Har beslutsångest och vet inte vilket av dessa chassin jag ska köpa. HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Har beslutsångest och vet inte vilket av dessa chassin jag ska köpa. HJÄLP!

Tjena jag har tänkt att bygga en LAN PC. Men vet inte vilket av dessa chassin jag ska välja:

Cooler Master Elite 130: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/184760-cooler...
Bitfenix Prodigy: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/178944-bitfen...
Bitfenix Phenom: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/183739-bitfen...

Vill helst inte lägga mer än 700 kr på ett chassi. Problemet är att Prodidgy och Phenom känns ganska stora. Men de är nog lättare att ta med sig om man jämnför med ett miditower. Medans Cooler Master Elite 130 är väldigt litet och väldigt enkelt att ta med sig. Plus att den är väldigt billig. Men verkar ha dåligt luftflöde.

Ni som har ett Prodigy eller Phenom hur enkelt är det att bära med sig chassit?

Permalänk
Medlem

Prodigy verkar smidig om man kan lyfta det i "handtaget" på toppen.

CM 130 är inte det ett mycket perforerat och luftigt chassi? Tucker där är lufthål överallt i det chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Prodigy verkar smidig om man kan lyfta det i "handtaget" på toppen.

CM 130 är inte det ett mycket perforerat och luftigt chassi? Tucker där är lufthål överallt i det chassit?

Problemet är att nätaggregat sitter precis ovanför cpun så man har inte mycket utrymme för cpu kylning. Visst man kan ju få in en 120mm radiator men jag vet inte om jag vågar stoppa in en radiator i ett chassi som ska lämpa sig för LAN och flyttas runt. Tänk om slangarna spricker då är hela datorn förstörd.

Permalänk
Medlem

@stimpen:
BitFenix Prodigy har jag byggt på. Mycket stabil och lättmekad, då den kan öppnas från tre håll. Dock saknas ljuddämpning, om man tycker det är viktigt, men det gör å andra sidan dina andra kandidater också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

@stimpen:
BitFenix Prodigy har jag byggt på. Mycket stabil och lättmekad, då den kan öppnas från tre håll. Dock saknas ljuddämpning, om man tycker det är viktigt, men det gör å andra sidan dina andra kandidater också.

Men hur enkelt är det att ta med sig ett prodigy? Kan man bära den i hantagen där uppe? Har för mig att hantagen är lite böj bara.

Permalänk
Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Men hur enkelt är det att ta med sig ett prodigy? Kan man bära den i hantagen där uppe? Har för mig att hantagen är lite böj bara.

Har ett prodigy. Det går fint att bära i handtagen, lite vass kant bara som skär in lite i händerna. Kul chassi att bygga i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Funlo:

Problemet är att nätaggregat sitter precis ovanför cpun så man har inte mycket utrymme för cpu kylning. Visst man kan ju få in en 120mm radiator men jag vet inte om jag vågar stoppa in en radiator i ett chassi som ska lämpa sig för LAN och flyttas runt. Tänk om slangarna spricker då är hela datorn förstörd.

Slangarna i en AIO-kylare kommer ju inte röra sig särskilt mycket vid transport, men är man osäker så fixar buntband sådant.
Med en tornkylare(model större/tyngre) finns risken att du "knäcker" moderkortet.

Permalänk
Medlem

Elite 130 har jag till HTPC:n och det är ingen höjdar. Vibrationer fortplantar sig enormt utåt, och så är kylningen under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Slangarna i en AIO-kylare kommer ju inte röra sig särskilt mycket vid transport, men är man osäker så fixar buntband sådant.
Med en tornkylare(model större/tyngre) finns risken att du "knäcker" moderkortet.

Jo det kanske är sant. Är bara lite halvt rädd för vattenkylning eftersom jag aldrig använt det. Men vi kör på det. Har du något tips på en bra kylare?

Permalänk

@Funlo: Nej personligen är jag inte mycket för AIO-vatten så har inte jätte bra koll. Dock finns det ju ändamål som här då det är att föredra och på LAN så kommer man ju inte höra pumpen som jag anser vara den största nackdelen vs tornkylare.
Men känns som Corsair senaste 120mm borde va bäst då det är dom som kontinuerligt kommer med nya modeller och borde sådeles ha bäst prestandad. Säkert dyrare än de andra som Corsair alltid är dock..

Edit: Fractal Design har ju kommit med en också, dock ska pumpen låta mer än de andra men kan samtidigt byggas ut med separata radiatorer samt att den får ett bättre andrahandsvärde då(radiatorn då).