Permalänk
Inaktiv

Skaffa en bok om Java

Hej!

Jag ska börja på masterprogrammet i datalogi i höst vid KTH (pluggar till civilingenjör i teknisk fysik) och behöver att lära mig Java eftersom det är språket som används i kurserna. Kan sedan tidigare Python och har långt tidigare skrivit lite i C++.

Är det någon idé att skaffa en bok i Java? Har frågat folk och hagfåt ofta svaret att det är bättre att lära sig allt via internet.

Problemet är att jag inte riktigt litar på detta eftersom jag tror att svaret beror på ideologi eftersom jag upplevt att böcker i programmering anses vara "töntigt" och "ej hardcore" i datakretsar utan det anses att man ska vara så självlärd som möjligt.

Ligger det något i det eller är det en utmärkt idé att skaffa en bok i Java?

Permalänk
Medlem

jag tycker att du inte ska skaffa dig en bok då jag gick i programering 1 java, använde kanske boken 4-5 gånger max lärde mig det mesta via internet

Permalänk
Medlem

Här är en bra svensk java bok: http://www.bokus.com/bok/9789144104317/java-direkt-med-swing/

Boken tar upp dels det grundliga men även avancerat. Väldigt konkret och rakt på sak. Många exempel som du själv kan studera och utforska mer från.

Priset är däremot inte så rolig men annars funkar den för att du ska komma igång.

Permalänk
Medlem

"Java steg för steg" av Jan Skansholm har jag använt och jag tycker den är ganska bra.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Denna är helt ok.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Har gått nybörjarkurs i Java på KTH för 2 år sedan. Var tvungen att köpa böckerna bara för att det var där i uppgifterna var skrivna. Så förutom att läsa uppgifterna använde jag boken extremt lite. w3schools var både bättre och smidigare på alla sätt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Beror på hur rutinerad du är inom programmering. D.v.s. om du är helt ny kanske det är lättare att jobba ifrån en bok(antar att du inte är det eftersom du jobbat med andra språk).

Pluggat till dataingenjör och har aldrig haft nytta av en bok, men alla är olika!

Här är några tutorials iaf, har använt thenewboston och tycker att de går igenom allt på ett bra sätt(gjorde de när jag började programmera iaf! )

https://docs.oracle.com/javase/tutorial/
https://www.thenewboston.com/videos.php?cat=31

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar, ska titta på förslagen Är helt öppen även för litteratur på engelska eftersom de flesta av mina andra böcker också är på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tack för alla svar, ska titta på förslagen Är helt öppen även för litteratur på engelska eftersom de flesta av mina andra böcker också är på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Jag har kollat en del på thenewboston. Med tanke på din tidigare erfarenhet kan det vara så att Derek Banas passar dig bättre. Det är såklart en smaksak med. Han kör lite snabbare tempo och talar lite mer artikulerat.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7E8B7F4856C9B19

Visa signatur

/M

Permalänk

Jag skulle råda dig att vänta. Om ni (du och dina kursare) kommer använda Java så kommer det inte förutsättas att ni redan kan programmera. Ni kommer med största sannolikhet gå en kurs i programmering och den kursen kommer ha kursmaterial. Om du verkligen vill köpa en bok så kolla vilken ni kommer ha som kursbok och köp den redan nu.

*edit*

Inte vaknat riktigt än... Såg nu att du kommer börja på masterprogrammet... men det borde inte spela så stor roll. Jag bytte från TF till civ.ing IT i Uppsala och fick börja om med alla programmeringskurser det enda jag fick ta med mig var matematiken och lite annat...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marowak:

Hej,

Jag har kollat en del på thenewboston. Med tanke på din tidigare erfarenhet kan det vara så att Derek Banas passar dig bättre. Det är såklart en smaksak med. Han kör lite snabbare tempo och talar lite mer artikulerat.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7E8B7F4856C9B19

Tack, det ska jag kolla upp.

Skrivet av bobonolla:

Jag skulle råda dig att vänta. Om ni (du och dina kursare) kommer använda Java så kommer det inte förutsättas att ni redan kan programmera. Ni kommer med största sannolikhet gå en kurs i programmering och den kursen kommer ha kursmaterial. Om du verkligen vill köpa en bok så kolla vilken ni kommer ha som kursbok och köp den redan nu.

*edit*

Inte vaknat riktigt än... Såg nu att du kommer börja på masterprogrammet... men det borde inte spela så stor roll. Jag bytte från TF till civ.ing IT i Uppsala och fick börja om med alla programmeringskurser det enda jag fick ta med mig var matematiken och lite annat...

Nej, det är inte så det fungerar. Masterprogrammet läses i slutskedet av civilingenjörsutbildningen. Mastern i datalogi kommer att ha studenter från D, E, F och andra program och även internationella studenter. Tyvärr har hag en mycket sämre bakgrund än de flesta andra som börjar på programmet, så jag måste komma ikapp med programmeringen för att hänga med

Permalänk
Medlem

Boken Head first Java kanske vore något för dig?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeluxXxe:

Boken Head first Java kanske vore något för dig?

Det fick bli den. Tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan säga mycket vackra saker om Jan, men att hans kurslitteratur är bra är inte en av dem... Sorry, men jag skulle _inte_ rekommendera någonting av Skansholm. Det finns extremt många bra guider på nätet, kika på dessa istället!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕