Guide: Telia IP-TV med valfri router (ej bryggat, internt IP, Zappa fungerar m.m)

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Jag kan tillägga att jag har applicerat den här guiden till min Edgerouter X för att uppnå samma funktionalitet med en NAT-lösning för IPTVn och det fungerar klockrent.

Med vänlig hälsning, csoM

Förresten,nu är det jag som har problem!
Fick i dagarma en flyttad tjänst från Telia Villafiber till Telia Öppen Fiber. Fick i samband med det öven en nyare box (den runda arrisen).
Inget ändrades i min uppkoppling,behöll tom samma ip adress,men när jsg bytte till den nya boxen så funkar kanalerna men inget annat (får upp en liten ruta som säger tillfälligt fel i tjänsten). Detta har pågått i npgra dagar, men idag priva jag koppla in den direkt mot tv-vlanet och då funkar allt.

Någon idé?
Skickar alltså för emkelhetensskull ut allt från boxens ip nr på tv-vlan i routern,och exakt samma har fungerat på den gamla boxen...

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Förresten,nu är det jag som har problem!
Fick i dagarma en flyttad tjänst från Telia Villafiber till Telia Öppen Fiber. Fick i samband med det öven en nyare box (den runda arrisen).
Inget ändrades i min uppkoppling,behöll tom samma ip adress,men när jsg bytte till den nya boxen så funkar kanalerna men inget annat (får upp en liten ruta som säger tillfälligt fel i tjänsten). Detta har pågått i npgra dagar, men idag priva jag koppla in den direkt mot tv-vlanet och då funkar allt.

Någon idé?
Skickar alltså för emkelhetensskull ut allt från boxens ip nr på tv-vlan i routern,och exakt samma har fungerat på den gamla boxen...

Hej, den boxen har jag också, VIP4302. Den fungerar för mig utan problem. Jag har dessvärre aldrig fått det att fungera med "policy based routing" att man väljer att skicka ut allt från en viss ip till tv-vlanet. Jag har ställt in alla subnät som boxen använder till att gå via tv-vlanets gateway.

Route Table:

  1. Dns Tv: 195.67.199.0/24

  2. Iptv: 81.236.58.0/24

  3. Iptv: 213.64.59.0/24

  4. Iptvlogin: 81.236.63.0/24

  5. Kanaler + vod: 194.22.194.0/24

  6. Vod: 194.22.195.0/24

  7. Multicast: 81.227.188.42/32

  8. Netflix: 62.127.102.0/24

  9. Teletext: 194.236.188.0/24

Sedan skickar jag ut: TeliaSonera_VIP4302 som vendor class identifier från DHCP-clienten för att få rätt inställningar av DHCP-servern på tv-vlanet.

Körde inte du med att identifiera tvboxen mot dnsmasq med vendor class identifier TeliaSonera_[Modell] för att skicka rätt DNS-servrar samt option-43 till boxen? Jag har valt att lägga in Mac-adressen som host istället för att skicka ut samma inställningar. Har du uppdaterat din modell i tv-taggen så den identifierar din nya box också?

Jag har OpenUniverse som nätägare sedan kör jag Ownit som internet samt Telia som tv-leverantör. För mig ligger TV på vlan 46 samt internet otaggat.

Prova med dessa inställningar samt starta om allting.

Med vänlig hälsning, csoM

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd!

Jag har en router jag fått från telia som tyvärr är värdelös på 2.4GHz. Klart sämre än min äldre Netgear men den klarar inte 500Mbit throughput vilket telias router gör. På 5GHz är routern ok.

Är det värt krånglet att försöka byta till en annan router som skulle vara bättre på 2.4GHz.?
(jag har IP-TV från telia)

Telia har nån ny router men ger ingen information hur mycket det skulle kosta att byta till den.
Ringde till dem men gav upp då de sa att det skulle vara 45 min väntetid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Hej, den boxen har jag också, VIP4302. Den fungerar för mig utan problem. Jag har dessvärre aldrig fått det att fungera med "policy based routing" att man väljer att skicka ut allt från en viss ip till tv-vlanet. Jag har ställt in alla subnät som boxen använder till att gå via tv-vlanets gateway.

Route Table:

  1. Dns Tv: 195.67.199.0/24

  2. Iptv: 81.236.58.0/24

  3. Iptv: 213.64.59.0/24

  4. Iptvlogin: 81.236.63.0/24

  5. Kanaler + vod: 194.22.194.0/24

  6. Vod: 194.22.195.0/24

  7. Multicast: 81.227.188.42/32

  8. Netflix: 62.127.102.0/24

  9. Teletext: 194.236.188.0/24

Sedan skickar jag ut: TeliaSonera_VIP4302 som vendor class identifier från DHCP-clienten för att få rätt inställningar av DHCP-servern på tv-vlanet.

Körde inte du med att identifiera tvboxen mot dnsmasq med vendor class identifier TeliaSonera_[Modell] för att skicka rätt DNS-servrar samt option-43 till boxen? Jag har valt att lägga in Mac-adressen som host istället för att skicka ut samma inställningar. Har du uppdaterat din modell i tv-taggen så den identifierar din nya box också?

Jag har OpenUniverse som nätägare sedan kör jag Ownit som internet samt Telia som tv-leverantör. För mig ligger TV på vlan 46 samt internet otaggat.

Prova med dessa inställningar samt starta om allting.

Med vänlig hälsning, csoM

Har redan gjort de anpassningar du tänker på, vet inte riktigt varför det inte funkadw först men nu funkar policy based routing-funktionen. Men tack för alla ip adresser,alltid bra att ha om detta skulle fortsätta krångla!

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack för denna tråd!

Jag har en router jag fått från telia som tyvärr är värdelös på 2.4GHz. Klart sämre än min äldre Netgear men den klarar inte 500Mbit throughput vilket telias router gör. På 5GHz är routern ok.

Är det värt krånglet att försöka byta till en annan router som skulle vara bättre på 2.4GHz.?
(jag har IP-TV från telia)

Telia har nån ny router men ger ingen information hur mycket det skulle kosta att byta till den.
Ringde till dem men gav upp då de sa att det skulle vara 45 min väntetid.

Hej,

Byta till en annsn Telia router vet jag inte,jag hsr aldrig använt deras medföljande ,då de brukar vara rått nerlåsta. Vill du ha full kontroll istället och kunna välja router själv, så är denna guiden för TV-delen nog värt det, men tänk bara på att man i praktiken bryter garantin också .

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk

@csom:

Hej,

Hur bar du dig åt för att begära ut IP-nummret till VLANet på edge routern? Antar att samma script som i guiden inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karstensson:

@csom:

Hej,

Hur bar du dig åt för att begära ut IP-nummret till VLANet på edge routern? Antar att samma script som i guiden inte fungerar?

Hej karstensson,

Om du har konfigurerat t.ex eth0 som wan samt skapat ett nytt vlan på den porten som vi kallar vlan id: 46 (vlanet kan skilja sig för dig).

vif 46 { address dhcp description TV dhcp-options { client-option "send vendor-class-identifier "TeliaSonera_VIP4302";" default-route no-update default-route-distance 210 name-server no-update } firewall { in { name TV_IN } local { name TV_LOCAL } } }

Som du ser så har jag även ställt in att inte uppdatera routes samt name-server. De ställer jag sedan in manuellt som static routes i GUIt.

Jag har också kopplat två st. brandväggsregeler för detta vlan. En IN och en FORWARD.

/csoM

Permalänk
Medlem

Jag har bryggat min Telia router, kan ändå få ip-tv ur port 2.
Men jag vill som alla andra ha det ur min TP-link archer A8 så det ligger i samma nät för zappa osv.

I tp-link kan man ställa in för att få ip eller Vlan i nån av portarna, men jag får inte till det.
Sidan 49 här
https://static.tp-link.com/2020/202005/20200511/1910012778_Ar...
Förklarar ganska enkelt hur jag gör.
Men, jag kommer inte vidare sen.
Skall jag så ta IP-TV från port två på Telia routern, eller hur går jag vidare?
Borde inte allt komma ur port 1, är det mer än bryggningen jag måste göra i Telia routern?
Sen kan man i tp-link routern välja bridge eller custom, på custom måste man ställa in v845 osv för olika ”jag vet inte vad”
Vad har Telia på sina olika vlan voip och IP-TV osv.
Jag förstår att jag helt har alla begrepp korrekta.
Men kanske kan nån visa mig till rätt väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag har bryggat min Telia router, kan ändå få ip-tv ur port 2.
Men jag vill som alla andra ha det ur min TP-link archer A8 så det ligger i samma nät för zappa osv.

I tp-link kan man ställa in för att få ip eller Vlan i nån av portarna, men jag får inte till det.
Sidan 49 här
https://static.tp-link.com/2020/202005/20200511/1910012778_Ar...
Förklarar ganska enkelt hur jag gör.
Men, jag kommer inte vidare sen.
Skall jag så ta IP-TV från port två på Telia routern, eller hur går jag vidare?
Borde inte allt komma ur port 1, är det mer än bryggningen jag måste göra i Telia routern?
Sen kan man i tp-link routern välja bridge eller custom, på custom måste man ställa in v845 osv för olika ”jag vet inte vad”
Vad har Telia på sina olika vlan voip och IP-TV osv.
Jag förstår att jag helt har alla begrepp korrekta.
Men kanske kan nån visa mig till rätt väg?

Ingen som har koll på inställningarna vlan id, 802.1Q Tag osv osv. Som Telia använder sig av?
Det är lite svårt att testa sig fram på.
Samt hur multicast kommer in i bilden.

Misstänker också att Telia inte riktigt ger support på detta och antar med att ”Albin 21år” på Telia supporten inte har denna kunskapen.

Permalänk
Medlem

Dessa är valmöjligheterna:

Bridge:

Custom

Och detta fick jag av Telia:
”Då var jag tillbaka, några av dessa parametrar är vad du behöver 250, 243, 102 eller 845! Var det något annat jag kan hjälpa till med? ”

Permalänk
Medlem

@Bowman99: Du skriver i fel tråd om du bara ska rota VLAN (vilket inte ger dig Zappa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bowman99: Du skriver i fel tråd om du bara ska rota VLAN (vilket inte ger dig Zappa).

Kan du förklara så jag förstår vad jag behöver då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kan du förklara så jag förstår vad jag behöver då?

Jag vet inte vad du vill göra, när det gäller att routa det som behövs för Zappa så har redan dulemis skrivit allt du behöver. Ska du bara köra VLAN för att slippa extra utrustning så är det här inte tråden du ska följa, det du länkar tyder på det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad du vill göra, när det gäller att routa det som behövs för Zappa så har redan dulemis skrivit allt du behöver. Ska du bara köra VLAN för att slippa extra utrustning så är det här inte tråden du ska följa, det du länkar tyder på det sistnämnda.

Ok, jag gjorde det nog svårare än jag behövde.
Lite kunskap är ibland farligare än ingen kunskap alls tydligen.

Det enda jag gjorde nu var att inte brygga Telias router, bara kopplade från en lanport på teliaroutern till WAN på min tp-link och från tp-link lanport till tv-boxen.
Allt funkar, även zappa.
Vad jag höll på med vet jag inte.
Det jag trodde var att det kom ”annan signal” ur specifik port på teliaroutern osv.
Ibland är den enkla lösningen tydligen den rätta.

Men jag undrar nu då, varför bryggar man?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, jag gjorde det nog svårare än jag behövde.
Lite kunskap är ibland farligare än ingen kunskap alls tydligen.

Det enda jag gjorde nu var att inte brygga Telias router, bara kopplade från en lanport på teliaroutern till WAN på min tp-link och från tp-link lanport till tv-boxen.
Allt funkar, även zappa.
Vad jag höll på med vet jag inte.
Det jag trodde var att det kom ”annan signal” ur specifik port på teliaroutern osv.
Ibland är den enkla lösningen tydligen den rätta.

Men jag undrar nu då, varför bryggar man?

Tack för hjälpen!

Har du ställt in routern som en accesspunkt? Det vill du göra om du vill köra det som du nu beskriver.

Denna tråd handlar om att köra utan Telias router, och att köra IPTV utan att brygga VLAN som inte talar med varandra och att alltså efterapa hur routern från Telia fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du ställt in routern som en accesspunkt? Det vill du göra om du vill köra det som du nu beskriver.

Denna tråd handlar om att köra utan Telias router, och att köra IPTV utan att brygga VLAN som inte talar med varandra och att alltså efterapa hur routern från Telia fungerar.

Nej det har jag faktiskt inte. Den är inte inställd som accesspunkt, allt funkar ändå?

Ja ok, då förstår jag.
Har jag något att förlora i fart när jag kör igenom Telias router och använder egen Wi-Fi router istället så som jag gör?

Permalänk
Medlem

@Bowman99: Lite jobbigt med portforwarding om du kör dubbel-NAT, kör som accesspunkt och allt hamnar i samma LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bowman99: Lite jobbigt med portforwarding om du kör dubbel-NAT, kör som accesspunkt och allt hamnar i samma LAN.

Som du förstått av mina tidigare inlägg så är jag i början av min hemmanätverkskarrlär.
Så jag förstår inte det du skriver eller föreslår.
Vad gör jag portforwaring. Blir det dubbel NAT nu när jag bara tar WAN ur en obryggad Telia router?

Är det därför min NAS inte hittas genom min ddns längre?

Ja testade brygga Telia routern igen, men då funkar inte IP-TV, så nåt gör Telias router med IP-TV signalen obryggad alltså.
Om jag gör min Wi-Fi router till en acesspunkt då kan jag inte längre använda portforward i min Wi-Fi router utan den bara ”förlänger” Wi-Fi då typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Är det därför min NAS inte hittas genom min ddns längre?

Ja, men har du en portforward ("öppen port") i Teliaroutern för din NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men har du en portforward ("öppen port") i Teliaroutern för din NAS?

Nej, hade allt konfigurerat på min Wi-Fi.
Inte öppnat nåt på Telia router.
Så i teorin kanske jag får göra samma även på teliaroutern.
Känns dock inte som det är bästa lösningen?

Har nu gjort min TP-Link router till accesspunkt, men det löste inga problem.
Men det funkar, ish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej, hade allt konfigurerat på min Wi-Fi.
Inte öppnat nåt på Telia router.
Så i teorin kanske jag får göra samma även på teliaroutern.
Känns dock inte som det är bästa lösningen?

Har nu gjort min TP-Link router till accesspunkt, men det löste inga problem.
Men det funkar, ish.

Kanske skall förklara igen vad jag vill göra.

Jag vill använda min TP-Link Wi-Fi router till mitt nätverk, och jag vill att IP-TV funkar med zappa appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det enda jag gjorde nu var att inte brygga Telias router, bara kopplade från en lanport på teliaroutern till WAN på min tp-link och från tp-link lanport till tv-boxen.
Allt funkar, även zappa.
Vad jag höll på med vet jag inte.
Det jag trodde var att det kom ”annan signal” ur specifik port på teliaroutern osv.
Ibland är den enkla lösningen tydligen den rätta.

Men jag undrar nu då, varför bryggar man?

Tack för hjälpen!

Hej Bowman99,

När du kopplar din router direkt på Telias router som "ej är bryggad" så fungerar deras router precis som en vanlig router alltså att den NAT:ar all internettrafik plus att den också NAT:ar tv-vlanets trafik. Med andra ord så fungerar den precis som en konsumentrouter ska och routar all trafik. På lan-sidan av Telias router så får du ett privat ip på varje enhet som ansluts som inte kan routas på internet utan routas genom din publika ip-adress som Telias router har på Wan-sidan. Likadant fungerar också Telias router mot TV-vlanet. Du har alltså två publika adresser via deras router, en på wan-sidan av tv-vlan samt en på wan-sidan av o-taggad trafik (Internet).

Kopplar du nu din egna router bakom Telias som router trafiken så NAT:ar den Internet-Tv trafiken ytterligare en gång vilket fungerar men det kan resultera i att du har svårt att nyttja vissa tjänster som kräver att vissa portar öppnas mot internet. T.ex som du beskriver att du inte kommer åt din NAS som behöver att man kommer åt en eller flera portar från internet. Dubbel NAT är inte att rekommendera men fungerar i nödfall. P.g.a. att deras router redan har NAT:at både tv samt internet fungerar det för dig bakom din TP-link med TV-boxen.

Bryggar du din Teliarouter så kan jag tänka mig att den endast "bryggar" internet-vlanet och inte tv-vlanet. Den lösningen gör endast att du får en publik ip mot internet på wan-sidan av din TP-link. Du kommer alltså inte att kunna ta emot TV-vlanet i bryggat läge.
Nu är jag inte så insatt i TP-links OEM firmware men jag tror inte att den stödjer flera interface mot wan-sidan på olika vlan som den NAT:ade lösningen innebär. Enda sättet som man kan åstakomma det i den routern är om den stödjer tredjeparts-firmware så som Tomato och då fungerar det precis som denna tråden (Guiden) beskriver. Detta förutsätter dock att du helt enkelt struntar i Telias router helt och kopplar förbi den så att du tar emot signalen opåverkad från vare sig tjänstefördelare eller router från din nätägare.

Mvh, csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej, hade allt konfigurerat på min Wi-Fi.
Inte öppnat nåt på Telia router.
Så i teorin kanske jag får göra samma även på teliaroutern.
Känns dock inte som det är bästa lösningen?

Har nu gjort min TP-Link router till accesspunkt, men det löste inga problem.
Men det funkar, ish.

Ja, har du din portforwarding i TP-Link-routern så kommer den inte göra något, då konfigurerar du om den till bara agera accesspunkt och kör portforwarding på Telias router så har du allt i samma nät. Vill du inte ha två WiFi-namn för enheter att hoppa mellan stänger du av WiFi på Telias router. Allt är då i samma nät, med Zappa och köret.

Skrivet av Bowman99:

Kanske skall förklara igen vad jag vill göra.

Jag vill använda min TP-Link Wi-Fi router till mitt nätverk, och jag vill att IP-TV funkar med zappa appen.

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Hej Bowman99,

När du kopplar din router direkt på Telias router som "ej är bryggad" så fungerar deras router precis som en vanlig router alltså att den NAT:ar all internettrafik plus att den också NAT:ar tv-vlanets trafik. Med andra ord så fungerar den precis som en konsumentrouter ska och routar all trafik. På lan-sidan av Telias router så får du ett privat ip på varje enhet som ansluts som inte kan routas på internet utan routas genom din publika ip-adress som Telias router har på Wan-sidan. Likadant fungerar också Telias router mot TV-vlanet. Du har alltså två publika adresser via deras router, en på wan-sidan av tv-vlan samt en på wan-sidan av o-taggad trafik (Internet).

Kopplar du nu din egna router bakom Telias som router trafiken så NAT:ar den Internet-Tv trafiken ytterligare en gång vilket fungerar men det kan resultera i att du har svårt att nyttja vissa tjänster som kräver att vissa portar öppnas mot internet. T.ex som du beskriver att du inte kommer åt din NAS som behöver att man kommer åt en eller flera portar från internet. Dubbel NAT är inte att rekommendera men fungerar i nödfall. P.g.a. att deras router redan har NAT:at både tv samt internet fungerar det för dig bakom din TP-link med TV-boxen.

Bryggar du din Teliarouter så kan jag tänka mig att den endast "bryggar" internet-vlanet och inte tv-vlanet. Den lösningen gör endast att du får en publik ip mot internet på wan-sidan av din TP-link. Du kommer alltså inte att kunna ta emot TV-vlanet i bryggat läge.
Nu är jag inte så insatt i TP-links OEM firmware men jag tror inte att den stödjer flera interface mot wan-sidan på olika vlan som den NAT:ade lösningen innebär. Enda sättet som man kan åstakomma det i den routern är om den stödjer tredjeparts-firmware så som Tomato och då fungerar det precis som denna tråden (Guiden) beskriver. Detta förutsätter dock att du helt enkelt struntar i Telias router helt och kopplar förbi den så att du tar emot signalen opåverkad från vare sig tjänstefördelare eller router från din nätägare.

Mvh, csoM

Stort tack, bra förklaring verkligen på saker jag börjar ana genom lite olika tester.
Men, det verkar som min tp-link kan ha flera interface, med vlan för ip-tv på sina portar. Men kanske inte på sättet jag tror då?
Länkar till detta avsnitt i manualen tidigare I denna tråd hade vart intressant om du tittade på det bara för att se om jag har missförstått det kanske?
Dvs att kunna ta in WAN från bryggas Telia router och få ut ip-tv ur en av mina portar på tp-link.
Sidan 49 här:

https://static.tp-link.com/2020/202005/20200511/1910012778_Ar...

Tack för din långa förklaring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, har du din portforwarding i TP-Link-routern så kommer den inte göra något, då konfigurerar du om den till bara agera accesspunkt och kör portforwarding på Telias router så har du allt i samma nät. Vill du inte ha två WiFi-namn för enheter att hoppa mellan stänger du av WiFi på Telias router. Allt är då i samma nät, med Zappa och köret.

Precis.

Tack!
Då är jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Stort tack, bra förklaring verkligen på saker jag börjar ana genom lite olika tester.
Men, det verkar som min tp-link kan ha flera interface, med vlan för ip-tv på sina portar. Men kanske inte på sättet jag tror då?
Länkar till detta avsnitt i manualen tidigare I denna tråd hade vart intressant om du tittade på det bara för att se om jag har missförstått det kanske?
Dvs att kunna ta in WAN från bryggas Telia router och få ut ip-tv ur en av mina portar på tp-link.
Sidan 49 här:

https://static.tp-link.com/2020/202005/20200511/1910012778_Ar...

Tack för din långa förklaring!

Det var så lite,
glad att kunna vara till hjälp.

Det man lätt misstolkar när det gäller fler interface är när man kan brygga vissa vlan som är taggade på wan-sidan till en specifik lan-port där man taggar av vlanet och kör ut trafiken otaggad. Jag tror just att detta är fallet med din TP-link. Den stödjer att kunna ta emot flera vlan på wan-sidan men bara att man bryggar dessa vlan till specifika lan-portar. Den valda lan-porten blir då fysiskt ansluten till det vlan du väljer på wan-sidan i detta fall TV-vlanet. Resterande lan-portar förblir NAT:ade mot internet. För det första fungerar inte denna lösning för dig då du inte tar emot en s.k. "Trunk" (Flera fysiska lan i samma kabel) på wan-sidan av din TP-link. För det andra om du nu hade en "Trunk" så hade det inte motsvarat dina förväntningar ang. Zappa appen då din TV-box inte hamnar på samma lan som ditt övriga nätverk (mobil, datorer osv.).

Mvh, csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Det var så lite,
glad att kunna vara till hjälp.

Det man lätt misstolkar när det gäller fler interface är när man kan brygga vissa vlan som är taggade på wan-sidan till en specifik lan-port där man taggar av vlanet och kör ut trafiken otaggad. Jag tror just att detta är fallet med din TP-link. Den stödjer att kunna ta emot flera vlan på wan-sidan men bara att man bryggar dessa vlan till specifika lan-portar. Den valda lan-porten blir då fysiskt ansluten till det vlan du väljer på wan-sidan i detta fall TV-vlanet. Resterande lan-portar förblir NAT:ade mot internet. För det första fungerar inte denna lösning för dig då du inte tar emot en s.k. "Trunk" (Flera fysiska lan i samma kabel) på wan-sidan av din TP-link. För det andra om du nu hade en "Trunk" så hade det inte motsvarat dina förväntningar ang. Zappa appen då din TV-box inte hamnar på samma lan som ditt övriga nätverk (mobil, datorer osv.).

Mvh, csoM

Börjar förstå lite bättre nu.
Får läsa igenom tråden noga igen från början, om jag skall kunna få mitt nätverk att hantera både internet och IP-tv så att Zappa appen funkar.
eftersom det uppenbarligen skall gå att konfigurera så.
men kanske inte med min nuvarande utrustning.
Tack, och jag återkommer nog mer fler frågor

Här är jag förövrigt i mitt nätverksbygge än så länge:
#18546923

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst igenom tråden noga och en hel del saker klarnar.
Jag är hyfsat teknisk (allt är väl relativt ), och inser att jag inte kan Linux eller djupet i nätverksteknik.
Jag behöver mycket mer kunskap för använda mig av en egen konfigurerad router utan Telias smarburk, i alla fall just nu

Det jag funderar på är att jag tänker sätta upp mitt nätverk nu med denna kunskapen.
Men jags skall inte sabba mer här utan fortsätter i "min andra tråd."
Tack för att ni hjälper till och förklarar så tålmodigt!

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har koll på hur det här med Telia iptv fungerar.

Jag har möjlighet köra iptv via VLAN i min Asus-router. Men något som skulle göra det ännu enklare för mig(kabelmässigt) vore att sätta en switch med möjligheter till VLAN(ex Netgear GS108E v3)
mellan min router och patchpanel. Dvs endast ha en kabel mellan routern och switchen och i switchen peka om telias iptv-ID till en specifik switchport.

Är detta genomförbart, eller har jag missförstått vad som krävs för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Imitation av DHCP-förfrågan från Telias router Sagemcom-5370E

Jag har en Sagemcom-5370E router från Telia samt en UniFi Security Gateway 3P. Jag märkte att när jag gjorde en DHCP-förfrågen på plan 845, så fick jag svaret otaggat om jag inte exakt imiterade Teilas router i DHCP-förfrågan. Då de använder sig av en privat dhcp-option, var jag tvungen att göra en fuling för att få in en deklaration av en sådan option. Märkligt är också att domain-name-servers efterfrågas två gånger, men tar jag bort en så får jag svaret otaggat. Här följer den del av min config.json-fil som åstadkommer imitationen ifall någon skulle ha glädje av den:

"vif": { "845": { "address": [ "dhcp" ], "description": "IPTV.845", "dhcp-options": { "client-option": [ "}", "option private254 code 254 = boolean;", "interface "eth1.845" {", "send host-name "";", "request subnet-mask, routers, domain-name-servers, domain-name, ntp-servers, root-path, rfc3442-classless-static-routes, private254, extensions-path, default-ip-ttl, broadcast-address, perform-mask-discovery, router-discovery, static-routes, time-servers, vendor-encapsulated-options, dhcp-requested-address, dhcp-lease-time, dhcp-server-identifier, dhcp-parameter-request-list, dhcp-renewal-time, dhcp-rebinding-time, vendor-class-identifier, dhcp-client-identifier, tftp-server-name, bootfile-name, relay-agent-information, host-name, domain-name-servers, log-servers;", "retry 60;", "send vendor-class-identifier "IPTV_RGW_PRIV";", "send domain-name "home";" ], "default-route": "no-update", "default-route-distance": "210", "name-server": "no-update" }, "firewall": { "in": { "ipv6-name": "WAN2v6_IN", "name": "WAN2_IN" }, "local": { "ipv6-name": "WAN2v6_LOCAL", "name": "WAN2_LOCAL" }, "out": { "ipv6-name": "WANv6_OUT", "name": "WAN2_OUT" } }, "mac": "xx:xx:xx:xx:xx:xx" } }

Detta resulterar i en genererad dhclient.conf fil med följande innehåll:

# # autogenerated by vyatta-interfaces.pl on Wed Sep 2 19:09:13 CEST 2020 # option rfc3442-classless-static-routes code 121 = array of unsigned integer 8; interface "eth1.845" { send host-name "UnifiRouter"; request subnet-mask, broadcast-address, routers, domain-name-servers, interface-mtu; } option private254 code 254 = boolean; interface "eth1.845" { send host-name ""; request subnet-mask, routers, domain-name-servers, domain-name, ntp-servers, root-path, rfc3442-classless-static-routes, private254, extensions-path, default-ip-ttl, broadcast-address, perform-mask-discovery, router-discovery, static-routes, time-servers, vendor-encapsulated-options, dhcp-requested-address, dhcp-lease-time, dhcp-server-identifier, dhcp-parameter-request-list, dhcp-renewal-time, dhcp-rebinding-time, vendor-class-identifier, dhcp-client-identifier, tftp-server-name, bootfile-name, relay-agent-information, host-name, domain-name-servers, log-servers; retry 60; send vendor-class-identifier "IPTV_RGW_PRIV"; send domain-name "home"; }

Formatera kod-stycken