Permalänk
Medlem

Blogg - Helhet och hållbarhet?

Tjena allesammans!

Har under ett par dagar känt efter om bloggvärlden skulle vara något för mig, och förvånansvärt nog så finner jag det väldigt underhållande. Jag har länge hållt på med datorer och elektronik, men webdesign och grafisk formgivning har ALDRIG varit min starka sida, och därför har det aldrig blivit av.

Har vi någon här som har något bra tips kring hur man ska förhålla sig, och hur mycket tid man bör lägga på det för att kunna göra något vettigt med det? Vad bör man associera med bloggen för att göra det så lätt för sig själv som möjligt?

Är inte ute efter att bli rik eller göra mig känd. Vill mest höra vad andra har att säga om fenomenet.

Tack på förhand!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

@Deathdancer: Har själv funderat lite på att driva en blogg ett tag. Tyvärr är det inte länge bara att sätt upp sidan och hoppas på det bästa utan kräver mycket arbete. Om jag skulle börja blogga så skulle jag leja ut allt som går och koncentrera mig på att skapa innehåll som andra tycker är intressant samt jag brinner för. Exempelvis använda en Wordpress blogg med egen domän, någon rolig Wordpress mall samt nätverka med andra bloggar för att få trafik. Tänk på att en bra blogg bör uppdateras ofta (dagligen?) och ha intressant innehåll för sin målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shephard:

@Deathdancer: Har själv funderat lite på att driva en blogg ett tag. Tyvärr är det inte länge bara att sätt upp sidan och hoppas på det bästa utan kräver mycket arbete. Om jag skulle börja blogga så skulle jag leja ut allt som går och koncentrera mig på att skapa innehåll som andra tycker är intressant samt jag brinner för. Exempelvis använda en Wordpress blogg med egen domän, någon rolig Wordpress mall samt nätverka med andra bloggar för att få trafik. Tänk på att en bra blogg bör uppdateras ofta (dagligen?) och ha intressant innehåll för sin målgrupp.

Du har väldigt rätt i att man behöver uppdatera ofta, och det gör jag. Kör minst en eller två gånger om dagen, och huruvida innehållet är intressant eller inte känns det som att bara publiken kan avgöra. Varför jag i grund och botten ens vill ha den är för att få ut mina tankar och erfarenheter, och om man hittar likasinnade skulle det vara hur kul som helst. Jag har ingen ambition att tjäna stålar eller något sånt på den, utan är helt fokuserad på läsarna och innehållet. Därför har jag inte börjat botanisera i mer omfattande nätverkande med andra medier eller tjänster.

Kör just nu på blogg.se, för att det var den första som jag kom på. Har ingen egen domän än, och inte heller några länkade konton till Twitter, FB, Insta, YT eller liknande. Det enda jag samlar läsare på antar jag är när jag kommenterar andras bloggar. Har inte ens spridit den bland mina vänner för att innehållet kan kännas lite för mörkt för andra än de med erfarenhet, men det kommer väl ge med sig.

Finns mycket att lära sig, och jag är precis i startgroparna, så alla tips uppskattas.

Tack för ditt svar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.