Permalänk

DAC tappar signal

Hej

Har ett rätt så märkligt problem. Jag tappar ljudet ifrån datorn när någon tänder/släcker i badrummet. Ibland tappar jag signalen helt och hållet och ibland kommer ljudet tillbaka efter 1-2 sekunder. När ljudet försvinner helt måste man starta om programmet man håller på med, så om man sitter o spelar nåt så kan ni tänka er hur frustrerande detta är.

Jag har en hörlursförstärkare med inbyggd DAC kopplad till datorn via USB och det är iaf hos DAC:en som felet ligger. Detta problem kommer enbart när jag använder DAC och inte med analogt ljud från datorn. Så DACen tappar helt enkelt den digitala signalen från datorn på nåt sätt när någon tänder eller släcker i badrummet. Det är antagligen så att det väguttaget jag använder i vardagsrummet ligger på samma fas som badrummet och det blir någon form av störning där. Finns det någon som varit med om samma problem eller vet hur man kan lösa detta?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Inte samma problem, men har haft problem i en lägenhet jag bott i med ett uttag som strulade och hade väldigt ojämn ström.
Ett alternativ är att köpa överspänningsskydd med batteridel till som "filtrerar" strömmen och skyddar mot spikes och dippar i strömmen. En såkallad UPS, te.x https://www.komplett.se/apc-surgearrest-battery-backup-325va/... .Helt enkelt så tar batteriet över när strömmen blir för stark eller svag sett mot en inställning.

MEN - det känns som ett litet stort steg kanske?

Alternativ 2 är ju att kolla om du överbelastar uttaget? Kan ju vara som så att du behöver kontakta någon elektriker? Alternativt enbart byta uttag.

har du kollat att strömadaptern till DAC:en är korrekt och inte har några problem?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror kanske på att det är dålig kontakt inuti strömbrytaren så det uppstår gnistor i den när den manövreras och i så fall kan man byta strömbrytaren till en ny som förhoppningsvis har mindre kontaktstudsar, det går säkert även att filtrera elen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Inte samma problem, men har haft problem i en lägenhet jag bott i med ett uttag som strulade och hade väldigt ojämn ström.
Ett alternativ är att köpa överspänningsskydd med batteridel till som "filtrerar" strömmen och skyddar mot spikes och dippar i strömmen. En såkallad UPS, te.x https://www.komplett.se/apc-surgearrest-battery-backup-325va/... .Helt enkelt så tar batteriet över när strömmen blir för stark eller svag sett mot en inställning.

MEN - det känns som ett litet stort steg kanske?

Alternativ 2 är ju att kolla om du överbelastar uttaget? Kan ju vara som så att du behöver kontakta någon elektriker? Alternativt enbart byta uttag.

har du kollat att strömadaptern till DAC:en är korrekt och inte har några problem?

Den UPSen du länkar till är ju inte överjävligt dyr så det skulle kunna vara nåt faktiskt. Om man kopplar in en sådan får man då helt stabil el till de enheter som är kopplade till den? DACen verkar ju väldigt känslig även mot relativt små störningar på elnätet eftersom ingen annan elektrisk utrustning i min ägo reagerar negativt.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Slayer:

Den UPSen du länkar till är ju inte överjävligt dyr så det skulle kunna vara nåt faktiskt. Om man kopplar in en sådan får man då helt stabil el till de enheter som är kopplade till den? DACen verkar ju väldigt känslig även mot relativt små störningar på elnätet eftersom ingen annan elektrisk utrustning i min ägo reagerar negativt.

En billig ups ger inte ren el utan bara "nödkraft" de är oftast av line interactive typ, det är online upser som "rensar allt" men de ska ändå gärna kompletteras med en eller två magnetstabilisatorer om man är kinkig, magnetstabbar är däremot rätt dyra och används väl mest i mätrum/labb där det är krav på extremt bra strömförsörjning.
Man kan nog för det mesta lösa det billigare om man bygger en bra nätdel i dacen i stället för att tokstabilisera och filtrera nätspänningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply
http://www.voltage-stabilizer-sb.com/en/constvoltage.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Provat en annan usb-kabel?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Den UPSen du länkar till är ju inte överjävligt dyr så det skulle kunna vara nåt faktiskt. Om man kopplar in en sådan får man då helt stabil el till de enheter som är kopplade till den? DACen verkar ju väldigt känslig även mot relativt små störningar på elnätet eftersom ingen annan elektrisk utrustning i min ägo reagerar negativt.

Av min enkla erfarenhet så kan det hjälpa, det viktiga är att kolla att batteriet kan ställas in för att filtrera srömmen utanför vissa intervall. Om du misstänker att elen är knepig, kolla med de mer eltrikerkunniga här på forumet. Finns ett par stycken som säkerligen kan ge dig bra hjälp om hur du kan kolla om det är något skumt i uttagen...