Pris på mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Pris på mekaniska diskar.

Satt och kolla runt lite på diskar till NASet som snart ska införskaffas, ramlade då över detta. Blir lite besviken, så här ska inte priskurvor se ut när det kommer till teknik. Är det pga att kronan är så svag mot dollarn. Eller är det brist på konsekreras, kanske en kombination av båda.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Skulle tro det är valutaeffekt till största delen... https://pcpartpicker.com/trends/price/internal-hard-drive/

Permalänk

Jupp, det är dollarn

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits, och ska förr eller senare köpa fyra exemplar av precis den där modellen. Surt är det, och jag hoppas att dollarn störtar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja, dollarn. https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19000/usd-sek
Den är upp typ 21% under den här perioden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Jag sitter i samma sits, och ska förr eller senare köpa fyra exemplar av precis den där modellen. Surt är det, och jag hoppas att dollarn störtar.

Om du ska handla senare snarare än igår så ska du kanske inte låsa dig till en specifik modell, 4 Tbytare blir nog bortpetade av 6 or som vettigaste valet när som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska handla senare snarare än igår så ska du kanske inte låsa dig till en specifik modell, 4 Tbytare blir nog bortpetade av 6 or som vettigaste valet när som helst.

Det stämmer, men i mitt fall är 4TB det vettigaste valet pga att innehållet på en raid-10 med fyra sådana kommer rymmas till 100% på mina 8TB backupdiskar, så jag tänker undvika att överskrida 8TB totalt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är själv ute efter en 4-5TB disk men priserna nu är blä.
Skulle köpt när alina hade 5TB WD red för 1900 för ett tag sedan zz.

Permalänk
Inaktiv

4 tb är lite overkill och inte lika stabil som 2 tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pepparkakor:

4 tb är lite overkill och inte lika stabil som 2 tb

Jasså ? Diskar är ju antingen nya eller fulla, "för stora" existerar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

4 tb är lite overkill och inte lika stabil som 2 tb

1. 4tb är verkligen inte overkill, 2tb är totalt meningslöst för mig. Har alla platser fulla på moderkortet och 2TB tar upp 3 av 6, för lite lagring.
2. Lika stabilt? länka gärna fakta till det påståendet.

Permalänk
Medlem

Ser att många prata om wd red serie av diskar och har själv varit inne på att köpa det till min nas, men efter backblaze siffror förra året blev man lite mörkrädd visst det är en mer krävande miljö visst det är 24-7 miljö men samtidigt wd green diskar har till och med en halverad fel % av wd red enligt de.

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Skulle nog satsa på HGST diskar dvs deras deskstar serie verkar ju vara väldigt pålitlig.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Uppdaterad statistik: https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/
WD Red verkar ha relativt hög failure rate i den statistiken även om statistiska underlaget är något litet så värdena är något osäkra.

Håller med om att HGST verkar vara bra. Men även Seagate ST4000DM000 verkar ha vettig tillförlitlighet, särskilt i förhållande till priset. Känns värt att lägga på en hundralapp över WD Red 4 TB och kanske köpa HGST NAS 4 TB istället, alternativt spara några hundralappar och ta Seagatedisken istället som verkar minst lika bra som WD Red.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pepparkakor:

4 tb är lite overkill och inte lika stabil som 2 tb

Alla har olika behov. Har själv 4st TB Seagate och skulle gärna ha ytterligare några.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns värt att lägga på en hundralapp över WD Red 4 TB och kanske köpa HGST NAS 4 TB istället

Hmmm. Fan, kanske måste sikta på fyra sådana istället. Mer än två hundringar dyrare per disk i dagsläget, lite surt, men inte lika surt som hårddiskkrasch förstås (och då syftar jag på böket och tiden det tar att få en ny på garanti, för datat har man ju backup på).

Frågan är hur mycket mer högljudda de är, för HGST-diskarna kör ju i 7200rpm och de jag haft genom åren har varit allt annat än tysta tyvärr. Och vigrationsbenägna. Och varma. WD Red hörs väl knappt, som jag förstått det. Men jag får kolla upp det...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmmm. Fan, kanske måste sikta på fyra sådana istället. Mer än två hundringar dyrare per disk i dagsläget, lite surt, men inte lika surt som hårddiskkrasch förstås (och då syftar jag på böket och tiden det tar att få en ny på garanti, för datat har man ju backup på).

Frågan är hur mycket mer högljudda de är, för HGST-diskarna kör ju i 7200rpm och de jag haft genom åren har varit allt annat än tysta tyvärr. Och vigrationsbenägna. Och varma. WD Red hörs väl knappt, som jag förstått det. Men jag får kolla upp det...

Har inga HGST-diskar själv ännu så jag kan inte svara på hur mycket de låter.
Verkar som de också finns som 2-pack och 4-pack vilket kan vara värt att undersöka prismässigt om man ska köpa flera.
http://www.hgst.com/hard-drives/internal-drive-kits/nas-deskt...
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:7837959
6901 kr för ett 4-pack blir 1725 kr per styck. Men vet inte hur Liontech är att handla ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Frågan är hur mycket mer högljudda de är, för HGST-diskarna kör ju i 7200rpm och de jag haft genom åren har varit allt annat än tysta tyvärr. Och vigrationsbenägna. Och varma. WD Red hörs väl knappt, som jag förstått det. Men jag får kolla upp det...

Mina WD RED är då inte tysta. Har servern i en garderob (dock ej stängd dörr pga kablar, så 1dm~ glipa). Servern står också på en tunn (4mm~) gummimatta.
Hörs tydligt när en större torrent drar igång eller när det körs en scrub. Sitter då någon meter bort med hörlurar på.

Fast kanske är för att alla 6st drar igång som det märks.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som de också finns som 2-pack och 4-pack vilket kan vara värt att undersöka prismässigt om man ska köpa flera.

Ok, tackar för tipset!

Skrivet av BergEr:

Mina WD RED är då inte tysta. Har servern i en garderob (dock ej stängd dörr pga kablar, så 1dm~ glipa). Servern står också på en tunn (4mm~) gummimatta.
Hörs tydligt när en större torrent drar igång eller när det körs en scrub. Sitter då någon meter bort med hörlurar på.

Fast kanske är för att alla 6st drar igång som det märks.

Åfasen. Jag har servern bredvid min huvudmaskin, så diskarna får helst vara tysta. Jag har fyra WD RE-diskar på 2TB styck i dagsläget som jag inte kan höra (förutom svaga sökljud ibland), men då har jag ju Antecs extremt effektiva silikondämpare också, så det är vibrationsfritt. 7200rpm kan däremot bli ett problem, för vinande motorljud kommer jag inte undan med vibrationsdämparna.

Jajja, jag får väl kolla upp Seagates NAS-diskar också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, tackar för tipset!

Åfasen. Jag har servern bredvid min huvudmaskin, så diskarna får helst vara tysta. Jag har fyra WD RE-diskar på 2TB styck i dagsläget som jag inte kan höra (förutom svaga sökljud ibland), men då har jag ju Antecs extremt effektiva silikondämpare också, så det är vibrationsfritt. 7200rpm kan däremot bli ett problem, för vinande motorljud kommer jag inte undan med vibrationsdämparna.

Jajja, jag får väl kolla upp Seagates NAS-diskar också.

Är knarr och hack, kan inte säga att jag hört nå "vinande motorljud".
Är ju iofs tystare än min 1TB samsung som snurrar i huvuddatorn. Den har dock varit i drift i över fyra år och var inte direkt den nyaste disken på marknaden vid inköp.

Jag sover med servern 1m~ från skallen iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.