Permalänk
Hedersmedlem

Bredbandsbolaget, dålig peering?

Jag felsöker lite olika saker hos en bekant med BBB-fiber 100/10. Vid närmare kontroll av olika internetsidor som går segt verkar det vara bredbandsbolaget som har helt kass peering till en del (möjligen udda) ställen av världen. När jag samtidigt provar med min Telia-lina så går samma sidor blixtsnabbt. Vi talar om skillnader på faktor 5-10.

Är detta ett känt problem med BBB? Nu talar vi inte om Aftonbladet eller liknande utan andra sidor som av olika skäl har valt hosting på yttre hebriderna eller i Kazakstan, t ex.

En av anledningarna till att jag kastade ut Alltele och bytte till Telia var just detta. Vid bytet så fick jag plötsligt kontakt med klienter på 1-3s mot 30s som det var med Alltele. Minns t ex folk i Kanada som jag hade problem med tidigare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Visst kan de ha dålig peering sett till aspekten "fulla länkar" och därmed delays och drops. Och det bör du ju enkelt kunna se med ping och/eller traceroute. Har markant högre tider med BBB jämfört med Telia?