Intel Core i7-5775C "Broadwell" överklockas till 5 GHz med luftkylning

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-5775C "Broadwell" överklockas till 5 GHz med luftkylning

Med bara veckor kvar till lanseringen av de första processorerna med arkitekturen Intel Broadwell för stationära datorer dyker alldeles färska överklockningsresultat upp på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

1.4vcore+ är nog inget man ska ge sig på den processorn 24/7, men benchmarks visst..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Tja.. Är la nice, men med 4970k kommer jag upp i 5GHz med 1.35vcore ;>

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bad Habit:

1.4vcore+ är nog inget man ska ge sig på den processorn 24/7, men benchmarks visst..

Varför då?
Har du någon slags insiderinformation på hur känslig Broadwell är redan innan lansering?

Sandy Bridge klarar ju av 1.4V helt okej i längre perioder till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Min i5 3570K klarar 5Ghz på luft med någon enstaka bluescreen om dagen. Prime95 tuggar den igenom. På 4,9Ghz är den helt stabil. 1,28 vcore.

Så vad är det fantastiska med denna nyhet?

#3570k #ivybridge #5ghz

Permalänk
Medlem

Enstaka bluescreens om dagen...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

1.4vcore+ är nog inget man ska ge sig på den processorn 24/7, men benchmarks visst..

Har kört min 2500K på 1.36Vcore i cirka 3 år nu och den fungerar fortfarande bra och stabilt

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Inaktiv

Han verkar kunna sin överklockning, den där Emil Åkered

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Jag har också bootat Windows med min 2600K i 5 GHz och tagit ett screenshot; det betyder, precis som artikeln förklarar, ingenting. Tycker att rubriken borde vara Intel Core i7-5775C "Broadwell" överklockas till 4,8 GHz med luftkylning istället. Det hade fortfarande varit positivt, men inte på något sätt överdrivet.

Skrivet av Serzarian:

Varför då?
Har du någon slags insiderinformation på hur känslig Broadwell är redan innan lansering?

Sandy Bridge klarar ju av 1.4V helt okej i längre perioder till exempel.

Antagligen är Broadwell känsligare för spänning pga den mindre tillverkningsprocessen (14 nm vs 32 nm för Sandy); så har det iallafall varit innan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag tänker ändå korka upp champagnen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Kan nog ändå vara ett alternativt till skylake beroende på kostnad och OC potential. Nya moderkort för skylake kommer vara dyra i början, och DDR4 minne lika så.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Min i5 3570K klarar 5Ghz på luft med någon enstaka bluescreen om dagen. Prime95 tuggar den igenom. På 4,9Ghz är den helt stabil. 1,28 vcore.

Så vad är det fantastiska med denna nyhet?

http://i.imgur.com/2PFwhFG.png

#3570k #ivybridge #5ghz

Var i nyheten står det att det var fantastiskt? Sweclockers är en nyhetssida och alla nyheter behöver inte vara fantastiska för att de ska skriva om det.

Permalänk
Avstängd

Var det inte Haswell R som var 5GHz på luft chippet?

Nu är det ju förvisso inte intel själva som säger detta...

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Min i5 3570K klarar 5Ghz på luft med någon enstaka bluescreen om dagen.

Låt mig gissa datorn står på Ringhals och används för styrning och övervakning av styrstavarna eller?

Det är annars intressant att de klarade av att klocka upp den så mycket, men som det står i artikeln ska man inte dra förhastade slutsatser kring detta även om det antyder om en bra processor.

Permalänk

Säg inte att Intel sjunkit till samma nivå som Amd nu med sin marknadsföring och att bygga upp hype...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte att grafikprestandan i Haswell var förhållandevis grym.
Jag har inget grafikkort och den duger rätt bra för mig för casual gaming.
Så jag ser framemot grafikprestandan i Broadwell som ryktas vara rejält bättre.

Permalänk
Medlem

Trenden är att det blir svårre och svårare att överklocka cpu:erna för varje generation, så den där cpuexperten Emil har nog rätt. Jag behåller korken i flaskan.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

bara 5Ghz på luft ? det gör dom flesta intel processor idag, mer intressant om den orkar 5,5 eller mer på luft och det ska vara stabilt, vore kul o se över 7ghz+ med kväve då snackar vi

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är fredag, klart champagnen ska drickas!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Varför då?
Har du någon slags insiderinformation på hur känslig Broadwell är redan innan lansering?

Sandy Bridge klarar ju av 1.4V helt okej i längre perioder till exempel.

Precis som att spänningsgänsen flyttas ner varje gång minskning sker. Haswell ska inte ha mer än 1.3-1.35. Broadwell ska troligen ej ha mer än max 1.3 om man följer det mönstret. Sandy är max 1.4 (kanske uppemot 1.45v), precis som ivy med rätt kylning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Kändes inte så speciellt då dagens gör 4800-5ghz på vettigt ex på 1.4v med bra luftkylning och tror med 1.4 är riktigt mycket på 14nm cpu och har kört upp 2700k i 5ghz och 8120/8320 5ghz på luft så 4800 kändes inte imponerande då 5ghz är gammalt och även fast det är en bra boost så är det inte wow siffror allrahelst då lägre nm cpu oftast inte tål lika hög spänning och min gissning är att det är nära max taket när man steker dom

men samtidigt vet man inte om det är nått handplockat ex eller nån som trillat av produktionsbandet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

1.4vcore+ är nog inget man ska ge sig på den processorn 24/7, men benchmarks visst..

Skrivet av Serzarian:

Varför då?
Har du någon slags insiderinformation på hur känslig Broadwell är redan innan lansering?

Sandy Bridge klarar ju av 1.4V helt okej i längre perioder till exempel.

Skrivet av thomas_skane:

Min i5 3570K klarar 5Ghz på luft med någon enstaka bluescreen om dagen. Prime95 tuggar den igenom. På 4,9Ghz är den helt stabil. 1,28 vcore.

Så vad är det fantastiska med denna nyhet?

http://i.imgur.com/2PFwhFG.png

#3570k #ivybridge #5ghz

Skrivet av Squedo:

Har kört min 2500K på 1.36Vcore i cirka 3 år nu och den fungerar fortfarande bra och stabilt

Alltså, nu är jag inte expert klockaren här, men folk som jämför spänningen mellan en SB/IB och Hasswell/Boradwell har nog inte en enda aning vf de pratat om. Du kan inte jämföra så.
Dessutom så spöar med all sannolikhet, pga den har ännu högre IPC, en 5Ghz Broadwell "skiten" ur alla SB/IB i samma frekvens. Det som har hållit tillbaka Haswell i jämförelse är ju hur svåra de är att få stabila över 4,5Ghz, samt att ens nå 5Ghz (stabilt) har varit sällsynt. Därför har de kunnat jämföras tills nu iaf. Inget av detta vet vi dock än, även från detta testet, då hur stabil den är inte framkommer, och med den spänningen lär den inte göra det länge innan den brinner upp.

Historiskt sätt så har CPUers max spänning alltid gått ner för varje generation sedan Pentium 1 tiden iaf. Finns ingen anledning till att fysikens lagar ska ändras mellan 22nm och 14nm...
Så om något, bör man jämföra Haswell mot Broadwell, där om det är för hög spänning för Haswell, är det garanterat för högt för Broadwell. 14nm kräver inte samma spänning som 22nm, och även om Intel "ful hoppar" sina nm, så är det ändå det håller vi går åt.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Trenden är att det blir svårre och svårare att överklocka cpu:erna för varje generation, så den där cpuexperten Emil har nog rätt. Jag behåller korken i flaskan.

Mja, tillverkarna lämnar mindre och mindre "headroom" är nog mer rätt att säga.

Permalänk
Avstängd

När någon lyckas komma till 6 GHz som är stabil då vore det en toppen nyhet och kanske en tumme upp.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Citat:

Vid lägre 4,8 Ghz klarar den nya processorn att tugga igenom 32M i testprogrammet wPrime på 4,399 sekunder.

Känns som detta är det folk borde reagerat mest på, då en en 4790k tar ungefär 4.8+ sekunder på sig för samma test. vilket tyder på en IPC som är mer än 10% högre och då är 4790k tiden med ett absolut max optimerat system (vilket kanske detta också var!)

Permalänk
Medlem

Ursäkta idiotfrågan men jag har aldrig läst något om det. Vad är fördelen med att jaga lägre och lägre nm siffror?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Varför då?
Har du någon slags insiderinformation på hur känslig Broadwell är redan innan lansering?

Sandy Bridge klarar ju av 1.4V helt okej i längre perioder till exempel.

Klart han inte har, men om Broadwell är en krympning så är "de" vanligtvis känsligare än något gjort på en större nod/tillverkningsprocess.

Ops.. såg att Bad habit redan svarat på detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ursäkta idiotfrågan men jag har aldrig läst något om det. Vad är fördelen med att jaga lägre och lägre nm siffror?

Det kunde du väl iofs ha googlat? Om storleken på transistorerna hela tiden blir mindre, så får du ju in många fler på samma yta som innan, och kan i de flesta fall samtidigt gå ner i energiförbrukning vilket alltid är önskvärt, särskilt för mobila enheter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Här är min ännu icke lanserade Intel-processor. Jag förväntar mig en nyhet om detta snart.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det kunde du väl iofs ha googlat? Om storleken på transistorerna hela tiden blir mindre, så får du ju in många fler på samma yta som innan, och kan i de flesta fall samtidigt gå ner i energiförbrukning vilket alltid är önskvärt, särskilt för mobila enheter.

Trodde vi pratade om desktop där utrymme inte spelar någon roll och strömsnålhet inte förändra något i större utsträckning

Skickades från m.sweclockers.com