Intel Core i7-5775C och Core i5-5675C enda Broadwell för LGA 1150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag har ett 1150 kort liggandes just för att jag ville ha ett specifikt moderkort. Tänkte att jag väntar på Broadwell istället för Skylake då. Dessa är alltså de vanliga prestanda i5 och i7:orna? Och kan man fortfarande köra 1333MHz DDR3 1.5v minnen på dessa, när de "kräver" 1600MHz DDR3L?

Tänker inte överge moderkortet jag köpt, är det då bättre att bara köpa en 4690k då istället för 5675C (fyfan vilket namn..)?

Någon som har svar på detta?

Satt också och undrade på det, tror att något är vajsing på infon från VR.. 1.35v minnen hm..
DDR3L är ju inte sådär jättevanligt.. Något ser väldigt fel ut...

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Satt också och undrade på det, tror att något är vajsing på infon från VR.. 1.35v minnen hm..
DDR3L är ju inte sådär jättevanligt.. Något ser väldigt fel ut...

Dom kan säkerligen köra 1,5 V också.

Permalänk

Alla K-märkta CPU:er har upplåst multiplikator är ju sant. Däremot har inte alla modeller med upplåst multiplikator K-suffix, Pentium G3258, Core i7 5960X och Core i7 965 är några av undantagen.

K-suffixet har på senare tid snarare kommit att betyda "high end entusiast"-modell varför man sannolikt valde att inte använda det för 5775C och 5675C. Man vill helt enkelt tydligt visa att dessa har en annan målgrupp än K-processorerna.

Däremot så ska det bli oerhört intressant att se hur dessa presterar gentemot 4790K och 4690K samt hur Iris pro 6200 står sig.

Permalänk
Medlem

"C" i modellnamnet borde stå för Crystalwell dvs inklusive eDRAM. Men man får väl se.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Lika bra att pumpa ut Skylake ändå. Känns onödigt att komma med något nytt ett halvår innan Skylake.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Låter rimligt då det ger en skälig förklaring till 65W TDP: det är mobil-CPUn (som i Haswell-utförande hade ~50W TDP) där man bara gjort vad som tekniskt krävs för att få ner den i LGA-sockel.

Vill man absolut köpa Broadwell så går det ju rent teoretiskt motiverade det genom att bara till på saker som har nytta av en stor L4-cache, i praktiken är det typ inget men går ju alltid att skapa "rätt" problem

Som fortsättning på Andreas svar har Broadwell med Iris Pro för LGA 1150 varit officiell sedan förra våren.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Icte:

Allvarligt? Det här var ju absurt.. Man hoppades ju på att kunna behålla sina Z97 brädor just för en K-modell från Broadwell men icke. Intel vill väl tjäna mer pengar..

EDIT: Hade tydligen fel!

Alla vill vi tjäna pengar mer eller mindre.
Jo, hade planera att bygga ett krait msi med broadwell men tror inte det mer...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, innan modellerna finns på Intel ARK så är det ju ren spekulation, bilden i artikeln säger i alla fall Iris Pro 6200
"Pro" delen i GPU-namnet ha för Haswell alltid inkluderat eDRAM, så en rimligt gissning. Ser inte att den extra kretsen för L4-cache skulle göra det omöjligt att ha den på LGA-sockel.

Rent tekniskt är det intressant att se något likt Iris Pro, men praktiskt sett begriper jag inte vad målgruppen skulle kunna vara. Hur många finns det som klarar sig med Iris Pro men inte klarar sig med vanliga HD-graphics? Samt hur stor är gruppen som inte klara sig med HD-graphics och där dGPU är totalt uteslutet (ok för laptops, men stationära...)?

Jag gissar att det är för att konkurrera med AMD:s APU:n om Iris Pro har prestanda motsvarande någon APU. Bättre processor än AMD i en liten låda utan plats för grafikkort, men ändå kunna spela spel med högre inställningar/FPS än HD Graphics/4400/4600 etc.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Tänker uppgradera till i7-5775C men när jag läst "Tillverkningsproblem med 14 nanometer " på denna artikel
http://www.sweclockers.com/nyhet/19518-intel-broadwell-e-fors... blir jag nu tveksam. Min nuvarande CPU i5 4590 är 22nm kommer det inte blir något problem? jag har moderkort Asus Ranger socket 1150

Hoppas sweclocker kan göra ett noggrann test av dessa nya 14nm CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

C står för (over)clocker såklart vem vet kanske är de helt magiska och gör 5ghz på stock volt?

Pojkar pojkar, ni hänger inte med i intel's svängar.
C står utan tvekan för Cash, precis det som dom vill att vi spenderar på 5% extra prestanda (igen)

Eller så kanske C står för Crap ungefär som att S står för shit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Som fortsättning på Andreas svar har Broadwell med Iris Pro för LGA 1150 varit officiell sedan förra våren.

Där ser man. Men du har "play it safe" och skrivit: "vilket bör innebära ett L4-cacheminne på hela 128 MB".
Är övertygad att det kommer vara 128MB L4, men det har pratats om versioner med 64MB L4 + att exakt vad ett produktnamn innefattar verkar vara rätt flexibelt ibland (är uppenbarligen officiellt att det handlar om Iris Pro). Crystalwell eller L4-cache skrivs inte ut explicit, så helt säker kan man inte vara just nu.

4670R/4770R finns ju idag, har inte alls tittat på dessa men dessa hade tydligen samma 65W TDP, så modellerna i denna artikel är ju en väldigt naturligt fortsättning på det + att det nu också kommer modeller för LGA 1150. Vet inte om det finns system idag med 4670R/4770R + PCIe-platser, om det finns borde något testat lite bencha lite spel för att se om L4-cache ger något för CPU-delen (är skeptisk, men man kan inte vara helt säker innan man testat).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Modellnamnen avslöjar kanske lite hur dessa kommer prestera: 5775C blir lite sämre än 4790K men lite bättre än 4770K. På CPU-sidan. På GPU-sidan så kommer de rocka fett.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Där ser man. Men du har "play it safe" och skrivit: "vilket bör innebära ett L4-cacheminne på hela 128 MB".
Är övertygad att det kommer vara 128MB L4, men det har pratats om versioner med 64MB L4 + att exakt vad ett produktnamn innefattar verkar vara rätt flexibelt ibland (är uppenbarligen officiellt att det handlar om Iris Pro). Crystalwell eller L4-cache skrivs inte ut explicit, så helt säker kan man inte vara just nu.

4670R/4770R finns ju idag, har inte alls tittat på dessa men dessa hade tydligen samma 65W TDP, så modellerna i denna artikel är ju en väldigt naturligt fortsättning på det + att det nu också kommer modeller för LGA 1150. Vet inte om det finns system idag med 4670R/4770R + PCIe-platser, om det finns borde något testat lite bencha lite spel för att se om L4-cache ger något för CPU-delen (är skeptisk, men man kan inte vara helt säker innan man testat).

Minns inte om artikeln skrevs före eller efter uppgifterna om att Intel gör ett L4-cacheminne på 64 MB (it's true! ) utöver 128 MB. Som du säger är det dock givet vad Iris Pro innebär och vad jag sett/hört kommer inte Intel "besudla" varumärket med nån grafikdel utan L4-cache.

Suffixet R på modellnamnen Core i5-4670R och Core i7-4770R betyder att processorerna är ämnade AIO-datorer. Det finns dock undantag som Gigabyte Brix Pro, men så vitt jag vet finns ingen av processorerna på exempelvis ett moderkort med PCI Express-anslutningar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack. Min FX-8350 får stå sig ett tag till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Tror inte många köper K/C prollar för att köra "out of the box".

Många köper dem för att det är det snabbaste du kan köpa. Men de vågar inte överklocka och "K" brukar kosta mindre eller lika till "icke K" modellen. Minns jag tittade mellan 4570K och 4570 när en vän skulle uppgradera. Det var billigare att välja Z moderkort och K CPU, än att välja H moderkort (med samma övriga finesser som han ville ha) och icke "K" CPU.

Sen att den har varit oklockad i typ 1-2 år är en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Många köper dem för att det är det snabbaste du kan köpa. Men de vågar inte överklocka och "K" brukar kosta mindre eller lika till "icke K" modellen. Minns jag tittade mellan 4570K och 4570 när en vän skulle uppgradera. Det var billigare att välja Z moderkort och K CPU, än att välja H moderkort (med samma övriga finesser som han ville ha) och icke "K" CPU.

Sen att den har varit oklockad i typ 1-2 år är en annan sak.

4670k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Många köper dem för att det är det snabbaste du kan köpa. Men de vågar inte överklocka och "K" brukar kosta mindre eller lika till "icke K" modellen. Minns jag tittade mellan 4570K och 4570 när en vän skulle uppgradera. Det var billigare att välja Z moderkort och K CPU, än att välja H moderkort (med samma övriga finesser som han ville ha) och icke "K" CPU.

Sen att den har varit oklockad i typ 1-2 år är en annan sak.

Indeed. Samma pris eller lägre.
Personligen ser jag ingen anledning till att klocka längre. Allt funkar bra som stock. O ja, när det väl inte gör det är det ändå dags för en plattformsuppgradering.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Hur bra presterar egentligen Iris Pro? Finns det stöd för DDR4 ger ju det en extra skjuts.

Det känns snart som att det är dags för oss casual gamers som mest spelar gamla favoritspel att satsa på ett system utan diskret grafikkort. Då kan man få till en riktigt liten och trevlig burk, förutsatt att CPU:ns grafikdel orkar med relativt lätta spel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Lika bra att pumpa ut Skylake ändå. Känns onödigt att komma med något nytt ett halvår innan Skylake.

Japp, jag tror att det gick lite fel i "processorkontoret" hos Intel denna gång;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nytt är alltid kul :3

Ja det är kul, men det är också kul att ha en hårdvara som är över 3 år gammal som presterar likvärdigt i spel som den nyaste "generationen" cpuer. Att köpa bara för köpandet skull är meningslöst.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VideoyGTX:

Ja det är kul, men det är också kul att ha en hårdvara som är över 3 år gammal som presterar likvärdigt i spel som den nyaste "generationen" cpuer. Att köpa bara för köpandet skull är meningslöst.

Fast nä jag köper många saker bara för jag kan och det är mitt intresse.

Hade jag bara gått efter pris prestanda hade min hobby varit väldigt tråkig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Till den det berör:
1) Processorer har faktiskt blivit bättre sedan Sandy Bridge.
2) Ingen har sagt att du måste köpa varenda processorgeneration.

Börjar bli tröttsamt att folk ska beklaga sig över det faktum att moderna processorer inte har supermycket utrymme för förbättring, varje gång en nyhet gällande processorer dyker upp.