Permalänk
Medlem

Frontingångar ljudlösa

Hejsan!

Jag fick för några månader sedan ett blixtnedslag i huset som givetvis slog ut min dator. Efter att jag bytt moderkort fungerade datorn igen. Jag får dock inget ljud i mitt headset när jag pluggar in det i frontingångarna. Anledningen till att jag uppmärksammar detta nu är för att jag också har bytt chassi(till ett NZXT h440) och trots detta fungerar inte ingångarna. Tidigare trodde jag det var chassi som krångla.

Kabeln(HD audio) som är ansluten från frontpanelen sitter i ingången JAUD1.
Mitt moderkort är ett MSI Gaming 9 ACK.

Tror ni att ingången på moderkortet är trasigt eller är det jag som borde göra något annorlunda?
Ytterst tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast

Många gånger kan man ställa om moderkortets inderna panelljud mellan två olika standarder: "AC-97" (Äldre) och "HD-Audio" (Nyare) i dess BIOS/UEFI-meny. Ställ om detta till rätt typ, som ert chassi använder sig av. Kontakterna ser likadana ut, men stiften ansluts olika.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

@SysGhost: Får ta och pröva detta. Återkommer om det visar sig att fungera. Har dock ett svagt minne av att mitt tidigare moderkort också var HD Audio.

Permalänk
Medlem

@SysGhost: Hittade inget alternativ i BIOS för att komma åt en sådan inställning. Tror inte ens den andre ingången finns på moderkortet. Tack för ditt svar dock!

Kan dessutom nämna att jag vid inkoppling i frontpanelen hör ett "tinnitus" ljud i hörlurarna.
Några fler ideér?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dybbnan:

@SysGhost: Hittade inget alternativ i BIOS för att komma åt en sådan inställning. Tror inte ens den andre ingången finns på moderkortet. Tack för ditt svar dock!

Kan dessutom nämna att jag vid inkoppling i frontpanelen hör ett "tinnitus" ljud i hörlurarna.
Några fler ideér?

Det är troligen en "HD Audio" kontakt. AC-97 används inte längre.
Nästa detalj att titta på är kontrollmjukvaran till ljudkretsen. Borde finnas på DVD-skivan eller på MSI's hemsida.
Där kanske det finns ett val eller kryssruta för att aktivera frontpanelen. Det är ganska vanligt att man måste aktivera dessa utgånganr manuellt via mjukvaran idag, för att de skall fungera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

@SysGhost: Hittar tyvärr ingenting alls. Jag provade även att uppdatera samt ominstallera drivrutinerna för ljudet. Samma sak som innan, tjuter lite när jag kopplar in headsetet men ingen upptäckt. Jag är rätt så övertygad om att ljudingångarna på frontpanelen inte upptäcks överhuvudtaget då den i mitt ljudprogram(Realtek HD Audioconfiguration) inte ens visar dessa ingångar men den visar hela bakpanelen. Läste om folk som stängt av vissa funktioner i programmet osv men dessa alternativ dyker inte ens upp för mig då frontpanelen "inte existerar" enligt mitt ljudprogram.

Kanske helt enkelt är moderkortets ingång som är trasig?..