Köpråd server hårdvara

Permalänk
Medlem

Köpråd server hårdvara

Hej, jag är sugen på att ge mig in i servervärlden och tänkte därför köpa lite hårdvara att labba med, eftersom jag redan har ett par switchar hemma och har lite planer på vad jag vill göra med servrar när jag väl har fått fiber draget till mitt hus så tänkte jag köpa ett server moderkort med åtminstonde dual-socket cpu för uppgradering i framtiden (och för att jag tycker de är jävligt ballt). Jag vet inte om jag ska använda mig utav xeon eller opteron men så vitt jag förstått så fungerar båda med esxi? Dock var det lite dyrare med moderkort för amd opteron, fast som jag förstått det så kan dessa köra vanliga DDR3 och inte ECC så det blir billigare på ram fronten.

Annars har jag ingen aning om hurvida dessa gamla 1366 xeon processorer från ebay fungerar bra eller inte, det låter ju bra med två stycken 4-kärniga för 700kr på ett moderkort för 600kr. Vilka modeller är det man ska hålla koll på som finns relativt billigt på ebay. Tänkte även använda ett chassi jag har i dagsläget eftersom rackchassin var rätt dyrt så ett ATX moderkort vore att föredra om ni inte har länkar till billigare chassin.
Ifall det blir intel jag använder mig utav kommer jag köpa 8gb ram som kostar runt 500kr (vet ni billigare så länka gärna). Har kollat på servern många länkar som är rabatterad från dustin home men gillar själva konceptet med dual socket, verkar som jag får mer hårdvara för pengarna om jag köper delar istället också.

Det var allt för mig, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp en färdig 19" burk med dubbla XEONs från ebay. Säljs i stora lass när de drar ur dom ur datahallar. Det är bara välja och vraka.

Specsen du ska hålla utkik efter får du bättre hjälp av de som är mer kunniga än jag, så där håller jag tyst.

Poängen jag vill göra är att du kommer att spara massor genom att köpa en begagnad mer eller mindre komplett rackburk, än att köpa enskilda delar.

Eller gör som jag gjorde. Köpte en P4 server bara för 1Uchassit med psu för 400kr från tyska ebay säljaren promeso. Ryckte ut P4 kortet och stoppade in mina nyköpta delar från mullet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Köp en färdig 19" burk med dubbla XEONs från ebay. Säljs i stora lass när de drar ur dom ur datahallar. Det är bara välja och vraka.

Specsen du ska hålla utkik efter får du bättre hjälp av de som är mer kunniga än jag, så där håller jag tyst.

Poängen jag vill göra är att du kommer att spara massor genom att köpa en begagnad mer eller mindre komplett rackburk, än att köpa enskilda delar.

Eller gör som jag gjorde. Köpte en P4 server bara för 1Uchassit med psu för 400kr från tyska ebay säljaren promeso. Ryckte ut P4 kortet och stoppade in mina nyköpta delar från mullet.

Ska kika på de, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Köp en färdig 19" burk med dubbla XEONs från ebay. Säljs i stora lass när de drar ur dom ur datahallar. Det är bara välja och vraka.

Specsen du ska hålla utkik efter får du bättre hjälp av de som är mer kunniga än jag, så där håller jag tyst.

Poängen jag vill göra är att du kommer att spara massor genom att köpa en begagnad mer eller mindre komplett rackburk, än att köpa enskilda delar.

Eller gör som jag gjorde. Köpte en P4 server bara för 1Uchassit med psu för 400kr från tyska ebay säljaren promeso. Ryckte ut P4 kortet och stoppade in mina nyköpta delar från mullet.

Vad tror du om en HP ProLiant DL380-G4

och köpa till 16gb ram till detta

Permalänk
Medlem

Rätt otroligt pris.

De nämner inte vad det är för XEONs i burken eller vad det är för moderkort. Kanske värt att fråga. Men för det priset kanske det inte spelar någon roll... kanske kniper den innan dig

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Rätt otroligt pris.

De nämner inte vad det är för XEONs i burken eller vad det är för moderkort. Kanske värt att fråga. Men för det priset kanske det inte spelar någon roll... kanske kniper den innan dig

Haha vågade länka för jag hittat många sådana, så det är bara att köpa om du vill frakten var inte så farlig heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Vad tror du om en HP ProLiant DL380-G4

och köpa till 16gb ram till detta

G4:an är fantastiskt gammal, bygger på Prescott P4 så det är riktigt dålig prestanda.
Se signatur i min spec, finns ersättare nu med lite bättre prestanda men det duger gott för att virtualisera ett gäng maskiner

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Vad tror du om en HP ProLiant DL380-G4

och köpa till 16gb ram till detta

Ren dynga. går inte att virtualisera 64 bitars på utan dyra processorer. tar inte mer minne än en xeon e3 men är förvisso billigare så länge du hittar billiga minneskretsar fast drar säkert några gånger mer el.

Köp inte grejor där inte processornumren står utskrivna. och då lägst 54/55xx om du inte får den ruggigt billigt. Chipset bör också vara 55xx med samma undantag. dell C1100 som länkats i andra trådar säljs i drivor och kan ge bra roi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Ren dynga. går inte att virtualisera 64 bitars på utan dyra processorer. tar inte mer minne än en xeon e3 men är förvisso billigare så länge du hittar billiga minneskretsar fast drar säkert några gånger mer el.

Köp inte grejor där inte processornumren står utskrivna. och då lägst 54/55xx om du inte får den ruggigt billigt. Chipset bör också vara 55xx med samma undantag. dell C1100 som länkats i andra trådar säljs i drivor och kan ge bra roi

Alright, tack som fan för svar! 500kr kändes lite för bra.

Det går alltså att virtualisera med 54/55xx? är det VT-d jag ska leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Alright, tack som fan för svar! 500kr kändes lite för bra.

Det går alltså att virtualisera med 54/55xx? är det VT-d jag ska leta efter?

Ja det går alldeles utmärkt.
VT-D är för io-virtualisering och bara nåt du behöver om du vill dedikera hårdvara direkt till en specifik virtuel maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Alright, tack som fan för svar! 500kr kändes lite för bra.

Det går alltså att virtualisera med 54/55xx? är det VT-d jag ska leta efter?

VT-x är det du behöver, VT-d är mera optional som "aluser" skriver.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

VT-x är det du behöver, VT-d är mera optional som "aluser" skriver.

Skrivet av aluser:

Ja det går alldeles utmärkt.
VT-D är för io-virtualisering och bara nåt du behöver om du vill dedikera hårdvara direkt till en specifik virtuel maskin.

Okej, ska leta lite mer efter 54xx/55 serien.