE betalar artisterna för deras gratisversion.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Som alla andra stämmer då inte, de backade ur Spotify för att de INTE betalar artisterna för deras gratisversion.

Spotify är inte gratis, du betalar genom att lyssna på reklam och haft viss begränsning (20 timmar musik i månaden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Spotify är inte gratis, du betalar genom att lyssna på reklam och haft viss begränsning (20 timmar musik i månaden).

Ja, men Spotify betalar inte till artisterna via sina reklamintäkter, läste du ens länken jag postade?

"Taylor Swift tog tidigare bort sitt senaste album från den konkurrerande musiktjänsten Spotify. Då gällde saken Spotifys gratisabonnemang som låter kunder lyssna gratis mot reklamavbrott."

Hade artisterna fått betalt så hade skivan uppenbarligen funnits kvar på Spotify.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Spotify är inte gratis, du betalar genom att lyssna på reklam och haft viss begränsning (20 timmar musik i månaden).

De var lite mer generösa i början. Men så är det väl alltid, för att locka in mer folk.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Ja, men Spotify betalar inte till artisterna via sina reklamintäkter, läste du ens länken jag postade?

"Taylor Swift tog tidigare bort sitt senaste album från den konkurrerande musiktjänsten Spotify. Då gällde saken Spotifys gratisabonnemang som låter kunder lyssna gratis mot reklamavbrott."

Hade artisterna fått betalt så hade skivan uppenbarligen funnits kvar på Spotify.

Läste, men inte så noga tydligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar