Är bredband2 så dåligt som många säger? Någon som har något positivt att säga om dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De fungerade bra när jag hade dem som ISP i några år för drygt 10 år sedan. Fungerade även fint i sommarstugan i somras.

Jag skulle tro att mycket beror på hur stadsnätet man råkar vara ansluten via är. Supporten vet jag inget om då jag i princip inte behövde ha något med dem att göra under de åren.

Då har du ju öht inte orkat läsa mina inlägg. Det har tyvärr blivit en tråd-/Internetsanning att stadsnätet är boven, som ISP allt för ofta försöker gömma sig bakom.

Min story extremt kort:
1. Betalar för 100/100Mbit hos BB2, får ut mellan 10-85Mbit med dålig ping
2. BB2 skyller på min utrustning och/eller stadsnätet
3. Säger upp, byter till Telia efter 30 dagar
4. Samma sekund som Telia går igång får jag ut runt 600Mbit och en kanon-ping.

Här har vi sista BBK med bredband2:

Bara timmar senare när linan slagit om till Telia:

Detta gör att jag tvivlar på att det är stadsnätet som det är fel på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Då har du ju öht inte orkat läsa mina inlägg. Det har tyvärr blivit en tråd-/Internetsanning att stadsnätet är boven, som ISP allt för ofta försöker gömma sig bakom.

Min story extremt kort:
1. Betalar för 100/100Mbit hos BB2, får ut mellan 10-85Mbit med dålig ping
2. BB2 skyller på min utrustning och/eller stadsnätet
3. Säger upp, byter till Telia efter 30 dagar
4. Samma sekund som Telia går igång får jag ut runt 600Mbit och en kanon-ping.

Här har vi sista BBK med bredband2:
https://i.imgur.com/cdoSsTv.png

Bara timmar senare när linan slagit om till Telia:
https://i.imgur.com/GV5l2vb.png

Detta gör att jag tvivlar på att det är stadsnätet som det är fel på.

Klart det inte är stadsnätet som är problemet. Men det är dags att folk väljer att lämna leverantörer som inte lever upp till dina krav.

Permalänk
Medlem

Hade 100 Mbit från Bredband2 men fick ut ca 70. Bra ping och upload men download var inte på topp. Var beredd på långa telefonköer vid problem, du kan testa själv redan nu om du har tråkigt.

Det värsta för min del var att fibern var nere flera timmar här och där, snittade ett par gånger i månaden. Ganska störande när det prickade någon kväll man skulle se på TV tex.

Gjorde byte till Bahnhof. Samma ping och upload men download på 90-95 istället. Har kört dom i närmare ett år nu utan avbrott dessutom vilket är det skönaste.

Dealen med halva kostnaden i 6 månader var det som lockade med Bredband2. Been there, done that. Halva priset är dom värda om man inte bryr sig om kvaliteten så mycket, annars är det ett givet val med något annat. Det är min upplevelse iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då har du ju öht inte orkat läsa mina inlägg. Det har tyvärr blivit en tråd-/Internetsanning att stadsnätet är boven, som ISP allt för ofta försöker gömma sig bakom.

Min story extremt kort:
1. Betalar för 100/100Mbit hos BB2, får ut mellan 10-85Mbit med dålig ping
2. BB2 skyller på min utrustning och/eller stadsnätet
3. Säger upp, byter till Telia efter 30 dagar
4. Samma sekund som Telia går igång får jag ut runt 600Mbit och en kanon-ping.

Här har vi sista BBK med bredband2:
https://i.imgur.com/cdoSsTv.png

Bara timmar senare när linan slagit om till Telia:
https://i.imgur.com/GV5l2vb.png

Detta gör att jag tvivlar på att det är stadsnätet som det är fel på.

Titeln på tråden frågar om folks erfarenhet med Bredband2, vilket var vad jag gav. Det förminskar på inget sätt din erfarenhet. I ditt fall känns det absolut som något ISP:n gömmer sig bakom, alternativt bara instinktivt antar utan att undersöka potentiella fel i sin egen utrustning.

Notera dock att ping-tiderna påverkas mycket av ISP:ns peering. När du kör bredbandskollen är det också fullt möjligt att du kör mot olika servrar på de två olika testerna. Sannolikt hade de visat liknande hastighetsskillnader oavsett men den ping du får till dem kan inte nödvändigtvis jämföras rakt av när man inte kan kontrollera eller åtminstone enkelt kolla att man kör mot samma server.

Min kommentar om att det ofta stämmer att stadsnäten ofta faktiskt är orsaken till problemen är baserade på flera år av trådar här om folks problem oavsett ISP på flera ökända stadsnät. Notera att "ofta" inte betyder "alltid".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade Bredband2 i 6 månader utan några problem. Fick ut ca 115 mbit/s både på upp och nedströms och fick ut 2-5 ms.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Avstängd

Det är sämre

@Leyer: Stor varning för detta bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danomax:

@Leyer: Stor varning för detta bolag.

Tråden är från 2015 och jag har kört Bredband2 utan problem sedan dess. Ni får gärna fortsätta diskutera Bredband2 i denna tråd men jag behöver inte info.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Haha, jävla humor att det visas bannerannonser för BB2 med deras tag line "Många snackar, vi lyssnar" :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Som alla bolag så är de säkert OK sålänge det inte blir problem, men när det blir det så kan verkligen inte BB2 hjälpa till. Men kul att du är nöjd med ditt val.

Jag vill dock tydliggöra att BB2 är luriga och bluffar mycket med avtal, skriver in riktigt konstiga saker i det finstilta.
Mitt bolag fick en bluffaktura av BB2 på över 25000! De har satt upp oss på dubbla avtal, jag har bestridit så vi får se hur det slutar.

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag har suttit på samma Bredband2 abonnemang sedan slutet av 2017. Det är på 100/10. Bredbandskollen ger mig allt mellan 70-99 ner och 10-12 upp men med typ 8-12ms. Har funderat på att byta framförallt pga deras värdelösa kundservice (flyttade nyss, var ett h*lvete) men också ojämna hastigheter.

Nu till det intressanta. Kikade lite på iTUX (falun) för att kolla alternativ. Bredband2 100/10 kostar (förutom de vanliga halva priset i 3 månader) 265kr. Samma abonnemang betalar jag 315kr/mån för. Samma pris som de vill ha för 250/100.

Någon annan som noterat liknande?

Edit* siffrorna i första stycket är från 4 olika tester senaste två dagarna. Ingen stor undersökning direkt, har upplevt sämre siffror på ms, ner och upp, men också bättre ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draapra:

Nu till det intressanta. Kikade lite på iTUX (falun) för att kolla alternativ. Bredband2 100/10 kostar (förutom de vanliga halva priset i 3 månader) 265kr. Samma abonnemang betalar jag 315kr/mån för. Samma pris som de vill ha för 250/100.

Någon annan som noterat liknande?

Inte ovanligt att priserna ändras så du får själv kontakta dom för att få det "nya" priset. Gjorde nyligen själv det hos Bahnhof.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Deras kundtjänst är farligt okunniga. De sa att de inte behövde ha tillbaka en router efter uppsagt avtal, sen får jag en faktura ett år senare. Enl. nuvarande kundtjänst har de aldrig sagt så.

Kul. Jag slängde ju för fan deras skräprouter!

Permalänk
Medlem

Har 100/100 och får ut 127/125.
Aldrig legat nere en enda gång och har haft dem ett antal år nu.

Så jag är helt klart nöjd.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Här kommer en chatt från Bredband2 som jag låter er avgöra.

Hej!

Mitt namn är Emelie, vad kan jag hjälpa dig med?
13:43
Varför betalar jag 289 kr för min tjänst när det står 245 kr på hemsidan?
13:46
Det ser ut som att det precis har kommit ett nytt avtal man kan ta del av. Jag kan lägga in så du får de nya priset på din nästkommande faktura!
13:46
Varför justeras inte det automatiskt?
13:48
Då det är en avtalsförändring så behövs kundens godkännande
13:48
Det behövdes inte en avtalsförändring när ni höjde priset så varför skulle det behövas när priset har sänkts?
13:50
Då skickade vi ut informationen på en faktura i juni då det var en prishöjning.
13:50
Precis och även till min mail men när priset har sänkts så har ni inte skickat ut någon information?
13:52
När priset sänks så läggs de in på vår beställningssida. Vi får inte informationen förens vi får upp kundbilden.
13:52
Det är lustig att skicka ut information till kund om höjning är inga bekymmer men när priset sänks så blir det problemfyllt
13:57
Det kan jag förstå, men det är endast personerna som håller på med hemsidan som vet att priserna ändras för de är dom som lägger in de. Kan ta de vidare att även vid prissänkning så ska information ut till kunder
13:57
Även om det är dom som håller på med hemsidan som ser förändringen först så kommer den informationen från någonstans sen att ni ska även ge ut den information till kund. Stämmer inte, det är inte första gången det här händer mig.
14:02
Vi kan se att de har skett en prissänkning när vi får upp en kundbild, och de får vi bara upp om kunden ringer in eller något liknade. Information kommer ut till kunder när det är en prishöjning och att priset höjs en del. Priset du har tagit del av kan höjas på hemsidan med några kronor men då har du fortfarande kvar de billiga. Så oavsett om priset höjs eller sänkts betalar man enligt de avtal man har!
14:02
Du har nu fått ta del av de nya avtalet så ditt nya pris är 245 kr i månaden!
14:03
Tack för att du undvek att svara på mina frågor eller kanske saknar rätt information, ha en fortsatt trevlig dag
14:05
Detsamma!
14:05
Tack för att du tog kontakt med oss via chatten. Ha en trevlig dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Här kommer en chatt från Bredband2 som jag låter er avgöra.

Hej!

Mitt namn är Emelie, vad kan jag hjälpa dig med?
13:43
Varför betalar jag 289 kr för min tjänst när det står 245 kr på hemsidan?
13:46
Det ser ut som att det precis har kommit ett nytt avtal man kan ta del av. Jag kan lägga in så du får de nya priset på din nästkommande faktura!
13:46
Varför justeras inte det automatiskt?
13:48
Då det är en avtalsförändring så behövs kundens godkännande
13:48
Det behövdes inte en avtalsförändring när ni höjde priset så varför skulle det behövas när priset har sänkts?
13:50
Då skickade vi ut informationen på en faktura i juni då det var en prishöjning.
13:50
Precis och även till min mail men när priset har sänkts så har ni inte skickat ut någon information?
13:52
När priset sänks så läggs de in på vår beställningssida. Vi får inte informationen förens vi får upp kundbilden.
13:52
Det är lustig att skicka ut information till kund om höjning är inga bekymmer men när priset sänks så blir det problemfyllt
13:57
Det kan jag förstå, men det är endast personerna som håller på med hemsidan som vet att priserna ändras för de är dom som lägger in de. Kan ta de vidare att även vid prissänkning så ska information ut till kunder
13:57
Även om det är dom som håller på med hemsidan som ser förändringen först så kommer den informationen från någonstans sen att ni ska även ge ut den information till kund. Stämmer inte, det är inte första gången det här händer mig.
14:02
Vi kan se att de har skett en prissänkning när vi får upp en kundbild, och de får vi bara upp om kunden ringer in eller något liknade. Information kommer ut till kunder när det är en prishöjning och att priset höjs en del. Priset du har tagit del av kan höjas på hemsidan med några kronor men då har du fortfarande kvar de billiga. Så oavsett om priset höjs eller sänkts betalar man enligt de avtal man har!
14:02
Du har nu fått ta del av de nya avtalet så ditt nya pris är 245 kr i månaden!
14:03
Tack för att du undvek att svara på mina frågor eller kanske saknar rätt information, ha en fortsatt trevlig dag
14:05
Detsamma!
14:05
Tack för att du tog kontakt med oss via chatten. Ha en trevlig dag!

De flesta andra operatörer har bara det bättre priser för helt nya kunder...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Här kommer en chatt från Bredband2 som jag låter er avgöra.

Hej!

Mitt namn är Emelie, vad kan jag hjälpa dig med?
13:43
Varför betalar jag 289 kr för min tjänst när det står 245 kr på hemsidan?
13:46
Det ser ut som att det precis har kommit ett nytt avtal man kan ta del av. Jag kan lägga in så du får de nya priset på din nästkommande faktura!
13:46
Varför justeras inte det automatiskt?
13:48
Då det är en avtalsförändring så behövs kundens godkännande
13:48
Det behövdes inte en avtalsförändring när ni höjde priset så varför skulle det behövas när priset har sänkts?
13:50
Då skickade vi ut informationen på en faktura i juni då det var en prishöjning.
13:50
Precis och även till min mail men när priset har sänkts så har ni inte skickat ut någon information?
13:52
När priset sänks så läggs de in på vår beställningssida. Vi får inte informationen förens vi får upp kundbilden.
13:52
Det är lustig att skicka ut information till kund om höjning är inga bekymmer men när priset sänks så blir det problemfyllt
13:57
Det kan jag förstå, men det är endast personerna som håller på med hemsidan som vet att priserna ändras för de är dom som lägger in de. Kan ta de vidare att även vid prissänkning så ska information ut till kunder
13:57
Även om det är dom som håller på med hemsidan som ser förändringen först så kommer den informationen från någonstans sen att ni ska även ge ut den information till kund. Stämmer inte, det är inte första gången det här händer mig.
14:02
Vi kan se att de har skett en prissänkning när vi får upp en kundbild, och de får vi bara upp om kunden ringer in eller något liknade. Information kommer ut till kunder när det är en prishöjning och att priset höjs en del. Priset du har tagit del av kan höjas på hemsidan med några kronor men då har du fortfarande kvar de billiga. Så oavsett om priset höjs eller sänkts betalar man enligt de avtal man har!
14:02
Du har nu fått ta del av de nya avtalet så ditt nya pris är 245 kr i månaden!
14:03
Tack för att du undvek att svara på mina frågor eller kanske saknar rätt information, ha en fortsatt trevlig dag
14:05
Detsamma!
14:05
Tack för att du tog kontakt med oss via chatten. Ha en trevlig dag!

Det spelar ingen roll vem du har som tjänsteleverantör, prisbevakning för att få ett billigare pris ansvarar slutkunden själv för oavsett om du har Bahnhof, A3, Bredband2, Telia, det är ingen som agerar på det sättet på marknaden.

Bredbandsleverantörer informerar vid prishöjningar, som sker ibland av marginal anledningar, och ibland tvingade till det på grund att stadsnätet du är ansluten till höjer relationsavgiften mot tjänsteleverantörerna.

Jobbar själv hos en ISP med diverse saker.

Permalänk
Medlem

Jag har dem är nöjd enda krånglet är ju när man ska öppna portar då fick man ringa o begära publik IP då de har ett system i väntan på ipv6 som gör att du kan komma ut på nätverket o så men ingen traffick kommer in typ annars har det funkat bra de håller på o lösa så när man laddar ner större saker så ska ej hastigheten begränsas sitter på 1gbps upp och ner. Men funkar bra annars.